2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDR10 är grundstommen för allt när man talar om HDR. Det finns HLG också för broadcast men det används inte i någon större utsträckning. En del satellit och en del youtube-klipp. Alla TV idag som jag sett här i guiden hanterar HDR10 och HLG. Även utbudet av enkla ful hd-modeller som jag hoppar över i guiden hanterar HDR10 och HLG.

Dolby Vision och HDR10+ bygger på HDR10 och adderar dynamisk HDR. Ljusinnehållet kan ändras per scen snarare än per film. HDR10 är statiskt och en film, en karaktär. Dessa två format är bakåtkompatibelt med HDR10. Saknas en matchning av DV och HDR10+ hos källa och display faller det tillbaka på HDR10.

Dolby Vision adderar 12-bitars YCbCr 4:2:2-precision (tunnlat genom 8-bit RGB) där man normalt kör 10 bitar YCbCr 4:2:0. DV bygger på att det finns ett utbyte av metadata mellan display och källa som gör att DV-algoritmen styr över tonemappingen baserat på TV:n faktiska förmåga att alstra ljus och färg. Därför behålls HDR-bilden mer intakt, ingen information klipps bort och man undviker bild som är för mörk eller för ljus. Det vill säga att man undviker att det blir fel med HDR-bilden där det vanligaste är att nivåerna klipper.

Dolby Vision gör också att SDR kan kodas om i HDR-omfånget med intakt resultat eftersom DV-algoritmen har koll på vad TV:n klarar av. Därför blir det en helt sömlös upplevelse med DV där du inte behöver tänka på ifall du kör SDR, HDR10 eller DV och växla inställningar, synka om bilden eller få olika resultat baserat på formatet. Detta är kanske den största fördelen med DV eftersom det blir så mycket smidigare och krångelfritt. Används med Netflix, Disney+ och AppleTV. Dolby Vision och AppleTV 4K är en väldigt lyckad kombination.

HDR10+ gör i grunden samma sak men utan att Dolby får licenspengar. Men det är heller inte lika spritt. Enda källan jag känner till på rak arm är Amazon Prime och enstaka UHD BD-filmer.

HDR10+ åstadkommer ungefär samma sak runt kvaliteten på HDR-bilden. Men vad jag märkt är det inte alls samma sömlösa upplevelse med olika material SDR och HDR. När man kör en HDR-film kickar HDR igång med HDR10+ och det blir rätt HDR-nivåer i bilden, bättre tonemapping etc. Men kör man en film i SDR går TV:n tillbaka till SDR-läge, synkar om, laddar andra inställningar och man kan landa på rätt så annorlunda bildkaraktär. Det blir aldrig en sömlös upplevelse.

Har man väl fått känna på detta med Dolby Vision är det ofta en funktion man verkligen behålla. Så ja, "All utom Samsung" säger en hel del. Att det saknas Dolby Vision kan vara Samsungs kanske svagaste sida just nu.

Edit: Kan ju tillägga att HDR10 utan vare sig HDR10+ eller Dolby Vision ger helt godtyckliga resultat. Nästan alla TV förutom toppklassmodellerna gör någon form av fel likt att de klipper nivåer. Samsungs TV är till exempel konsekvent för ljusa i HDR10-bilden. Enklare modeller med modest ljusstyrka är ofta för mörka. En kedja som kör DV eller HDR10+ hela vägen styr upp detta. Testbilder och testmaterial är då konsekventa även på väldigt enkla TV-modeller. Enbart HDR10 och det blir godtyckligt resultat.

Ser att du skriver att dolby vision kommer till bra användning när man använder Apple TV 4k. Är den bättre vad gäller dolby vision än tex Nvidia shield? Och isåfall hur är den bättre?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är högst diskutabelt vad 4K/120 Hz och framför allt VRR kommer tillföra till konsol. Bara någon enstaka titel har 120 Hz-kapacitet och verkar då sikta på 1080p där 1080p/120 fungerar på många fler TV. VRR är verkligen i dunklet. Plus att funktionerna i de fåtal 2020 års TV-modeller som har dem, verkar följa samma mönster som år 2020 i övrigt.

