AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Så, nu har jag och @Kenneth äntligen fått tid över att sätta oss ned och babbla om de nya korten på video.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=A6vePHBrTRI

Så, nu har jag och @Kenneth äntligen fått tid över att sätta oss ned och babbla om de nya korten på video.

Aaah, Youtube-mys en fredag eftermiddag. Härligt!

Permalänk
Medlem

blir att se sen när allt är gjort för dagen

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Den promo-videon och diskussionen om det var rätt absurd, kändes som att de läste från ett script som var skrivet för att vara så otydligt som möjligt.

Länkar till min tidigare post om det

eller TL;DR från den posten om vad jag tror nedan:

Det viktigaste citatet från promo-videon skulle jag säga är runt 2 minuter in någonstans: "here you see the impact of ray tracing in the detailed shadows cast by the character and foliage"

Sedan från videon där youtubaren testar runt 1:30 i denna video: "I do believe this game will have ray tracing at some stage for nvidia cards but i don't think that'll be on day one"

Detta gör det rätt tydligt att skillnaden mellan 12GB i deras promo (utöver vad de nu kan ha hittat på för ren pr-bullshit) är att 12GB promon kör med Ray tracing medan youtubaren inte har möjligthet att slå på Ray tracing.

Ja om så är fallet så är det förståeligt att något som snittade kring 6-9gb kan allokera 12 med RT påslaget, men det skulle med största sannolikhet allokera mindre på ett 3080.
Och jag håller med, tyckte att deras promo video var nästintill pinsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=A6vePHBrTRI

Så, nu har jag och @Kenneth äntligen fått tid över att sätta oss ned och babbla om de nya korten på video.

Underbart 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Ja om så är fallet så är det förståeligt att något som snittade kring 6-9gb kan allokera 12 med RT påslaget, men det skulle med största sannolikhet allokera mindre på ett 3080.
Och jag håller med, tyckte att deras promo video var nästintill pinsam.

Well, det kan ju inte allokera över 10GB på 3080, svårt att veta vad som är allokering och vad som är usage än.

Det finns gott om artiklar som säger att raytracing-patchen ska vara släppt till PC men hittar inga benchmarks för det än.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Well, det kan ju inte allokera över 10GB på 3080, svårt att veta vad som är allokering och vad som är usage än.

Det finns gott om artiklar som säger att raytracing-patchen ska vara släppt till PC men hittar inga benchmarks för det än.

Ja lite konstigt ordat men jag antar att budskapet med vad jag menade gick fram.
Ja då blire att hålla ögonen öppna efter det.
Är dock mer nyfiken på RT prestanda i Cyberpunk just nu Men det är ju ett tag kvar tills dess! Om det inte försenas ännu en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

https://www.youtube.com/watch?v=A6vePHBrTRI

Så, nu har jag och @Kenneth äntligen fått tid över att sätta oss ned och babbla om de nya korten på video.

Bra video!

Permalänk
Medlem

Liten sammanfattning från testerna down under, även om prisjämförelsen är lite oklar i dagsläget.

1440p är vad jag själv lirar i, därav det givna valet för mig att titta på.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det är ju snarare som så att Nvidia fått dig att tro på upplägget genom att officiellt kalla nedgraderingen för en feature. DLSS är en teknik, som använder sig av ML för att producera ok bildkvalitet från lågupplöst material, med huvudsyftet att ta sig rätten att kalla det högupplöst.
Det finns lagar man kan bryta mot, men fysikens lagar gör sig påminda som några som Inte låter sig brytas.
Som sagt hur mycket det än tjatas om att det är 4k, så är det ju inte det. Vi halkar alltid tillbaka på:
1: försämrad bildkvalitet till förmån för bättre prestanda
2: tappad verklighetsförankring
3: det går inte att skapa materia av rent vacuum
4: det går inte att skapa 8 megapixlar från 4 megapixlar utan att använda sig av duplicering eller gissningslek. Grunddatat kan liksom inte lyftas ur halsen på en magisk ande. 4k är 4k, 1080p är 1080p.
5: kejsaren är fortfarande naken

Allt det du tar upp gäller isåfall för vartenda kamera och smartphones kameradel där jpg och jpeg just aproximerar saker som vi ändå inte lägger märke till.
Hur många använder RAW när dom tar bilder tror du?
Måste vara dom promille av en andel av systemkameraanvändare (och vissa smartphonenördar) som vill redigera senare i RAW för att lyfta lite dynamiskt omfång. Promillen av totalen.
Samma med mp3. Ja, vid mp3 så trixar man också med approximeringar och omvandlingar som rent teoretiskt inte är detsamma som ett original men lik förbaskat så kan man vid blindtester A/B inte avgöra vad som är lossless och vad som är en 320 kbit Mp3-fil.
Come to think of it, även vid mastrande av CD så sysslar man med dithering då man ska skala om 24-bits ljudfiler till 16 bitar genom att, på ett liknande sätt som vid antialiasing vid grafik, "runda av" och göra vågformen mer trogen det mer högupplösta orginalet.
Ingen som helst person kan höra skillnad på en 24-bits fil och den nerdithrade 16-bitarsfilen.

Det här med DLSS som "fusk" som på något sätt ställs i ett ljus av att vara klart märkbart sämre än orginalet är exakt samma typ av snobbism som audiophiles sysslar med.
Jag är rätt säker på att om A/B-tester gjordes mellan DLSS 2.0 och Native utan att frysa en bild och utan att zooma in så skulle det vara slantsinglingsskillnad på det. 50/50. Ingen ser det!
På DLSS 1 var det en annan sak och det är det som jag tror hänger kvar.
Samt psykologin som en del har där bara vetskapen om att det inte är originalkvalitet gör att man vägrar att köra mp3, jpg, tom 16 bitar och 44 khz och just DLSS 2.0.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Magnus303:

Hur många använder RAW när dom tar bilder tror du?
Måste vara dom promille av en andel av systemkameraanvändare (och vissa smartphonenördar) som vill redigera senare i RAW för att lyfta lite dynamiskt omfång.

Nja, nu är ju skillnaden mellan jpeg och råformat mycket påtaglig vid efterbearbetning. Jag förstår att det inte alltid är gångbart att köra RAW, men har man väl investerat i en systemkamera så är det mer än värt besväret såvida man inte har bråttom att få fram bilderna. Att kunna ändra exponering och färgtemperatur utan bieffekter är helt ovärderligt. Blir ju lite knasigt att jämföra förlustfritt avsett för produktion och förlustfritt för konsumtion.

Helt odiskutabelt dock, precis som du är inne på, att jpeg duger alldeles utmärkt för uppvisning av bilder såvida man inte avsiktligt komprimerar till absurdum. Även för tryck är det en väldigt bra kompromiss. Det är först vid konvertering från ProPhoto till CMYK som färgdjupet kan bli lidande - till stor del beroende på innehållet samt trycket som sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Liten sammanfattning från testerna down under, även om prisjämförelsen är lite oklar i dagsläget.
https://files.slack.com/files-pri/T09TG0M99-F01FXA88UN4/image.png?pub_secret=61842d30f5
1440p är vad jag själv lirar i, därav det givna valet för mig att titta på.

Lång genomgång i tråden varför Steves resultat är som de är. De sticker ut från mängden dessutom.
Gå till sida 19-24 så kan du läsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Lång genomgång i tråden varför Steves resultat är som de är. De sticker ut från mängden dessutom.
Gå till sida 19-24 så kan du läsa.

Är det cpu-relaterat? Jag sitter just nu bara på en 3600 ändå.
(Kommer tyvärr inte gå igenom 5 sidor ikväll)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Är det cpu-relaterat? Jag sitter just nu bara på en 3600 ändå.
(Kommer tyvärr inte gå igenom 5 sidor ikväll)

Kortfattat ja, verkar vara därför många andra har annorlunda resultat. Men det är skitsamma egentligen. Bryr man sig inte om RT så spelar det ingen roll vad man köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Är det cpu-relaterat? Jag sitter just nu bara på en 3600 ändå.
(Kommer tyvärr inte gå igenom 5 sidor ikväll)

Skrivet av Nekrol:

Kortfattat ja, verkar vara därför många andra har annorlunda resultat. Men det är skitsamma egentligen. Bryr man sig inte om RT så spelar det ingen roll vad man köper.

Sen hade steve lite fler "nya" spel som förmodligen höjde snittet. Jag tror dock att han sa att han skulle uppdatera resultaten med sin 5950x (tror jag det var)
Jag såg nyss swec:s video om 6000 serien och jag måste säga att den gav en annan känsla än artikeln,
Der kändes som en överlag mer positiv bild av korten än om man bara läst text och tittat på staplar.

Så vad säger man, bra video. Det är svårt att tolka den generella känslan genom text. 👍

Edit: det var ju tråkigt att det blev som det blev med dom svenska priserna (att handlarna var tvungna att lägga på några tusen för att inte gå back)

Jag tror att i staterna där dom inte lägger på moms och skatt på skatten på samma sätt som vi gör i sverige så såldes korten för msrp.

Permalänk
Medlem

Någonting är riktigt skevt med RT-portionerna av nästan allas tester, speciellt om man kollar på Wendell's benchmarks, och om någon av alla techtubers kan hårdvara så är det han.

https://www.youtube.com/watch?v=yMz-5uP8sBw

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Liten sammanfattning från testerna down under, även om prisjämförelsen är lite oklar i dagsläget.
https://files.slack.com/files-pri/T09TG0M99-F01FXA88UN4/image.png?pub_secret=61842d30f5
1440p är vad jag själv lirar i, därav det givna valet för mig att titta på.

https://www.youtube.com/watch?v=A6vePHBrTRI&feature=emb_title

ser man swec nya video 11:00 min in på 1440p så tar 3080n tronen men liten marginal. de verkar vara väldigt lika i vanlig prestanda. allt verkar handla om vilka spel man väljer av sina, säg 10 spel, man jämför med.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Någonting är riktigt skevt med RT-portionerna av nästan allas tester, speciellt om man kollar på Wendell's benchmarks, och om någon av alla techtubers kan hårdvara så är det han.

https://www.youtube.com/watch?v=yMz-5uP8sBw

Jag tror att man måste sitta still i båten ett tag och se vad som händer med drivare osv, just nu svänger det hejvilt åt alla olika håll beroende på vilken video man kollar eller text man läser. Olika system hit och dit....
Vi får nog ge detta någon vecka och se vart vi landar.

Edit: sitta still i båten är väl det enda valet just nu eftersom det inte finns kort att köpa varken grönt eller rött. 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag tror att i staterna där dom inte lägger på moms och skatt på skatten på samma sätt som vi gör i sverige så såldes korten för msrp.

På de sajter jag sett har 6800 XT legat på $650 vid släpp. Den stora frågan är ju vilken dollarkurs som gällt för svenska företag. Om det är som antytts en låst kurs från årsskiftet, när dollarn låg på ca 9.35:-, så stämmer det ändå ganska bra med de priser som var på korten här. Tyvärr är det, vad jag förstått, så det fungerar. Alltså inte den kurs som gäller när korten levereras. När korten presenterades låg kursen på ca 8.88:- och då hade priset varit lägre. Hade de fått köpa korten för kursen som var när korten släpptes i förrgår. ca 6.58:- hade priset för XT-varianten hamnat strax under 7000 kronor.

Men, eftersom de nu verkar tvingas köpa utifrån den kurs som var 1 januari så blir det som det blir. Kanske idé hoppas kursen går ner ännu mer och vänta till efter årsskiftet för att köpa ny hårdvara. Då borde det dessutom finnas kort att köpa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

På de sajter jag sett har 6800 XT legat på $650 vid släpp. Den stora frågan är ju vilken dollarkurs som gällt för svenska företag. Om det är som antytts en låst kurs från årsskiftet, när dollarn låg på ca 9.35:-, så stämmer det ändå ganska bra med de priser som var på korten här. Tyvärr är det, vad jag förstått, så det fungerar. Alltså inte den kurs som gäller när korten levereras. När korten presenterades låg kursen på ca 8.88:- och då hade priset varit lägre. Hade de fått köpa korten för kursen som var när korten släpptes i förrgår. ca 6.58:- hade priset för XT-varianten hamnat strax under 7000 kronor.

