Oxford University: "Spelande förbättrar mental hälsa"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spretcher:

Efter lite sökande så hittade jag studien: https://psyarxiv.com/qrjza/

Du är en pärla, tack!

Permalänk
Medlem

"The research was supported by grantsfrom the HuoFamily Foundationand the Economic and Social Research Council (ES/T008709/1)and by in-kind technical contributions by Electronic Arts and Nintendo of America."

Hmm

Permalänk
Medlem

Fake news. Spel gör ju så man blir våldsammare och vi är alla potentiella massmördare. För det har jag läst på internet.

Skrivet av urlen:

"The research was supported by grantsfrom the HuoFamily Foundationand the Economic and Social Research Council (ES/T008709/1)and by in-kind technical contributions by Electronic Arts and Nintendo of America."

Hmm

Kan vara så att EA och Nintendo levererade spel till dem?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av urlen:

"The research was supported by grantsfrom the HuoFamily Foundationand the Economic and Social Research Council (ES/T008709/1)and by in-kind technical contributions by Electronic Arts and Nintendo of America."

Hmm

Får väl hoppas att "techinical contributions" avser att de lämnade data om hur mycket som faktiskt spelats eller dyl.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Avstängd

Jag skickade denna länk till min mamma som klagade på att jag spelade för mycket dataspel vid mina unga år.

Hon tycker dock inte att studien är övertygande då många "variabler" inte tas i beaktning. Hmm!

Hon är envis, min mamma!

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Spelande är alltid positivt så länge den som spelar får välja spel, detsamma gäller film, behöver man avreagera sig, så är ett slagsmålsspel mycket bättre än att gå ut i verkligheten och slå på folk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ellumination:

Känns som om detta är starkt beroende på spel-val. Animal Crossing vs typ LoL, CSGo, CoD, är nog rätt stor skillnad!

Håller med. Beror på lite vad det är och vilken miljö, precis som RL så att säga. Hamnar man i dåliga svängar så blir det också en försämring på vissa fronter. I övrigt, rent generellt, är spel interaktiva problemlösningar med logik i bakgrunden så att man ifrågasatt att det skulle vara rent ut sagt dåligt är ju konstigt.

Har man inte länge också pushat för att äldre ska spela spel JSUT för att de ska må bättre psykist också och så de inte blir dementa lika fort? Något jag vill minnas var ganska stort för några år sedan (och förmodligen större nu men mer accepterat och mindre av en "OJ" grej).

Permalänk
Skrivet av ZothOmmog:

Ja, inte är man förvånad när det testas med så glada spel.

Tyvärr så finns det spel som jag tror/vet helt utan studie eller test att gör illa.

Vilka spel tänker du på?

Permalänk
Medlem

High-score borde istället bli "Happy-meter", där den som spelar mest vinner för den är gladast x)

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Vad ska man säga, en hel del handlar väl om disciplin också.

Saknar man disciplin och börjar slarva med sömn, mat etc. under längre period så lär man må taskigt till slut.

Är man disciplinerad och tidsbegränsar sitt spelande är det väl inte farligare än vilken hobby som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pickadulverman:

Vilka spel tänker du på?

Som andra har redan pekat ut, men till exempel CoD och om man är på voice chats.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Fake news. Spel gör ju så man blir våldsammare och vi är alla potentiella massmördare. För det har jag läst på internet.

Finns det på nätet är det sant!

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Endast spel som kräver nån form av problemlösning är bra på sikt.

Hjärndöda spel som ger omedelbar kick kan säkert ge ett temporärt lyckorus men är nog ej bra på sikt och leder ej till att man utvecklar sina kognitiva förmågor.

Nja, efter några tunga dagar med jobbig felsökning där hjärnan känns som mos är det rätt ok att använda lite hjärndött köttande som återställning, gissar på att det är rätt hälsosamt i längden.
(som felsökare är det sällan hjärnan stannar helt innan problemet är identifierad och löst)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

....Helt...ärligt.... Hur sant är detta egentligen? Mycket av psykisk ohälsa beror många ggr på att individen inte kan hantera det jobbiga ur ett fysiskt perspektiv. Tex svagt hjärta, som kan göra individen alldeles matt för minsta motgång, eller dålig lever, körtlar, magproblem m.m.
Stillasittande aktiviteter är inte gynnsama ur det perspektivet.

