2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Skrivet av LittleByLittle:

Hifiklubben kör fjolårets 75XG95 för 20k. Enligt många inte mycket skillnad mot årets XH95. Jag slog till.

Intressant. Vad skiljer egentligen? Kan inte hitta info på nätet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av altair4:

Skulle vilja inflika att Samsung 65Q70R som man kan säga är förra årets modell av 65Q80T kostade 9990:- under lång tid. Förstår inte alla som hoppar på köpknappen. Tycker vi fortfarande inte har sett några riktigt bra priser. LG CX modellerna som faktiskt är snäppet sämre än C9 har inte haft några bra priser än. Om 55CX faktiskt hamnar på 10k så börjar det likna något. Förväntar mig att se 65CX runt 17-18k. Men så länge folk är köptokiga för minsta lilla prissänkning bara för att de legat högt resten av året så kommer det dröja länge innan vi ser några bra priser.

Mest oprisvärda TV-modellen hittils som folk faktiskt genuint verkar intresserad av är ju Samsung Q70T. Den har inte ens FALD men är i prisklassen av FALD-modeller. Men är väl för Q70R som faktiskt var FALD som folk tror att Q70T är bra när den är klart sämre.

Så länge Q70R finns kvar är den verkligen ett bra fynd jämfört med den sämre Q70T

Tar upp det under 2019-filken på Samsung-delen.

Permalänk
Medlem

Ser efter TV för ps5 + netflix/serier. runt 50-55tum. Krav är 120hz. Är det då dessa som gäller i mid-range?

-Sony XH90 (55 tum kostar 10k på mediamarkt inklusive 1 år gratis playstation plus)
Fördel med Dolby vision!

-Samsung Q80 (55 tum kostar 10k nu på elgiganten, stämmer det att 50tum inte har 120hz?)
Verkar väl bättre jämfört med xh90 på i stort sett allt förutom dolby vision?

-LGCX (55tum 15k nu på elgiganten, 48tum för 13k) Bättre än de två ovan. Bara priset som drar ned?

Vad tror ni? Har jag tänkt rätt? Bör jag tänka på något annat? Vad tror ni om priserna, går de ned ytterligare?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Henked:

Funkar denna tv för mitt användningsområde eller bör jag titta på något annat märke/bättre modell (som Q80T)?

Klart Q70T fungerar men om du kan så är Q80T (eller nämnda Q70R från 2019) bättre modeller. Om pengaskillnaden upplevs som liten finns det sällan en anledning att välja den sämre produkten.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bjoe:

Tack @laxpudding (och alla ni andra) för att du delar med dig av din kunskap!
Jag väljer mellan 55q60t och 58PUS8505 som båda kostar 6000kr som är min budget för runt 55", vilken borde jag välja baserat på bildkvalitet? Tvn ska användas till film, och serier från Netflix, viaplay, SVT osv.

De är bildmässigt snarlika. Fördelen Philips är Dolby Vision vilket är att föredra om du kör exempelvis premium Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

Är på jakt efter en 55:a för spel och film för under 10K och håller på att läsa ihjäl mig :). Känns som att Sony XH90 skulle kunna var rätt. Vill gärna ha Dolby Vision och sen är det såklart najs att få stöd för 4K@120Hz. Finns det egentligen något alternativ till XH90 i prisklassen 9-11tkr med ovan nämnda krav? (vill ju helst inte betala mer än 10K men ändå ). Har Benify via jobbet och såg att de via Samsung säljer 55" Q90T för 11990kr. Mer pengar och ingen Dolby Vision men kanske mycket mycket bättre tv för film och gaming?

Under 10k är XH90 det korrekta valet om du ska ha en PS5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikido:

Ser efter TV för ps5 + netflix/serier. runt 50-55tum. Krav är 120hz. Är det då dessa som gäller i mid-range?

-Sony XH90 (55 tum kostar 10k på mediamarkt inklusive 1 år gratis playstation plus)
Fördel med Dolby vision!

-Samsung Q80 (55 tum kostar 10k nu på elgiganten, stämmer det att 50tum inte har 120hz?)
Verkar väl bättre jämfört med xh90 på i stort sett allt förutom dolby vision?

