Cyberpunk 2077 får nya systemkrav – Nvidia "Ampere" krav för högupplöst ray tracing

Permalänk
Medlem

CDPR har sagt att nästa titel man arbetar med är ett separat multiplayerspel av Cyberpunk som beräknas släppas 2022.
https://www.rockpapershotgun.com/2020/10/26/cyberpunk-2077-mu...

Permalänk
Skrivet av Teval:

Du lär vara en liten minoritet som hoppats på ett nytt "Destiny". Jag hade iaf blivit extremt besviken om jag haft massa mänskliga spelare runt mig som sabbade stämningen i spelet.

Va? Tycker du inte om att bli aimbottad utanför drawdistance, lootad, kallad för fula saker och som gräddan på moset få en redig teabagging?

Jag hoppas ibland att Epic tar exklusivitet på det här spelet så att jag slipper bry mig om det ett tag. Epic är min form av karantänszon, det ser ändå ut som att det kommer dröja innan vi får se hur respektive kort verkligen presterar i RT (med AMD-patch incoming någon gång 2021...). Kort som går att köpa till humana priser verkar ju också dröja på sig som någon form av våt filt sedan Bit-coin-galenskaperna.
Tråkig period att vara gamer i faktiskt. Även om CP2077 verkar vara ett av de där spelen som kanske dyker upp en eller två gånger per årtionde.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Där har ett perspektiv utifrån dig själv. En spelmakare måste tänka på att alla ska kunna spela spelet. Inte bara sådana som är så smarta som dig.
Du kanske ska skippa spel och söka dig till andra utmaningar? Spel för mig är avkoppling efter en hård arbetsdag för dig kanske det är något annat.
Gjorde du ett spel utefter dina preferenser tror jag du skulle få en väldigt liten spelarbas.

Jag gillar både deus ex och the witcher. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Självklart kan jag inte tala för någon annan än mig själv. Därför jag skriver "tycker jag".

Jag menar inte att man ska vara ett geni för att få känna sig smart i spel. Det viktiga är att man får känna att man själv kommit fram till en lösning och exekverat den. Inte gå i en snitslad bana där man bara startar nästa scen då man direkt blir påmind om att man spelar ett spel och att lösningen redan är packeterad med animation och allt.

Men jag blir mycket gärna förvånad, om CDPR lyckas presentera dessa element så pass smidigt att det jag befarar inte märks av.

Varför mitt intryck av spelets gameplay är detta beror på den där långa gameplay-trailern som avsåg visa hur open ended ett uppdrag var. Kändes som animerade gimmicks, men den avsåg kanske imponera med andra kvalitéer. Deus Ex-spelen är långt ifrån lika utförliga i grafik, animation och storlek men presenterar världen och uppdrag på ett sätt där sin spelstil med olika kombinationer av augmentations möjliggör olika lösningar, och i min bok utan gimmicks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cantila:

Här är tre exempel:
https://www.gamespot.com/articles/we-played-16-hours-of-cyber...
https://www.ign.com/articles/cyberpunk-2077-the-final-preview
https://www.pcgamer.com/i-love-being-a-cyber-samurai-and-othe...

"This open-ended design extends to almost every aspect of Cyberpunk 2077, including its missions." - Gamespot

"I really can't wait to go back to Night City. From the moment I stopped playing Cyberpunk 2077 it's been rattling around in my thoughts, and I'm already planning what I'll do first when the game is finally released on December 10. There are also a few things I want to try differently. Some dialogue options and decisions can majorly affect the outcome of certain quests, and I'm intrigued to see how I can change things." - PC Gamer

"Combat didn’t really start impressing me until midway through my second day, once I had unlocked a few more abilities and found a strategy I enjoyed. By the end of my playtime, I had a powerful rifle that could charge up shots and shoot through walls, as well as a legendary katana – I would sneak into a room, use a hack to reveal enemy positions, then get behind a wall and pick them off based on their hologram outlines alone, and if any ran at me I would swap to my sword and cut off their head." - IGN

"Even still, I came away from my 16 hours with Cyberpunk 2077 hungry for more, and with the sense that it had certainly had more to feed that hunger. It’s rad as hell, a gorgeous world that you could get absolutely lost inside of in precisely the manner you choose to do so." - IGN

Detta låter ju dock långt mer positivt än jag kunnat tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cantila:

Ja om man bara kollar på gameplay trailers och inte bryr sig om att sätta sig in i hur spelet är uppbyggt, allt som CDPR förklarat genom åren, och läsa vad alla preview-testare säger så får man säkert den uppfattningen. Men att tro spelet är linjärt är helt verklighetsfrånvänt om man gjort ovanstående research.

Fast du kan ju inte liksom slå detta i huvudet på någon. Om man släpper en gameplay-video, på typ vadå större delen av en timme, som avser visa huvudnumret av gameplay vore det kanske smart av CDPR att faktiskt visa myriaden av lösningar osv istället för att säga "this is just a taste of the possibilities of CP2077....".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Självklart kan jag inte tala för någon annan än mig själv. Därför jag skriver "tycker jag".

Jag menar inte att man ska vara ett geni för att få känna sig smart i spel. Det viktiga är att man får känna att man själv kommit fram till en lösning och exekverat den. Inte gå i en snitslad bana där man bara startar nästa scen då man direkt blir påmind om att man spelar ett spel och att lösningen redan är packeterad med animation och allt.

Men jag blir mycket gärna förvånad, om CDPR lyckas presentera dessa element så pass smidigt att det jag befarar inte märks av.

Varför mitt intryck av spelets gameplay är detta beror på den där långa gameplay-trailern som avsåg visa hur open ended ett uppdrag var. Kändes som animerade gimmicks, men den avsåg kanske imponera med andra kvalitéer. Deus Ex-spelen är långt ifrån lika utförliga i grafik, animation och storlek men presenterar världen och uppdrag på ett sätt där sin spelstil med olika kombinationer av augmentations möjliggör olika lösningar, och i min bok utan gimmicks.

har du tur har dom gjort två lägen lägen ett för vanliga spelare där dom får en cool animation när dom trycker på en knapp och ett läge där du faktiskt får göra alla delar av ett "hack" själv eller vad det nu kan vara.
Linjära spel kan vara bra dom med, men det kräver oftast att storyn är det man vill se.
Du kanske ska pröva göra ett spel? vem vet du kanske gör nya "minecraft"

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Var ju inte direkt vad jag sa heller.
En skulle ju dock vilja ana att de antagligen vill prestera kring ett 3070 i RT-prestanda dock. Och därför kanske lite optimering efter deras hårdvarulösning behövs?

Om det Ubisoft säger gäller över flera titlar så kommer ju en avsevärd omtestning behövas dock, vilket kanske leder till att AMDs kort visar sig vara värdelösa.

För att inte nämna att DLSS antagligen är inräknat med Nvidias kort, speciellt för 2060. Är nog inte en överdrift att påstå att 2060 kommer prestera bättre än 6800 i RT med DLSS påslaget.

Ja, du har helt rätt om DLSS. Får man hoppas på att AMD skeppar sin motsvarighet inom rimlig tid? Om det nu är det som är problemet. Man får kanske leva med att spel är nerfade åt det ena eller andra håller, även om man per princip kanske inte gillar sådana upplägg.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av Cocosoft:

Ray Tracing är standardiserat i både Direct3D och Vulkan, så förmodligen handlar det om dålig prestanda för 6000-korten.

Ser inte ut som Cyberpunk inte kommer ha AMD raytracing stöd vid launch;

https://www.pcgamer.com/cyberpunk-2077-wont-support-raytracin...

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Fast du kan ju inte liksom slå detta i huvudet på någon. Om man släpper en gameplay-video, på typ vadå större delen av en timme, som avser visa huvudnumret av gameplay vore det kanske smart av CDPR att faktiskt visa myriaden av lösningar osv istället för att säga "this is just a taste of the possibilities of CP2077....".

De har ju gjort just detta i questen med Maelstrom. De har inte gjort det på fler quests för att de inte vill spoila. Men Maelstrom-questen har fått en rätt djupgående förklaring på de olika alternativet, och då har de inte ens listat alla. Det borde räcka med det exemplet såvida man inte tror att CDPR ljuger om att andra quests ser ut på liknande sätt (vilket bekräftas av de som fått spela spelet i 16 timmar).

Jag ska lista de kända lösningar/utkomster av Maelstrom-questet nedan. Utöver dessa finns det troligen fler som vi inte känner till eftersom CDPR har sagt det finns 12 olika lösningar.

Bakgrund: Du möter Dexter DeShawn som ber dig få tag på en spider-bot som finns hos Maelstrom och som tillhör Millitech.
Han berättar att du kan välja att kontakta Meredith Stout från Millitech innan du besöker Maelstrom om du vill.

Alternativen:

1) Möt Meredith, ta emot chippet med 50k eddies för att betala Maelstrom. Om du ge chippet till Royce (Maelstroms ledare) så kommer deras dator infekteras av ett virus och sedan kommer Millitech att attackera Maelstrom bas och hjälpa dig i fighten mot Maelstrom. Royce blir du en armored slutboss i striden.
2) Möt Meredith, men om du är corpo ser du chippet har ett virus. Du kan då berätta detta för Royce och bli vän med Maelstrom samtidigt som du bedrar Millitech och behåller pengarna. När Millitech attackerar basen så du välja slåss mot dem.
3) Möt Meredith, men betala för spiderboten med dina egna pengar. Du får spiderboten som du kan lämna till Meredith, men du gör dig ej ovän med Maelstrom.
4) Möt Meredith och få chippet, men sedan hos Royce så väljer du att döda honom direkt. Du kan då loota hans legendariska pistol, och strid utbryter. Här verkar det som om Millitech inte kommer till undsättning så du får slåss själv. Iom att du dödar Royce så möter du inte honom som en slutboss.
5) Samma som 3) fast du träffar inte Meredith först, så du lär inte känna henne som en kontakt som kan ge dig quests/eller bedra dig.
6) Samma som 4) men du träffar inte Meredith och du får då inte pengarna från Meredith som du kan behålla.
7) Inför mötet med Maelstrom kan du smyga dig in i basen. Där kan du upptäcka Maelstroms forna ledare som sitter fängslad. Om du frigör honom kommer han hjälpa dig slåss mot Royce. Det leder till att han blir deras nye ledare som givetvis står i tacksamhetsskuld till dig i framtiden.
8) Du kan smyga dig in i basen och döda alla plus Maelstroms forne ledare. Oklart vad det får för framtida komplikationer.
9) Du kan förmodligen genomföra valfritt scenarie ovan men sedan bedra Dexter DeShawn och Millitech och behålla spiderboten själv (kanske för att sälja den, eller utpressa Millitech). Att man kan bedra Dexter har antytts, då Evelyn Parker föreslår det.
10) Kanske finns det en möjlighet att slåss mot Meredith när diu möter henne. Genom att t ex ligga i bakhåll, och sedan sno chippet från henne.

Huruvida du dödar Royce, räddar deras forne ledare, eller blir vän med Royce, kan givetvis att komma få stor påverkan under resten av spelet då Maelstrom är ett frekvent förekommande gäng. Att ha antingen dem eller Millitech som fiende/vän spelar stor roll och är knappast linjärt. Det ger också stor replayability att testa olika utkomster endast för denna questen.

En annan grej t ex, är att du kan ju välja att bli vän med Johnny Silverhand men det skulle kanske kunna leda till att du dör i slutet eftersom Johnny vill förgöra världen. Eller så kämpar du emot honom vilket kan leda till att han fuckar upp det för dig genom att ta kontroll över din kropp ibland, och göra quest choices mot din vilja.

Jag tycker ovanstående exempel är nog för egen del för att veta att spelet inte kommer vara linjärt utan erbjuda mer replayability än kanske något annat liknande spel. Jag behöver inte fler quest exempel, men de gest bland annat i Gamespots artikel som jag valde att skippa för vill inte läsa spoilers. Samtliga previewers rapporterar dessutom om att det finns enormt många olika valmöjligheter som kommer ändra hur spelet utvecklas. CDPR har också sagt att spelet kommer ha många olika slut.

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Vad jag förstår skall spelet använda DXR så det går nog att slå på, vad prestandan blir är svårare att sia om.

Får väl hoppas att att prestandan blir bra då, för ray tracing för rx6000 korten verkar utebli hos cyberpunk vid launch;

https://www.pcgamer.com/cyberpunk-2077-wont-support-raytracin...

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Skrivet av Maertziony:

Får väl hoppas att att prestandan blir bra då, för ray tracing för rx6000 korten verkar utebli hos cyberpunk vid launch;

https://www.pcgamer.com/cyberpunk-2077-wont-support-raytracin...

De verkar ju inte ens ha hunnit kika in de nya konsolerna. Kommer nog en rdna2-patch i början på 2021. Ska bli intressant att se om de kommer skilja sig mycket grafiskt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision