Spel/Övrigt-dator, det mesta utom grafikkort ska köpas

Permalänk
Medlem

Spel/Övrigt-dator, det mesta utom grafikkort ska köpas

Hej,

Som många andra i denna forumdelen överväger jag att plocka på mig en helt ny dator. Och även bygga den själv för en gångs skull, något jag inte gjort innan. 6600k+RX580 börjar båda bli trötta. Tänkte plocka på mig lite komponenter efterhand tills jag har allt. Och nu med BF-vecka, kan det vara bra att ha lite mer koll.

Datorn används i huvudsak till spel. Har en Freesync 1440p 75Hz skärm. Inte topp någonstans, men kommer säkerligen inte gå tillbaka till 1080p.

Känner att jag har lite mer koll på grafikkort, processor och lagring än annat dock. Moderkort, RAM, nätagg, kylning och chassi är mycket större frågetecken.

Processor:
För att hålla saker framtidssäkra, så överväger jag att skaffa Ryzen 5800X eller 5900X, även om dem är överkurs till spel... Om jag någonsin lyckas få tag i en dvs. Men Intel kanske har något motsvarande intressant?

Grafik:
Jag lyckades få tag i 6800XT, men ska se om jag behåller det eller börjar köa för 3080 med RT-ögongodis.

Lagring:
Har SSD'er och någon HDD redo & tillgängliga.

Moderkort:
Detta är helt okänd djungel för mig, mer än att man ska ha rätt socket. Vad är bra moderkort till t.ex. 5800X?
Har inte direkt planer på att överklocka något.

RAM:
AMDs processorer ska påverkas mer av RAMets frekvens och fördröjning. Vad är bra att sikta på här, 3200-3600MHz, CL?
Är det skillnad på att köra 4x8GB eller 2x16GB?

Kylning:
Har idag en BeQuiet Pure Rock! till min 6600k. Misstänker att nya Ryzen kräver något mer påkostat?

Nätagg:
Något ~750W Guld+?

Chassi:
Vad är bra att tänka på här? Nuvarande dator tog jag bara något som inkluderade flera fläktar och var billigt, och Inet fick bygga. Antar det finns bättre och sämre chassin att bygga i? Samt möjligheter för luftflöde?

Tack på förhand om någon orkar dela med sig av lite köpråd

Räknar med att lägga sådär 10-15k kanske på delar utöver grafikkortet. Behöver inte Windows.

Edit, pusslade lite i Komponentkoll. Chassi är mest placeholder. Men något sådanthär, ungefär?
Minnen verkar mest prisvärt med 3600/CL16. Nätagg osäker, 750W Platinum, räcker gold, eller ska man köra på 850W?
Moderkort tog jag bara ett B550 i medelprisklass av dem alla. Någon fördel/nackdel att gå på X570?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Lite mer komplett

Kan inte längre redigera inlägget ovan, men eftersom det gäller samma bygge och liknande frågor, fortsätter jag här.

Har köpt ett MSI B550 Tomahawk moderkort, och har bestämt mig för att behålla 6800XT som jag nyss hämtade ut. Behöver lite råd med resterade. Målet är fortfarande spel på 1440p och framtidssäkerhet. Vill bara behöva, som mest, byta grafikkortet om kanske några år, därför jag slår på rätt mycket större än vad behovet är nu. Och för att det är roligt.

I vilket fall, här är jag nu:
(Ignorera priser, är för högt på många komponenter)

Föll lite för detta chassi, mörk blå LED och gott om luftigt utrymme inuti. Verkar ha ok omdömen, bortsett från att vara högljutt, vilket inte tvunget gör mig så mycket. Någon kunnig som det ringer varningsklockor hos?

Frågor
RAM Tänkte köra hårt på 64GB (4x16). Ger utrymme att leka lite med en liten RAM-disk, och borde inte bli en begränsning under systemets livslängd. Efter tidigare tips har jag förstått att G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz (e-die?) ska vara bra. Men är de så bra att de är värda tusenlappar mer än en billigare uppsättning med t.ex. sämre hastighet eller timings (eller die's)?

AIO vs Luftkylning. Har diskuterat lite i BF-tråden, men ville inte spamma vidare där. AIO är inte lika klumpigt som en fullstor Noctua NH-D15 eller Zalman CNPS20X. En 240mm AIO ska få plats på långsidan om man tar bort en plate, om jag läser Sharkoons egen sida rätt. Såg att Inet hade en rabatterad MSI 240mm AIO, men är lite placeholder här, då jag inte kan något om AIO's direkt.
Tror varken Noctua eller Zalman ens får plats på höjden i detta chassi, så är luftkylning ett bättre alternativ, får jag nog leta vidare.

Nätagg. Har kört nuvarande system på ett Brons-nätagg i snart 6 år. Är det värt att gå upp i Guld/Platinum när komponenterna blir dyrare, eller duger ett bra brons? Samt, vad tror ni, 750 eller 850W? Eller mer, kanske?

RGB. Tänkte först inte ha någon RGB i större utsträckning, men sedan slog det mig lite "varför inte", om jag själv kan välja en färg så att det inte blinkar julgran i datorn. Hur kontrolleras RGB vanligtvis, är det via någon anslutning på moderkortet?

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?