För PC med RTX3080/RX6800 etc, är det annan sak. Men konsol är verkligen en marknad som ur tillverkarnas (både Sony/MS och spelutgivarna) riktar in sig på TV-apparaterna i stort. PS5:n och Xboxen är inte lanserad för dem som vill köra 4K/120 och VRR. De har lite bredare perspektiv än så.

Du kan med gott samvete prioritera en TV med de bildegenskaper du eftersträvar. De makalösa spelen kommer fungera i 4K/60 på alla TV-apparater.

Om jag fattat det rätt från dina andra svar i tråden (och guiden) så är Dolby Vision att föredra om man kollar mycket streamat material (bara prime som satsat på HDR10+) och då går egentligen Samsung bort helt?

Är det värt slå till på en Sony OLED vs en LG och skippa gaming-funktionerna? Det är "nice-to-have" men kanske inte väger upp det som jag hört om Sonys bättre processor/bildalgoritmer/färgomfång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

4K/120Hz vs ”bättre” bild, hur har ni andra tänkt här?
Jag tycker det finns flera exempel på detta, t.ex.

  • LG CX mot Sony A85/87/89

  • Sony XH90 vs Xh95

  • LG Nano90/91 vs Samsung Q80T (har HDMI 2.1 men bara på en port och verkar lite svajigt)

Jag tvekar mer och mer på hur viktigt 4K/120Hz kommer vara för mig. Visst är det nice med VRR och hög Hz, det märker man på datorskärmen. Men det ger inte så mycket när man spelar diverse RPG-spel. Inga höghastighets-FPS för mig, typ Destiny som ”värst” de senaste åren.

Så vad ska jag då med 4K/120Hz till? Visst hade VRR 40-60Hx varit nice i vilket fall. Men hur tror ni 4K/120Hz kommer utveckla sig? Särskilt om det är konsol som gäller... Man lär ju bli utan ögongodis för att nå dit även med PS5. Knappt att en framtida Pro version enskoer vara i närheten... eller?

Har jag också fattat rätt i att VRR ofta kräver ALLM, som i sin tur påverkar massa bildegenskaper till det sämre?

Väljer ni supersnygga 60Hz över inte lika snygga 120Hz?

Skrivet av SweDan77:

Jag är inne på samma spår som dig,tror utvecklingen blir seg Men det är mycket annat som spelar in väl.
Tycker 10-12 k för en 65" är bra för en spel tv och där har man ju sony xh90 tex och då är frågan vart är nästa prisklass under för att få en tv som är bra att spela på som Inte har 2.1 hdmi?!
Q60?

Enligt vincent på Hdtvtest fungerar inte Xbox i 120hz på xh90. Det kommer komma "sen".

Jag har svårt som fan att bestämma mig för om jag ska satsa på funktioner eller bild. Vill så gärna ha stöd för VRR och HGIG och Dolby Vision. Och då är det bara LG kvar. Köper man en billigare Nano90/91 så får man dålig HDR samt svärta, då faller ju nyttan med HGIG samt DV. Då är det bara C9/CX kvar. Känns som en dyr tv att stoppa i gästrummet å spela Xbox på...

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SweDan77:

Håller med men q60 får du för 5k mindre.Är det värt 5k mer för xh90?

Vad som är värt XXX kronor kan du bara själv svara på.

XH90 och motsvarande Samsung Q80T är båda två betydligt bättre TV-apparater än Q60T.

En bättre produkt har ofta funktioner man inte behöver. Då är den vanliga tankevurpan att man vill undvika betala för något man aldrig använder och därför köper en sämre produkt. För TV är det nästan alltid så att man köper en TV med sämre bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vad som är värt XXX kronor kan du bara själv svara på.

XH90 och motsvarande Samsung Q80T är båda två betydligt bättre TV-apparater än Q60T.

En bättre produkt har ofta funktioner man inte behöver. Då är den vanliga tankevurpan att man vill undvika betala för något man aldrig använder och därför köper en sämre produkt. För TV är det nästan alltid så att man köper en TV med sämre bildkvalitet.

Kommer jag över q80 nästa vecka för 13k så slår jag till.
Då har jag gått över min smärtgräns med 1000kr o det kan jag leva med😃

Visa signatur

Fractal Design Core 3000 Svart-AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition-GA-990FXA-UD3-Asus geforce gtx 560ti OC top-Corsair 8GB-OCZ PowerSupply 700W

Permalänk

Hallå allihopa!

Så jag är ute efter en 65" 4K TV med budget på 8000kr, har sökt runt en hel del och kommit fram till två alternativ. Sony X7055 eller Samsung Qled 60T. Prislappen är densamma men undrar om det är någon som har tidigare efarenheter av någon av dessa? Eventuellt om det finns någon annan TV som jag har missat?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Boogiehedgehog:

Hallå allihopa!

Så jag är ute efter en 65" 4K TV med budget på 8000kr, har sökt runt en hel del och kommit fram till två alternativ. Sony X7055 eller Samsung Qled 60T. Prislappen är densamma men undrar om det är någon som har tidigare efarenheter av någon av dessa? Eventuellt om det finns någon annan TV som jag har missat?

Ifall du tittar i guiden ser du att Samsung Q60T räknas som mellanklass. Sony X70xx är Sonys enklaste budgetklass för detta år. Där har du slutsatsen.

Söker du alternativ till Q60T är det motsvarande enklare mellanklass du ska titta på från de andra tillverkarna. Priserna varierar hela tiden, särskilt nu under veckorna framåt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

Även nyfiken på detta. Vilka fler vettiga TVs finns det med 120Hz-möjlighet? Man vill ju åt en CX men det verkar inte som att de prissänks.

De fina LG OLED modellerna prissänktes ordentligt Black Friday 2019 så håll utkik, det lär hända i år med. Ge intw upp hoppet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chade:

Precis, är väl cybermåndag nästa vecka? 😅

Nej det är det inte, men Black Friday är nästa vecka.

Permalänk
Skrivet av anon270778:

De fina LG OLED modellerna prissänktes ordentligt Black Friday 2019 så håll utkik, det lär hända i år med. Ge intw upp hoppet

Om jag kollar rätt på förra årets priser så var LG C9 55 tums lägsta pris innan BF drygt 15k (bump upp till runt 16,5k månaden innan BF) och strax under 13k under BF. Så gissningsvis lär 55 tum CX droppa ned runt 13k i år. Säkerligen motsvarande på andra storlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Om jag kollar rätt på förra årets priser så var LG C9 55 tums lägsta pris innan BF drygt 15k (bump upp till runt 16,5k månaden innan BF) och strax under 13k under BF. Så gissningsvis lär 55 tum CX droppa ned runt 13k i år. Säkerligen motsvarande på andra storlekar.

BX kom just upp som en "nyhet" på netonnet. Kanske inför bf.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

@laxpudding Såg att rtings precis bara för nån dag sen uppdaterat att dom fått Q70T och G-sync att fungera samt 4k120Hz. Så iaf nån/några av storlekarna har den kapaciteten.

"Update 11/18/2020: We've retested the VRR with an HDMI 2.1 source and firmware version 1403. It can now display 120fps at 4k with VRR enabled, and it also works with NVIDIA's G-SYNC."

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70t-qled

Detta är ju onekligen intressant! Bra fångat 👍

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk

Tips på prisvärd(runt 5000) smart-tv för sovrummet.
En mindre variant 43-50 då det inte får bli för stort.
Inga större krav direkt mer en schysst bild och ljud.
Priset är väl inte hugget i sten heller men känner inte att jag vill lägga alltför mycket på den.

Permalänk

Satt med Sonys A87 i korgen redo att beställa, men behövde 5 minuter till för att fundera. Då försvann sista TVn ur webblagret. Så det blir väl att ta nya tag på måndag...

Permalänk
Skrivet av goasmurfen:

Tips på prisvärd(runt 5000) smart-tv för sovrummet.
En mindre variant 43-50 då det inte får bli för stort.
Inga större krav direkt mer en schysst bild och ljud.
Priset är väl inte hugget i sten heller men känner inte att jag vill lägga alltför mycket på den.

Om du ligger i sängen och kollar på TV så kan du nästan kolla blocket på en billigare 1080p eller till och med 720p då det omöjligt att se detalj skillnaden från 2m> avstånd.

Denna guiden är rätt bra att se på:

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shortleif:

Satt med Sonys A87 i korgen redo att beställa, men behövde 5 minuter till för att fundera. Då försvann sista TVn ur webblagret. Så det blir väl att ta nya tag på måndag...

Verkar finnas på mediamarkt!

Permalänk
Skrivet av goasmurfen:

Tips på prisvärd(runt 5000) smart-tv för sovrummet.
En mindre variant 43-50 då det inte får bli för stort.
Inga större krav direkt mer en schysst bild och ljud.
Priset är väl inte hugget i sten heller men känner inte att jag vill lägga alltför mycket på den.

https://www.webhallen.com/se/product/321333-Philips-2020-43-T...
Den kanske?

Permalänk
Skrivet av Badgez:

Verkar finnas på mediamarkt!

Står som slut i webblager, finns i ett väldigt fåtal butiker som det ser ut för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

En fundering..... nu när Q70T är confirmerad att stödja 4k/120hz osv via rtings.com booorde The Frame göra likadant? The Frame är en snygg TV som kommer med One Connect boxen för minimalt kablage. Är väl endast vissa 8k varianter som har detta. 65” varianten säljs nu för 13990 på elgiganten.

Som spel TV på väggen som dessutom är trevlig att se på är väl detta ett alternativ? Tankar, mothugg, idiotförklaringar mottages gärna.

@Laxpudding vad missar jag?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av goasmurfen:

Tips på prisvärd(runt 5000) smart-tv för sovrummet.
En mindre variant 43-50 då det inte får bli för stort.
Inga större krav direkt mer en schysst bild och ljud.
Priset är väl inte hugget i sten heller men känner inte att jag vill lägga alltför mycket på den.

Xiaomi's 43 och 55 tums är väl bra för priset?

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/xiaomi-mi-l...

Finns en likadan men med 43 tum för runt 4k tror jag.

Permalänk
Medlem

är det tekniskt möjligt med 4k@120hz och dolby vision?
xh90 verkar inte klara av det.
oled cx verkar klara av det, dock inte med freesync.

eller har jag missat nåt?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

En enkel fråga:
Är SONY A87 55:an på Media Markt en bra TV till ett bra pris?
Den finns fortfarande lokalt i min butik så jag kan köpa den där.
Avsikten med den är att ha den i vardagsrummet med ett hemmabiosystem, den kommer visa film och serier via VOD-appar och filmer via Blu-ray spelare framför allt, ingen gaming på den TV:n har jag och sambon kommit överens om.
Känns som en väldigt bra TV för pengarna och ändamålet men vill inte göra bort mig då TV:n kom ifrån ingenstans för mig, trodde LG var outstanding och därmed punkt.

Permalänk

@laxpudding Jag har märkt att nästan alla tv-apparater, från i alla fall 2012-2017, har väldigt märkbart ändrat ljusstyrkan i ljusa till mörka scenbyten, eller försåvitt mörka till ljusa. Jag antar att det då är den här global dimming-funktionen? Men min fråga är då, finns det tv-apparater idag som gör detta på ett så snyggt sätt och utan lag så att det inte märks? För om det alltid är så märkbart som det jag har sett på då lite äldre apparater så känns den funktionen som en fullkomlig deal-breaker för mig om den inte går att stänga av. Min nuvarande gamla LCD-tv gör inte detta alls men det kanske är något som kom med LED-tekniken?

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Skrivet av saturn5:

En enkel fråga:
Är SONY A87 55:an på Media Markt en bra TV till ett bra pris?
Den finns fortfarande lokalt i min butik så jag kan köpa den där.
Avsikten med den är att ha den i vardagsrummet med ett hemmabiosystem, den kommer visa film och serier via VOD-appar och filmer via Blu-ray spelare framför allt, ingen gaming på den TV:n har jag och sambon kommit överens om.
Känns som en väldigt bra TV för pengarna och ändamålet men vill inte göra bort mig då TV:n kom ifrån ingenstans för mig, trodde LG var outstanding och därmed punkt.

Som jag förstår det så är Sonyn (A8...) att föredra jämfört med LG CX om du kan vara utan de senaste gamingfunktionerna (4K/120Hz, VRR och ALLM). Enligt HDTVtest är det en bättre allround TV.

Permalänk

Börjar bli otålig i väntan på CX prissänkningar, fick min PS5 igår och har bara en 6 år gammal 1080p 48".

Hittade ett paket på Netonnet på en 65" CX + SN9YG soundbar för 27990 kr. Soundbaren säljs annars för 9990, så man "sparar" 7 tusen. Vore det värt att köpa det paketet och typ sälja limpan på blocket för 5-7 tusen?

Permalänk
Medlem

Något som kan vara värt att tänka på också är att vissa TV-modeller från 2020, exempelvis toppmodellerna från LG, saknar stöd för att dekoda DTS och DTS:X. Tyvärr innebär det också att man tappar möjligheten att skicka dessa format till sin receiver eller soundbar via ARC eller eARC.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mani13:

Ser att du skriver att dolby vision kommer till bra användning när man använder Apple TV 4k. Är den bättre vad gäller dolby vision än tex Nvidia shield? Och isåfall hur är den bättre?

Den är nog ungefär samma upplevelse med Shield. Med Apple TV 4K har man kanske tillgång till Apple bibliotek med köp och hyrfilm i 4K och med Dolby Vision, utöver alla appar förstås.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av shortleif:

Om jag fattat det rätt från dina andra svar i tråden (och guiden) så är Dolby Vision att föredra om man kollar mycket streamat material (bara prime som satsat på HDR10+) och då går egentligen Samsung bort helt?

Är det värt slå till på en Sony OLED vs en LG och skippa gaming-funktionerna? Det är "nice-to-have" men kanske inte väger upp det som jag hört om Sonys bättre processor/bildalgoritmer/färgomfång.

Ifall du kör exempelvis premiumversioner av Netflix, Disney+ och tjänster som Apples hyr/köpfilmer kommer du gå måste om den extra kvalitet som Dolby Vision erbjuder med en Samsung TV. Eller en budget-LG för den delen också. Men då är man ändå på nivån där man kanske inte riktigt tänker i termer av kvalitet som högsta prioritet.

Sonys OLED har mer kontroll över färgerna och mindre vitbalansvariationer mellan exemplaren jämfört med LG. Nu kan man kalibrerar LG:s OLED väldigt bra, men har man inte den möjligheten är fabriksinställningarna hos Sonys modeller mindre varierande. Vilket kan vara ett värde. Samtidigt har Sonys OLED då inte samma funktioner som kanske värdera högre.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KalBumling:

@laxpudding Såg att rtings precis bara för nån dag sen uppdaterat att dom fått Q70T och G-sync att fungera samt 4k120Hz. Så iaf nån/några av storlekarna har den kapaciteten.

"Update 11/18/2020: We've retested the VRR with an HDMI 2.1 source and firmware version 1403. It can now display 120fps at 4k with VRR enabled, and it also works with NVIDIA's G-SYNC."

https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70t-qled

Skrivet av Ronja_Hood:

En fundering..... nu när Q70T är confirmerad att stödja 4k/120hz osv via rtings.com booorde The Frame göra likadant? The Frame är en snygg TV som kommer med One Connect boxen för minimalt kablage. Är väl endast vissa 8k varianter som har detta. 65” varianten säljs nu för 13990 på elgiganten.

Som spel TV på väggen som dessutom är trevlig att se på är väl detta ett alternativ? Tankar, mothugg, idiotförklaringar mottages gärna.

@Laxpudding vad missar jag?

Intressant! Hoppas bara att det gäller den europeiska versionen av Q70T också. Vilket tyvärr inte är helt säkert.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Maskarone:

@laxpudding Jag har märkt att nästan alla tv-apparater, från i alla fall 2012-2017, har väldigt märkbart ändrat ljusstyrkan i ljusa till mörka scenbyten, eller försåvitt mörka till ljusa. Jag antar att det då är den här global dimming-funktionen? Men min fråga är då, finns det tv-apparater idag som gör detta på ett så snyggt sätt och utan lag så att det inte märks? För om det alltid är så märkbart som det jag har sett på då lite äldre apparater så känns den funktionen som en fullkomlig deal-breaker för mig om den inte går att stänga av. Min nuvarande gamla LCD-tv gör inte detta alls men det kanske är något som kom med LED-tekniken?

Överlag är man mycket bättre på att undvika det där ljuspumpandet hos moderna TV. Åtminstone ifall man går igenom inställningarna och väljer de lägen som är anpassade för filmtittande snarare än högsta möjliga kontrast.