Permalänk

Datorn startar inte, trasig psu?

Förklaring av problemet:
Min dator har varit helt urkopplad i några veckor av olika anledningar. När jag skulle använda den igår och kopplade in den och alla kablar så startar den inte. Bara ett kort puffande ljud kommer från datorn. (

)

Jag gör ingenting mer under gårdagen, eftersom jag behövde gå och lägga mig skapligt. Idag när jag ska undersöka mer så tänker jag att jag ska testa att starta "bara för att" så kickar den igång faktiskt. Jag får först också bild på monitorn vid uppstart men lagom till när windowsloggan dyker upp (har windows 8 fortfarande) så slocknar monitorn. Jag får dock aldrig upp någon indikation på monitorn att den inte har någon signal. Testar i både moderkort och grafikkort.

Stänger av den igen, kopplar ur strömmen och öppnar upp den för att kolla så alla kontakter är intakta. Flyttade nyligen och även om jag var mer försiktig med datorn än med någonting annat så tänkte jag att något kanske kunde åkt ut. Alla kontakter verkar sitta i som de ska. Kopplar in strömmen igen och startar, får exakt samma effekt som igår. Såhär såg det ut inne i datorn:

Det lutar ju helt klart åt att det är min psu som pajat, inser jag. Men kan jag felsöka något mer innan jag köper en ny? Jag vet att komponenterna är gamla men datorn är byggt för ett gammalt spel så det har funkat utan problem.

Jag är inte så bra på det här med datorer egentligen, jag kan bygga (men helt ärligt, det handlar ju mest om att följa instruktioner) men har inte så bra kunskap i övrigt så skulle bli glad om ni inte använda för techsavy ord, haha.

Vad gör jag nu? Vad är nästa steg? Jag får låna en multimeter av pappa imorgon, ska lista ut hur en använder en sån men har förstått att det kan vara värt att kolla om det kommer någon ström. Som man ser på videon reagerar inte chassifläktarna alls på den lilla strömpust som kommer.

Alla komponenter står i min signatur.

Tack på förhand!

La till beskrivning om vad man hittar information om komponenter.
Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

Förklaring av problemet:
Min dator har varit helt urkopplad i några veckor av olika anledningar. När jag skulle använda den igår och kopplade in den och alla kablar så startar den inte. Bara ett kort puffande ljud kommer från datorn. (https://youtu.be/mcC2OV8NsJI
)

Jag gör ingenting mer under gårdagen, eftersom jag behövde gå och lägga mig skapligt. Idag när jag ska undersöka mer så tänker jag att jag ska testa att starta "bara för att" så kickar den igång faktiskt. Jag får först också bild på monitorn vid uppstart men lagom till när windowsloggan dyker upp (har windows 8 fortfarande) så slocknar monitorn. Jag får dock aldrig upp någon indikation på monitorn att den inte har någon signal. Testar i både moderkort och grafikkort.

Stänger av den igen, kopplar ur strömmen och öppnar upp den för att kolla så alla kontakter är intakta. Flyttade nyligen och även om jag var mer försiktig med datorn än med någonting annat så tänkte jag att något kanske kunde åkt ut. Alla kontakter verkar sitta i som de ska. Kopplar in strömmen igen och startar, får exakt samma effekt som igår. Såhär såg det ut inne i datorn: https://youtu.be/OTU6QJK-9cE

Det lutar ju helt klart åt att det är min psu som pajat, inser jag. Men kan jag felsöka något mer innan jag köper en ny? Jag vet att komponenterna är gamla men datorn är byggt för ett gammalt spel så det har funkat utan problem.

Jag är inte så bra på det här med datorer egentligen, jag kan bygga (men helt ärligt, det handlar ju mest om att följa instruktioner) men har inte så bra kunskap i övrigt så skulle bli glad om ni inte använda för techsavy ord, haha.

Vad gör jag nu? Vad är nästa steg? Jag får låna en multimeter av pappa imorgon, ska lista ut hur en använder en sån men har förstått att det kan vara värt att kolla om det kommer någon ström. Som man ser på videon reagerar inte chassifläktarna alls på den lilla strömpust som kommer.

Alla komponenter står i min signatur.

Tack på förhand!

Det kan vara från död cpu, moderkort eller psu men eftersom moderkortet får ström så föreslår jag att du först monterar bort allt förutom cpu och ram och boota, funkar det inte provar även monterar om cpu:n och kylaren.

Permalänk
Medlem

Kolla så minnet sitter som det ska, testa även "MemOK!":

Permalänk
Medlem

Spontant ser det ut som att den får ström. Ser även ut som den interna strömbrytaren lyser, vilket borde tyda på ström. Finns många lampor och brytare på det där moderkortet, försök se hur lampor för bland annat ram beter sig. dimm_led (strax ovanför ram-minnen)

Skrivet av jensvo:

Det kan vara från död cpu, moderkort eller psu men eftersom moderkortet får ström så föreslår jag att du först monterar bort allt förutom cpu och ram och boota, funkar det inte provar även monterar om cpu:n och kylaren.

Kan vara ram också

Permalänk

Känns verkligen som att jag inte kan någonting. Förstår knappt vad ni menar. Fick iallafall låna en psu på jobbet som jag kopplade in lite provisoriskt ikväll men fick samma resultat med den så verkar inte vara psu det är fel på, tyvärr. Får väl ta med den till jobbet (på gymnasieskola) så får de titta på den på teknikprogrammet. Vet inte hur jag ska felsöka liksom 🤷🏼‍♀️

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk

Man undrar om du har flyttat och burit runt på chassiet mellan det att du stängde av datorn till att du nyligen försökte starta den och de verkar ju vara fallet. När datorn är avstängd och du lyfter upp allt i luften och vinklar datorn de är inga lösa föremål som du hör? Anledningen till detta skulle kunna vara att föremålet har fastnat nånstans och kortsluter.

Det absolut snabbaste testet: Koppla ur strömkabeln till PSUn och stäng av strömbrytare på PSUn. Du har ett plant batteri/CMOS-batteri mellan PCIE plats 2 och PCIE plats 3. Plocka ur batteriet och vänta 10-15 sekunder sätt i de igen och testa att starta datorn.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Man undrar om du har flyttat och burit runt på chassiet mellan det att du stängde av datorn till att du nyligen försökte starta den och de verkar ju vara fallet. När datorn är avstängd och du lyfter upp allt i luften och vinklar datorn de är inga lösa föremål som du hör? Anledningen till detta skulle kunna vara att föremålet har fastnat nånstans och kortsluter.

Den stod på hjul, så den har inte blivit lyft eller omkringburen. Finns inga lösa föremål i datorn.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk

Har nu även testat att byta batteri utan någon framgång.. Känns hopplöst det här.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paraplyflygare:

Har nu även testat att byta batteri utan någon framgång.. Känns hopplöst det här.

Alltså antagligen är det RAM/CPU/moderkort som gett upp. Testa RAM enligt ovan(eller enligt manualen för moderkortet). Prova även att koppla ur grejer(grafikkort, diskar, fläktar)

Felsökning är i princip bara uteslutningsmetoden, om man inte har ett glasklart fel.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Alltså antagligen är det RAM/CPU/moderkort som gett upp. Testa RAM enligt ovan(eller enligt manualen för moderkortet). Prova även att koppla ur grejer(grafikkort, diskar, fläktar)

Felsökning är i princip bara uteslutningsmetoden, om man inte har ett glasklart fel.

Jag har turen att jobba på en gymnasieskola med ett teknikprogram, så den åker dit imorgon och så får de felsöka. Då slipper jag och de får "hands on" undervisning.

Visa signatur

Min burk: Fractal Design R4, Intel i7 4790K, Asus Z97- PRO, Corsair Vengeance 8GB, GeForce GTX 750 Ti, Samsung Evo SSD 120GB, WD Blue 1TB, Corsair CX 500W.

Permalänk
Medlem

Många Asus moderkort får felkod 00. Det är moderkortet som är sönder, de övriga delarna är säkert ok.