Billigaste luren som kan köra bank-ID?

Permalänk
Medlem

Billigaste luren som kan köra bank-ID?

Det är dags för min dotter att få bankkonto med tillhörande kort osv men hennes nuvarande telefon är för gammal för att bank-ID ska vilja vara med och leka.
Hon kommer även snart att börja gå till skolan på egen hand (eller med storebror) och då kommer hon också att behöva ha en telefon med sig, men inget dyrt.

Det kan såklart vara ett alternativ att köpa "3210"-varianten som hon har till skolan och så har hon den andra hemma och då behöver bank-ID-luren kanske inte vara riktigt lika billig.

Har ni något förslag?

Permalänk

HUAWEI y6?
Samsung a20e?
Sony Xperia L4

Dessa är billiga och "helt ok"

Permalänk
Inaktiv

varför inte tex en beg iphone 5 eller 4 ,,,kostar väl inget direkt numera samt rel små för fickan om det är för samtal och bank id endast , ska det spelas på den förändras det dock ,

Permalänk
Medlem

Motorola har bra och billiga mobiler med senaste om hon vill ha en sådan.Har själv en G9 play som kostade 2000kr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DjoDjimbo:

HUAWEI y6?
Samsung a20e?
Sony Xperia L4

Dessa är billiga och "helt ok"

Gud va dyra telefoner, det räcker med nån som som minst kan köra Android 6.0. tom på Elgiganten finns det nya telefoner från 800 kr.
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Okej, ja men som någon nämner köp nån begagnad helt ok lur. Mina barn har bankkort och det är inget dom behöver bankid för på mobilerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Det är dags för min dotter att få bankkonto med tillhörande kort osv men hennes nuvarande telefon är för gammal för att bank-ID ska vilja vara med och leka.
Hon kommer även snart att börja gå till skolan på egen hand (eller med storebror) och då kommer hon också att behöva ha en telefon med sig, men inget dyrt.

Det kan såklart vara ett alternativ att köpa "3210"-varianten som hon har till skolan och så har hon den andra hemma och då behöver bank-ID-luren kanske inte vara riktigt lika billig.

Har ni något förslag?

Kolla om denna Alcatel 1 duger.
444kr på Webhallen.

https://www.webhallen.com/se/product/311443-ALCATEL-1C-Volcan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

varför inte tex en beg iphone 5 eller 4 ,,,kostar väl inget direkt numera samt rel små för fickan om det är för samtal och bank id endast , ska det spelas på den förändras det dock ,

De får inga uppdateringar så det är nog smart att köpa en lite nyare än så. BankID kräver dessutom iOS 10 vad jag kan se, så på iPhone 4-serien så fungerar det inte ens idag. Vill man ha något liknande är väl första iPhone SE vettig.

Vill man bara ha BankID och inte telefonfunktionen så går det väl även med en tillräckligt ny iPod Touch eller iPad.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga iPhone SE Gen 1.
Perfekt telefon och går att hitta extremt billigt.
Flyter oehört bra för att vara så "gammal" och jag har faktiskt en sån själv på jobbet. Ibland när jag använder den tänker jag: Varför ska jag ha något annat? Såsom en telefon för 15k? Ska väl vara endast pga kameran då man behöver något dyrare.

Denna klarar allt jag vill och jag fick den personligen gratis men de kostar inte många kronor att köpa om du kollar runt lite. Nu har jag ett jobb där jag inte vill ha en dyr mobil men jag hade lätt klarat mig med denna oavsett. Sjukt smidig.

Skulle säga att denna telefon är det överlägset bästa valet till barn som första telefon i dagsläget. Enda nackdelen är väl att man låser in barnet hos dyra Apple..🤣

Min andra rekommendation skulle bli Sony Xperia och där finns många modeller. Vissa sämre än andra men läs lite omdömen och bilda dig en uppfattning om de olika modellerna.

Men personligen hade jag letat efter en iPhone SE Gen 1 för några hundralappar. Rekommenderar varmt!

Permalänk
Medlem

Tack för att ni tagit er tid att svara. Jag har glömt att följa upp tråden. Jag ska kolla lite närmare på vad ni skrivit. Summa summarum verkar det vara "köp vad som helst" som är kontentan.
Vill mest inte köpa något allt för gammalt som där bank-id osv slutar funka när det uppdateras nästa gång, eller så.

Skrivet av DjoDjimbo:

Okej, ja men som någon nämner köp nån begagnad helt ok lur. Mina barn har bankkort och det är inget dom behöver bankid för på mobilerna

Nej, man behöver såklart inte bank-id för kortet som sådant men om man vill kunna logga in och se hur mycket pengar man har på kontot osv och för att skaffa swish osv. Storebror har ju redan allt detta och det måste ju vara rättvist. (Åtminstone om man frågar barnen.)

Skrivet av bog11:

Kolla om denna Alcatel 1 duger.
444kr på Webhallen.

https://www.webhallen.com/se/product/311443-ALCATEL-1C-Volcan...

Den kan kanske vara något. Väldigt "basic" men bör ju funka ett tag framöver iaf. Priset är ju åtminstone rätt.

Skrivet av ztenlund:

De får inga uppdateringar så det är nog smart att köpa en lite nyare än så. BankID kräver dessutom iOS 10 vad jag kan se, så på iPhone 4-serien så fungerar det inte ens idag. Vill man ha något liknande är väl första iPhone SE vettig.

Precis. Hon har en Iphone 5 idag, som hon fått av moster, men den funkar inte pga för gammalt iOS. Storebrors 5s däremot kan köra bank-id.
iPhone SE kunde ev åxå vara ett alternativ fast man kan ju få någor lite nyare för samma peng om man väljer Android istället.

Permalänk
Medlem

Köp inte för billigt skräp. Köp till ett ordentligt gummiskydd så håller den i evigheter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget för detta?

Det finns ju även en social problematik kring dessa val för ungdomar och det är ju att när de börjar komma upp i tonåren eller kanske redan i mellanstadiet så finns risken för att bli hånad om man har en allt för dålig mobil så det måste man ju som förälder ta med i beräkningen.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Är du snål så vänta på en kampanj, för att se utbud: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?b=s457206118&o=produ...

Filter Android 10, 9, fingeravtrycksläsare och 32 GB eller mer i lagring. Något med mer än 16 GB lagring är att föredra, för bara operativsystemet tar upp så mycket.

Vill man ha en telefon med 5G NR, bättre kameror och mer processorkraft titta på en med Snapdragon 765G som börjar från 3200 kr. De är riktigt kraftfulla för spel, emulering o.s.v. Tillräckligt billiga för att bytas ut efter ett par år utan bekymmer också. Visst kan man köpa en dyr telefon, men du får en bra ny telefon för drullens självrisk när du väl har sönder din telefon för över 10000 kr. Är inte som att du inte kan spela samma spel på 5G-luren för 3200 kr utan problem eller som att 5G är mer moget på 12000 krs-telefonen.

En telefon för att klara vardagen utan problem titta på 1000-1500 kr. Du behöver inte köra Android Go o.s.v. i den prisklassen, det är mer förpassat till 500 krs telefoner i utvecklingsvärlden.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa telefon under 1500 och över 2000 blir onödigt dyrt. Moto g9 play eller g8 power kan kanske vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad har du för budget för detta?

Det finns ju även en social problematik kring dessa val för ungdomar och det är ju att när de börjar komma upp i tonåren eller kanske redan i mellanstadiet så finns risken för att bli hånad om man har en allt för dålig mobil så det måste man ju som förälder ta med i beräkningen.

Jag har inte tänkt så specifikt ang. budget utan mer så billigt som möjligt. Hon har en Iphone 5 som hon spelar och så på som räcker bra än så länge men har för gammal version av iOS för att köra bank-id på.

Ang. detdär med det sociala så tänker jag nog att det blir ett problem som man får ta när det kommer. Vi har dock inte upplevt något sånt för storebror som är ett par år äldre och går på samma skola.

Permalänk
Medlem

Så länge telefonen gör det den ska så är en telefon en telefon. Billigare lurar lämnar dig inte utan saker du inte kan göra, går lika bra att åka buss med en telefon för 1000 kr som för 15000 kr.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Billigaste????
Hur då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Billigaste????
Hur då?

Hon hade en Iphone 5 idag. Så det blir en något nyare Iphone. Förhoppningsvis så kan hon ha den i flera år och då blir kostnaden över tid relativt låg.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon322047:

varför inte tex en beg iphone 5 eller 4 ,,,kostar väl inget direkt numera samt rel små för fickan om det är för samtal och bank id endast , ska det spelas på den förändras det dock ,

Kasst batteri och du kan inte byta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |