Dålig bildkvalité med ny AOC 27G2U (PS4 Pro)

Permalänk
Medlem

Dålig bildkvalité med ny AOC 27G2U (PS4 Pro)

Tjenare tjenare,

Jag har sen 2 år tillbaka alltid spelet PS4 på min Acer Predator XB271HU. Dock iom att den är en 1440p-skärm har jag länge funderat på att köpa en Playstation-dedikerad skärm med antingen 1080p eller 4K, mest för att slippa spela på uppskalat 1080p. Så häromdagen tog jag tag i det och köpte en AOC 27G2U (1080p), främst för att 4K är så sjukt dyrt om man även vill ha en IPS med högre Hz, men även för att jag länge har hört mycket bra om denna skärmen.

Så jag kopplade in den och gick igenom inställningarna lite snabbt, men jäklar.. Hur jag än gör så ser spelen jag testar sjukt mycket bättre ut på min 1440p Acer Predator. Och inte bara det - det flyter på bättre. När jag spelar på den nya från AOC så känns alltid lite segare, precis som om det skulle vara någon liten delay med eventuellt lite ghosting. Spelet ser lite mer suddigt ut, speciellt när jag rör mig runt i spel så som Warzone och AC Valhalla. Jag tog därför och skruvade upp Overdrive i hopp om att det skulle bli bättre, men det både ser och känns förfarande väldigt konstigt..

Jag är verkligen ingen expert på skärmar, så all hjälp är uppskattad. När spelet både ser ut och känns som att jag har sänkt några öl - vad borde jag kika på för settings då? Tycks mig ha gått igenom samtliga.

Jag har kollat settings på mitt Playstation, jag har pillat på alla möjliga skärminställningar och jag har testat med olika HDMI-kablar för säkerhets skull. Jag förstår att min Acer ligger på en helt annan prisklass, men i mitt huvud tänkte jag att en 1080p skulle se mycket bättre ut rent grafiskt. Det känns dock som att något är fel här..

Det står att skärmen utger 1920x1080 i 60Hz i menyn, så allt verkar vara ok där iallafall.

Ber ursäkt om mitt inlägg är lite rörigt. Blev lite tagen på sängen med det jag upplever, haha.
Tack!

Mvh Crazy

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Någon profil på skärmen som spökar? Typ cinema-preset, strömspar eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Någon profil på skärmen som spökar? Typ cinema-preset, strömspar eller liknande.

Testade med lite olika profiler och fick dessvärre samma resultat. Pillade även lite på strömspar, någon boost-funktion för input delay, etc, men inget tycks ta bort den där groggy känslan.. 😐

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Bildexpert 📺

AOC 27G2U har inte hög latens eller tydliga eftersläp, inte när man kör den i 144 Hz i alla fall som jag testat den. 60 Hz kan dock vara en annan historia.

Acer Predator XB271HU är dock en bättre skärm på alla sätt, inte minst hur overdrive är optimerat även vid 60 Hz. Det är också en lugnare panel som inte använder lika tydliga temporala halvtoner (FRC) där flera av de där nya, enklare spel-IPS:erna – AOC 27G2U inkluderad – kan ha ganska tydlig och nästan brusig FRC.

Full HD-panelen hos AOC 27G2U har av sin natur även en mer framträdande pixelstruktur. Så i kombination med tydligare FRC och kanske en sämre optimering för 60 Hz är det säkert en annorlunda upplevelse. Mängden pixlar säger väldigt lite om upplevelser som helhet. Tyvärr brukar diskussioner fokusera på sådant som 1080p och skalning snarare än bättre eller sämre skärm.

Annars, testa att gå igenom bilinställningsguiden på PS4:n. När man byter skärm rakt av kan det bli en del märkligheter innan man kört igenom guiden.

Permalänk
Medlem

Hur gick det? Fick du rätt på det?

Är nyfiken på hur du upplever denna skärmen nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.