-LGCX (55tum 15k nu på elgiganten, 48tum för 13k) Bättre än de två ovan. Bara priset som drar ned?

Vad tror ni? Har jag tänkt rätt? Bör jag tänka på något annat? Vad tror ni om priserna, går de ned ytterligare?

Helt korrekt.
Dock ska väl noteras att Sonys TV såklart lär få snabbast uppdateringar gällande PS5, om sådana kommer ut.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av matthiask82:

En 65” LG CX för 20k är onekligen väldigt lockande. Problemet är att i vårt spelrum så sitter man ganska exakt 2m mellan huvud och TV (där vi idag har en 55”). Är alltid större bättre, eller skulle det bara bli larvigt. Någon som har en så pass stor TV och sitter på liknande avstånd?

Flytta dig en 2-3 decimeter närmare din 55:a så vet du svaret!

Permalänk
Medlem

Hur skulle ni ställa er till valet mellan Samsung 65 Q80T (12k) och LG 65 CX (20k). Är väl mest sugen på en oled men prisskillnaden är ju stor (8000kr). 20 000 för CX är väl nästan över min budget egentligen men skulle gå.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av elusivedream:

Måste läsa på mig lite kring HDR, Dolby vision osv. Är det någon skillnad i kvalitet om jag tex streamar netflix genom inbyggda tv appen eller via netflix på min apple tv4k?

Kvaliteten är nog ungefär den samma. Mer det att när du kör via inbyggd app kan du ha andra bildinställningar laddade som påverkar bilden.

Annars, testa dig fram. Fördelen med AppleTV är att du slipper tänka på TV:n lika mycket. Du kan pasua en film på AppleTV och snabbt växla till något annat, en annan källa eller vad det nu är. Med inbyggda system kan det eventuellt vara en krångligare process.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av KaLnAk:

Hur funkar det med kalibrering osv, behövs det egentligen?

Gäller en Sony KD-55 A8.

Nu har du rätt bra färginställningar hos Sony bara du fördjupar dig i hur TV:n fungerar. Fördelen med kalibrering är att du vet och att du får en rapport som bekräftar att det är rätt färger och att du få de inställningar som gör just ditt exemplar rätt.

Och då sak det vara en kalibrering som är en kalibrering på riktigt med en mätrapport före/efter. Mig veterligen är det endast Media Markt och vissa Power-butiker som erbjuder detta.

El-giganten har något de kallar för "optimering" som du inte ska betala för.

Permalänk
Skrivet av Pata88:

Hur skulle ni ställa er till valet mellan Samsung 65 Q80T (12k) och LG 65 CX (20k). Är väl mest sugen på en oled men prisskillnaden är ju stor (8000kr). 20 000 för CX är väl nästan över min budget egentligen men skulle gå.

Jag vet inte vad du tänkte använda den till, men skillnaden är ju tydlig mellan de två. Om du inte har något annat i närtid du tydligt behöver offra p g a ett dyrare inköp skulle åtminstone jag ha gått för OLED. Inte sett just LG CX irl men utöver den bättre bildkvaliteten ger OLEDs, enligt mig, generellt ett betydligt lyxigare och snyggare intryck i rummet dessutom. Om du, förutsatt att inget oväntat händer, tänkt ha TV:n i 5-10 år tror jag inte att du kommer att ångra de där 8000 för en bättre produkt rakt igenom.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Doomfarer:

Intressant. Vad skiljer egentligen? Kan inte hitta info på nätet.

Hör och häpna! Det finns en guide här på internet, på svenska dessutom, där just skillnaden mellan XH95 och XG95 förklaras

https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-for-2020-...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sramota:

Dock ska väl noteras att Sonys TV såklart lär få snabbast uppdateringar gällande PS5, om sådana kommer ut.

Det ska man inte ta för givet. Sony är ett stort företag och den ena tentakeln vet inte vad den andra tentakeln gör. Både LG och Samsung har varit förbi Sony länge på detta med spelegenskaper.

XH90 var mest ett lite yrvaket uppvaknande som fick sina utlovade 4K/120-funktioner, VRR etc. efter att det blev att PS5:n fick sin funktioner avslöjade. Den ursprungliga lanseringen av XH90 var en TV med enklare bildkvalitet och lägre pris. Inte ett knyst om PS5. Först efter lanseringen lades spelfunktionerna till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikido:

Ser efter TV för ps5 + netflix/serier. runt 50-55tum. Krav är 120hz. Är det då dessa som gäller i mid-range?

-Sony XH90 (55 tum kostar 10k på mediamarkt inklusive 1 år gratis playstation plus)
Fördel med Dolby vision!

-Samsung Q80 (55 tum kostar 10k nu på elgiganten, stämmer det att 50tum inte har 120hz?)
Verkar väl bättre jämfört med xh90 på i stort sett allt förutom dolby vision?

-LGCX (55tum 15k nu på elgiganten, 48tum för 13k) Bättre än de två ovan. Bara priset som drar ned?

Vad tror ni? Har jag tänkt rätt? Bör jag tänka på något annat? Vad tror ni om priserna, går de ned ytterligare?

Ja... det är ju Oled 48 tummaren som kommer in och distraherar det här en del annars skulle nog jag gått på XH90 eller Q80.

3 lapp mer för LG Oled men liite mindre skärm.

Hmmm, man kan ju vara kall och vänta tills på fredag också, antar att chansen finns de närmaste dagarna att det dyker upp bättre erbjudanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja... det är ju Oled 48 tummaren som kommer in och distraherar det här en del annars skulle nog jag gått på XH90 eller Q80.

3 lapp mer för LG Oled men liite mindre skärm.

Hmmm, man kan ju vara kall och vänta tills på fredag också, antar att chansen finns de närmaste dagarna att det dyker upp bättre erbjudanden.

Ja för visst är det exakt samma specs på CX 48tum? blir ju klart frestande att skippa några tum mot bättre kvalitet!

Permalänk
Medlem

Suttit och hoppats på att 65" XH90 eller Q80T ska droppa närmare 10k, men kanske är för mycket att hoppas på?

Sitter i dagsläget med en 49" Samsung KS7005 och streamar 1080p över Plex. En Q60T/Q70T i mellansegmentet kanske egentligen är tillräckligt för att täcka mina behov, enda jag ogillar med nuvarande TV är att den känns lite väl liten på 3m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aikido:

Ja för visst är det exakt samma specs på CX 48tum? blir ju klart frestande att skippa några tum mot bättre kvalitet!

Vet ej om det är exakt samma spec men vettigt att kolla upp. Sedan är det på smärtgränsen storleksmässigt för min del, egentligen vill jag nog minst ha 55 (men en bättre bild får du med Oled).

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Hör och häpna! Det finns en guide här på internet, på svenska dessutom, där just skillnaden mellan XH95 och XG95 förklaras

https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-for-2020-...

Super, då fick det bli en sådan. Tror det blir bra till spel i alla fall. Funkar min 6 år gamla TV nu borde denna inte vara sämre.

Permalänk
Medlem

Mycket val nu alltså. Ska köpa en 75" har jag tänkt mig och har bokat en Samsung Q80t på Elgiganten för 19990kr.

Men nu finns ju Sony Xh90 för fina 14990kr och så stor skillnad är det ju inte på dessa.

Dessutom kom ju förra årets Sony XG95 in från sidan nu för 19990kr.

Suck...

Kommer bli en PS5a framöver, men spelar inga fps utan mest Fifa och något äventyrsspel ibland så 4k i 120hz känns lite onödigt.

Bildkvalité för film, sport och tv är prioriterat och en del i HDR-material. Inga streaming-tjänster dock.

Android och Dolby vision lockar lite med sony-modellerna.

@laxpudding har du något bra inspel?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Reyhan:

Finns det någon sanning i att sport på TV blir bättre i 100/120 Hz? Är inte sändningen i bästa fall ändå i 50Hz?

Vanligtvis har de bästa modellerna – toppklassen – 120 Hz-paneler. Att sport blir "bättre" beror främst på att det är en bättre TV, inte för något trix med bildfrekvens.

Sedan kan man gilla funktioner som interpolering och se det som fördel med sport. Samma sak där. Bättre TV-modeller – toppklassen – har bättre interpoleringsfunktioner. Med en panel som kör 120 Hz kan man som regel interpolera effektivare.

Så sport är inte bättre för att panelen har hög frekvens. Sport blir ofta bättre därför att de bästa TV-modellerna vanligtvis använder 120 Hz-paneler.

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaret @Laxpudding!

Permalänk
Skrivet av Doomfarer:

Intressant. Vad skiljer egentligen? Kan inte hitta info på nätet.

https://www.4khdrtvcomparison.com/sony-x950h-vs-sony-x950g-re...

Här är en utvärdering av de båda. Trovärdigheten på källan låter jag vara osagd, men tycker ändå det ger en indikation, tillsammans med flera andra recensioner bl.a Laxpuddings, att det inte skiljer avsevärt mycket. Tror jag kommer bli nöjd, hoppar upp från en 42" plasma av enklare sort från 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Jag vet inte vad du tänkte använda den till, men skillnaden är ju tydlig mellan de två. Om du inte har något annat i närtid du tydligt behöver offra p g a ett dyrare inköp skulle åtminstone jag ha gått för OLED. Inte sett just LG CX irl men utöver den bättre bildkvaliteten ger OLEDs, enligt mig, generellt ett betydligt lyxigare och snyggare intryck i rummet dessutom. Om du, förutsatt att inget oväntat händer, tänkt ha TV:n i 5-10 år tror jag inte att du kommer att ångra de där 8000 för en bättre produkt rakt igenom.

Tack, bra resonemang. Räckte för att övertyga mig om att lägga lite extra
Den kommer användas från allt till barnprogram och sport i dagsljus till filmer/serier när det är mörkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

Mycket val nu alltså. Ska köpa en 75" har jag tänkt mig och har bokat en Samsung Q80t på Elgiganten för 19990kr.

Men nu finns ju Sony Xh90 för fina 14990kr och så stor skillnad är det ju inte på dessa.

Dessutom kom ju förra årets Sony XG95 in från sidan nu för 19990kr.

Suck...

Kommer bli en PS5a framöver, men spelar inga fps utan mest Fifa och något äventyrsspel ibland så 4k i 120hz känns lite onödigt.

Bildkvalité för film, sport och tv är prioriterat och en del i HDR-material. Inga streaming-tjänster dock.

Android och Dolby vision lockar lite med sony-modellerna.

@laxpudding har du något bra inspel?

Jag själv stod i exakt samma val, nästan. När jag såg XH90 65" för 12k, eller 75" för 15k var valet enkelt. Särskilt när Q80T 75" står i 19-20k.

XH90 75" för 15k är mycket TV för pengarna, sett till storlek och spelfunktioner. Hade jag varit du hade jag avbokat Q80T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marow:

aaarrgh, Nu finns ju LG CX för 20k vilket jag väntat på, MEN jag hittar ingen säker information om dom fixat Black Flickering när vrr är påslaget, ymf,, beslut ångest!

Skrivet av ghostie:

Du har lite info här. Jag uppfattar det som att det inte riktigt går att lösa. Funderar själv över om det är en dealbreaker eller inte.
https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/ixhp2b/lg_cx_ga...

https://www.youtube.com/watch?v=XOhV0jCB6YU

Permalänk
Medlem

Nu är det en helt okej sänkning på 85" XH95.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-xh95-85-smart-andr...

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

Hur mycket skulle ni värdera Dolby Vision Vs HDR om det primära är spel, serier och sport? Kan få för mig att TVn man ska köpa bör ha Dolby Vision idag men jag kanske övervärderar funktionen?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rickard:

Hur mycket skulle ni värdera Dolby Vision Vs HDR om det primära är spel, serier och sport? Kan få för mig att TVn man ska köpa bör ha Dolby Vision idag men jag kanske övervärderar funktionen?

Dolby Vision är HDR.

Du kanske menar HDR10+?

Det beror på vilka källor och tjänster du använder och hur de använder antingen det ena eller det andra formatet.

Permalänk
Medlem

Hur är det med LG CX serien och ljud (specifikt CX48 som jag är intresserad av som PC-monitor)? Låter högtalarna i TV ok mot en typisk PC-monitor, eller bör man ändå koppla in sina logitech-högtalare för 700 spänn i dem?..

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-