Fredagsfokus 7: Påhittade priser och bristande tillgång på grafikkort

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sesese:

Då det fortfarande är ett överskott på ddr4 så måste det vara låga leveranser av AMDs cuuer och inte hög efterfrågan på CPUer. Kollar vi här på begmarknaden så kommer det få CPUer vilket också visar på att det är få som uppgraderar.

Samma sak kan man se på grafikkort.

Skulle vara intressant att läsa om volymer CPUer och grafikkort som har levererats i Sverige. Sweclocker borde kunna fiska ut denna informationen från svenska återförsäljare.

Vad det gäller zen 3 så verkar det röra sig om ungefär samma volymer som grafikkorten.
Typ 1000-1500.

Det kanske låter mycket i någons öron men det är helt ärligt ”vem bryr sig”-volymer. Nordens launchvolym var typ en svensk återförsäljares normalvolym vid en CPU-lansering.

Nu har jag förvisso inte förhört mig om volymer den gångna veckan vad det gäller CPU och ampere eftersom allt fokus blev på rdna2.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

@UndaC @JonasT Det finns ju etablerade priser på tidigare generation(-er) av modeller (de ni använder i de jämförande testerna, prissatta utifrån historik), detta skulle ju kunna användas till att GE produkten ett omdöme - "Utmärkt/Bra" OM priset kommer vara X kr +/- X kr. Därefter är det upp till köparen att bedöma om produkten "är värd priset" för vederbörande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nu har jag förvisso inte förhört mig om volymer den gångna veckan vad det gäller CPU och ampere eftersom allt fokus blev på rdna2.

Lösningsförslag på problemet med oseriösa prissättningar: för var tillverkare håller ni koll 5 år bakåt hur många % gapet mellan priset som kommuniceras inledningsvis och något slags faktiskt pris senare var. Varje gång ni kommunicerar preliminära priser för en ny vara gör ni det med tillverkarens unika av er uträknade påslag (som i % anges bredvid, med rött för de sämre och grönt för de som sköter sig bättre.) Företagets satta pris anges inom parentes för att indikera att denna är mindre pålitlig.

På det viset skapar ni en bättre förutsättning för era läsare att bedöma prestanda per krona, och ett rättvisare incentiv för företag att sköta sig.

Kostnaden blir tiden det tar er att hålla koll på %-en. Med tanke på att detta kan delvis lösa ett problem som hotar ett av huvudsyftena med er sajt (bra recensioner som köpråd) skulle jag säga att den extra-tiden vore värt det.

Tankar?

Permalänk
Medlem

Tänker att just de första referensmodellerna kanske inte bör betygsättas, utan mer endast prestandamätas. Det verkar ju ändå vara satt i system att referenskorten inte är till för att säljas, utan endast sälja in partnermodellerna. Sen kan man betygsätta de partnermodellerna som kommer in.

Sen gillar jag det som skrivits tidigare i tråden om ett pris/prestanda-index. just nu finns prestandaindexet, som är jättebra. Det berättar hur bra ett kort presterar, men när man kommer till budget och mellanklassen så kan 300:- ge dig ett ganska stort hopp beroende på tillverkare och kyllösning. Detta ska då vägas in som konsument. Om man har en budget på t.ex. 3000 kr som konsument, så vill man ju få mest "bang for the buck", men samtidigt kanske man kräver att det är en bra kyllösning på.

Tänker också att det vore intressant med ett fokus på att gå igenom skillnaderna de olika partnertillverkarnas olika serier för de verkar följa med generation efter generation, men prisnivåerna skiljer ju (strix, tuf, aorus, ventus m.fl.). Varför välja ena över andra, och vad får du då för för- resp. nackdelar. Vad betalar man för, när man väljer nån av dessa serier.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Asus TUF Gaming RTX 3070 Ti OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition |
Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vad det gäller zen 3 så verkar det röra sig om ungefär samma volymer som grafikkorten.
Typ 1000-1500.

Det kanske låter mycket i någons öron men det är helt ärligt ”vem bryr sig”-volymer. Nordens launchvolym var typ en svensk återförsäljares normalvolym vid en CPU-lansering.

Nu har jag förvisso inte förhört mig om volymer den gångna veckan vad det gäller CPU och ampere eftersom allt fokus blev på rdna2.

Hoppas ni fortsätter och följa så vi som konsumenter mer kan få förståelse för prissättningen. Finns alltid personer som köper oavsett pris och nu är det endast dessa personer som man levererar produkter till. (3070 +10000kr https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5509021) Om 10000kr för 3070 är med 30%margilal för leverantören är det rätt pris men om det är 40-50% marginal så är det fel pris. Om de stora butikerna inte kan hålla en 30% marginal på ord pris så är det något som är fel. Grafikkort för över 3000kr är en lyxprodukt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Mer kärlek till Sweclockers arbetarna <3 grymt att ni är så transparenta. Hoppas ni finner en lösning till utmärkelserna

Permalänk
Medlem

@UndaC:

Jag känner så här efter att ni förklarat er bild...

’Referens’/’FE’ har noll (absolut noll) betydelse, eftersom man kan betrakta dem likt vad ’golden samples’ var förr. Lite hårt kanske men inte långt från sanningen. Allt de korten är till för är att få bra första recensioner från media. De tillverkar 5-10 ggr så många som behövs för att garanterat ha tillräckligt många, säljer resten billigt för att säga ’titta MSRP’ och att korten ni testat inte är golden samples endast.

Sanningen är den att er rekommendation av dessa kort är helt oväsentlig, alla kommer säljas slut oavsett vad ni skriver om dem, och framförallt har ingen läst klart recensionen innan korten är slutsålda. Ni sätter alltså ofta en utmärkelse på kort som inte går att köpa (eller väldigt nära).

Faktum är nog att 6800-seriens utmärkelse låg kvar på recensionen längre än korten fanns i handeln

Sluta stressa över detta, skit i recensionskortet som produkt på en marknad. Se det som representant för vart korten med samma GPU kommer prestera, se det som representant för värmeutveckling i ett chassi och energieffektivitet. Dra slutsatser om en kraftig kyllösning kommer behövas eller ej. Men kortet i sig kommer inte säljas till en mätbar mängd individer. Ingen utmärlekse, ingen slutsats om produkten. Klart!

Hade 3080 FE sålts obegränsat så hade hälften av alla sålda kort troligen varit just dessa, det kommer aldrig bli så... se dessa som golden samples så blir det bättre för alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Tänker att just de första referensmodellerna kanske inte bör betygsättas, utan mer endast prestandamätas. Det verkar ju ändå vara satt i system att referenskorten inte är till för att säljas, utan endast sälja in partnermodellerna. Sen kan man betygsätta de partnermodellerna som kommer in.

Sen gillar jag det som skrivits tidigare i tråden om ett pris/prestanda-index. just nu finns prestandaindexet, som är jättebra. Det berättar hur bra ett kort presterar, men när man kommer till budget och mellanklassen så kan 300:- ge dig ett ganska stort hopp beroende på tillverkare och kyllösning. Detta ska då vägas in som konsument. Om man har en budget på t.ex. 3000 kr som konsument, så vill man ju få mest "bang for the buck", men samtidigt kanske man kräver att det är en bra kyllösning på.

Tänker också att det vore intressant med ett fokus på att gå igenom skillnaderna de olika partnertillverkarnas olika serier för de verkar följa med generation efter generation, men prisnivåerna skiljer ju (strix, tuf, aorus, ventus m.fl.). Varför välja ena över andra, och vad får du då för för- resp. nackdelar. Vad betalar man för, när man väljer nån av dessa serier.

Prestandaindex och bang4buck är ju ofta olika saker, många lägger hellre 1000kr på tystare kylare än mer prestanda eller att byta lag.

Jag skulle i så fall vilja se prestandaindex och prisspann per modell och uträknat prestanda per krona för båda ändar på intervallet.

Om man klickar på en modell kan man få upp all partnerkort från prisjakt med priser och en sammanställning av eventuella skillnader mot referens per modell.

Sen skulle jag vilja se betyg/utmärkelse i ljudnivå/temp istället för decibel-grafer. Framförallt är befintliga graferna svåra att jämföra för att ena kortet kanske har låga temps och andra har lägre ljudnivå. Bättre skulle vara ’ljudnivå för att hålla 80C’ eller ’temperatur vid 45db’ så man får ett rent mått på hur bra kylaren i sig presterar i förhållande till andra inom samma modell. (Jag säger inte alls att det skulle vara lätt att göra sådana grafer, men de är 100% mer relevanta, men de kräver att kontrollera massa saker säkert... framförallt OC och energieffektivitet etc...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Prestandaindex och bang4buck är ju ofta olika saker, många lägger hellre 1000kr på tystare kylare än mer prestanda eller att byta lag.

Jag skulle i så fall vilja se prestandaindex och prisspann per modell och uträknat prestanda per krona för båda ändar på intervallet.

Om man klickar på en modell kan man få upp all partnerkort från prisjakt med priser och en sammanställning av eventuella skillnader mot referens per modell.

Sen skulle jag vilja se betyg/utmärkelse i ljudnivå/temp istället för decibel-grafer. Framförallt är befintliga graferna svåra att jämföra för att ena kortet kanske har låga temps och andra har lägre ljudnivå. Bättre skulle vara ’ljudnivå för att hålla 80C’ eller ’temperatur vid 45db’ så man får ett rent mått på hur bra kylaren i sig presterar i förhållande till andra inom samma modell. (Jag säger inte alls att det skulle vara lätt att göra sådana grafer, men de är 100% mer relevanta, men de kräver att kontrollera massa saker säkert... framförallt OC och energieffektivitet etc...)

Ja just prestanda per krona vore riktigt intressant, och ljudnivå/temp-betyg vore också nice. Vågar liksom inte gå på de billigaste modellerna just av rädsla att det ska låta för mycket eller bli för varmt, och då hamnar man nånstans i mitten. I budgetsegmentet så är det ju att mittenmodellerna av en serie hamnar på samma pris som de billigaste av serien ett steg upp. T.ex. ett mellanprisat 1660 med okej kyla kostar lika mycket som ett billigt 1660 Super = huvudvärk. Är den billiga kyllösningen "good enough" så det blir värt att kliva upp ett steg? Svårt att veta utan info.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Asus TUF Gaming RTX 3070 Ti OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition |
Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

@UndaC Jag har i flera videos hört dig säga investera. Det gör man när man köper aktier, guld eller nått annat som är tänkt att ge avkastning. När man köper datorkomponenter spenderar man.

Sen kan jag tycka att resonemanget att "det här kortet är ensamt på toppen (typ 15% bättre prestanda än nått annat) så är det värt 100% högre pris än föregående generation/konkurrenten och därför får högsta utmärkelsen" är felaktig. Det är ett överpris och inget som ni som recensenter skall rättfärdiga.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Jag blev riktigt förbannad när jag upptäckte att det var temporära priser på founders 3080!
Tänkte vänta tills det lagts sig och köpa ett senare, meeen nej nu skiter jag i köp!

Permalänk
Inaktiv

Bara sluta köpa grafikkort. Riktigt tramsigt från Nvidia/AMD.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tempel:

@UndaC Jag har i flera videos hört dig säga investera. Det gör man när man köper aktier, guld eller nått annat som är tänkt att ge avkastning. När man köper datorkomponenter spenderar man.

Sen kan jag tycka att resonemanget att "det här kortet är ensamt på toppen (typ 15% bättre prestanda än nått annat) så är det värt 100% högre pris än föregående generation/konkurrenten och därför får högsta utmärkelsen" är felaktig. Det är ett överpris och inget som ni som recensenter skall rättfärdiga.

Kan ju investera i en 5950X och gräva ned den och vänta 100 år. Sen kan man ju gräva upp den och då lär man ha samlarvärde, dvs investerat.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man kan sära på pris och prestanda i recensionen.
Generellt så vill man ju veta hur kortet presterar jämfört mot andra kort på marknaden.

Sedan om det är ett pris jag är villig att betala eller inte är ju upp till mig som konsument att avgöra. Det är inte heller som att alla kunder köper kortet samma dag det släpps. Väntar man på rea eller partnerkort så tappar man ju hela tanken med att priset ska spela in i slutbetyget. Man vill helt enkelt veta hur bra produkt X presterar i förhållande till produkt Y, that's it!

