Hur många fingrar använder du när du skriver på tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Hur många fingrar använder du när du skriver på tangentbordet?

Brukar av och till skriva lite på Speedtest sidor som t.e.x https://10fastfingers.com/typing-test/english och https://typing-speed-test.aoeu.eu

Jag började fundera hur jag skulle kunna förbättra mig att skriva snabbare. Hur mycket jag än försöker så förbättras inte mina resultat.
Då slog tanken mig att jag använder egentligen bara 6 fingrar när jag skriver på tangentbordet (Aktivt skrivande alltså, lillfingret och tummen är reserverade till shift/space på vänster hand).
3 på vänster hand , (Kommer väl från WASD-användningen) och 3 på höger hand (Inget lillfinger eller tumme).

Är det ett vanligt sätt att använda tangentbordet på? Finns det någon här inne som använder alla fingarna när ni skriver?
Vore intressant att höra om det är några av er som använder tumme/lillfinger på högerhand till att knacka iväg på tangentbordet och i så fall vart ni har dessa fingrar i "vilande" position.

Jag kan ju tänka mig att om man skriver med fler fingrar behöver man röra händerna mindre och man bör således kunna få ett bättre resultat.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Tror jag har något liknande. Över tid tror jag man automatiskt hamnar i en position som är bekväm. Tycker inte du ska tvinga upp tummen bara för att hoppas på lite högre hastighet. Gör det som faller din handled naturligt så att du slipper besvär men händerna/handleden.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Jag använder alla. Tummarna används båda för space eller alt/gr. Det är "touch typing" det kallas tror jag, där man skriver med alla fingrar. Vilande/start position för det är att man har pekfingrarna på f och j tangenterna(sen resten bredvid dem i samma rad) för det finns markering med en punkt på dem så man kan skriva utan att titta på tangentbordet.

Jag använder dock Caps Lock för versaler för jag tycker det är lättare än att sträcka lillfingret ända ner till shift

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Jag använder huvudsakligen tre fingrar på vardera hand för allt utom:
vänster lillfinger på ctrl,vänster tumme på space, höger lillfinger till shift, höger tumme till Alt Gr.

Vet inte riktigt hur hårt jag kan pressa mig själv i WPM men när jag skriver någorlunda lugnt, avslappnat och utan avbrott i vad jag vill skriva så ligger jag mellan 80-90 ungefär. Känner inte direkt att jag behöver öka hastigheten jag skriver i. Det skulle inte gagna mig så mycket i praktiken då det nästan alltid finns någon annan begränsande faktor, som att faktiskt tänka igenom noggrant vad det är jag vill skriva.

Vill du öka din skrivhastighet av någon praktisk anledning eller är det bara för att kunna mäta dig med andra som skriver fort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Tror jag har något liknande. Över tid tror jag man automatiskt hamnar i en position som är bekväm. Tycker inte du ska tvinga upp tummen bara för att hoppas på lite högre hastighet. Gör det som faller din handled naturligt så att du slipper besvär men händerna/handleden.

Ja, det är det klokaste. Men jag tänkte mer om jag kunde förbättra aspekten speedtyping.

Skrivet av Spelaspel:

Jag använder alla. Tummarna används båda för space eller alt/gr. Det är "touch typing" det kallas tror jag, där man skriver med alla fingrar. Vilande/start position för det är att man har pekfingrarna på f och j tangenterna(sen resten bredvid dem i samma rad) för det finns markering med en punkt på dem så man kan skriva utan att titta på tangentbordet.

Jag använder dock Caps Lock för versaler för jag tycker det är lättare än att sträcka lillfingret ända ner till shift

Skrivet av Galadhnen:

Jag använder huvudsakligen tre fingrar på vardera hand för allt utom:
vänster lillfinger på ctrl,vänster tumme på space, höger lillfinger till shift, höger tumme till Alt Gr.

Vet inte riktigt hur hårt jag kan pressa mig själv i WPM men när jag skriver någorlunda lugnt, avslappnat och utan avbrott i vad jag vill skriva så ligger jag mellan 80-90 ungefär. Känner inte direkt att jag behöver öka hastigheten jag skriver i. Det skulle inte gagna mig så mycket i praktiken då det nästan alltid finns någon annan begränsande faktor, som att faktiskt tänka igenom noggrant vad det är jag vill skriva.

Vill du öka din skrivhastighet av någon praktisk anledning eller är det bara för att kunna mäta dig med andra som skriver fort?

Vad använder ni ALT GR till? Själv använder jag den ytterst sällan, bara vid specialtecken. Jag kan tänka mig att den används friskt om man programmerar iofs.

Det är inte till någon praktiskt anledning. Jag skriver redan väldigt fort, men jag har fastnat vid 180 WPM och vill ta mig över 200.
Det är ett personligt mål och inte för att mäta mig med någon annan. Jag har inte gjort några framsteg alls de senaste åren. Kör bara 2x 5 min per vecka. När jag försökte köra långa sessioner började det bara göra ont i handlederna.
När jag skriver i "vanligt" så ligger jag runt 120 WPM vilket är mer än tillräckligt och jag tänkte inte anamma någon annan skrivteknik till det, utan endast för speed typing.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Använder alla fingrar när jag vill skriva snabbt... men i det vardagliga blir det mer pekfingervalsen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag använder primärt pek,lång och ringfinger, men z/a använder jag lillfingret och shift.
Höger hand så används lillfinger för enter.

Average 120wpm på 130 races på typeracer.com.

https://typing-speed-test.aoeu.eu är till för dvorak primärt.

När jag skriver med dvorak ligger jag på runt 20~40wpm och använder alla fingrarna. Dvorak är ganska skönt att använda på jobbet för ergonomiska anledningar. Just då man tar längre tid, och kan ta tid att tänka på hur man sitter ordentligt.
Använder qwerty hemma då det är för mycket spel och snabbt skrivande. Tror många skulle bli less om man fick vänta en timme på discord meddelanden osv
Mitt problem med (sv)dvorak är åäö känns ej naturligt för mig, och samma sak med y k m knapparna.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Höger hand på ett tangentbord och vänster på ett annat.
Kör med 2 datorer ist. 2 skärmar på en dator.
Har sina nackdelar, men även många fördelar.

Permalänk
Avstängd

Använder två, en på varje hand

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Likt @Spelaspel använder jag samtliga fingrar med "blind" startposition på F- och J-tangenterna.

Permalänk
Medlem

Till vardags använder jag alla fingrarna. Har ett

och har därför stor nytta av att använda båda tummarna. Tummarna kontrollerar både de stora knapparna i tummklustren, men också knapparna på nedersta raden, närmst tummklustren, på resp. halva. (Dvs tilde och pil vänster, i bilden ovan.) På dessa två knappar har jag Mod4 samt "Symbol Layer".

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Avstängd

Använder alla fingrar, men tummarna endast till mellanslag och långt ifrån "korrekt" fingersättning. På högstadiet körde jag en del tangentbordsträning vilket hjälpte mig mest genom att lära mig vart alla tangenter satt, men det påverkade inte hastigheten särskilt (mer än för en del av de väldigt teoretiska övningarna där med hela alfabetet i följd eller typ "jjffjjffjfjf") och fick mig inte att skriva med alla fingrar utan det har kommit senare.

Jag har läst på lite om detta då jag hamnade i en väldigt utdragen diskussion om Dvorak för några år sedan, och det verkar vara så att de flesta som skriver mycket uppnår en hög hastighet oavsett fingersättning eller tangentbordslayout. Att byta till Dvorak eller liknande tjänar man inte på då det tar lång tid att nå upp till samma hastighet man hade tidigare och vinsten därefter är försumbar. Däremot skulle det kunna ge en liten fördel om man började med Dvorak från första början. Men så länge alla tangentbord som inte är ens egna inte är Dvorak så lär det inte hjälpa på det stora hela.

Permalänk
Medlem

3 fingrar + vänster tumme någon gång ibland.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Två. Ibland 4-5 om jag känner mig riktigt självsäker.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Likt @Spelaspel använder jag samtliga fingrar med "blind" startposition på F- och J-tangenterna.

This.

Lärde mig det i skolan som barn och släppte aldrig det. Utan F och J kan man ju inte skriva utan att behöva titta på tangentbordet

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd

Jag kör alla fingrar på höger hand och egentligen tre på vänster där ringfinger har hand som skift och tumme mellanslag. Det är absolut inte rätt sätt att hålla men det funkar för mig.
Det går tillräckligt fort för mig men blir samtidigt vansinnig när man chattar med någon och det tar för lång tid att skriva.

Aldrig testat hur jag ligger till på WPM-skalan men gissar att det inte är i topp. Konstigt med tanke på att man körde maskinskrivning i skolan på compisdatorerna

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Primärt de två pekfingrarna för bokstäver och siffror. Vänster hand stilla på vänster sida, och höger hand mer rörlig över större delen av tangentbordet. 5TGV är högra gränsen för vänsterhandens pekfinger. Vänster tumme för mellanslaget. Oftast vänster långfinger för Esc och F-knapparna som den handen når. Normalt ringfingrarna för shift, control och enter.
För knapparna mellan det stora och den numeriska delen använder jag en av de tre mittenfingrarna, och för den numeriska delen använder jag primärt de tre mittenfingrarna, men lillfingret för enter och ibland tummen för 0.

En rejäl blandning, men jag skriver överraskande snabbt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Brukar av och till skriva lite på Speedtest sidor som t.e.x https://10fastfingers.com/typing-test/english och https://typing-speed-test.aoeu.eu

Jag började fundera hur jag skulle kunna förbättra mig att skriva snabbare. Hur mycket jag än försöker så förbättras inte mina resultat.
Då slog tanken mig att jag använder egentligen bara 6 fingrar när jag skriver på tangentbordet (Aktivt skrivande alltså, lillfingret och tummen är reserverade till shift/space på vänster hand).
3 på vänster hand , (Kommer väl från WASD-användningen) och 3 på höger hand (Inget lillfinger eller tumme).

Är det ett vanligt sätt att använda tangentbordet på? Finns det någon här inne som använder alla fingarna när ni skriver?
Vore intressant att höra om det är några av er som använder tumme/lillfinger på högerhand till att knacka iväg på tangentbordet och i så fall vart ni har dessa fingrar i "vilande" position.

Jag kan ju tänka mig att om man skriver med fler fingrar behöver man röra händerna mindre och man bör således kunna få ett bättre resultat.

Använder alla fingrar. Lillfingrar är väl de som får jobba minst. Enterslag och hålla in shift/tab etc.

Om du är seriös ska du gå över till dvorak.

För ni vet väl att den qwerty-uppsättning som används på tangentbord är uppsatta för den mekaniska skrivmaskinen. Bokstäverna sitter så att det inte ska gå att skriva för snabbt, vilket kunde resultera i att armarna hakade fast i varandra. Dvorak är precis tvärtom - gjort för att skriva snabbt. Tog mig dock flera veckor att ställa om när jag försökte mig på det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Använder alla fingrar. Lillfingrar är väl de som får jobba minst. Enterslag och hålla in shift/tab etc.

Om du är seriös ska du gå över till dvorak.

För ni vet väl att den qwerty-uppsättning som används på tangentbord är uppsatta för den mekaniska skrivmaskinen. Bokstäverna sitter så att det inte ska gå att skriva för snabbt, vilket kunde resultera i att armarna hakade fast i varandra. Dvorak är precis tvärtom - gjort för att skriva snabbt. Tog mig dock flera veckor att ställa om när jag försökte mig på det.

Som jag skrev ovan i tråden så är det en myt att Dvorak skulle vara snabbare. Vad jag inte nämnde var myten att Qwerty skulle vara konstruerat för att man skulle skriva långsamt då jag trodde det var allmänt känt att så inte var fallet. Qwerty sägs vara byggt för att armarna på skrivmaskiner inte ska haka fast i varandra, men inte genom att sakta ner den som skriver utan genom att fördela bokstäverna så att man i så stor utsträckning som möjligt skriver varannan bokstav på växlande sidor av tangentbordet. Men även det är inte välbelagt.

Får man ont i fingrarna när man skriver så kan Dvorak hjälpa, om man skriver på engelska och har korrekt fingersättning, för då ligger fler av de mer använda tangenterna bättre till. Men att det skulle göra någon snabbare stämmer inte. Sen har vi hela problemet med att använda alla andra tangentbord än ens egna.

http://xahlee.info/kbd/myth_of_qwerty_dvorak_layout.html
https://www.smithsonianmag.com/arts-culture/fact-of-fiction-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Som jag skrev ovan i tråden så är det en myt att Dvorak skulle vara snabbare. Vad jag inte nämnde var myten att Qwerty skulle vara konstruerat för att man skulle skriva långsamt då jag trodde det var allmänt känt att så inte var fallet. Qwerty sägs vara byggt för att armarna på skrivmaskiner inte ska haka fast i varandra, men inte genom att sakta ner den som skriver utan genom att fördela bokstäverna så att man i så stor utsträckning som möjligt skriver varannan bokstav på växlande sidor av tangentbordet. Men även det är inte välbelagt.

Får man ont i fingrarna när man skriver så kan Dvorak hjälpa, om man skriver på engelska och har korrekt fingersättning, för då ligger fler av de mer använda tangenterna bättre till. Men att det skulle göra någon snabbare stämmer inte. Sen har vi hela problemet med att använda alla andra tangentbord än ens egna.

http://xahlee.info/kbd/myth_of_qwerty_dvorak_layout.html
https://www.smithsonianmag.com/arts-culture/fact-of-fiction-t...

Jag med flera har använt dvorak i längre tid och det är betydligt mycket snabbare!
Du rör fingrarna mycket, mycket kortare sträckor än när du skriver på QWERTY. Men det är inte för alla, tar tid att komma in i det.
https://www.youtube.com/watch?v=udc9CH8ICVQ&ab_channel=Willia...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Jag med flera har använt dvorak i längre tid och det är betydligt mycket snabbare!
Du rör fingrarna mycket, mycket kortare sträckor än när du skriver på QWERTY. Men det är inte för alla, tar tid att komma in i det.
https://www.youtube.com/watch?v=udc9CH8ICVQ&ab_channel=Willia...

Jo, det finns dock inga vetenskapliga undersökningar som har visat på någon skillnad. Jag tror snarare att det handlar om att ett byte av layout tvingar en att tänka på hur man skriver, och om man inte byter tangenter på sitt tangentbord så måste man också lära sig "touch-type". Hade man gjort samma effort (sannolikt hade det inte behövts lika stor effort dock) på QWERTY så hade man blivit precis lika snabb där. Då hade man också sluppit en värld där alla tangentbord är fel för en, där alla tangentbordsgenvägar är fel och där andra inte kan använda ens tangentbord utan att byta layout. Det sistnämnda kan man se som en fördel förstås, ibland är det fint att ha något som ingen annan kan använda liksom, men i alla fall.

Permalänk
Medlem

Tummarna är egentligen bara till space/alt och lillfingrarna till shift/enter. Men sedan använder jag typ två fingrar på högerhanden och 3 på vänsterhanden till att skriva med. Är väl typ medel i hastighet och när jag gör tester och försöker skriva fort så får jag kring 80 WPM. Skriver inte speciellt mycket mer än foruminlägg (som mestadels är på telefonen) och mail i jobbet i min vardag så får inte speciellt mycket träning heller.

En mer viktig sak är att kunna prata med någon samtidigt som jag skriver på något annat, dvs kan jag göra jobb samtidigt som jag pratar med kollegor eller i telefon.

Permalänk
Medlem

8!

Får fan inte fason på mina lill-fingrar.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Musikälskare

Alla

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag skiftade över till svorak (Swedish Dvorak) för massa år sedan, och sålänge jag inte tittar på tangentbordet så jobbar jag med all fingrar lika, typ. Så fort jag kör qwerty måste jag tittar ner o då blir det pekfingersvalsen och allt går mycket långsammare. Jag kan inte direkt säga att jag skriver mycket snabbare (som många tror att man bör/måste göra), men jag har mindre ont i handleder etc nu än förr

Edit: och jag gjorde nog ca 53 Word Per Minute när jag testade AOEU's länk

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Tror jag använder 4.. 3st på vänster hand och pekfingret på höger.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Beror om jag spelar eller skriver. Använder nog fler när jag spelar och endast två när jag skriver

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

8-9 bara ena tummen vill slå space, ibland vill inte lillfingret på höger hand vara med 🤦🏼‍♂️🤷‍♂️

Permalänk
Lego Master

Har inte tänkt på det faktiskt, men det verkar som att jag mest använder tre fingrar per hand nu när jag skriver detta på ett någorlunda avslappnat sätt. Utgår ifrån F och J, men använder alltså inte fulla skrivmaskinsläran.
Vänster lillfinger och tumme används knappt alls, jag Shiftar med höger lillfinger och space är höger tumme.
Intressant övning att medvetet försöka tänka på vilka fingrar man använder istället för att bara låta det "hända".

När jag skriver på mobilen använder jag dock vänster pekfinger och höger tumme, mobilen "vilar" nedtill på vänster tumme och höger lillfinger. Så vänsterhanden har handflatan nedåt, från mig - höger hand har handflatan uppåt mot mig.

Ska tillägga att jag använt touch typing sedan högstadiet, där vi satt och tävlade om vem som kunde skriva alfabetet snabbast.
Använder typ home row, men har långfinger och ringfinger en rad upp från F och J, så de vilar respektive på W E + I O.

Det stör min sambo till vansinne när jag skriver ett mail med 100% korrekt stavning utan att ta ögonen från henne.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield