Sony Playstation 5 stöder inte 4K UHD i 120 Hz med full färgåtergivning

Permalänk
Cyberman

Sony Playstation 5 stöder inte 4K UHD i 120 Hz med full färgåtergivning

När HDTVtest granskar Playstation 5 framgår att spelkonsolen inte kan nyttja den fulla bandbredden i HDMI 2.1-standarden.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Sony plz...

Permalänk
Medlem

Tråkigt för de som specifikt köpte 120 Hz TV för detta.

Permalänk
Moderator, Testpilot

Aj aj aj... RDNA2 stödjer ju det så detta borde väl kunna fixas med mjukvara?

Permalänk
Skribent
Skrivet av Dinoman:

Aj aj aj... RDNA2 stödjer ju det så detta borde väl kunna fixas med mjukvara?

Borde, men Sony använder inte RDNA2 fullt ut utan kör en skräddarsydd variant. Microsoft använder alla arkitekturens features dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Tråkigt för de som specifikt köpte 120 Hz TV för detta.

Verkigen inte. Köpte en LG 48 CX. Kommer ändå inga spel som klarar 120fps med 4K på PS5.
Vitsen med 120hz är att man skall köra med 120 fps med. Annars blir det ryckigt och suddigt om man inte änvänder trumotion.
Kör det mesta med 1080P 120HZ/FPS på PC'n och det blir skitbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Borde, men Sony använder inte RDNA2 fullt ut utan kör en skräddarsydd variant. Microsoft använder alla arkitekturens features dock.

Detta har ju dementerats flertal gånger. De använder rdna 2 men de slet ut en del rdna2 features också de inte ansåg att de behövde och de gjorde custom made lösningar på. Det är iaf vad jag hört från flera youtubers som kommenterat om "fake rdna2" på playstation, tror tom amd har dementerat det.

Angående denna 32gbps cap så kan man endast hoppas på att de väntar med att låsa upp bandbredden tills de släpper sin riktiga hdmi 2.1 uppdatering med VRR.

Permalänk
Bildexpert 📺

Årets icke-problem

40 Gbps räcker till 4K/120 med 10 bitars upplösning utan subsamplade färger. När behöver du detta? I första hand när du kör Windows och vill använda Cleartype. Detta eftersom subsamplingen stör Cleartype, något jag tar upp i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...

För alla andra behov som handlar om film, video och spel, kanske tydligare från just konsoler, är 4:2:2-subsampling ett icke problem. Även 4:2:0-subsampling är ett mindre problem eftersom hela den här princpen med subsampling bygger på att reducera information våra ögon ändå rätt kassa på att hantera. Vilket då är upplösning i färg.

Detta med stavar och tappar ni vet. Många stavar som ser monokromt i ljusnivåer och betydligt färre tappar som registrerar färg. Och det har väldigt sällan klagats över att allt vi ser som video, inklusive DVD och Blu-ray alltid varit 4:2:0-subsamplat.

40 Gbps är fullt tillräckligt för 4K/120 och 10 bitar för dig som spelar på en PC och vill vara säker på att varenda dyrbart renderad pixel är intakt.

32 Gbps på PS5 räcker för den typ av grafik du väntar dig från en konsol. Och faktiskt kan 32 Gbps underlätta med kabelproblemen runt just höga bandbredder. Inte många kablar som håller den utlovade hastigheten ens vid 40 Gbps och Ultra High Speed-certifieringen har bara börjat.

När behövs då 48 Gbps och den fulla glorian hos HDMI 2.1?

För 12-bitars 4K/120 med 12-bitars upplösning utan subsampling. Där brukar en del tänka Dolby Vision som kan ge upp till 12 bitars upplösning. Dolby Vision använder 12-bitars upplösning med 4:2:2-subsampling som tunnlas genom 8-bitars RGB. Då räcker 32 Gbps för 4K/120 i Dolby Vision.

HDMI 2.1 är framtagen för mer än 4K/120-spelande på PC. 48 Gbps skadar inte när vi talar om 8K och 10K så som det är beskrivet i specen. Men för konsolspel och PC-spelande i 4K/120 räcker 32 och 40 Gbps hela vägen.

Är det nu jag ska öppna påsen och prata om hur få produkter som når Displayports fulla specificerade bandbredd? Okey, det har jag redan gjort många gånger om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartassen:

Detta har ju dementerats flertal gånger. De använder rdna 2 men de slet ut en del rdna2 features också de inte ansåg att de behövde och de gjorde custom made lösningar på. Det är iaf vad jag hört från flera youtubers som kommenterat om "fake rdna2" på playstation, tror tom amd har dementerat det.

Att Använda RDNA 2 där man tagit bort vissa funktioner och ersatt med egna är väl samma sak som att använda en skräddarsydd RDNA 2 som den du citerade skrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

40 Gbps räcker till 4K/120 med 10 bitars upplösning utan subsamplade färger. När behöver du detta? I första hand när du kör Windows och vill använda Cleartype. Detta eftersom subsamplingen stör Cleartype, något jag tar upp i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/62702?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjI3MDIiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9NjI3LDI4MywzNTksMTY3IiwidD1hcnRpY2xlRnVsbCJdLCJwYXJhbXMiOnsiY2FjaGVCdXN0ZXIiOiIyMDIwMDQwOCJ9LCJrZXkiOiJkNDI3MjYyYzAzOTJmY2Y3OGJjMWUyYmIyMzlmYjc1MCJ9

För alla andra behov som handlar om film, video och spel, kanske tydligare från just konsoler, är 4:2:2-subsampling ett icke problem. Även 4:2:0-subsampling är ett mindre problem eftersom hela den här princpen med subsampling bygger på att reducera information våra ögon ändå rätt kassa på att hantera. Vilket då är upplösning i färg.

Detta med stavar och tappar ni vet. Många stavar som ser monokromt i ljusnivåer och betydligt färre tappar som registrerar färg. Och det har väldigt sällan klagats över att allt vi ser som video, inklusive DVD och Blu-ray alltid varit 4:2:0-subsamplat.

40 Gbps är fullt tillräckligt för 4K/120 och 10 bitar för dig som spelar på en PC och vill vara säker på att varenda dyrbart renderad pixel är intakt.

32 Gbps på PS5 räcker för den typ av grafik du väntar dig från en konsol. Och faktiskt kan 32 Gbps underlätta med kabelproblemen runt just höga bandbredder. Inte många kablar som håller den utlovade hastigheten ens vid 40 Gbps och Ultra High Speed-certifieringen har bara börjat.

När behövs då 48 Gbps och den fulla glorian hos HDMI 2.1?

För 12-bitars 4K/120 med 12-bitars upplösning utan subsampling. Där brukar en del tänka Dolby Vision som kan ge upp till 12 bitars upplösning. Dolby Vision använder 12-bitars upplösning med 4:2:2-subsampling som tunnlas genom 8-bitars RGB. Då räcker 32 Gbps för 4K/120 i Dolby Vision.

HDMI 2.1 är framtagen för mer än 4K/120-spelande på PC. 48 Gbps skadar inte när vi talar om 8K och 10K så som det är beskrivet i specen. Men för konsolspel och PC-spelande i 4K/120 räcker 32 och 40 Gbps hela vägen.

Är det nu jag ska öppna påsen och prata om hur få produkter som når Displayports fulla specificerade bandbredd? Okey, det har jag redan gjort många gånger om.

Najs. Uppskattar verkligen sådana här kommenterar och info.

Permalänk
Medlem

Kan ju hoppas det bara handlar om mjukvaru uppdateringar för grejer som det här, exempelvis har ju PS5'an inte stöd för 1440p upplösningar överhuvudtaget även fast det inte bör finnas någon tekniskt anledning till det.

Ska bli intressant att se hur det ser ut om några månader, om något ändras eller om de inte tänkt röra det, ser bristen på 1440p stöd som ett större problem, många som skulle vilja använda sina PC skärmar för sin konsol och väldigt många av de är 1440p.

Permalänk
Medlem

Inget man märker av ändå om man inte sitter med förstoringsglas och jämför färgen på pixelnivå. 99,999% av allt material som visas på en TV är subsamplat nånstans på vägen ändå, tillochmed redan i själva sensorn på kamerorna. Datorgenererad grafik, javisst, men med dagens alla rekonstruerade pixlar och anti-alias-funktioner är subsamplad videosignal det minsta bekymret.

Permalänk
Medlem

Kanske trampar på några tår här... men lär vara ytterst få konsumenter som köper spelkonsoler och har ett så pass djupgående teknikintresse? Jag kör alltid 4444 video men då säljer jag till bildbyråer.

För spel/film/konsumtion? Eh... ok. De flesta jag känner har TVn på ett sådant avstånd att de inte ser skillnad på 1080p/4K, ändå köper de det senaste... kanske det som är det viktigaste.

Permalänk
Medlem

Bra att laxpudding kom in här. Satt också och tänkte att detta borde vara ganska irrelevant givet att det är en spelkonsol mot en TV dvs inte där man behöver samma precision som på datorskärmen visandes ett excelark. Kanske vissa blir skrämda här om jag nämner att det mesta videoinnehållet ni tittat på i era liv är 4:2:0?

Permalänk
Medlem

Tycker nog att saknaden av Dolby Vision på både PS5 och Xbox series x på UHD filmer är ett större bekymmer. Såå tråkigt för de som tänkt ha någon av dessa för hembion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Bra att laxpudding kom in här. Satt också och tänkte att detta borde vara ganska irrelevant givet att det är en spelkonsol mot en TV dvs inte där man behöver samma precision som på datorskärmen visandes ett excelark. Kanske vissa blir skrämda här om jag nämner att det mesta videoinnehållet ni tittat på i era liv är 4:2:0?

Håller med. ibland blir det för mycket fokus på siffror och specifikationer och inte hur väl saker fungerar i praktiken.

Permalänk
Medlem

Vincents kanal har blivit en enda stor clickbait-fest senaste tiden, tyvärr. Och som Laxpudding säger så är detta inget som är värt att lägga så stort fokus på.

Permalänk
Medlem

Denna grabb hatar LG oled modellerna https://www.youtube.com/c/QuantumApotheosis någon som vet om det han säger har något i sig eller om det clickbait?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Ser bristen på 1440p stöd som ett större problem, många som skulle vilja använda sina PC skärmar för sin konsol och väldigt många av de är 1440p.

...och många TV-apparater med HDMI 2.0 har stöd för 1440p i 120Hz (men bara 60Hz i 4K).
Till och med XBox One S/X har stöd för 1440p i 120 Hz så det är märkligt att inte PS5 verkar ha det.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Laxpudding:

40 Gbps räcker till 4K/120 med 10 bitars upplösning utan subsamplade färger. När behöver du detta? I första hand när du kör Windows och vill använda Cleartype. Detta eftersom subsamplingen stör Cleartype, något jag tar upp i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/62702?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjI3MDIiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9NjI3LDI4MywzNTksMTY3IiwidD1hcnRpY2xlRnVsbCJdLCJwYXJhbXMiOnsiY2FjaGVCdXN0ZXIiOiIyMDIwMDQwOCJ9LCJrZXkiOiJkNDI3MjYyYzAzOTJmY2Y3OGJjMWUyYmIyMzlmYjc1MCJ9

För alla andra behov som handlar om film, video och spel, kanske tydligare från just konsoler, är 4:2:2-subsampling ett icke problem. Även 4:2:0-subsampling är ett mindre problem eftersom hela den här princpen med subsampling bygger på att reducera information våra ögon ändå rätt kassa på att hantera. Vilket då är upplösning i färg.

Detta med stavar och tappar ni vet. Många stavar som ser monokromt i ljusnivåer och betydligt färre tappar som registrerar färg. Och det har väldigt sällan klagats över att allt vi ser som video, inklusive DVD och Blu-ray alltid varit 4:2:0-subsamplat.

40 Gbps är fullt tillräckligt för 4K/120 och 10 bitar för dig som spelar på en PC och vill vara säker på att varenda dyrbart renderad pixel är intakt.

32 Gbps på PS5 räcker för den typ av grafik du väntar dig från en konsol. Och faktiskt kan 32 Gbps underlätta med kabelproblemen runt just höga bandbredder. Inte många kablar som håller den utlovade hastigheten ens vid 40 Gbps och Ultra High Speed-certifieringen har bara börjat.

När behövs då 48 Gbps och den fulla glorian hos HDMI 2.1?

För 12-bitars 4K/120 med 12-bitars upplösning utan subsampling. Där brukar en del tänka Dolby Vision som kan ge upp till 12 bitars upplösning. Dolby Vision använder 12-bitars upplösning med 4:2:2-subsampling som tunnlas genom 8-bitars RGB. Då räcker 32 Gbps för 4K/120 i Dolby Vision.

HDMI 2.1 är framtagen för mer än 4K/120-spelande på PC. 48 Gbps skadar inte när vi talar om 8K och 10K så som det är beskrivet i specen. Men för konsolspel och PC-spelande i 4K/120 räcker 32 och 40 Gbps hela vägen.

Är det nu jag ska öppna påsen och prata om hur få produkter som når Displayports fulla specificerade bandbredd? Okey, det har jag redan gjort många gånger om.

Fan vad jag älskar dig din GURU <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

40 Gbps räcker till 4K/120 med 10 bitars upplösning utan subsamplade färger. När behöver du detta? I första hand när du kör Windows och vill använda Cleartype. Detta eftersom subsamplingen stör Cleartype, något jag tar upp i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/62702?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjI3MDIiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9NjI3LDI4MywzNTksMTY3IiwidD1hcnRpY2xlRnVsbCJdLCJwYXJhbXMiOnsiY2FjaGVCdXN0ZXIiOiIyMDIwMDQwOCJ9LCJrZXkiOiJkNDI3MjYyYzAzOTJmY2Y3OGJjMWUyYmIyMzlmYjc1MCJ9

För alla andra behov som handlar om film, video och spel, kanske tydligare från just konsoler, är 4:2:2-subsampling ett icke problem. Även 4:2:0-subsampling är ett mindre problem eftersom hela den här princpen med subsampling bygger på att reducera information våra ögon ändå rätt kassa på att hantera. Vilket då är upplösning i färg.

Detta med stavar och tappar ni vet. Många stavar som ser monokromt i ljusnivåer och betydligt färre tappar som registrerar färg. Och det har väldigt sällan klagats över att allt vi ser som video, inklusive DVD och Blu-ray alltid varit 4:2:0-subsamplat.

40 Gbps är fullt tillräckligt för 4K/120 och 10 bitar för dig som spelar på en PC och vill vara säker på att varenda dyrbart renderad pixel är intakt.

32 Gbps på PS5 räcker för den typ av grafik du väntar dig från en konsol. Och faktiskt kan 32 Gbps underlätta med kabelproblemen runt just höga bandbredder. Inte många kablar som håller den utlovade hastigheten ens vid 40 Gbps och Ultra High Speed-certifieringen har bara börjat.

När behövs då 48 Gbps och den fulla glorian hos HDMI 2.1?

För 12-bitars 4K/120 med 12-bitars upplösning utan subsampling. Där brukar en del tänka Dolby Vision som kan ge upp till 12 bitars upplösning. Dolby Vision använder 12-bitars upplösning med 4:2:2-subsampling som tunnlas genom 8-bitars RGB. Då räcker 32 Gbps för 4K/120 i Dolby Vision.

HDMI 2.1 är framtagen för mer än 4K/120-spelande på PC. 48 Gbps skadar inte när vi talar om 8K och 10K så som det är beskrivet i specen. Men för konsolspel och PC-spelande i 4K/120 räcker 32 och 40 Gbps hela vägen.

Är det nu jag ska öppna påsen och prata om hur få produkter som når Displayports fulla specificerade bandbredd? Okey, det har jag redan gjort många gånger om.

Intressant läsning, det tackar vi för 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att Använda RDNA 2 där man tagit bort vissa funktioner och ersatt med egna är väl samma sak som att använda en skräddarsydd RDNA 2 som den du citerade skrev?

Tolkade det som att han menade att sony inte har rdna2 och kan därför inte lösa problemet.

Permalänk

Även om det är beyond ett lyxproblem för vanliga konsumenter, tycker jag det är beundransvärt att HDTVTest ändå ser till att granska producenterna och om/hur producenterna upfyller det de marknadsför.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mir0:

Denna grabb hatar LG oled modellerna https://www.youtube.com/c/QuantumApotheosis någon som vet om det han säger har något i sig eller om det clickbait?

Ett märkligt äventyr i att skapa någon slags fanboy-liknande åsiktsmaskin runt något så banalt som TV-apparater. Ignorera och gå vidare. Räcker med det vi har runt AMD, Nvidia och Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

40 Gbps räcker till 4K/120 med 10 bitars upplösning utan subsamplade färger. När behöver du detta? I första hand när du kör Windows och vill använda Cleartype. Detta eftersom subsamplingen stör Cleartype, något jag tar upp i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/62702?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjI3MDIiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9NjI3LDI4MywzNTksMTY3IiwidD1hcnRpY2xlRnVsbCJdLCJwYXJhbXMiOnsiY2FjaGVCdXN0ZXIiOiIyMDIwMDQwOCJ9LCJrZXkiOiJkNDI3MjYyYzAzOTJmY2Y3OGJjMWUyYmIyMzlmYjc1MCJ9

För alla andra behov som handlar om film, video och spel, kanske tydligare från just konsoler, är 4:2:2-subsampling ett icke problem. Även 4:2:0-subsampling är ett mindre problem eftersom hela den här princpen med subsampling bygger på att reducera information våra ögon ändå rätt kassa på att hantera. Vilket då är upplösning i färg.

Detta med stavar och tappar ni vet. Många stavar som ser monokromt i ljusnivåer och betydligt färre tappar som registrerar färg. Och det har väldigt sällan klagats över att allt vi ser som video, inklusive DVD och Blu-ray alltid varit 4:2:0-subsamplat.

40 Gbps är fullt tillräckligt för 4K/120 och 10 bitar för dig som spelar på en PC och vill vara säker på att varenda dyrbart renderad pixel är intakt.

32 Gbps på PS5 räcker för den typ av grafik du väntar dig från en konsol. Och faktiskt kan 32 Gbps underlätta med kabelproblemen runt just höga bandbredder. Inte många kablar som håller den utlovade hastigheten ens vid 40 Gbps och Ultra High Speed-certifieringen har bara börjat.

När behövs då 48 Gbps och den fulla glorian hos HDMI 2.1?

För 12-bitars 4K/120 med 12-bitars upplösning utan subsampling. Där brukar en del tänka Dolby Vision som kan ge upp till 12 bitars upplösning. Dolby Vision använder 12-bitars upplösning med 4:2:2-subsampling som tunnlas genom 8-bitars RGB. Då räcker 32 Gbps för 4K/120 i Dolby Vision.

HDMI 2.1 är framtagen för mer än 4K/120-spelande på PC. 48 Gbps skadar inte när vi talar om 8K och 10K så som det är beskrivet i specen. Men för konsolspel och PC-spelande i 4K/120 räcker 32 och 40 Gbps hela vägen.

Är det nu jag ska öppna påsen och prata om hur få produkter som når Displayports fulla specificerade bandbredd? Okey, det har jag redan gjort många gånger om.

Så det alltså ingen skillnad på 10bit 4:2:2 och 10bit 4:4:4 om signalen kommer från en konsol?

Permalänk
Medlem

kollade för skojs skull då jag kör med en OLED C8 just nu och det står YUV422 (HDR) 3840x2160 - 60Hz

@laxpudding antar att det är ett icke problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vincents kanal har blivit en enda stor clickbait-fest senaste tiden, tyvärr. Och som Laxpudding säger så är detta inget som är värt att lägga så stort fokus på.

Ja. Klick-bete utan dess like. Artikeln på Sweclockers också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

40 Gbps räcker till 4K/120 med 10 bitars upplösning utan subsamplade färger. När behöver du detta? I första hand när du kör Windows och vill använda Cleartype. Detta eftersom subsamplingen stör Cleartype, något jag tar upp i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/62702?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjI3MDIiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9NjI3LDI4MywzNTksMTY3IiwidD1hcnRpY2xlRnVsbCJdLCJwYXJhbXMiOnsiY2FjaGVCdXN0ZXIiOiIyMDIwMDQwOCJ9LCJrZXkiOiJkNDI3MjYyYzAzOTJmY2Y3OGJjMWUyYmIyMzlmYjc1MCJ9

För alla andra behov som handlar om film, video och spel, kanske tydligare från just konsoler, är 4:2:2-subsampling ett icke problem. Även 4:2:0-subsampling är ett mindre problem eftersom hela den här princpen med subsampling bygger på att reducera information våra ögon ändå rätt kassa på att hantera. Vilket då är upplösning i färg.

Detta med stavar och tappar ni vet. Många stavar som ser monokromt i ljusnivåer och betydligt färre tappar som registrerar färg. Och det har väldigt sällan klagats över att allt vi ser som video, inklusive DVD och Blu-ray alltid varit 4:2:0-subsamplat.

40 Gbps är fullt tillräckligt för 4K/120 och 10 bitar för dig som spelar på en PC och vill vara säker på att varenda dyrbart renderad pixel är intakt.

32 Gbps på PS5 räcker för den typ av grafik du väntar dig från en konsol. Och faktiskt kan 32 Gbps underlätta med kabelproblemen runt just höga bandbredder. Inte många kablar som håller den utlovade hastigheten ens vid 40 Gbps och Ultra High Speed-certifieringen har bara börjat.

När behövs då 48 Gbps och den fulla glorian hos HDMI 2.1?

För 12-bitars 4K/120 med 12-bitars upplösning utan subsampling. Där brukar en del tänka Dolby Vision som kan ge upp till 12 bitars upplösning. Dolby Vision använder 12-bitars upplösning med 4:2:2-subsampling som tunnlas genom 8-bitars RGB. Då räcker 32 Gbps för 4K/120 i Dolby Vision.

HDMI 2.1 är framtagen för mer än 4K/120-spelande på PC. 48 Gbps skadar inte när vi talar om 8K och 10K så som det är beskrivet i specen. Men för konsolspel och PC-spelande i 4K/120 räcker 32 och 40 Gbps hela vägen.

Är det nu jag ska öppna påsen och prata om hur få produkter som når Displayports fulla specificerade bandbredd? Okey, det har jag redan gjort många gånger om.

Ok så sämre än xboxen alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Tycker nog att saknaden av Dolby Vision på både PS5 och Xbox series x på UHD filmer är ett större bekymmer. Såå tråkigt för de som tänkt ha någon av dessa för hembion.

Håller med. Hoppas att detta släppa i framtida uppdateringar (tror begränsningarna ligger helt i mjukvara i detta fallet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiario:

Verkigen inte. Köpte en LG 48 CX. Kommer ändå inga spel som klarar 120fps med 4K på PS5.
Vitsen med 120hz är att man skall köra med 120 fps med. Annars blir det ryckigt och suddigt om man inte änvänder trumotion.
Kör det mesta med 1080P 120HZ/FPS på PC'n och det blir skitbra.

Hoppas att typ alla indie titlar kommer stödja 120 fipsar.
Ori på Xbox är väl ett exempel av 4k och 120 fips