Men, eftersom de nu verkar tvingas köpa utifrån den kurs som var 1 januari så blir det som det blir. Kanske idé hoppas kursen går ner ännu mer och vänta till efter årsskiftet för att köpa ny hårdvara. Då borde det dessutom finnas kort att köpa.

Ja, så kan det mycket väl vara.
Bra tanke och observation.

Permalänk

Hade varit intressant med information kring prestanda och kvalitet vid streaming/recording med OBS och typ acceleration vid videoredigering. Här har NVIDIA ett försprång tack vare användningen av NVENC och CUDA och det är viktiga parametrar för många om man köper korten eller inte. Förstår att allt inte kan få plats i en recension men då det inte nämndes i er uppföljningsvideo vill jag föra fram saken.

Permalänk
Medlem

Har inte korten väldigt dålig ray tracing prestanda och dlss brist för att ha de pris de har? Antar att det dock dög för väldigt många.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Alphahanne:

På de sajter jag sett har 6800 XT legat på $650 vid släpp. Den stora frågan är ju vilken dollarkurs som gällt för svenska företag. Om det är som antytts en låst kurs från årsskiftet, när dollarn låg på ca 9.35:-, så stämmer det ändå ganska bra med de priser som var på korten här. Tyvärr är det, vad jag förstått, så det fungerar. Alltså inte den kurs som gäller när korten levereras. När korten presenterades låg kursen på ca 8.88:- och då hade priset varit lägre. Hade de fått köpa korten för kursen som var när korten släpptes i förrgår. ca 6.58:- hade priset för XT-varianten hamnat strax under 7000 kronor.

Men, eftersom de nu verkar tvingas köpa utifrån den kurs som var 1 januari så blir det som det blir. Kanske idé hoppas kursen går ner ännu mer och vänta till efter årsskiftet för att köpa ny hårdvara. Då borde det dessutom finnas kort att köpa.

Nej det där stämmer inte.
Fakturan som återförsäljarna får är i dollar, inte SEK. (Även om den hade varit i SEK hade man inte låst den vid årsskiftet, ingen i hela branschen gör så)
Så vilken växlingskurs den låses till beror på dess förfallodatum, valutareserver, hedging osv.

Framförallt har växlingskursen vid årsskiftet inget med saken att göra

Vilken växlingskurs AMD använder när de sätter svenskt MSRP är inte heller låst till något. Rimligen gör de som alla andra och kollar var den ligger just nu och så kanske man räknar med hedging på 3% och sen avrundar man uppåt till närmsta snygga prispunkt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert Ehrling:

Hade varit intressant med information kring prestanda och kvalitet vid streaming/recording med OBS och typ acceleration vid videoredigering. Här har NVIDIA ett försprång tack vare användningen av NVENC och CUDA och det är viktiga parametrar för många om man köper korten eller inte. Förstår att allt inte kan få plats i en recension men då det inte nämndes i er uppföljningsvideo vill jag föra fram saken.

I just dom fallen, om man värdesätter dom funktionerna högt så finns det bara ett val och det är grönt.

Det kan hända att AMD kan få ordning på såna grejor med nu när dom faktiskt tjänar lite pengar och kan lägga det på mjukvaruutveckling.

Permalänk
Medlem

Rätt intressant att de som fått tag på kort från AMD "Europas" har betalt ~660-680 euro inkl 19% vat. Det är en helt annan prislapp än våra butiker haft.

Permalänk
Skrivet av Magnus303:

Allt det du tar upp gäller isåfall för vartenda kamera och smartphones kameradel där jpg och jpeg just aproximerar saker som vi ändå inte lägger märke till.
Hur många använder RAW när dom tar bilder tror du?
Måste vara dom promille av en andel av systemkameraanvändare (och vissa smartphonenördar) som vill redigera senare i RAW för att lyfta lite dynamiskt omfång. Promillen av totalen.
Samma med mp3. Ja, vid mp3 så trixar man också med approximeringar och omvandlingar som rent teoretiskt inte är detsamma som ett original men lik förbaskat så kan man vid blindtester A/B inte avgöra vad som är lossless och vad som är en 320 kbit Mp3-fil.
Come to think of it, även vid mastrande av CD så sysslar man med dithering då man ska skala om 24-bits ljudfiler till 16 bitar genom att, på ett liknande sätt som vid antialiasing vid grafik, "runda av" och göra vågformen mer trogen det mer högupplösta orginalet.
Ingen som helst person kan höra skillnad på en 24-bits fil och den nerdithrade 16-bitarsfilen.

Det här med DLSS som "fusk" som på något sätt ställs i ett ljus av att vara klart märkbart sämre än orginalet är exakt samma typ av snobbism som audiophiles sysslar med.
Jag är rätt säker på att om A/B-tester gjordes mellan DLSS 2.0 och Native utan att frysa en bild och utan att zooma in så skulle det vara slantsinglingsskillnad på det. 50/50. Ingen ser det!
På DLSS 1 var det en annan sak och det är det som jag tror hänger kvar.
Samt psykologin som en del har där bara vetskapen om att det inte är originalkvalitet gör att man vägrar att köra mp3, jpg, tom 16 bitar och 44 khz och just DLSS 2.0.

Ignorance is certainly bliss.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Någonting är riktigt skevt med RT-portionerna av nästan allas tester, speciellt om man kollar på Wendell's benchmarks, och om någon av alla techtubers kan hårdvara så är det han.

https://www.youtube.com/watch?v=yMz-5uP8sBw

Skillnaden som jag ser det är att Wendell kör RT tester i nya titlar som är AMD sponsrade (Dirt 5, Riftbreaker) medan i stort sett alla andra techtubers gör tester i äldre titlar som utvecklades endast med tanke på Nvidia:s RT (Control, Fortnite, Battlefield 5, Metro Exodus m.fl.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Skillnaden som jag ser det är att Wendell kör RT tester i nya titlar som är AMD sponsrade (Dirt 5, Riftbreaker) medan i stort sett alla andra techtubers gör tester i äldre titlar som utvecklades endast med tanke på Nvidia:s RT (Control, Fortnite, Battlefield 5, Metro Exodus m.fl.)

Jag håller med, jag var inne på det spåret lite tidigare.
Det ser ut som att 6000 serien presterar överlag bättre i nyare titlar.

Edit: det är väl konstigt hur många saker man vill säga efter man tryckt på publicera..jag köper helt och hållet swec:s förklaring till varför dom håller kvar vid dessa "äldre" titlar, dom är populära och massor av folk spelar dom fortfarande.
Men..det kommer alltid ett men 🤣 för varje sekund som går kommer vi lite längre in i framtiden 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Rätt intressant att de som fått tag på kort från AMD "Europas" har betalt ~660-680 euro inkl 19% vat. Det är en helt annan prislapp än våra butiker haft.

Yes jag fick tag på ett RX 6800XT via AMD:s shop för 680€ inkl. moms (Finland 24%) för någon timme sen.

De få som såldes av återförsäljare här i onsdags hade en prislapp på 750 - 770€ så någonstans är det ett ganska stort prispåslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Yes jag fick tag på ett RX 6800XT via AMD:s shop för 680€ inkl. moms (Finland 24%) för någon timme sen.

De få som såldes av återförsäljare här i onsdags hade en prislapp på 750 - 770€ så någonstans är det ett ganska stort prispåslag.

Jag tycker det är något värt att prata om eftersom svenska shoppar sagt att man inte ens kunde köpa det till MSRP medan AMD alltså sålde det för MSRP eller tom strax under. Någonstans är det ett märkligt påslag.