AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av OldComputer:

Blir det inte ett annat problem också? Om AMD och nVidia säljer konstant blir det väl ett monopol / konkurrens problem också, eftersom parters alltid måste lägga på vinst. AMD och nVidia skulle då konkurrera ut sina partners.

Ja sant, men partnerkorten brukar alltid innebär fabriksöverklockning och bättre kylare. Nu har både Nvidia och AMD blivit bättre på sista delen men för vanliga användare kan det vara mer intressant med ett partnerkort som redan är intrimmat bra trots ett litet högre pris. Så ser jag på det i alla fall

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Faulisto:

Frågan är varför marknadsprinciperna inte gäller? 6800 skulle kunna gå på 15k och 6800XT över 20k exempelvis. Sakerna är enormt efterfrågade men varför höjs priserna inte drastiskt i det läget?

Ligger en del i det, med så här dålig tillgång, hade bägge lagen kunna lansera till högre priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

testa Nyare spel som Godfall i 4k. Det käkar 12GB vram.

Kom ihåg att använt vram != hur mycket som krävs: Vissa spel fyller vram så mycket de bara kan.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Länkar till Hardware Unboxed / Techspots fynd nedan:

Ser ut som de kör mkt "AMD titlar"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag håller inte med. Prestanda är prestanda, oavsett pris.

Men, som jag skrev tidigare, man kan ju ha ett prestandaomdöme och ett prisvärdhetsomdöme.

Håller inte med för fem öre. Ett slutbetyg skall ta hänsyn till alla aspekter. Man kan inte bedöma en produkt med slutbetyget "Utmärkt" ifall en annan tillgänglig produkt ger 99% av prestandan för 1 % av kostnaden. (överdrivet exempel för att dra det till sin spets).

En produkt bör helhetsbedömas för vad den är och erbjuder sett till helheten. Bara för att ett kort inte är topp-presterande skall det inte per automatik blockeras från utmärkelsen "utmärkt". I så fall kan inget kort förutom 3090 får "Utmärkt" just nu.

Enda rimliga alternativet är att man delar upp betygen i områden utan att ge ett helhetstäckande slutbetyg. Mig veterligen är det mycket ovanligt i branschen idag och jag håller med om bransch-standarden som råder idag.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Frågan är varför marknadsprinciperna inte gäller? 6800 skulle kunna gå på 15k och 6800XT över 20k exempelvis. Sakerna är enormt efterfrågade men varför höjs priserna inte drastiskt i det läget?

För att efterfrågan inte finns på kort från någon som dels varit frånvarande från vettiga högpresterande kort under lång tid, samt har en problematisk historik av instabila drivrutiner och glesa drivrutinsuppdateringar.

Det är inte den snygga logotypen som gör att 3/4-delar sitter med ett annat fabrikat.

Permalänk
Medlem

Intressant att se prestandaökningen på Amd korten när de kördes med Amd processor även utan SAM. Från 223 till 239 fps i battlefield för 6800XT medan nvidia 3080 gick från 230 till 228 fps.

Enligt mig något som borde lyftas fram tydligt i prestandaindex liknande tabell.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ni borde skita i introduktionspriset i framtiden, och eventuella rekommendera priser.
Utgå från vad återförsäljarna ger för långsiktigt pris istället.
Jag är trött på att amd och nvidia håller på och krånglar med vilseledande rekommenderade priser och diffusa introduktionspriser. Jag vet inte om det var bättre förr men det är absolut inte bra nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det stod också att du skulle få svar på lanseringsdagen om du blev tilldelad ett kort.

Jag fick också igenom en beställning på MSI RX 6800 med beställningsbekräftelse. Återstår att se om jag får någon tilldelning eller inte.

Samma här.
Har fått ett beställningserkännande på ett MSI 6800xt trots att det blev fel med beställningen och det kom upp felmeddelande.
Om jag sedan får hem kortet och får köpa det är ju en hel annan sak ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ser ut som de kör mkt "AMD titlar"?

Tyvärr är HU alldeles för AMD-inriktade. Jag tror iofs inte att de medvetet väljer till AMD:s fördel, men deras formuleringar och tonfall är alltid väldigt talande.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Knappast. Kolla andra sidor är SweC. Resultaten är snarare tvärtom. 6800XT spöar ju 3080. Kolla tex Hardware Unboxed, Jays, m fl.

Men kolla faktiska siffrorna. Hardware Unboxed till exempel använder ju Ryzen 9 3950X för sin benchmarking.
Så siffrorna generellt är lägre då den processorn inte presterar lika bra i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falck1N:

Jag håller kvar min vid min 3080 TUF bokning för introduktionpriset.

Skrivet av BernoBuse:

Samma här!

Samma här!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Eller skippa det här med prisets inverkan helt. Folk har ju så vitt skilda ekonomiska förutsättningar ändå. 4000 kr för en person är dyrt medan 20 000 kr för en annan är helt ok.

Ett objektivt omdöme baserat enbart på prestanda är väl enklast och rättvisast.

För att spinna vidare på denna. Vad tycker du då man skall jämföra 6800XT med när man ger betyget? 3090?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Så vad kommer 3e-part korten att kosta, när de inte ens kunde hålla bluff-priset på de första 100 refernskorten?
Trodde jag skulle bli tvungen att skicka tillbaka mitt 3080 som ligger på posten, var ju skönt att AMD gjorde valet åt mig.
Kanske ska avboka mitt andra 3080-kort.

Permalänk
Medlem

Fick klickat hem ett 6800 xt 1500 på webhallen 🤗

Permalänk
Avstängd
Skrivet av niagi:

Men kolla faktiska siffrorna. Hardware Unboxed till exempel använder ju Ryzen 9 3950X för sin benchmarking.
Så siffrorna generellt är lägre då den processorn inte presterar lika bra i spel.

https://i.imgur.com/wAmardx.png
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/21914?key=a02f77db53a510e30bb20610cad6571e

Dem testade med 5000 serien också, som dem flesta reviewers gör nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Vad hände med rage mode? Eller är det bara aktiverat för folk som förgäves försökte köpa korten på releasedagen?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Siffrorna från Hardware Unboxed visar ju att 6800XT slår 3080 i majoriteten av spel.

https://www.youtube.com/watch?v=ZtxrrrkkTjc

I deras 18 game average så slår 6800XT 3090 i 1080p samt strax under 3090 i 1440p.

Lutar starkt åt ett 6800XT med en 5600X-prolle. Att det är kass tillgång just nu är ingen fara. Jag kan vänta.

Efter 2020 års recensioner så ligger Hardware unboxed väldigt lågt hos mig, han/de gör väldigt dåligt genomtänkta tester

Permalänk
Medlem

Blir att vänta och se om tredjepartskorten har ändrade kortdesigns, och hur tillgången på vattenblock blir.
Vill inte köpa ett kort och sen kommer där inga block till det :/

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Håller inte med för fem öre. Ett slutbetyg skall ta hänsyn till alla aspekter. Man kan inte bedöma en produkt med slutbetyget "Utmärkt" ifall en annan tillgänglig produkt ger 99% av prestandan för 1 % av kostnaden. (överdrivet exempel för att dra det till sin spets).

En produkt bör helhetsbedömas för vad den är och erbjuder sett till helheten. Bara för att ett kort inte är topp-presterande skall det inte per automatik blockeras från utmärkelsen "utmärkt". I så fall kan inget kort förutom 3090 får "Utmärkt" just nu.

Enda rimliga alternativet är att man delar upp betygen i områden utan att ge ett helhetstäckande slutbetyg. Mig veterligen är det mycket ovanligt i branschen idag och jag håller med om bransch-standarden som råder idag.

Jag förstår verkligen inte det resonemanget. Och dela på betyg är inte ovanligt. Jag har sett det på många håll genom åren.

Hur ska man betygsätta en produkt som saknar jämförelseprodukter då? När Nvidia släppte kort med RT-funktion var de ensamma om det. Med ditt sätt att se det skulle man inte alls kunna ta med det i nån bedömning förrän nån konkurrent släppt en motsvarande funktionalitet.

Nä, prestanda och prisvärdhet är ändå helt separata saker, och kan lätt betygsättas individuellt och oberoende av varandra.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Frågan är varför marknadsprinciperna inte gäller? 6800 skulle kunna gå på 15k och 6800XT över 20k exempelvis. Sakerna är enormt efterfrågade men varför höjs priserna inte drastiskt i det läget?

För att undvika att deras rykte skadas. Båda vet om att de inte kommer att kunna möta efterfrågan på en bra tid, men vill ändå presentera produkter som håller dem relevanta, fast det är endast i teorin. Så sitter vi sen här och jämför fantasipriser och fantasiprodukter

Personligen så tycker jag det är roligt att AMD lyckats komma upp i en prestandanivå där de i lyckas gå upp jämt med RTX 3080. Bara produktionen kommer igång så innebär det bara goda nyheter för oss konsumenter, men det lär inte hända förrän kanske nästa sommar. Ska jag vara ärlig så tror jag inte att varken Nvidia eller AMD är särskilt taggade på denna generation, utan vi lär nog se antingen helt nya generationer, eller 3080 Super/Ti och RX 6850 XT lagom till nästa höst.

Jag tror jag behåller mitt RX 5700 en tid till ännu. Det funkar finfint för spel i 1080p 60hz ändå, så i så fall kan jag skjuta upp införskaffningen av en ny skärm också

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Absolut skitlansering, men det var ingen papperslansering, och det var inte Nvidia från början heller. Nvidia har blivit en papperslansering då dom fortfarande inte kan leverera några vettiga mängder, här återstår att se om AMD blir bättre.
Som tur är är ju inte nya grafikkort direkt livsviktiga, även om man kan tro det när man skummar igenom Sweklockers och andra liknande forum.

Det kan ju inte bli en papperslansering. Hur hårt ska detta uttrycket misshandlas innan det tappar sin betydelse helt och hållet? Är 8800 GT en papperslansering för att de inte levereras längre?

Den här lanseringen är ju nästan en klockren papperslansering. Ett begränsat antal kort som inte(?) ens finns i lager att skickas idag, och eftermarknadskorten kommer först den 25e. Minst en veckas papperslansering alltså.

Om något så är den riktiga lanseringen nästa vecka, och idag var bara en "teaser" för att släppa recensioner.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Dem testade med 5000 serien också, som dem flesta reviewers gör nu.

Lyssna på vad han säger här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Slut inom några sekunder på både webhallen och inet. Smidigt...

Skrivet av jgmatheus:

tog slut på 10 sek hos webhallen. Försökte genomföra köpet 15:00:10 och det gick inte. Skumt

Webhallen la upp korten igår och tillät även beställning. De åtgärdade problemet men ändrade inte artikelnumret. Så vissa hade produktsidan redo och klar för att spamma F5, medans alla andra var tvungna att hitta sidan först... något som tar ett par extra sekunder. Så det är inte konstigt att korten var slut när man tog sig till produktsidan. Är inte glad hur Webhallen hanterade lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ser ut som de kör mkt "AMD titlar"?

Har inte koll riktigt- vilka är AMD-titlar och varför?
Flera andra ställen jag ska kolla igenom reviews fortfarande, men du kan givetvis alltid välja ut data som du vill för att få ett resultat sol passar ditt narrative, vilket är varför det är viktigt med flera källor än en och så många spel osv som möjligt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av bsk!:

Vad hände med rage mode? Eller är det bara aktiverat för folk som förgäves försökte köpa korten på releasedagen?

Jag valde att hålla på Rage Mode för det är ingen direkt auto-överklockning och blev därför inte lika intressant jämfört med allt annat som skulle hinnas med. Vad den gör är att höja strömbudgeten, vilket vi har med under temperatur-sidan som förvisso höjer klockfrekvensen men skulle inte kalla det för en överklockning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Fick bekräftelse utav Inet att mitt köp gick igenom på MSI 6800 XT. Skiter i om jag får det om 1-3 veckor, den som väntar på något gott..

Fyi... finns dem som beställde 3080 på lanseringsdagen och har inte ännu fått sina kort... förväntat leverans nästa år.. just saying.

Hur ser den bekräftelsen ut?
Jag beställde ett Powercolor, grön bock och ”plockas” men har inte fått något ”tilldelningsmail” än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Korten sålde ju slut på nolltid.
De borde kanske höjt priset lite.

Kanske inte var värst många kort som såldes? Ser fram emot testet av biffen 6900XT.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Med denna rayprestandan kan man snabbt misstänka att Xbox och Ps5 inte heller är några direkta raytracing maskiner.
Riktigt dålig prestanda där.

Vilket väl också betyder att vi kommer få se mindre raytraceade spel framöver än man skulle kunna önska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Knappast. Kolla andra sidor är SweC. Resultaten är snarare tvärtom. 6800XT spöar ju 3080. Kolla tex Hardware Unboxed, Jays, m fl.

Det vill dom inte för då kan dom inte gnälla och spy ur sig en massa dynga som är långt ifrån sanningen. Gillar man inte en produkt så köper man en annan som passar bättre.