Cyberpunk 2077 får nya systemkrav – Nvidia "Ampere" krav för högupplöst ray tracing

Permalänk
Cyberman

Cyberpunk 2077 får nya systemkrav – Nvidia "Ampere" krav för högupplöst ray tracing

Årets kanske mest efterlängtade spel är blott 20 dagar bort och nu presenterar utvecklaren CD Projekt RED detaljerade systemkrav.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Vilken fps kan detta tänkas avse? Många siktar nog på mer än 60.

Permalänk
Medlem

2020 samma år som 3080 lanseras, nyttjas alltså all Vram kortet har som krav för vissa grafiklägen i nya spel.
2021 kan alltså bli tungt för 3080, utan TI.

Permalänk
Medlem

The Witcher 3 var enormt hårt optimerat för Nvidias grejer när det släpptes och jag tror det samma gäller nu med CP2077. Det är en Nvidia-sponsrad titel så det kommer nog ta ett antal månader innan AMD är ikapp med sina optimeringar för spelet.

Om man kollar på kraven för 1440p Ultra så är det RTX 2060 eller 5700XT. 5700XT är ett klart kraftfullare grafikkort. Detsamma gäller 2160p, där 6800XT är bra mycket snabbare än alternativen som listas från Nvidia.

Spelet däremot kommer vara sjukt bra oavsett, hypen är enorm här hos mig!

Permalänk
Medlem

Eftersom AMD RX 6000 serien inte ens nämns i tabellerna för RT, betyder det att det är helt saknar stöd för ray tracing i spelet om man sitter på ett RX 6000 kort, dvs att man inte ens kan sätta på Ray tracing i spelinställningarna?

Skulle vara väldigt jobbigt för AMD användare då.

Permalänk
Medlem

Ser fram mot prestandatestet...

Permalänk
Medlem

Hela anledningen till att jag slet ut F5 när 3080 släpptes, och lyckades knipa ett. Gött att det fortfarande finns studios som sätter PC i första rummet.

Permalänk
Medlem

Oj. Bara i7 6700 CPU för maxade inställningar? Har ju suttit och oroat mig för att min 6700k skulle göra att jag inte skulle kunna njuta av spelet till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maertziony:

Eftersom AMD RX 6000 serien inte ens nämns i tabellerna för RT, betyder det att det är helt saknar stöd för ray tracing i spelet om man sitter på ett RX 6000 kort, dvs att man inte ens kan sätta på Ray tracing i spelinställningarna?

Skulle vara väldigt jobbigt för AMD användare då.

Vad jag förstår skall spelet använda DXR så det går nog att slå på, vad prestandan blir är svårare att sia om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Oj. Bara i7 6700 CPU för maxade inställningar? Har ju suttit och oroat mig för att min 6700k skulle göra att jag inte skulle kunna njuta av spelet till 100%.

Behövs inte mycket i CPU vägar för att trycka 60 fps. Tror nog de flesta "high-end" cpuer som släppts senaste 10 åren klarar av det i princip varje spel.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är positivt överraskad över dom låga systemkraven Hoppas dom gäller när spelet släpps och att det inte är för för 30fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Behövs inte mycket i CPU vägar för att trycka 60 fps. Tror nog de flesta "high-end" cpuer som släppts senaste 10 åren klarar av det i princip varje spel.

Generellt har du rätt. Men i en del open world och en strategispel stämmer det inte. Mest anmärkningsvärt är väl kraven för Assasins Creed Origins samt Odyssey.

Permalänk
Medlem

Undrar om de räknar med dlss eller inte när de pratar högre upplösningar och RT på nvidiakort. Annars skulle det kunna vara en räddning för oss med turing.

Permalänk
Medlem

Inte ens förvånad, dock kommer någon att ens ha hårdvaran att köra CP2077 på Ultra när det kommer ut?

Permalänk
Medlem

3080 är beställt, så det kommer att gå att köra på Ultra, frågan är bara när eftersom tillgången på grafikkort är högst osäker. Jag kan i alla fall köra RT ett snäpp över minimum med 2070 Super, om 3080 skulle dröja. Ja, jag gillar ögongodis mer än ff fps

Permalänk
Medlem

och här har en annan vart orolig över att min hp med 7700hq och gtx 1070 skulle få lov att ryka =o men tydligen kommer den vara helt perfekt för 1080p utan rt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Oj. Bara i7 6700 CPU för maxade inställningar? Har ju suttit och oroat mig för att min 6700k skulle göra att jag inte skulle kunna njuta av spelet till 100%.

Beror sannolikt på gamla generationen konsoler. Går inte att driva på CPU-kraven hur mycket som helst när det sitter en långsam Jaguar baserad CPU där. När det börjar komma spel exklusiva för precis släppta generationen konsoler däremot, då kan de börja stressa CPU i en PC också.

GPU däremot är mycket enklare att skala upp kraven för olika plattformar utan att behöva göra om spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Inte ens förvånad, dock kommer någon att ens ha hårdvaran att köra CP2077 på Ultra när det kommer ut?

Min dator verkar god för 1080P Ultra så jag är nöjd ivf

Permalänk
Medlem

Är det en uppdaterad version av Redengine 4?

Permalänk
Medlem

Hm, det här gjorde att jag precis avbeställde mid 3080. Mitt 1080 klarar alltså 1440p på ultra utan rtx? Taget fram till benchmarks kommer och visar att jag behöver en uppgradering :P.

Permalänk
Medlem

4k RT Ultra blir det då, har inte hållit så bra koll på detta spelet men det ska bli skoj å testa 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Min dator verkar god för 1080P Ultra så jag är nöjd ivf

Ja visst, var ju bara ett rått skämt pga den svåra tillgången.

Permalänk
Medlem

Fyfan, här får mitt 1060 6gb det svettigt på en 3440 ultrawide.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Är det en uppdaterad version av Redengine 4?

Enligt en 10-sekunders googling: ja.

Permalänk
Medlem

Lite trist när utvecklare låser sig så hårt vid en GPU tillverkare. Det lär ju innebära att det inte flyter speciellt bra på konsolerna heller. Lite att skjuta sig själva i foten? Lutar åt ett grönt kort denna gång då.

Permalänk
Medlem

Undrar hur 6000 serien av RDNA 2 kommer att må och prestera i RT avdelningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maertziony:

Eftersom AMD RX 6000 serien inte ens nämns i tabellerna för RT, betyder det att det är helt saknar stöd för ray tracing i spelet om man sitter på ett RX 6000 kort, dvs att man inte ens kan sätta på Ray tracing i spelinställningarna?

Ray Tracing är standardiserat i både Direct3D och Vulkan, så förmodligen handlar det om dålig prestanda för 6000-korten.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hypen rumt detta spel. Älskar cyberpunk men detta spelet ser lite meh ut i mina ögon.

Snatcher på megacd däremot <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Ray Tracing är standardiserat i både Direct3D och Vulkan, så förmodligen handlar det om dålig prestanda för 6000-korten.

Skulle vara extremt kul att se en djupdyk i båda rt-implementeringar. Lite tråkigt om RT kommer dröja på sig till nästa konsolgen, innan det slår på stort.

Permalänk
Medlem

Kul att GTX780 fortfarande hänger med, spelet verkar inte vara speciellt CPU krävande dock, en överklockad 1300X kan ju matcha en 3200G.