Om jag går till mig själv... Extremt stillasittande större delen av livet. Var inte ovanligt med 20h gaming i ett streck som tonåring/tidiga 20åren. Fick helt plötsligt ett extremfysiskt (konditionsmässigt) jobb, och tyckte jag hamnat i helvetet på jorden, men titta 6 mån senare när jag började associera jobbet med arenaspel (quake3, etc). Belöningen man fick för att vara på rätt ställe i lokalen på rätt tidpunkt kändes som att plocka quad-damage precis när den respawna, etc. Helt plötsligt blev det mycket lättare att få tjejer, livet började leka. Fick ork till all skit jag i vanliga fall bara skjuter upp. Blev morgonpigg. Var glad från första stund jag vakna tills läggdags. Motgångar både i livet o på jobbet hanterades med bravur och glädje ist för matthet.

Nu har jag inte detta jobb längre, och rör mig kanske 8ggr mindre i nuvarande arbetssituation, och helt plötsligt är jag lite tröttare o lite eländigare igen.

....Men intala er bara, att det stillasittande är ett lyckat koncept.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

....Helt...ärligt.... Hur sant är detta egentligen? Mycket av psykisk ohälsa beror många ggr på att individen inte kan hantera det jobbiga ur ett fysiskt perspektiv. Tex svagt hjärta, som kan göra individen alldeles matt för minsta motgång, eller dålig lever, körtlar, magproblem m.m.
Stillasittande aktiviteter är inte gynnsama ur det perspektivet.

Om jag går till mig själv... Extremt stillasittande större delen av livet. Var inte ovanligt med 20h gaming i ett streck som tonåring/tidiga 20åren. Fick helt plötsligt ett extremfysiskt (konditionsmässigt) jobb, och tyckte jag hamnat i helvetet på jorden, men titta 6 mån senare när jag började associera jobbet med arenaspel (quake3, etc). Belöningen man fick för att vara på rätt ställe i lokalen på rätt tidpunkt kändes som att plocka quad-damage precis när den respawna, etc. Helt plötsligt blev det mycket lättare att få tjejer, livet började leka. Fick ork till all skit jag i vanliga fall bara skjuter upp. Blev morgonpigg. Var glad från första stund jag vakna tills läggdags. Motgångar både i livet o på jobbet hanterades med bravur och glädje ist för matthet.

Nu har jag inte detta jobb längre, och rör mig kanske 8ggr mindre i nuvarande arbetssituation, och helt plötsligt är jag lite tröttare o lite eländigare igen.

....Men intala er bara, att det stillasittande är ett lyckat koncept.

Fysisk aktivitet är positivt för den psykiska hälsan. Det betyder dock inte att fysisk ohälsa orsakar psykisk ohälsa. Det finns gott om personer med usel fysisk status som mår bra och gott om personer med utmärkt fysisk status som mår uselt.

Permalänk

Man har alltid ett ansvar men det kan ta lite tid innan man nickar till ordentligt. Familjer får göra precis hur dom vill i sitt ställningstagande till skärmtid, speltid eller vad det än gäller. Jag tror på att hålla en vettig dialog snarare än att begränsa.

Klart man satt hela helger och ofta in på morgontimmarna på vardagar i tonåren, det var man verkligen inte ensam om. Samma med idag 40+ syskonen. Glömmer aldrig när man satt med GranTurismo och Endurance-lopp, efter många många varv vaknar man till och inser, just det jag satt och spelade. Nu däremot och vakta en 1-åring 07-16, HERREGUD! Man får vara glad om man får läsa ett mail

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Jag skickade denna länk till min mamma som klagade på att jag spelade för mycket dataspel vid mina unga år.

Hon tycker dock inte att studien är övertygande då många "variabler" inte tas i beaktning. Hmm!

Hon är envis, min mamma!

Hon har ju en poäng, då de själva nämner att det kan finnas andra bakomliggande variabler. Jag skummade studien och de har inte ett randomiserat sample och gör inga analyser av sitt sample.

Det du skulle kunna säga till din mamma är att studien visar att spelande inte verkar vara kopplat till sämre mående i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

En studie som är helt värdelös på så många plan. Visst, forskarna gjorde kanske sitt bästa med den begränsade information som finns tillgänglig, men för att kunna få ett ordentlig svar på frågan finns det så många fler variabler att ta hänsyn till.

För att dra en parallell - människor som kör bilar från BMW:s 7-serie är lyckligare än andra. Är övertygad om att jag kunde producera en studie som visar just detta.

Att de som har en så god ekonomi och karriär att de kan köpa en ny bil för omkring miljonen har givetvis ingenting att göra med det, utan det är just att det är en BMW som är det viktiga...

Ja, visst är studien begränsad.

Deras mål, som jag tolkar det, var dock inte att se ett kausalt samband, utan att med stöd av spelindustrin använda telemetri för att öka objektiviteten i mätningarna av speltid och på sikt kunna ta fram fler och bättre sätt att få objektiv data. För att kunna jämföra med subjektiva skattningar av olika aspekter av välmående.

Som de skriver i studien, så har tidigare studier begränsats av att allt är självskattningar, vilket inte är särskilt reliabelt. Så som jag tolkar studien, verkar det nästan mer vara ett försök att få till en metod för mer objektiv forskning inom området. En bra start, men inte mycket mer, med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larry David:

Jag har inte läst den vetenskapliga artikeln (så de kan ha räknat in detta) men fick en spontan reaktion. Kan det kanske vara så att personer som i allmänhet redan ser sig själva som glada, i högre utsträckning väljer att spela spel som Animal Crossing eller Plants vs Zombies?
https://en.wikipedia.org/wiki/Correlation_does_not_imply_caus...

Så kan det vara. Författarna tar själva upp detta som en begränsning. De försöker egentligen inte ens kontrollera för störande variabler, då studien mest verkar vara ett försök att få objektivare mätningar och vara ett proof of concept.

Enligt författarna har spelindustrin inte velat samarbeta tidigare, så detta ska vara lite av en försmak på hur man skulle kunna göra bättre forskning framöver, nu när de har med sig spelindustrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Captain Obvious has entered the chat.

Men vad för typer av människor använde man? Den glade med drömjobbet, som har ekonomin att lösa alla problem som uppstår i livet, familj och sånt eller den som är tvungen att arbeta och knappt får det att gå runt ekonomiskt, ingen tid över osv.

Det var ett frivilligt sample an redan registrerade spelare. Och jag såg ingen analys av samplet i min skumläsning. Så, ja, förmodligen är det inte ett sample som man ska generalisera ifrån.

Permalänk
Medlem

Vad bra! Då har jag något att trycka upp i sambons ansikte när hon tycker att vår 6åriga dotter spelar förmycket Fortnite och annat med mig.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Har alltid känt att trots alla våldsdåd jag gjort har jag alltid haft ett gott välbefinnande 😃

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Beror nog lite vad man spelar också. Spelar man ett RPG som typ fallout så sjunker pulsen medan en snabbt FPS eller RTS garanterat ökar stresshormon. Jag blir märkligt uppstressad och får svårt att sova om jag spelat typ ett RTS, jag antar att det är kombinationen av hög stress och låg fysiskt aktivitet.

Just nu under Coronakarantän så är nog onlinespelande viktigt för ungdomarnas mentala hälsa. Man måste på något sätt träffas och umgås. T om jag som är en lonewolf känner av det nu när universitet är på distans.

Men javenne, har sett fler personer gå ner sig i dataspelande än droger och båda har liknande effekter.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Regressionskoefficienterna är otroligt låga, de skulle inte ens räknas som praktiskt värdefulla i mitt fält, psykologi. Mellan objektiv tid spenderad och välbefinnande är Beta = .10 och en förklarad varians (R2) på 1%. Det betyder att människors skattningar av sitt välbefinnande förklaras till 1% av modellens prediktorer, som i det här fallet är objektiv tid. För det andra spelet är Beta = 0.06 vilket är galet lågt, mycket nära noll. Mina kollegor skulle flina åt mig om jag seriöst skulle visa upp sådana resultat.

Titta på distributionerna i figur 3 (B och C) och se att det är en stor röra. Ligger du under 20-30 timmar i veckan så finns det inget som helst skäl att tro att det finns ett samband i det spannet. Jag misstänker att korrelationerna är signifikanta (det är alltså på gränsen) därför att det finns ett mindre antal högspelande individer som också skattat sitt välmående högt, så kallade outliers.

Men på plussidan så har de objektiva data och förhoppningsvis kan det leda till bättre mätmetoder och förståelse på sikt. Kanske är välbefinnande inte den starkaste beroendevariabeln men det kanske finns andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Fyra timmar Animal Crossing eller Plants vs. Zombies om dagen gör gott, enligt världens första studie som samlat in faktisk speltid.

Läs hela artikeln här

Allt handlar om vilket typ av spel, genre och risk till spelberoende det finns.

Permalänk
Medlem

Inte Peer Reviewed....

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144