Priset kan vara en sidopunkt som man "betygsätter" separat. Där kan Sweclockers uppge vilka prisuppgifter man fått och om man anser att det är ett bra pris eller inte. Kanske med en liten jämförelse pris/prestanda mot kort i samma segment osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Jag tycker att man kan sära på pris och prestanda i recensionen.
Generellt så vill man ju veta hur kortet presterar jämfört mot andra kort på marknaden.

Sedan om det är ett pris jag är villig att betala eller inte är ju upp till mig som konsument att avgöra. Det är inte heller som att alla kunder köper kortet samma dag det släpps. Väntar man på rea eller partnerkort så tappar man ju hela tanken med att priset ska spela in i slutbetyget. Man vill helt enkelt veta hur bra produkt X presterar i förhållande till produkt Y, that's it!

Priset kan vara en sidopunkt som man "betygsätter" separat. Där kan Sweclockers uppge vilka prisuppgifter man fått och om man anser att det är ett bra pris eller inte. Kanske med en liten jämförelse pris/prestanda mot kort i samma segment osv.

I testet kan du ju läsa dig till prestandan i förhållande till övriga kort

Permalänk
Medlem

Bra panel, kändes ärlig och relevant.
Blir intressant att se om tre kretstillverkare beter sig som fläskkött när DG2 lanseras.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viochee:

I testet kan du ju läsa dig till prestandan i förhållande till övriga kort

jo, men många kikar ju bara på utmärkelsen. Dessutom så använder tillverkaren utmärkelsen som reklam.

Permalänk
Medlem

Ni har de bästa recensionerna (kanske inte de mest kompletta dock ) på nätet och jag bara älskar textsnuttarna efter varje mätning, det är något ovanligt bland tech-sidor men det blir trevligare läsning istället för enbart grafkorvstoppning till slutet.

Prissättning är lite mer komplicerat i Europa än USA och sen behandlas europa mer styvmoderligt av tillverkarna vilket lättar inte saken precis. Har ingen åsikt för övrigt, kör som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

jo, men många kikar ju bara på utmärkelsen. Dessutom så använder tillverkaren utmärkelsen som reklam.

Enklast är väl att bara ta bort utmärkelser helt och hållet, sammanfattningen på slutet tar knappt minuten att läsa...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sKRUVARN:

Enklast är väl att bara ta bort utmärkelser helt och hållet, sammanfattningen på slutet tar knappt minuten att läsa...

Så är det ju Tar man bort utmärkelsen så slipper man mycket av problemet. Vem bryr sig om hur mycket kortet kostar om man bara vill ha prestanda. Vinter/Sommardatorn kommer ju ändå lite senare och då hinner man få det riktiga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Kan ju investera i en 5950X och gräva ned den och vänta 100 år. Sen kan man ju gräva upp den och då lär man ha samlarvärde, dvs investerat.

Ett litet problem bara.
Du kanske kommer gräva ner den.
Du kommer troligen inte grävs upp den, då du antagligen är död då.
Men du kanske vill investera för dina barn barn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Finns varken kemikalieskatt eller copyswede för grafikkort. Vilket inte gör det dyrare att sälja kortet i Sverige jämfört med andra länder

Ojdå, my bad!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@UndaC:

Jag känner så här efter att ni förklarat er bild...

’Referens’/’FE’ har noll (absolut noll) betydelse, eftersom man kan betrakta dem likt vad ’golden samples’ var förr. Lite hårt kanske men inte långt från sanningen. Allt de korten är till för är att få bra första recensioner från media. De tillverkar 5-10 ggr så många som behövs för att garanterat ha tillräckligt många, säljer resten billigt för att säga ’titta MSRP’ och att korten ni testat inte är golden samples endast.

Sanningen är den att er rekommendation av dessa kort är helt oväsentlig, alla kommer säljas slut oavsett vad ni skriver om dem, och framförallt har ingen läst klart recensionen innan korten är slutsålda. Ni sätter alltså ofta en utmärkelse på kort som inte går att köpa (eller väldigt nära).

Faktum är nog att 6800-seriens utmärkelse låg kvar på recensionen längre än korten fanns i handeln

Sluta stressa över detta, skit i recensionskortet som produkt på en marknad. Se det som representant för vart korten med samma GPU kommer prestera, se det som representant för värmeutveckling i ett chassi och energieffektivitet. Dra slutsatser om en kraftig kyllösning kommer behövas eller ej. Men kortet i sig kommer inte säljas till en mätbar mängd individer. Ingen utmärlekse, ingen slutsats om produkten. Klart!

Hade 3080 FE sålts obegränsat så hade hälften av alla sålda kort troligen varit just dessa, det kommer aldrig bli så... se dessa som golden samples så blir det bättre för alla

Inte reflekterat över det på detta viset men det stämmer ju, det är ytterligare ett announcement för lanseringen. "Den här prestandan kan ni förvänta er". De älskar verkligen att mjölka uppmärksamhet...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Inte reflekterat över det på detta viset men det stämmer ju, det är ytterligare ett announcement för lanseringen. "Den här prestandan kan ni förvänta er". De älskar verkligen att mjölka uppmärksamhet...

Ja det är ju precis så...

Man blir lite trött

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Angående längden: enligt första fredagsfokus har jag för mig att vi sa att vi skulle sikta på ca 15 minuter i dessa videos. Tror vi lyckat hålla oss till det en enda gång alla andra har varit typ 30+
Men det beror såklart på ämnet helt och hållet. Huvudsaken är ju att vi får diskuterat allt det vi vill diskutera!

Oj, missade att det var FredagsFokus och jämförde med en vanlig Fredagspanel, my bad.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

@UndaC @JonasT Det finns ju etablerade priser på tidigare generation(-er) av modeller (de ni använder i de jämförande testerna, prissatta utifrån historik), detta skulle ju kunna användas till att GE produkten ett omdöme - "Utmärkt/Bra" OM priset KOMMER vara X kr +/- X kr. Därefter är det upp till köparen att bedöma om produkten "är värd priset" för vederbörande.

@JonasT Möjligen skulle en sådan approach kunna sätta lite press på aktörerna att sätta realistiska priser.

Permalänk
Inaktiv

Rent spontant så var jag tvungen att pausa videon för att skriva detta.

i framtiden, kanske ni borde koppla omdömet dynamiskt direkt till pris intervaller?
exempelvis via prisjakt och automatiskt ändra recensionens utmärkelse?

"nämen det här kortet levererar b klass i pris segment y, men stiger priset till segment x så sjunker det till utmärkelse c... men skulle priset istället ändras till segment z så får den utmärkelse a"
dvs y,x,z kommer ifrån marknaden, och era utmärkelser a,b,c förändras som ett direk svar på verkligheten/marknaden

jag förstår att detta kan ställa till det för konsumenter som via ÅF (ex. inet) läser er recension.. och ÅF kopierar in det bästa utmärkelsen, även fast den reela marknaden speglar en annan utmärkelse.. eller kanske ingen utmärkelse alls.
så jag antar att ni isf behöver kräva att åf gör en dynamisk länk till ert betyg/eller lägger in er betygsmatris script, trots allt så äger ni väl copyrightsen..?

kanske är lite överkurs och komplex osv osv.. men ett dynamiskt utmärkelse system erbjuder även en bredare bild av marknaden, då utmärkelser även går att koppla till ert grafikindex, upplösningar, spelsviter, testsviter och lanserings år osv osv.
ex. detta kortet får "toppklass" när konsumenten väljer "endast RT" 2021, men tas "endast RT" bort i "tillvalslistan" kanske det hamnar på "bra produkt" ... och 2023 kanske det inte ens når upp till en utmärkelse på "endast RT"

Men framförallt så tänker jag att detta ska hjälpa den journalistiska integriteten och stärka oss konsumenter genom ett hälsosamt mått av transparens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon125263:

Rent spontant så var jag tvungen att pausa videon för att skriva detta.

i framtiden, kanske ni borde koppla omdömet dynamiskt direkt till pris intervaller?
exempelvis via prisjakt och automatiskt ändra recensionens utmärkelse?

"nämen det här kortet levererar b klass i pris segment y, men stiger priset till segment x så sjunker det till utmärkelse c... men skulle priset istället ändras till segment z så får den utmärkelse a"
dvs y,x,z kommer ifrån marknaden, och era utmärkelser a,b,c förändras som ett direk svar på verkligheten/marknaden

jag förstår att detta kan ställa till det för konsumenter som via ÅF (ex. inet) läser er recension.. och ÅF kopierar in det bästa utmärkelsen, även fast den reela marknaden speglar en annan utmärkelse.. eller kanske ingen utmärkelse alls.
så jag antar att ni isf behöver kräva att åf gör en dynamisk länk till ert betyg/eller lägger in er betygsmatris script, trots allt så äger ni väl copyrightsen..?

kanske är lite överkurs och komplex osv osv.. men ett dynamiskt utmärkelse system erbjuder även en bredare bild av marknaden, då utmärkelser även går att koppla till ert grafikindex, upplösningar, spelsviter, testsviter och lanserings år osv osv.
ex. detta kortet får "toppklass" när konsumenten väljer "endast RT" 2021, men tas "endast RT" bort i "tillvalslistan" kanske det hamnar på "bra produkt" ... och 2023 kanske det inte ens når upp till en utmärkelse på "endast RT"

Men framförallt så tänker jag att detta ska hjälpa den journalistiska integriteten och stärka oss konsumenter genom ett hälsosamt mått av transparens.

Jag har varit inne på liknande tidigare, problemet är som du själv säger att utmärkelsen då kan ändras över tid (eller du säger till och med helt enkelt försvinna om konkurrensen hårdnar?). Det blir svårt att förklara vad en utmärkelse ska betyda då.

Korten måste ju recenseras mot dagens marknad när kortet släpps, inte så lätt att jämföra mot framtida kort som inte finns än, eller mot slutpriser mot användare som inte existerar än när artikeln skrivs.

Om det släpps ett nytt kort ett år senare så påverkar ju inte det marknadsläget som var när kortet släpptes, men här beror det ju på om man vill ha recensionerna relevanta efter månader och år eller att de ska stå likt runstenar oförändrade i tiden.

Det enda sättet att en recension ska kunna hålla över tid är om allting i den handlar om jämförelser mot andra produkter i sitt segment utan att väga priset, och endast slutsatsen (som bör hållas uppdaterad av och till) väger in vad kortet presterat mot dagens marknad och aktuella priser. Sker det stora ändringar (ny serie släpps till exempel) så borde ju slutsatsen reflektera det med en text att marknadsläget har ändrats och att utmärkelsen inte är relevant.

En utmärkelse ska inte vara giltig längre när ett nytt bättre köp presenteras, annars blir det bara viktigt att släppa kortet först för att få jämföras mot bara förra generationens kort. Utmärkelsen borde justeras och anpassas och vara just relevant för kortet just nu på dagens marknad.

Kanske borde utmärkelsen/slutsatsen helt frånkopplas från recensionen och föras över till ’Sweclockers utmärkelseportal’ där de relevanta och fortfarande giltiga utmärkelserna underhålls med kortare förklaringar om begränsningar och priser.

Risken är annars att det blir väldigt snett och saker som släpps som ’bäst’ en vecka och kanske blir överglänsta någon vecka senare kommer fortfarande ha sin stämpel och glans över flera år och hela produktens livscykel, och man kommer straffa de som släpps veckan efter att behöva jämföras mot hårdare konkurrens på runstenen... (Intels 10000X-serie gör sig påmind här...)

Jag vet inte vad man bör göra, men tillverkarna verkar utnyttja media och att dessa artiklar är oföränderliga för att se bättre ut än de är. Och även om 3000-serien är generellt bättre än 6000-serien på nästan alla sätt betyder inte det att deras recension och slutsats helt borde handla om gamla kort och helt missa den nya verkligheten som kortet hamnat i nu. De kanske fortfarande är bäst, men inte lika klart som innan, och en konsument som vill köpa 3080 kommer nog läsa en recension om det kortet och inte leta efter 6800XT och lusläsa denna efter info om 3080 skulle jag gissa...

Svåra frågor detta... redaktionellt är det en mardröm att ens försöka tänka sig in i att pilla på dessa saker... kanske räcker det med en ruta med mer uppdaterad info i stil med:

’Uppdatering 3020-13-32: med tanke på gårdagens släpp av 4790ti är inte denna recensions slutsats och utmärkelse längre giltiga, utan vi har istället enats om att ta bort utmärkelsen tillsvidare’