Permalänk
Medlem

Fiber går ner i hastighet

Hej.
Har haft ett problem denna vecka med min fiber, har 100mb ner, har funkat felfritt sedan start.
Men denna vecka går det ner till ca 10mb mellan 19.00 - 22.00 inte exakta klockslag men typ.
Innan och efter har jag 100 mb ner.
Denna hastighet är mätt direkt från fiber "routern" som är in i huset så inte från en "vanlig" router, använder nätverkssladd.
Någon som har något förslag vad jag skall testa att göra?
Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redhawks:

Hej.
Har haft ett problem denna vecka med min fiber, har 100mb ner, har funkat felfritt sedan start.
Men denna vecka går det ner till ca 10mb mellan 19.00 - 22.00 inte exakta klockslag men typ.
Innan och efter har jag 100 mb ner.
Denna hastighet är mätt direkt från fiber "routern" som är in i huset så inte från en "vanlig" router, använder nätverkssladd.
Någon som har något förslag vad jag skall testa att göra?
Mvh

Det låter ju som överbelastningnsproblem.
Vad säger din Internetleverantör?

Permalänk
Medlem

De säger att de kan skicka ut en tekniker och titta, men då måste de komma när det inträffar. Mellan de tiderna och är det något i min utrustning så får jag bekosta det, men jag ser inte att detta är i min utrustning.

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Nu har det startat igen med nergång i hastighet, typ kl 8 idag.
Den enda lösningen känns som att jag måste ha ut en tekniker som tittar på det.
Ingen annan som har ett tips på vad man kan göra eller har haft samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redhawks:

Hej igen.
Nu har det startat igen med nergång i hastighet, typ kl 8 idag.
Den enda lösningen känns som att jag måste ha ut en tekniker som tittar på det.
Ingen annan som har ett tips på vad man kan göra eller har haft samma problem?

Låter precis som nämnts ovan att det är överbelastning i nätet. Enda lösningen, troligtvis om du redan pratat med din ISP, är att du byter isp.
När är det så segt? Laddar du ner något eller är det bara i testerna? Märker du någon prestandaförlust när du surfar, kollar youtube etc? Om inte så är det inget att bry sig om. I samband med överbelastning så går även svarstiderna upp. Vad säger dina tester om svarstiderna (ping)?

Men som sagt i princip enda sättet att få bort det är att byta leverantör om de vägrar lyssna på dig. Och de lär inte göra om sitt nätverk och routing pga att en person sitter å kör speedtests

Vad är det för leverantör? Kan vara så att andra här bor i närheten av dig med samma leverantör som kan testa ifrån sina burkar och jämföra.

Edit: Du skulle kunna göra ett speedtest när det fungerar bra och när det fungerar dåligt. Och då också använda traceroute kommandot emot samma server för att då kunna se vart det skenar iväg. Samt pingplotter så du får en fin graf över det också. Kör igång den vid 19:00 och stäng av vid 23:00 så borde du få med det också.
Ex ifrån kommandotolken: tracert speedtestserver.se

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med dåliga svarstider och att streams buffrar osv under kvällarna i över en månad, Tog ett jävla tag innan jag fick tag på rätt person som kunde hjälpa mig, så för mig ska de vara fixat på Måndag.
Kommer för övrigt byta internetleverantör också då kundservicen hos Ownit har varit extremt dålig.

Hur ser dina svarstider ut när nätet blir segt är även den dålig med en massa packetloss osv?

Visa signatur

CPU:Ryzen 7 7800X3D | Moderkort:ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ram:Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | GPU:XFX Radeon RX 6950 XT| Chassi:Lian Li PC-O11 Air Mini | PSU:Corsair RM850 V2 850W | CPU kylning:Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem

Hej.
Hackar som fan när jag streamar, haft samma operatör i 2 år och i måndags började det att sega så här på kvällen. Aldrig varit med om det tidigare.
Har en mediabox som jag kör testerna igenom.
Men boxen är kopplad med sladd mot routern från stadsnätet, sen har jag även en vanlig router med sladd från stadsnätet.
Testade precis ett speedtest från mobilen och där fick jag 11 ner, 9 upp och svarstid 16 ms.
Är tyvärr en novis inom sånt här, när jag sätter igång boxen så ska det bara funka, det är det jag betalar för.
Byta leverantör tar ju ett tag, jag behöver ha igång det igen då det inte är hållbart att ha det såhär.
Är det någon mening att leverantören ber de som har stadsnätet att skicka ut tekniker?
Kan detta vara fel på min utrustning när det är kanon övriga tider?

Permalänk
Medlem

Ping på de testerna på boxen ligger på 14ms
Andra tider när jag har bra hastighet på 3-4 ms

Permalänk

Hej
Har exakt samma problem som du via Ownit verkar vara många som upplever samma sak från olika isp leverantörer. Och alla får samma bemötande och svar dvs inga...…..Kanske dags att vända sig till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redhawks:

Hej.
Hackar som fan när jag streamar, haft samma operatör i 2 år och i måndags började det att sega så här på kvällen. Aldrig varit med om det tidigare.
Har en mediabox som jag kör testerna igenom.
Men boxen är kopplad med sladd mot routern från stadsnätet, sen har jag även en vanlig router med sladd från stadsnätet.
Testade precis ett speedtest från mobilen och där fick jag 11 ner, 9 upp och svarstid 16 ms.
Är tyvärr en novis inom sånt här, när jag sätter igång boxen så ska det bara funka, det är det jag betalar för.
Byta leverantör tar ju ett tag, jag behöver ha igång det igen då det inte är hållbart att ha det såhär.
Är det någon mening att leverantören ber de som har stadsnätet att skicka ut tekniker?
Kan detta vara fel på min utrustning när det är kanon övriga tider?

Om du kör via routern när du märker dessa låga hastigheter, testa att koppla en dator direkt med sladd till tjänstefördelaren och kolla hastigheten.
Vilka lampor lyser på tjänstefördelaren? Lyser samma när du har problem?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristianstad:

Hej
Har exakt samma problem som du via Ownit verkar vara många som upplever samma sak från olika isp leverantörer. Och alla får samma bemötande och svar dvs inga...…..Kanske dags att vända sig till ARN.

Har ditt startat nu eller har det varit så länge?
Bor su i kristianstad? Jag bor en bit utanför, men har fiber via stadsnätet, itux eller vad det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om du kör via routern när du märker dessa låga hastigheter, testa att koppla en dator direkt med sladd till tjänstefördelaren och kolla hastigheten.
Vilka lampor lyser på tjänstefördelaren? Lyser samma när du har problem?

Har sladd från "fiber" routern direkt till min mediabox, inte fiber router- router - mediabox.
Borde väl inte få olika hastighet om jag kollar genom dator ang hastighet då mediaboxen fungerar övriga tider.

Permalänk
Skrivet av Redhawks:

Har ditt startat nu eller har det varit så länge?
Bor su i kristianstad? Jag bor en bit utanför, men har fiber via stadsnätet, itux eller vad det heter.

Hej
Ja jag bor i Kristianstad och har Itux. Upplever att det varit så minst 3v nu kanske mer

Permalänk
Medlem

Idag började det sega redan kl 16.30, fantastiskt. Ca 20mb ner ping 13

Permalänk

Exakt samma här, det här går inte längre vi måste anmäla till ARN. Att vända sig till Ownit eller Itux är helt verkningslöst.......

Permalänk
Medlem

Jag har också bredband via Ownit och upplever exakt samma sak som er så det är inget fel på våra grejer det är leverantören som har något problem med sitt nät.

Såhär kan det se ut för mig på kvällen 5Mbs ner 25Mbs upp 78ms
https://www.speedtest.net/result/c/8d7f6488-da02-44ad-95d9-6e...

Tracing route to www.sunet.se [37.156.192.51]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms 1 ms <1 ms 192.168.0.254
2 1 ms 1 ms 1 ms 92-33-130-1.customers.ownit.se [92.33.130.1]
3 124 ms 114 ms 125 ms 213-238-223-202.customers.ownit.se [213.238.223.202]
4 133 ms 43 ms 38 ms ti3148a430.ti.telenor.net [146.172.70.168]
5 1333 ms 600 ms 255 ms ti3004c400-ae24-0.ti.telenor.net [146.172.100.138]
6 742 ms 734 ms 820 ms ti3001c360-ae6-0.ti.telenor.net [146.172.14.121]
7 1228 ms 478 ms 1121 ms ti3001b400-ae4-0.ti.telenor.net [146.172.105.29]
8 81 ms 63 ms 33 ms netnod-ix-ge-b-sth-4470.sunet.se [195.69.119.19]
9 1274 ms 369 ms 351 ms se-fre-lb-1.sunet.se [130.242.125.140]
10 36 ms 29 ms 103 ms sunet.se [37.156.192.51]

Trace complete.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Koppla till cpe ist för router... testa skiten, funkar det lika kass, anmäl till isp så får dom kika på det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrwite:

Jag har också bredband via Ownit och upplever exakt samma sak som er så det är inget fel på våra grejer det är leverantören som har något problem med sitt nät.

Såhär kan det se ut för mig på kvällen 5Mbs ner 25Mbs upp 78ms
https://www.speedtest.net/result/c/8d7f6488-da02-44ad-95d9-6e...

Tracing route to www.sunet.se [37.156.192.51]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms 1 ms <1 ms 192.168.0.254
2 1 ms 1 ms 1 ms 92-33-130-1.customers.ownit.se [92.33.130.1]
3 124 ms 114 ms 125 ms 213-238-223-202.customers.ownit.se [213.238.223.202]
4 133 ms 43 ms 38 ms ti3148a430.ti.telenor.net [146.172.70.168]
5 1333 ms 600 ms 255 ms ti3004c400-ae24-0.ti.telenor.net [146.172.100.138]
6 742 ms 734 ms 820 ms ti3001c360-ae6-0.ti.telenor.net [146.172.14.121]
7 1228 ms 478 ms 1121 ms ti3001b400-ae4-0.ti.telenor.net [146.172.105.29]
8 81 ms 63 ms 33 ms netnod-ix-ge-b-sth-4470.sunet.se [195.69.119.19]
9 1274 ms 369 ms 351 ms se-fre-lb-1.sunet.se [130.242.125.140]
10 36 ms 29 ms 103 ms sunet.se [37.156.192.51]

Trace complete.

Ser ut som vi går via samma stadsnät, som jag skrev lite längre upp i tråden så har Ownit sagt till mig att detta ska vara fixat imorgon(Måndag) så vi får hoppas på de.

Visa signatur

CPU:Ryzen 7 7800X3D | Moderkort:ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Ram:Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance | GPU:XFX Radeon RX 6950 XT| Chassi:Lian Li PC-O11 Air Mini | PSU:Corsair RM850 V2 850W | CPU kylning:Noctua NH-U12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av slAzh:

Ser ut som vi går via samma stadsnät, som jag skrev lite längre upp i tråden så har Ownit sagt till mig att detta ska vara fixat imorgon(Måndag) så vi får hoppas på de.

Ok, tack. Hade missat ditt svar tidigare, ja det verkar ju vara ett allmänt fel hos dom som påverkar kunder från olika städer så hoppas på att det löser sig för oss andra också.

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Medlem

Jag ska ta kontakt med min leverantör imorgon, universal telecom, sen skulle de kontakta itux som levererar fiber.
Så får jag ta det där ifrån helt enkelt.
Jäkligt tröttsamt att inte kunna få ut det dem lovar.

Permalänk
Medlem

Har exakt samma bekymmer, något jag beskrivit i en annan tråd, och har försökt att kontakta min leverantör (Ownit) om problemet. Detta var snart en vecka sedan och ärendet har förmodligen inte öppnats, riktigt frustrerande..

Visa signatur

Meshify S2 Dark TG | ROG STRIX B550 E-Gaming | Ryzen 5800X | G.Skill @ 3200/CL14 16GB | EVO Plus 970 1TB | ASUS ROG Ryujin 360mm | Gigabyte 3080 10GB GAMING OC | Seasonic Focus PX 850W

Permalänk
Medlem

Trodde att jag var själv om detta problem, men känns som att jag avskriva att det är fel på min utrustning iallafall.
Får se vad min leverantör väljer att göra imorgon då.
Att byta leverantör är inte aktuellt för mig då jag snart skall flytta.

Permalänk

Då var det dags igen ligger på knappt 15 nu så fortfarande helt värdelöst. Har ni andra märkt någon skillnad idag?

Permalänk
Medlem

Jag trodde att det var bättre ikväll men vid 20.30 startade det sega idag igen.
Pratade med supporten idag igen och killen frågade om jag testat med annan nätverkskabel, och annan utrustning. Sen bad han mig att göra ett annat speedtest idag från itux, men det visar på samma kasshet i nätet.
Ska ringa imorgon igen och se vad de säger.
Borde de inte kunna se hur hastigheten ggår ner vid en viss tidpunkt i sina system?
Om de skickar en tekniker så lär väl inte han se något förrän själva felet uppkommer melllan 7.30 - 8.30?

Permalänk
Medlem

Är det kapacitetsbrist i fibernätet, alltså hos KO så finns det inte så mycket att göra åt saken. Uppgradering av nätet kan ta tid.

Nej, de behöver inte skicka ut tekniker för att kolla vilken hastighet du får ut, de kan lägga en bevakning och titta på distans. Gör en felanmälan så kan de se vart felet sitter.

Permalänk
Medlem

Felanmält detta idag, får väl se hur lång tid det kommer ta nu.

Permalänk
Medlem

Nu går det i 2 mbit här för 3 gången denna vecka. Bahnhof 100/100....

Permalänk
Medlem

Pratade som sagt med min fiber leverantör idag och de skulle lägga ett ärende hos itux, men ikväll hade jag inte en enda dipp av hastighet mellan 19 - 21.30, ganska otroligt.