Playstation 5 Nätaggregats Buzzz (Coil Whine)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Har nu lämnat in min med nidec fläkt. Den surrar och vibrerar, mer när jag startar ett spel.
Efter jag stängt av konsolen så hör jag fortfarande det här ljudet ett tag..
För mig funkar det inte. Även om jag är ljudkänslig?

Först ska den till butikens verkstad och senare ev. då till Sony.

Misstänker att det kommer förklaras med att det är helt normalt att den låter under belastning.
Tycker detta är så jäkla tråkigt, vill inte behöva sälja den pga detta. Det är nästan en dröm konsol för mig. Handkontrollen är fantastisk.

Men men fortsättning följer.

Har du provat o ringar samt en dämpande matta under? Typ en musmatta?

Hur är din tv möbel? Redundans osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Har du provat o ringar samt en dämpande matta under? Typ en musmatta?

Hur är din tv möbel? Redundans osv..

Absolut värt att testat men nidec har högre dB än delta så dessa "kända" metoder fungerar oftast endast emot en delta-fläkt. Innefattar även egen erfarenhet i detta då jag testat runt med ett gäng PS5:or vid det här laget.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Fick till sist tummen ur, köpte bits (T8 Security) och slängde in åtta st o-rings vilket resulterade i 50% mindre missljud från fläkten. Det blev behagligare mot öronen så kan tänka mig att låta det vara. Samtidigt hade det vart gött att slippa det helt och även få Sony att fixa coil whine från PSUn (om det ens går?).

Sen är skivläsaren allt annat än tyst när man installerar spel eller när man startar ett spel från skiva men antar att alla enheter låter lika mycket. Däremot låter den inte alls när man kikar på Blu-ray lyckligtvis nog.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fick till sist tummen ur, köpte bits (T8 Security) och slängde in åtta st o-rings vilket resulterade i 50% mindre missljud från fläkten. Det blev behagligare mot öronen så kan tänka mig att låta det vara. Samtidigt hade det vart gött att slippa det helt och även få Sony att fixa coil whine från PSUn (om det ens går?).

Sen är skivläsaren allt annat än tyst när man installerar spel eller när man startar ett spel från skiva men antar att alla enheter låter lika mycket. Däremot låter den inte alls när man kikar på Blu-ray lyckligtvis nog.

Skönt och höra att du fick ner det till en såpass rimlig ljudnivå så du kan klara dig i alla fall.
Vad jag läst har folk fått konsoler utbytta från coil whine men enklast är att gå via ÅF direkt än Sony. Snubben jag talade med i förra veckan rekommendera inte att gå via Sony heller, varför ville han inte svara på.

Njut nu av konsolen och ha så roligt!

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Skönt och höra att du fick ner det till en såpass rimlig ljudnivå så du kan klara dig i alla fall.
Vad jag läst har folk fått konsoler utbytta från coil whine men enklast är att gå via ÅF direkt än Sony. Snubben jag talade med i förra veckan rekommendera inte att gå via Sony heller, varför ville han inte svara på.

Njut nu av konsolen och ha så roligt!

Jodå, det duger faktiskt
Jaha, det kan ju vara ett alternativ längre fram isf. Dock vill man ju inte råka få ett sämre ex, har ju läst lite din resa och det har varit problematisk

Njuter gör jag sannerligen, det är en fantastisk maskin när man väl hittar ett spel man kan göra i 4K/60fps. Lirat oavbrutet i två veckor och har knappt satt på datorn. Hoppas innerligen att fler spel får PS5 patcher, tycker det är så oerhört synd att behöva titta på 1080p eller 30fps när man vet att den klarar mer.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jodå, det duger faktiskt
Jaha, det kan ju vara ett alternativ längre fram isf. Dock vill man ju inte råka få ett sämre ex, har ju läst lite din resa och det har varit problematisk

Njuter gör jag sannerligen, det är en fantastisk maskin när man väl hittar ett spel man kan göra i 4K/60fps. Lirat oavbrutet i två veckor och har knappt satt på datorn. Hoppas innerligen att fler spel får PS5 patcher, tycker det är så oerhört synd att behöva titta på 1080p eller 30fps när man vet att den klarar mer.

Ja men precis, just nu plockar jag med mig mitt första ex fram och tillbaka mellan hem och jobb, bökigt men fungerar tills vidare.

Kul och höra. Ja, 30fps är man verkligen inte så taggad på längre. Vi får hålla tummarna för att vi har mer att se fram emot omkring 1-årsdagen för PS5:an. Brukar ju ha dykt upp lite fler härliga titlar tills dess!

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulejan:

Har nu lämnat in min med nidec fläkt. Den surrar och vibrerar, mer när jag startar ett spel.
Efter jag stängt av konsolen så hör jag fortfarande det här ljudet ett tag..
För mig funkar det inte. Även om jag är ljudkänslig?

Jag är också ljudkänslig och hör alldeles för bra. Däremot är det här ju ett fall där vissa fläktar uppenbart är defekta. De låter inte högt, de låter helt enkelt väldigt fel. Tycker inte den hade så hög nivå decibel, men ljudet låter ju helt skevt. Verkligen som en dieselmotor. En fläkt ska inte låta så.

Det är en annan sak än t ex det höga fläktljudet från en ps4. Så tids nog kommer Sony att erkänna det här tillverkningsfelet och åtgärda det, men det lär ju dröja. Det smarta att göra om även din nya är defekt är att avvakta en revision av PS5 mot slutet av året och skicka in den för samma fel. Det är min plan i alla fall.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem

Nu har jag hämtat ut en ny beställning men inte öppnat än. Livrädd för coil whine igen.

Min första köpte jag på releasedagen och skickade in till Sony utan att de gjorde något... sålde den sen.

Nu tänkte jag kanske prova konsolen och använda
mig av öppet köp om det skulle vara samma problem.
Någon av er som har erfarenhet av det?

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka min på öppet köp efter att Sony förklarade för mig att det är bara så elektroniska apparater låter. Både skickade video och berättade för dom att den låter mycket mer än min PS4 och är en av de mest högljudda apparater jag äger. Men tydligen är det helt normalt att PS5 låter så enligt dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Nu har jag hämtat ut en ny beställning men inte öppnat än. Livrädd för coil whine igen.

Min första köpte jag på releasedagen och skickade in till Sony utan att de gjorde något... sålde den sen.

Nu tänkte jag kanske prova konsolen och använda
mig av öppet köp om det skulle vara samma problem.
Någon av er som har erfarenhet av det?

Jag har lämnat tillbaka på öppet köp, inga problem.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veonz:

Lämnade tillbaka min på öppet köp efter att Sony förklarade för mig att det är bara så elektroniska apparater låter. Både skickade video och berättade för dom att den låter mycket mer än min PS4 och är en av de mest högljudda apparater jag äger. Men tydligen är det helt normalt att PS5 låter så enligt dom.

Skrivet av Eptk:

Jag har lämnat tillbaka på öppet köp, inga problem.

Tack för svar. Kämpigt att det ska behöva vara så här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fick till sist tummen ur, köpte bits (T8 Security) och slängde in åtta st o-rings vilket resulterade i 50% mindre missljud från fläkten. Det blev behagligare mot öronen så kan tänka mig att låta det vara. Samtidigt hade det vart gött att slippa det helt och även få Sony att fixa coil whine från PSUn (om det ens går?).

Sen är skivläsaren allt annat än tyst när man installerar spel eller när man startar ett spel från skiva men antar att alla enheter låter lika mycket. Däremot låter den inte alls när man kikar på Blu-ray lyckligtvis nog.

Hade du en Nidec fläkt?

Kommer nog prova o-ringar innan jag ev. lämnar tillbaka den. Förutsatt att jag får tillbaka min enhet.

Finns det något framtida förhoppning om tredje parts fläkt som man kan installera själv ?

Tack för svar alla.

Permalänk
Medlem

Nu har jag kopplat in konsol nr2. Som också låter, men på ett annat sätt än min första.. Den här är knäpptyst i dashboard men surrar konstant mekaniskt när ett spel startas, och slutar när jag går tillbaka till dashboard. Som om det skulle kunna vara ”klistermärket”

Min första hade mer av ett UFO-ljud som var konstant, även i dashboard. ”High pitch sound”.

Båda irriterande.... Blev så glad först när jag startade nya konsolen.

Uppdatering:
Har provat lite olika spel, och lyssnat på ljudklipp från min förra konsol. Den här är bra mycket tystare. Förra fläkten var från Nidec (fan b) och den nya är NMB (fan c). Jag kommer behålla den här med glädje! Det är så här den ska låta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Nu har jag kopplat in konsol nr2. Som också låter, men på ett annat sätt än min första.. Den här är knäpptyst i dashboard men surrar konstant mekaniskt när ett spel startas, och slutar när jag går tillbaka till dashboard. Som om det skulle kunna vara ”klistermärket”

Min första hade mer av ett UFO-ljud som var konstant, även i dashboard. ”High pitch sound”.

Båda irriterande.... Blev så glad först när jag startade nya konsolen.

Uppdatering:
Har provat lite olika spel, och lyssnat på ljudklipp från min förra konsol. Den här är bra mycket tystare. Förra fläkten var från Nidec (fan b) och den nya är NMB (fan c). Jag kommer behålla den här med glädje! Det är så här den ska låta.

Kul och höra att NMB lät mindre, läst lite delade uppfattningar om den då inte lika många får den i sina exemplar. Tack för din uppdatering! Grattis till ett gott exemplar. Njut på!

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Ja men precis, just nu plockar jag med mig mitt första ex fram och tillbaka mellan hem och jobb, bökigt men fungerar tills vidare.

Kul och höra. Ja, 30fps är man verkligen inte så taggad på längre. Vi får hålla tummarna för att vi har mer att se fram emot omkring 1-årsdagen för PS5:an. Brukar ju ha dykt upp lite fler härliga titlar tills dess!

Jag hoppas på mer patcher Killzone hade en smart lösning där man kan sätta på och stänga av 30fps läge, perfekt för base PS4 användare. Önskar att det fanns alternativ för upplösning också.

Skrivet av gulejan:

Hade du en Nidec fläkt?

Kommer nog prova o-ringar innan jag ev. lämnar tillbaka den. Förutsatt att jag får tillbaka min enhet.

Finns det något framtida förhoppning om tredje parts fläkt som man kan installera själv ?

Tack för svar alla.

Jag vet inte, försökte googla igår då jag hört att det finns tre olika fläktar men hittar bara bilder på två. Har iaf den som syns i Sonys teardown video (den som har det största "mittpartiet").

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka min nya idag (fick helt ny). Fick Deltafläkten. Skillnaden är extrem. Jag kan inte riktigt förstå varför de inte testat dessa två noggrannare vid någon form av större order/upphandling. Det går liksom inte riktigt att jämföra. Gissningsvis hade väl inte Delta nog kapacitet att leverera eller så var det dyrt.

Svårt att förklara hur sjukt stor skillnaden är. Deltafläkten är väldigt tyst idle, en av de bättre GPU/CPU-fläktar jag hört någonsin. Skulle killgissa på att den är 15-20dB tystare. I load är den som en bra gpu fläkt, dvs man hör bara luftflödet. Verkligen inga vibrationer.

Jag hör extremt bra och hör frekvenser de flesta inte gör. Det är ett stort gissel. Hör t ex ett evigt brummande från luftvärmepumpar som gör att mäta med bra mikrofoner men enbart en annan person som varit hemma hos oss hör. För mig är det skithögt. Alltså - min hörsel är väldigt överdriven.

Med det sagt så hör jag ju dock coil whine. Men det är som av en annan natur på denna maskin. Jämt och mer lågfrekvent. Det hörs inte alls genom hörlurar så det är helt okej med mig faktiskt.

Jag är nöjd! Gick tillväga som så att jag kontaktade Sony direkt och sa att jag hade problem med en vibrerande och wobblande fläkt samt coil whine. Tog typ 20 dagar att få en ny.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Fick tillbaka min nya idag (fick helt ny). Fick Deltafläkten. Skillnaden är extrem. Jag kan inte riktigt förstå varför de inte testat dessa två noggrannare vid någon form av större order/upphandling. Det går liksom inte riktigt att jämföra. Gissningsvis hade väl inte Delta nog kapacitet att leverera eller så var det dyrt.

Svårt att förklara hur sjukt stor skillnaden är. Deltafläkten är väldigt tyst idle, en av de bättre GPU/CPU-fläktar jag hört någonsin. Skulle killgissa på att den är 15-20dB tystare. I load är den som en bra gpu fläkt, dvs man hör bara luftflödet. Verkligen inga vibrationer.

Jag hör extremt bra och hör frekvenser de flesta inte gör. Det är ett stort gissel. Hör t ex ett evigt brummande från luftvärmepumpar som gör att mäta med bra mikrofoner men enbart en annan person som varit hemma hos oss hör. För mig är det skithögt. Alltså - min hörsel är väldigt överdriven.

Med det sagt så hör jag ju dock coil whine. Men det är som av en annan natur på denna maskin. Jämt och mer lågfrekvent. Det hörs inte alls genom hörlurar så det är helt okej med mig faktiskt.

Jag är nöjd! Gick tillväga som så att jag kontaktade Sony direkt och sa att jag hade problem med en vibrerande och wobblande fläkt samt coil whine. Tog typ 20 dagar att få en ny.

Bara att gratulera! Skickade också in till Sony med samma problem med Nidec-fläkt. Fick tillbaka samma enhet utan något gjort. Har nu NMB och e toknöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Fick tillbaka min nya idag (fick helt ny). Fick Deltafläkten. Skillnaden är extrem. Jag kan inte riktigt förstå varför de inte testat dessa två noggrannare vid någon form av större order/upphandling. Det går liksom inte riktigt att jämföra. Gissningsvis hade väl inte Delta nog kapacitet att leverera eller så var det dyrt.

Svårt att förklara hur sjukt stor skillnaden är. Deltafläkten är väldigt tyst idle, en av de bättre GPU/CPU-fläktar jag hört någonsin. Skulle killgissa på att den är 15-20dB tystare. I load är den som en bra gpu fläkt, dvs man hör bara luftflödet. Verkligen inga vibrationer.

Jag hör extremt bra och hör frekvenser de flesta inte gör. Det är ett stort gissel. Hör t ex ett evigt brummande från luftvärmepumpar som gör att mäta med bra mikrofoner men enbart en annan person som varit hemma hos oss hör. För mig är det skithögt. Alltså - min hörsel är väldigt överdriven.

Med det sagt så hör jag ju dock coil whine. Men det är som av en annan natur på denna maskin. Jämt och mer lågfrekvent. Det hörs inte alls genom hörlurar så det är helt okej med mig faktiskt.

Jag är nöjd! Gick tillväga som så att jag kontaktade Sony direkt och sa att jag hade problem med en vibrerande och wobblande fläkt samt coil whine. Tog typ 20 dagar att få en ny.

Skrivet av dopeey:

Bara att gratulera! Skickade också in till Sony med samma problem med Nidec-fläkt. Fick tillbaka samma enhet utan något gjort. Har nu NMB och e toknöjd!

Tack för att ni uppdaterar tråden med givande input. Min första konsol sitter också med delta och som @Ridebird säger här är det en helt annan typ av ljud från den kontra nidec. Kul och höra mer positivtet kring NMB från dig @dopeey då jag som nänmt tidigare läst delade åsikter kring den.

Jag jobbar på annan ort och har därför behov av 2 konsoler och min andra konsol sålde jag pga. för mycket coil whine (konsolen hade dock deltafläkt). När jag köpte konsol nr 3 så fick jag istället nidecfläkten med minimal coil whine. Det är rena rama lotteriet vid det här laget.

Kul att det löst sig för er! Håller tummarna för att Sony skrotar nidecfläkten i kommande exemplar, desto fler som påpekar eländet desto större chans har vi.

Game on!

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk

Fläktarna har noll att göra med fenomenet coil whine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drifter7508:

Fläktarna har noll att göra med fenomenet coil whine.

Årets mest givande inlägg.

Men visst är det så. Det är därför vi hjälper till att felsöka vad som är coil whine och vad som är fläktproblem här i tråden eftersom för de flesta okunniga eller med mindre erfarenhet kan det vara svårt att avgöra vad som är coil whine eller inte. Diskussioner kring fläktar har även tillkommit i tråden eftersom det också räknas som oljud i de fall där det låter mer än vad som är tänkt. Egentligen borde det finnas en tråd för generella oljud kring PS5an och sättas ihop med den här då det finns bra material att ta del av här men en sådan tråd finns inte i dagsläget vad jag vet.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ridebird:

Fick tillbaka min nya idag (fick helt ny). Fick Deltafläkten. Skillnaden är extrem. Jag kan inte riktigt förstå varför de inte testat dessa två noggrannare vid någon form av större order/upphandling. Det går liksom inte riktigt att jämföra. Gissningsvis hade väl inte Delta nog kapacitet att leverera eller så var det dyrt.

Svårt att förklara hur sjukt stor skillnaden är. Deltafläkten är väldigt tyst idle, en av de bättre GPU/CPU-fläktar jag hört någonsin. Skulle killgissa på att den är 15-20dB tystare. I load är den som en bra gpu fläkt, dvs man hör bara luftflödet. Verkligen inga vibrationer.

Jag hör extremt bra och hör frekvenser de flesta inte gör. Det är ett stort gissel. Hör t ex ett evigt brummande från luftvärmepumpar som gör att mäta med bra mikrofoner men enbart en annan person som varit hemma hos oss hör. För mig är det skithögt. Alltså - min hörsel är väldigt överdriven.

Med det sagt så hör jag ju dock coil whine. Men det är som av en annan natur på denna maskin. Jämt och mer lågfrekvent. Det hörs inte alls genom hörlurar så det är helt okej med mig faktiskt.

Jag är nöjd! Gick tillväga som så att jag kontaktade Sony direkt och sa att jag hade problem med en vibrerande och wobblande fläkt samt coil whine. Tog typ 20 dagar att få en ny.

Skrivet av dopeey:

Bara att gratulera! Skickade också in till Sony med samma problem med Nidec-fläkt. Fick tillbaka samma enhet utan något gjort. Har nu NMB och e toknöjd!

Ofan, då är det nog värt att lämna in trots allt. Jag har som sagt var bara problem med fläkten i idle, inte i load (känns knappt som maskinen jobbar). Coil whine finns men är inte extremt störande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Ett surrande ljud likt en skäggtrimmer, frekvensen varierar när man rör kameran i spelet och missljudet upphör omedelbart om man går till hemmenyn. Kan man sluta sig till att det definitivt är spoltjut?

Permalänk
Skrivet av bonacurehair:

Ett surrande ljud likt en skäggtrimmer, frekvensen varierar när man rör kameran i spelet och missljudet upphör omedelbart om man går till hemmenyn. Kan man sluta sig till att det definitivt är spoltjut?

Yes, detta är coil whine. Samma på båda mina.

Permalänk
Skrivet av drifter7508:

Yes, detta är coil whine. Samma på båda mina.

Hur illa är ljudet på dina enheter? Min hörs tydligt i hela rummet om volymen är låg, i vissa spel dränks ljudet ändå men i vissa spel med tystare moment förtas verkligen en del av upplevelsen.

Permalänk

Se min film tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

På mina två exemplar så har inte coilwhine stört så mycket. Utan ljud så får jag anstränga mig för att höra från soffan t om. Däremot så är det förbaskat stor skillnad på Nidec och Deltafläkten. När jag hade Nidec så skar sig det där högfrekventa ljudet genom spelljudet. Deltan är ju knäpptyst.

En annan skillnad som är rätt intressant också är att Deltan kyler bättre. La jag handen på ps5an med Nidec så var den väldigt varm efter 30min spelande. Den jag har nu med Deltan är den som max ljummen oavsett hur länge jag spelar. Sjukt egentligen att Sony gör samma sak de gjorde med ps4an, detta fläktlotteri. När det är sådana skillnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

På mina två exemplar så har inte coilwhine stört så mycket. Utan ljud så får jag anstränga mig för att höra från soffan t om. Däremot så är det förbaskat stor skillnad på Nidec och Deltafläkten. När jag hade Nidec så skar sig det där högfrekventa ljudet genom spelljudet. Deltan är ju knäpptyst.

En annan skillnad som är rätt intressant också är att Deltan kyler bättre. La jag handen på ps5an med Nidec så var den väldigt varm efter 30min spelande. Den jag har nu med Deltan är den som max ljummen oavsett hur länge jag spelar. Sjukt egentligen att Sony gör samma sak de gjorde med ps4an, detta fläktlotteri. När det är sådana skillnader.

Ja, vi får verkligen hoppas att Sony tar till sig kritiken och slutar med Nidec fläktarna. Hade oturen att också få Nidec fläkt och upplevde samma sak. Surrandet hördes även när jag spelade om jag inte drog upp volymen rejält.
Skickade även in den till Sony, men det var bara bortkastad tid. Den kom tillbaka i exakt samma skick.
Har den nu inte kvar längre, utan avvaktar så länge och hoppas på en lösning så småningom.

Permalänk
Medlem

Fick en med nmb. Kan inte höra den från soffan även om jag inte har ljud på tv eller någon annanstans. Hörs dock om jag sitter några dm ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Fick en med nmb. Kan inte höra den från soffan även om jag inte har ljud på tv eller någon annanstans. Hörs dock om jag sitter några dm ifrån.

Vilket lotteri. Min nmb är kanon.

Permalänk
Medlem

Ursäkta för möjligtvis en dum fråga. Hur nära måste ni vara för att höra era PS5or? Beställde en Series X som jag hämtade ut på releasedagen och har aldrig hört den. Har iofs inte haft någon skiva i den ännu, så kan inte säga något om Blueray spelaren.

Det här inte menat som någon PS5 mot Xbox, bara en genuin fråga, för att få en uppfattning om nivån på problemet.

Edit: hur nära konsolen sitter ni.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad