Permalänk

Är mitt nya moderkort kasst?

Hej hej, håller på med mitt första bygge och idag när jag skulle montera Cpu märkte jag att det ser ut som att 2 pins är böjda? Moderkortet som är ett strix Z490f är inköpt hos Inet för ca 1-2 månader sedan så jag antar att det är kört att lämna tillbaka?
Då jag har väntat på Cpu så har jag inte brytt mig om att öppna moderkortet för att kolla så att allt har sett bra ut.

Permalänk
Permalänk

ser nu att de kan vara ganska svårt att se på bilden men det är alltså till vänster uppe närmast mitten som det ser lite sus ut.

Permalänk
Inaktiv

har du ändrat vinkeln på ljuset något och kikat?

Permalänk
Skrivet av anon8870:

har du ändrat vinkeln på ljuset något och kikat?

Ja det har jag men de syndes bäst ifrån detta hållet!

Permalänk
Inaktiv

Testa med Inet, det kanske löser sig den vägen ändå.

Permalänk

Det är ett par år sedan, men jag köpte delar till ett nytt bygge, och redan innan jag lagt i processorn såg jag att två pinnar var böjda i sockeln. Helt omöjligt att jag skulle ha kunnat orsaka detta! Men när jag kontaktade butiken hävdade de att de aldrig accepterar reklamationer pga böjda pinnar då det måste bero på felaktig hantering.
Det var lönlöst att försöka räta ut pinsen, så det var bara att hiva moderkortet i återvinningen, och köpa ett till likadant men från en annan butik.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Testa med Inet, det kanske löser sig den vägen ändå.

jag hoppas det, första bygget började inte så bra

Permalänk
Skrivet av Arkebuzer:

Det är ett par år sedan, men jag köpte delar till ett nytt bygge, och redan innan jag lagt i processorn såg jag att två pinnar var böjda i sockeln. Helt omöjligt att jag skulle ha kunnat orsaka detta! Men när jag kontaktade butiken hävdade de att de aldrig accepterar reklamationer pga böjda pinnar då det måste bero på felaktig hantering.
Det var lönlöst att försöka räta ut pinsen, så det var bara att hiva moderkortet i återvinningen, och köpa ett till likadant men från en annan butik.

Nej vad trist nej förstår ju deras sida också men detta är ju omöjligt att klara då dom är böjda uppåt och fel håll, intel cpun är ju helt platt under.

Permalänk

Vet inte om kartongen till modekort skall ha en sealed klisterlapp på men det hade inte min iaf.

Permalänk
Medlem

Om du är stensäker på att det inte är du som har orsakat det, kolla med återförsäljaren om det är någon innan som har utnyttjat ångerrätten på det exemplaret. Kan vara någon som skadat det och slunkit igenom kontrollen på returer. Om du är första ägaren är det nästintill omöjligt att reklamera till någon återförsäljare för böjda pins. Varje moderkortssockel fotograferas i fabriken så även om man drar vidare det så är det mesta de gör att begär ut den bilden som bevis. Bilden har redan analyserats av mjukvara innan skeppning, så sannolikheten att det är trasigt på bilden är extremt låg. Vissa återförsäljare är däremot sympatiska och erbjuder köp av nytt moderkort för nedsatt pris.

Vill uppmärksamma att butiken är i sin fulla lagliga rätt att sälja ångerrättsprodukter som nya givet att de är i nyskick, annars hade inte distansköpslagen fungerat alls. Det utesluter däremot inte risken att saker missas vid kontroll på ångerrättsvaror av oärliga kunder. Är själv lite skeptisk till ångerrätten från distansköpslagen för produkter som man inte på ett praktiskt sett kan verifiera skicket av. Exempelvis är det helt omöjligt att bekräfta ifall någon har slitit hårt på en CPU vid retur utan att fysiskt förstöra den och spendera en enorm mängd tid med ett extremt dyrt elektronmikroskop. Men lagen säger att de måste ha ångerrätt vid distansköp så det är så läget ser ut.

Åsikt om ångerrätt
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigSilent:

Vet inte om kartongen till modekort skall ha en sealed klisterlapp på men det hade inte min iaf.

Kartonger till moderkort är ofta inte plomberade.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Bör också nämna att det är möjligt att böja tillbaka pins. Svårt att se på bilden hur de är böjda men det går ofta om man har extremt stadiga händer och lämpliga verktyg. Det är däremot helt på egen risk och saker kan gå väldigt fel. Finns massor instruktioner och tipps för det på nätet då du knappast är den första med böjda pins sedan LGA sockeln introducerades. Fullt möjligt att döda CPU, moderkort och andra komponenter om man gör det. Brand är väl en teoretisk möjlighet men rätt osannolik. Jag har gjort det en gång på en LGA1155 sockel. PGA socklar tenderar vara mycket lättare att arbeta med, men där skadar man processorn lättare istället som ofta är dyrare så det är en avvägning.

Men testa inte ens böja tillbaka förrän du har helt utarmat alla andra alternativ. Även om du gör det så starta bara systemet om den verkligen ser helt rätt ut och du inte ser någon risk att två pins rör varandra. Underskatta inte heller svårighetsgraden att göra det, super lätt hänt att man istället bara böjer fler.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

ok jag förstår, ja det finns inte en chans att jag böjde pinsen, enda jag gjorde var att öppna fjäderbelastningen och tog upp locket :(. Jag ska kontakta Inet imorgon och höra, tråkigt när man väl har köpt alla delar och så är helt plötsligt ett kort för 3000 mest troligt oanvändbart .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigSilent:

ok jag förstår, ja det finns inte en chans att jag böjde pinsen, enda jag gjorde var att öppna fjäderbelastningen och tog upp locket :(. Jag ska kontakta Inet imorgon och höra, tråkigt när man väl har köpt alla delar och så är helt plötsligt ett kort för 3000 mest troligt oanvändbart .

Fick du något svar angående moderkortet idag?

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Fick du något svar angående moderkortet idag?

Yes, jag har mailat in bilder men inget svar sen dess. Dom tycker att de låter osannolikt på ett nytt kort men dom verkar inte vilja svara på om det är en retur som jag har fått. Hoppas på mer svar från dom på måndag

Permalänk

Idag fick jag svar av Inet att dom inte kommer ersätta detta, de dom kunde göra var att ta in det och försöka böja rätt dom... känns så jävla tråkigt när jag är 110% säker på att jag inte kunde ha gjort detta. 2500 kr i sjön☹

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigSilent:

Idag fick jag svar av Inet att dom inte kommer ersätta detta, de dom kunde göra var att ta in det och försöka böja rätt dom... känns så jävla tråkigt när jag är 110% säker på att jag inte kunde ha gjort detta. 2500 kr i sjön☹

Tråkigt minst sagt. Fast det är sagt tidigare i tråden att det brukar bli bom stopp med just moderkort.
Får hoppas du får ett helt fungerande nästa köp.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Tråkigt minst sagt. Fast det är sagt tidigare i tråden att det brukar bli bom stopp med just moderkort.
Får hoppas du får ett helt fungerande nästa köp.

Ja riktigt trist.. dom vill fortfarande inte svara på om det är en retur som jag har fått...
Har lämnat kortet till en polare som lagar elektronik, får hoppas han kan lösa de.

Permalänk

Dom menade på att det måste ha hänt när jag öppnade locket men det är ju fysiskt omöjligt att lyckas böja 2 st uppåt som på bild av att endast öppna locket.