Vad för CI-server kör företagen?

Permalänk

Vad för CI-server kör företagen?

Hej SweClockers,

Inte helt 100 på vart denna tråd bör placeras bäst (jag har inte tillåtelse i delen "övrigt"). Flytta gärna till korrekt forumdel om det skulle vara fel. Hur som helst. Jag är lite nyfiken vad företagen kör med för verktyg för Continuous Integration. Är det GitLab, Jenkins eller TeamCity som är dominerande eller är det väldigt blandat? Skulle vilja höra lite hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

Oj, det varierar jättemycket. Min uppfattning är att Jenkins är väldigt vanligt, Azure Devops också. TeamCity är säkert mer poppis bland Javautvecklare, jag konsulterar mest .NET. Privat kör jag TeamCity, det är schysst.

Ett annat vanligt alternativ är att det inte finns någon CI-lösning alls.

Permalänk
Medlem

Azure DevOps, vi är primärt en .NET verkstad.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk

Drone tillsammans med Gitea. Vi självhostar en del och då var detta smidigt.

Visa signatur

OS: Debian och Windows i VM med GPU-passthrough
HW: 5800X, Radeon 6700 XT & 460, 4x TridentZ 8GB, ~5TB SSD, PRIME-B450-P

Permalänk
Medlem

Gitlab och gilab-runners samt en artifactory till paketen.
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Avstängd

Azure Devops kör vi. Jag tycker mig också se den kompetensen som något som frågas efter i jobbannonser och liknande rätt ofta.

Permalänk
Skrivet av zonar:

Gitlab och gilab-runners samt en artifactory till paketen.
/z

Måste vara en fröjd, höll på med GitLab tidigare och tyckte allt fungerade så bra. I Jenkins är det verkligen bloatat och buggigt. Hade högre förväntningar då många sa att det var ett bra CI-verktyg.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Oj, det varierar jättemycket. Min uppfattning är att Jenkins är väldigt vanligt, Azure Devops också. TeamCity är säkert mer poppis bland Javautvecklare, jag konsulterar mest .NET. Privat kör jag TeamCity, det är schysst.

Ett annat vanligt alternativ är att det inte finns någon CI-lösning alls.

Jag må tro att TeamCity håller lika hög kvalitet som övriga Jetbrains-produkter. Känns som de tänker till innan de bygger något halvdant (vågar jag säga det), skräp som Jenkins. TravisCI verkar som ett vettigt alternativ också?

Permalänk
Medlem

Alla stora används överallt, Jenkins, Gitlab, AWS, Bitbucket etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mj01100011:

Måste vara en fröjd, höll på med GitLab tidigare och tyckte allt fungerade så bra. I Jenkins är det verkligen bloatat och buggigt. Hade högre förväntningar då många sa att det var ett bra CI-verktyg.

Haha jag tycker precis tvärtom, Gitlab är skit, iaf vår uppsättning. Våra runners är opålitliga, kraschar och är långsamma.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Haha jag tycker precis tvärtom, Gitlab är skit, iaf vår uppsättning. Våra runners är opålitliga, kraschar och är långsamma.

Ojdå, det lät ju mindre bra. Inget vi upplevde dock. Kanske var för lite RAM eller diskutrymme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mj01100011:

Ojdå, det lät ju mindre bra. Inget vi upplevde dock. Kanske var för lite RAM eller diskutrymme?

Vet inte, extern part som hanterar det.

Permalänk
Medlem

Föetagen som jag varit på har kört buildbot, jenkins, github actions, gitlab ci och tekton. Tekton gillade jag skarpt och kan rekommendera tekoton i fall man har tillgång till ett kuberneteskluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Haha jag tycker precis tvärtom, Gitlab är skit, iaf vår uppsättning. Våra runners är opålitliga, kraschar och är långsamma.

Jag har nog inte ett enda jobb som har crashat, ever... det händer ju rätt ofta att det blir failed men det beror på skit bakom spakarna och inte på runnern.

Det är nog dags att kolla med leverantören vad de gör för fel. Mina runners (ca 5 st som jag äger) har rullat i över 1 år utan hicka...

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Jag har nog inte ett enda jobb som har crashat, ever... det händer ju rätt ofta att det blir failed men det beror på skit bakom spakarna och inte på runnern.

Det är nog dags att kolla med leverantören vad de gör för fel. Mina runners (ca 5 st som jag äger) har rullat i över 1 år utan hicka...

/z

Vårt är outsourcat till Indien tror jag, gitlab versionen är typ 6-7 år gammal.