Internetanvändare fortsatt usla på lösenord

Permalänk

Bryr mig inte!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

I vilka lägen kan eller vill man inte använda den? Det är inte svårt att sätta fast den på nyckelknippan så man har med den överallt.

Lösenordhanterare är bra, och jag rekommenderar det också. Men det skyddar inte mot phishing som en FIDO2-nyckel gör.

Hur gör man med enheter som saknar usb/NFC?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Njää. Det där håller jag nog inte med om riktigt.
Eller ja, 4 ord tycker jag är lite för kort i dagsläget också. Fair.

Alltså även om man sätter ihop ord istället för tecken för en bruteforceattack så bygger styrkan på att det finns en väldig mängd ord.

Hur många ord har vi i svenskan? Ja många. Men säg att vi inte använder alla. Vi begränsar det till de 20.000 vanligaste orden.
Gånger 5 ord.
Det ger 20.000^5 kombinationer.

Det är i runda svängar i samma storleksordning som 11 slumpmässiga tecken med 80 tecken att välja på.

Kring en triljard alternativ i båda fallen. Siffra med 21 nollor bakom.

Men det är klart, vill man få upp säkerheten ordentligt så får man kanske sikta på mins 15-16 slumpvis valda tecken, eller 6 slumpvalda ord.

Jo, men det är inte brute force-attacker som är problemet längre utan dictionary. Alla lösenord man ska hitta på själv kommer att vara sämre än slumpmässigt genererade och hamna i en dictionary förr eller senare för någon annan någonstans kommer att ha använt samma mönster eller metod som du för att komma på och komma ihåg dessa lösenord.

För tjugo år sedan kände man sig smart om man skapade ett lösenord av mönster på tangentbordet, då kunde man få med siffror och symboler (fast det behövdes ju inte på den tiden) och det var ju inga riktiga ord så det borde ju vara säkert, eller hur? Eller att man var så lurig att man bytte ett A mot @ eller ett E mot en trea och liknande, typ MyS3cretP@ssword, ingen kan ju ha tänkt på det förut. När jag pluggade IT-säkerhet, kanske 2009, så tyckte läraren att man skulle ta vanliga ord och stoppa in siffror och symboler mer slumpmässigt, hans exempel var 1hem2ligt eller liknande, och att man gärna skulle använda svenska ord för de var ju inte så vanliga. Sen kom XKCD-exemplet och "alla" började hitta på kreativa sammansatta lösenord (alltså passphrase) för det är ju mycket säkrare. Ingen kan ju ha tänkt exempelvis bananDesktopTrädSamsung förut? Eller så finns det tusentals människor som sitter vid sitt skrivbord just nu framför en Samsungskärm och tittar ut genom fönstret på ett träd när de precis ätit en banan.

Kriteriet för ett bra lösenord är inte hur många ord, tecken eller specialtecken det har (när man är förbi de riktigt korta) utan bara hur vanligt det är. Ett unikt lösenord (av tillräcklig komplexitet) kommer att vara omöjligt att få fram utanför social engineering. Så installera och använd en lösenordshanterare och låt den generera lösenorden åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Jepp hårdvarunyckel är otrolig overkill för gemene man, lösenordshanterare och 2FA-token i appform eller sms på alla konton som erbjuder det är fortfarande krångligt men smidigare än hårdvarunyckel, och man behöver bara kunna ett lösenord. Just SMS-biten som numera är så utskälld pga av att man i USA kan lura till sig folks nummer i parti och minut är betydligt svårare i Sverige och enligt mig helt okej om inte annat finns eller för att säkra upp teknikbakåtsträvare som har dum-phone.

FIDO2 är avsevärt smidigare än 2FA och lösenordshanterare, speciellt för gemene man som inte är speciellt datorkunnig. Problemet är ju dock att knappt några tjänster alls stödjer hårdvarunycklar i den utsträckning att de kan användas istället för lösenord och användarnamn. Det är overkill i dagsläget att använda nyckel som 2FA(om man inte tycker det är smidigare än att skriva in TOTPs) men det finns potential för att det ska möjliggöra för folk som inte förstår sig på lösenordshanterare/2FA att också enkelt få tillgång till hög säkerhet på sina konton.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man blir blöt av vatten.

Gott folk, skaffa en FIDO2-nyckel (SoloKeys eller Yubikey). Det är den absolut bästa säkerhetslösningen du enkelt kan få tag i och många tjänster stödjer det redan.

Har faktiskt övervägt att komplettera bitwarden med Yubikey.

Permalänk
Inaktiv

Kommer inte på ett enda ställe online där det hade varit något större problem ifall jag blev hackad. Epost vore ju tråkigt men inte heller en katastrof

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det är inte brute force-attacker som är problemet längre utan dictionary. Alla lösenord man ska hitta på själv kommer att vara sämre än slumpmässigt genererade och hamna i en dictionary förr eller senare för någon annan någonstans kommer att ha använt samma mönster eller metod som du för att komma på och komma ihåg dessa lösenord.

För tjugo år sedan kände man sig smart om man skapade ett lösenord av mönster på tangentbordet, då kunde man få med siffror och symboler (fast det behövdes ju inte på den tiden) och det var ju inga riktiga ord så det borde ju vara säkert, eller hur? Eller att man var så lurig att man bytte ett A mot @ eller ett E mot en trea och liknande, typ MyS3cretP@ssword, ingen kan ju ha tänkt på det förut. När jag pluggade IT-säkerhet, kanske 2009, så tyckte läraren att man skulle ta vanliga ord och stoppa in siffror och symboler mer slumpmässigt, hans exempel var 1hem2ligt eller liknande, och att man gärna skulle använda svenska ord för de var ju inte så vanliga. Sen kom XKCD-exemplet och "alla" började hitta på kreativa sammansatta lösenord (alltså passphrase) för det är ju mycket säkrare. Ingen kan ju ha tänkt exempelvis bananDesktopTrädSamsung förut? Eller så finns det tusentals människor som sitter vid sitt skrivbord just nu framför en Samsungskärm och tittar ut genom fönstret på ett träd när de precis ätit en banan.

Kriteriet för ett bra lösenord är inte hur många ord, tecken eller specialtecken det har (när man är förbi de riktigt korta) utan bara hur vanligt det är. Ett unikt lösenord (av tillräcklig komplexitet) kommer att vara omöjligt att få fram utanför social engineering. Så installera och använd en lösenordshanterare och låt den generera lösenorden åt dig.

Det är sant att flertalet rodkombinationer inte är framslumpade. Häri ligger en svaghet. Yes. XKCDs exempel tar inte upp den delen av problemet. Så är det.

Men att varje enskilt ord hamnar i en dictionary gör inget. Det är lika farligt som att varje enskilt tecken hamnar i en dictionary ;).

Alltså om vi nu utgår ifrån att man använder en generator för att ta fram orden åt en.
Ja då kan man likna ett lösenord med 5 slumpvis valda ord i ett urval på 20.000 ord med att vi skulle ha 20.000 tecken i alfabetet och vi väljer 5 av dessa tecken slumpmässigt.
Ja och hur starkt blir ett lösenord på 5 tecken i ett alfabet med 20.000 tecken att välja från?
Ja i runda svängar lika starkt som ett lösenord med 11 valda tecken med 80 olika tecken som grund (a-ö, A-Ö, 0-9, ett gäng specialtecken).
Det gör alltså inget att tecknen är kända (eller orden för den delen om ord är basen isätllet) för säkerheten.
Den relevanta frågan är - är de framslumpade - och hur många kombinationer kan man få fram med vald metod.

Lösenordshanterare rekommenderar jag å det varmaste förresten!
Använd det för tusan. Det gör livet lättare på alla sätt. För unika lösenord på varje site ska man ha! Och eftersom lösenordshanteraren har inbyggd generator av lösenord - i form av random tecken så är det en fenomenal lösning.

Men ja - kan man använda ett lösenord till sin lösenordshanterare baserat på framslumpade ord? Yes.
Om man inte spånar fram dem själv iaf. För då uppstår svagheter på samma sätt som för teckenkombinationer som inte är framslumpade.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spelaspel:

FIDO2 är avsevärt smidigare än 2FA och lösenordshanterare, speciellt för gemene man som inte är speciellt datorkunnig. Problemet är ju dock att knappt några tjänster alls stödjer hårdvarunycklar i den utsträckning att de kan användas istället för lösenord och användarnamn. Det är overkill i dagsläget att använda nyckel som 2FA(om man inte tycker det är smidigare än att skriva in TOTPs) men det finns potential för att det ska möjliggöra för folk som inte förstår sig på lösenordshanterare/2FA att också enkelt få tillgång till hög säkerhet på sina konton.

För mig känns sådana lösningar lite som att man har gått hela varvet runt och kommit tillbaka till en nyckel igen. Påminner om Liftarens Guide, när folk tröttnade på fingeravtryck, ögonigenkänning och DNA-tester för att öppna dörrar och liknande så la man bara allt på ett kort som passade i plånboken (identilätt?), hur säkert som helst.

Permalänk
Avstängd

Bitwarden är den bästa lösenordshanteraren.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag läser om lösenordshantering låter det som om det är så otroligt enkelt att med brute force hitta ett lösenord. Jag undrar om det alltid är så? Varför tillåter t ex Gmail 1 biljon försök/s när jag själv får göra ca 1 försök var 5 s, ofta med ett max antal försök per tidsenhet. Så hur kommer de runt detta och varför tar inte företagen ansvar och skyddar mot detta, känns spontant som en enkel sak att göra (utan direkt insikt i hur det fungerar såklart).

Nån som orkar förklara lite snabbt?

Permalänk

Jag kräver att ni genast tar bort mina lösenord från denna artikel för annars måste jag byta lösenord på alla mina viktiga tjänster.

Angående lösenord på mindre viktiga ställen så har jag börjar med metoder att jag bara slumpar fram något, detta antecknar jag inte ens. Sedan använder jag tjänsten när jag är klar så loggar jag ut. Nästa gång om 2-3 år när jag ska logga in på samma ställe så begär jag bara ett nytt lösenord.
Jag tycker en trend att det idag har gått till att man ska ha konto på för många ställen av för dumma anledningar. Där en anledning kan vara att ladda hem ett gratisprogram.

Permalänk
Medlem

Har slumpgenererade lösenord på alla ställen, antal tecken anpassar jag lite efter vad det är för ställe, tex ett ställe som tex paypal har många tecken och tvåstegs inlogg, andra ställen där det gör desamma om man blir hackad mindre antal tecken.

Har kört länge Roboform men ska vid tillfälle byta till nått icke molnbaserat..
Molnbaserade tjänster av alla slag är för osäkert och innebär förr eller senare problem, tex linan går ner, den blir hackad, eller helt enkelt försvinner..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piddelito:
Skrivet av Söderbäck:
Skrivet av snajk:

Jo, men det är inte brute force-attacker som är problemet längre utan dictionary. Alla lösenord man ska hitta på själv kommer att vara sämre än slumpmässigt genererade och hamna i en dictionary förr eller senare för någon annan någonstans kommer att ha använt samma mönster eller metod som du för att komma på och komma ihåg dessa lösenord.

Fast detta är ett missförstånd av XKCD-strippens metod - vilket iofs i sig innebär ett litet misslyckande för strippen, eftersom den så pass ofta verkar missförstås.

Följer man XKCDs instruktion med "four random common words" så får man lika bra entropi som en betydligt längre slumpmässig sträng av tecken, som @Söderbäck påpekar. Det förutsätter att orden väljs slumpmässigt, t.ex. med en slumpgenerator och en ordlista, inte att man fantiserar ihop en rad av tillsynes orelaterade ord efter eget huvud. Problemet med att hitta på uppsättningen av ord själv, som du delvis säger, är att våra associationsbanor hänger ihop på sätt som vi inte själva tänker på - de är inte slumpmässiga även om de upplevs så.

Språket jobbar emot oss här, för det har blivit kutym att tänka om våra egna påhitt som att "jag valde några slumpmässiga ord" eller "jag tog nåt random". Men detta är bara fel benämning på vad man faktiskt gör, det har inget med slump att göra.

Styrkan med XKCDs förslag är ett annat - med fyra slumpmässiga (i ordets rätta bemärkelse) ord, så kan man fortfarande utnyttja att våra hjärnor är extremt bra att hitta samband där det inte finns några. Just därför kan vi lätt komma ihåg en strof av ord som saknar mening, genom att fantisera ihop ett sätt på vilket orden kan hänga ihop. Men hela det arbete som hjärnan gör handlar om att komma ihåg lösenordet, inte om att generera det. Därför fungerar metoden. Men det kräver såklart att folk inte missförstår strippen, vilket jag tyvärr tror att många gör.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det är sant att flertalet rodkombinationer inte är framslumpade. Häri ligger en svaghet. Yes. XKCDs exempel tar inte upp den delen av problemet. Så är det.

Men att varje enskilt ord hamnar i en dictionary gör inget. Det är lika farligt som att varje enskilt tecken hamnar i en dictionary ;).

Vad jag menar är att frasen hamnar i dictionaryt. Eller att verktyget kombinerar ord lite smartare än att bara testa ord 1 mot övriga 20000 ord, sen ord 2, osv. Det finns sjukt mycket läckta databaser med lösenord att utgå från och de blir fler hela tiden. Alla mönster som finns går att hitta och kan snabba upp detta arbete rejält. Och sannolikt handlar det inte om 20000 ord som folk väljer mellan utan mer 4-5000 ord som är vardagliga och därmed kan kommas ihåg och inte jättelånga sammansatta ord som ju redan är två ord i ett liksom.

Citat:

Alltså om vi nu utgår ifrån att man använder en generator för att ta fram orden åt en.
Ja då kan man likna ett lösenord med 5 slumpvis valda ord i ett urval på 20.000 ord med att vi skulle ha 20.000 tecken i alfabetet och vi väljer 5 av dessa tecken slumpmässigt.
Ja och hur starkt blir ett lösenord på 5 tecken i ett alfabet med 20.000 tecken att välja från?
Ja i runda svängar lika starkt som ett lösenord med 11 valda tecken med 80 olika tecken som grund (a-ö, A-Ö, 0-9, ett gäng specialtecken).
Det gör alltså inget att tecknen är kända (eller orden för den delen om ord är basen isätllet) för säkerheten.
Den relevanta frågan är - är de framslumpade - och hur många kombinationer kan man få fram med vald metod.

Jo, jag menar bara att fokuset på entropi är fel idag. Unikhet parat med tillräcklig entropi är det enda som gäller.

Se exempelvis denna artikel från 2014: https://diogomonica.com/2014/10/11/password-security-why-the-...

Citat:

Lösenordshanterare rekommenderar jag å det varmaste förresten!
Använd det för tusan. Det gör livet lättare på alla sätt. För unika lösenord på varje site ska man ha! Och eftersom lösenordshanteraren har inbyggd generator av lösenord - i form av random tecken så är det en fenomenal lösning.

Men ja - kan man använda ett lösenord till sin lösenordshanterare baserat på framslumpade ord? Yes.
Om man inte spånar fram dem själv iaf. För då uppstår svagheter på samma sätt som för teckenkombinationer som inte är framslumpade.

Jo det är ju ett problem. Man behöver ett väldigt starkt lösenord där, gärna ett som man kan komma ihåg också om man vill kunna komma åt saker även om ens telefon går sönder när man är ute på vift exempelvis. XKCD-exemplet löser ju ett problem, att vi inte kan komma ihåg lösenord med tillräcklig entropi, men det problemet är ju inget problem med en lösenordshanterare utom för lösenordet till den.

Men absolut, för lösenordet till lösenordshanteraren så funkar XKCD. Man får bara se till att faktiskt välja ord slumpmässigt på riktigt, ta fram en ordbok, blunda, bläddra och peka, fyra gånger om så får du något som rimligen går att komma ihåg och som borde vara ganska unikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oegat:

Fast detta är ett missförstånd av XKCD-strippens metod - vilket iofs i sig innebär ett litet misslyckande för strippen, eftersom den så pass ofta verkar missförstås.

Följer man XKCDs instruktion med "four random common words" så får man lika bra entropi som en betydligt längre slumpmässig sträng av tecken, som @Söderbäck påpekar. Det förutsätter att orden väljs slumpmässigt, t.ex. med en slumpgenerator och en ordlista, inte att man fantiserar ihop en rad av tillsynes orelaterade ord efter eget huvud. Problemet med att hitta på uppsättningen av ord själv, som du delvis säger, är att våra associationsbanor hänger ihop på sätt som vi inte själva tänker på - de är inte slumpmässiga även om de upplevs så.

Språket jobbar emot oss här, för det har blivit kutym att tänka om våra egna påhitt som att "jag valde några slumpmässiga ord" eller "jag tog nåt random". Men detta är bara fel benämning på vad man faktiskt gör, det har inget med slump att göra.

Styrkan med XKCDs förslag är ett annat - med fyra slumpmässiga (i ordets rätta bemärkelse) ord, så kan man fortfarande utnyttja att våra hjärnor är extremt bra att hitta samband där det inte finns några. Just därför kan vi lätt komma ihåg en strof av ord som saknar mening, genom att fantisera ihop ett sätt på vilket orden kan hänga ihop. Men hela det arbete som hjärnan gör handlar om att komma ihåg lösenordet, inte om att generera det. Därför fungerar metoden. Men det kräver såklart att folk inte missförstår strippen, vilket jag tyvärr tror att många gör.

Jo. Men som sagt så löser Correct Horse Battery Staple bara problemet att kunna komma ihåg ett lösenord med tillräcklig entropi. Har man en hanterare så är det problemet löst. Men visst fungerar det, om man faktiskt slumpar fram orden på riktigt, och då kan det vara en bra idé för lösenordet till hanteraren. Men i sig är det ingen lösning för vi har i allmänhet för många lösenord för att kunna hålla dom i huvudet, även om det är fraser, och det leder till upprepning, mönster eller liknande saker som motverkar säkerheten. Samma sak med tvånget att byta lösenord med jämna mellanrum som många företag tvingar alla att göra till datorn/nätverket exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Kanske dags att gå igenom tråden jag skapade för ett år sedan och försöka få till det här på SweC?

#17788960

Rimligt enkelt att få till stöd för google authenticator totp med qr-koder

@loevet

https://github.com/google/google-authenticator/wiki/Key-Uri-F...

Permalänk
Medlem

Mobilt BankID och QR code skall anses som en mänsklig rättighet
Det här tjafset om säkra, långa och krångliga lösenord kommer från folk utan fantasi och framåtanda

Permalänk
Medlem

Använder lastpass. Känner mig korkad för det funkar ofta inte. Autofill'en vägrar göra sitt jobb. På telefonen måste jag skriva mitt superlånga masterpass varje gång(?) för att fylla i det specifika lösenordet? Kan jag väl lika gärna ha 123456 för enkelheten.

Är det alla mina annonsblockare som sabbar funktionaliteten. Eller har jag helt missuppfattat hur lösenordshanterare ska användas?

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Vad jag menar är att frasen hamnar i dictionaryt. Eller att verktyget kombinerar ord lite smartare än att bara testa ord 1 mot övriga 20000 ord, sen ord 2, osv. Det finns sjukt mycket läckta databaser med lösenord att utgå från och de blir fler hela tiden. Alla mönster som finns går att hitta och kan snabba upp detta arbete rejält. Och sannolikt handlar det inte om 20000 ord som folk väljer mellan utan mer 4-5000 ord som är vardagliga och därmed kan kommas ihåg och inte jättelånga sammansatta ord som ju redan är två ord i ett liksom.
Jo, jag menar bara att fokuset på entropi är fel idag. Unikhet parat med tillräcklig entropi är det enda som gäller.

Se exempelvis denna artikel från 2014: https://diogomonica.com/2014/10/11/password-security-why-the-...
Jo det är ju ett problem. Man behöver ett väldigt starkt lösenord där, gärna ett som man kan komma ihåg också om man vill kunna komma åt saker även om ens telefon går sönder när man är ute på vift exempelvis. XKCD-exemplet löser ju ett problem, att vi inte kan komma ihåg lösenord med tillräcklig entropi, men det problemet är ju inget problem med en lösenordshanterare utom för lösenordet till den.

Men absolut, för lösenordet till lösenordshanteraren så funkar XKCD. Man får bara se till att faktiskt välja ord slumpmässigt på riktigt, ta fram en ordbok, blunda, bläddra och peka, fyra gånger om så får du något som rimligen går att komma ihåg och som borde vara ganska unikt.

Man kan nog säga att 20.000 ord är ganska rättvist ändå. SAOB har väl 125.000 ord (med en hel del hittepå bör kanske tilläggas). 85% av orden är redan borttagna för 20.000. Men ja, man kan filtrera mer. Ta bort 75% till av de 20.000 då.
5000 ord.
Och lägg till möjligheten till stor bokstav på första bokstaven. 10.000 alternativ.
Bara versaler - 20.000
Engelska ord - 40.000 alternativ.
Böjningsformer - 80.000 alternativ.
And so on.
Fortfarande inte nå vidare krångligt att komma ihåg. Fast ja - följer man ett mönster att ha stor bokstav på första ordet, versaler på andra, ett engelskt på tredje and so on så är det förlorat. Aja baja. Måste slumpas. Precis som alltid ;).
Poängen är väl att 20.000 är väl egentligen inte är så orättvist som grundsiffra ändå.

Aja - dina sista två stycke sammanfattar väl vad jag tänker här också ;).

Bra länk för övrigt. Helt klart är det bättre fokus!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Google varnar mig för att 52 lösenord som jag har är ute på vift. Kollat igenom dem, alla är sidor som jag sällan eller aldrig besökt, vissa visste jag inte att jag ens var registrerad där. Kommer inte byta en enda av dem, behövs ju inte. Har klarat mig hittils ju, allt jag bryr mig om har alltid svåra lösenord och oftast 2-faktors autentisering.

Jag antar att många är i samma situation som jag, och skiter fullständigt i att byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Rimligt enkelt att få till stöd för google authenticator totp med qr-koder

@loevet

https://github.com/google/google-authenticator/wiki/Key-Uri-F...

Exakt det jag försöker säga. Borde haft det för länge sedan ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Litar inte på de där lösenordshanterarna...
Känns som jag lämnar iväg mina nycklar till någon jag inte känner - inte bra!
Så jag kör en enkel algoritm baserat på kontakter i telefon, fungerar så länge ingen får för sig att bli borttagen ur telefon.

Har du dina pengar på banken?

Permalänk
Medlem

Topplistor över dåliga lösenord i all ära, men de blir ju orelevanta i och med att många använder skräplösenord för konton som de inte bryr sig om. Det är många sidor som kräver ett konto bara för att ladda hem en fil, eller titta på en artikel, eller vad som helst annat. Jag bryr mig inte över huvud taget om någon annan använder mitt konto där, och kommer av samma anledning inte lägga mycket möda (om ens någon) på att använda ett starkt lösenord. I många fall används kontot bara en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Har du dina pengar på banken?

Jag ger dig 1 poäng my dear sir.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Jag förstår inte, Företagen borde ta sitt ansvar och tvinga folk att använda bättre lösenord genom att kolla lösenordet så att det inte finns med i en ordlista och eller databaser av knäckta lösenord.

Nej för helvete. Värsta som finns är ju när nån oviktig hemsida (forum, blogg osv) tvingar en att ha 16 tecken långt lösenord med specialtecken och hela fadderullan. Låt användaren bestämma själv och är man då så dum att man har samma lösenord överallt eller sätter ett enkelt lösenord där känslig data finns så gäller Darwins lag. Förstår inte varför sunt förnuft ska förpassas till företag.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Inaktiv

Verkar ju inte göra mycket att man i snart 25år kört med i stort sett samma lösen överallt. jag kör nog med det i 25år till

Permalänk
Avstängd

jag hade massa säkra lösenord men varje månad så hackas en hemsida och vipps så är alla lösen på nätet efter 20 olika bra lösen ger man upp och 123456 har inte hackats än för mig. palla komma ihåg alla när facebook m.m. är inkompetenta

Permalänk
Medlem

Lösenordet som inte gick att knäcka:

my name is oh and captain smek is awesome and anyone who does not think that is a poomp1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liff:

Varje gång jag läser om lösenordshantering låter det som om det är så otroligt enkelt att med brute force hitta ett lösenord. Jag undrar om det alltid är så? Varför tillåter t ex Gmail 1 biljon försök/s när jag själv får göra ca 1 försök var 5 s, ofta med ett max antal försök per tidsenhet. Så hur kommer de runt detta och varför tar inte företagen ansvar och skyddar mot detta, känns spontant som en enkel sak att göra (utan direkt insikt i hur det fungerar såklart).

Nån som orkar förklara lite snabbt?

Det är ju bland annat därför man enbart tillåter ett visst antal försök för att förhindra brute force och ddos attacker. Men skulle databasen komma på vilovägar är det bara att kötta på. Som redan nämnts används dictionary attacks först och då hittar man väldigt många lösenord. Sen kanske brute forcar man det. Du kan ladda ner t ex Kali Linux som har färdiga verktyg för detta. Det finns ju även fall där lösenorden saknar hash och salt och ligger i klartext och då är man körd direkt. Det är nog vanligare än vad man tror, jag har jobbat med stora internationella företag med flera miljoner användare som har lösenord i klartext.

Och vips om folk har samma lösenord på allt så kommer du åt så gott som allt. Oftast bäst att sälja vidare inloggningsuppgifterna så kan andra kriminella stjäla kortuppgifter, installera ransomware och kräva utpressning t ex.

Permalänk
Inaktiv

Tycker det mest är fascinerande hur dålig fantasi folk har. Hitta på en lösenordsfras med rappakalja borde de flesta kunna göra. Men ja, lösenordshanterare är en bra lösning för de flesta (skulle aldrig själv använda det dock, köra flera lager manuell kryptering).