Migrera till Google Workspaces (f.d. G Suite)

Permalänk
Medlem

Migrera till Google Workspaces (f.d. G Suite)

Ursäkta för wall of text!!

Jag hade en G Suite Legacy, som är gratis, som jag valde att uppgradera till G Suite Basic / Google Workspaces.
Jag hade reggat G Suite Legacy med ett domännamn jag inte längre använder men i G Suite Legacy går det inte att byta primär domän. Så därför har jag uppgraderat till G Suite Basic / Google Workspaces och plockat bort domännamnet jag inte använder och kunnat sätta det domännamn jag faktiskt vill ha som primär.

Problemet har hela tiden varit att jag har gjort forward på mail från G Suite-kontot till mitt personliga Gmail-konto.
Så jag vill använda mailadressen som har mitt domännamn men allt annat ligger kopplat till det personliga kontot.
Det blir också två konton för folk att hålla reda på.
Ska någon skicka ett mail vill jag klart ha det till Google Workspaces-kontot men är det delningar av filer eller annat så ska det gå till det personliga kontot.

Jag har då funderat på att migrera över all data från det personliga kontot och göra forward från den till G Suite-kontot istället så att allt jag faktiskt använder ligger samlat under G Suite/Google Workspaces och min gamla, personliga, bara agerar forward.
Och sedan i förlängningen stänga ned det personliga kontot.

Problemet är att jag hittar inte bra nog med information om att migrera allt. Det är trots allt ca 15 års historik (inte bara mail utan även köp mm).

.:[ TL;DR ]:.
Migrera ALLT från personligt Google konto till G Suite Basic / Google Workspaces:
Är det någon som gjort en migrering på detta sätt och om så; vad kan jag förvänta mig för resultat?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Funkar denna?
https://support.google.com/a/answer/9216781?hl=sv

Jag har inte gjort det från gmail, bara från Exchange miljö för hemmabruk till G-suite, allt kom med utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Funkar denna?
https://support.google.com/a/answer/9216781?hl=sv

Jag har inte gjort det från gmail, bara från Exchange miljö för hemmabruk till G-suite, allt kom med utan problem.

Tack

Den migreringen anser jag vara mer rättfram iom att man har sina mail och kalender (tasks kanske också) men man har inte samma historik kring sitt konto då Google-kontot är ett paraply-konto till så väldigt mycket.
Iom att jag betalar för Google Workspaces nu ska jag nog skicka in en supportfråga och se vad de säger.

Cheers!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-