Köpt på Amazon.se inkl moms, nu vill posten ha moms. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Köpt på Amazon.se inkl moms, nu vill posten ha moms. Vad göra?

Som rubriken, jag har köpt några AA-batterier, inkl laddare, på amazon.se och såg till att säljaren är inom EU (KrataxDirectUK). I köpet så ingår moms.
Idag fick jag ett SMS från posten att betala moms. Varken priset eller beskrivningen stämmer med vad jag beställt, men måste vara det då jag inte beställt något annat.

Någon som råkat ut för detta och vet var jag bestrider det?
Posten?
Amazon?
Säljaren?

Beställningsbekräftelsen

Momsbegäran

Bilder på paketet

Tackar på förhand

Fixat bildlänkarna
Permalänk
Medlem

Skulle kontaktat Amazon i första hand, Postnord i andra hand.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Hedersmedlem

@grogt Företaget är från Hongkong, inte UK, se butiksinfo på Amazon.se
Var det Amazon som fraktade grejerna?

Hur som helst bör du kontakta säljaren då dessa, enligt Amazons regler, är skyldiga att lösa sådant. Vägrar säljaren detta är det bara att kontakta Amazon.

Edit: Missade att paketet kom från Nederländarna. Kontakta Postnord.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag hade kontaktat postnord och be de förklara sig angående gur de tänkte runt importmomsen från holland.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Missade att säljaren är från HK. Suck...
Men oavsett så har jag ju betalat momsen. Det står ju så på bekräftelsen så jag tycker den biten borde ha skötts av Amazon. Nu vet jag inte hur det egentligen funkar, men jag har tagit för givet att Amazon lägger på vad dom vill ha + moms på vad säljaren vill ha. Annars förstår jag inte vitsen med Amazon.

Så här i efterhand kan jag tänka mig att paketet kom med sjöcontainer till NL. Iofs förklarar inte det varför nån på posten i NL bemödat sig med klistra på adresslapp. Å andra sidan vad vet jag hur det funkar...

Postnord har stängt över helgen. Blir börja med Amazon o se vad dom säger.

Jag har iaf ögnat bilderna på paketet och Amazon-bekräftelsen. Amazons beställningsnr finns på paketet (överstruket av mig på översta paket-bilden).

Edit
Jag hittade bara hur man frågar säljaren. Så jag har gjort det. Samtidigt kikade jag på annonsen av det jag köpt, där står det att det är Amazon som sköter frakten. Förstår inte alls varför det knas med momsen..
https://www.amazon.se/Kratax-uppladdningsbart-snabbladdning-k...

Permalänk
Hedersmedlem

@grogt En del av Kratax sortiment fraktas ju av Amazon så kan mycket väl vara Postmord som har failat (igen). Har du en länk till laddare och batteri-paketet på Amazon?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Kent Jag hann editera in länken till artikeln innan jag såg ditt svar. Länken finns ovan

Permalänk
Medlem

Din försändelse är skickad inom EU och ska i normalfallet inte drabbas av nån extra moms. Felet som avsändaren gjort är att fylla i en tulldeklaration på en EU försändelse. Sedan i år 2020 ska sådana försändelser tolkas som att de har ursprung i tredje land dvs utanför EU och bara mellan landat i EU, de klassas då som gods som ej uppfyller kraven för att klassificeras enligt artiklarna 9 och 10 i fördraget som innehåller bestämmelser som definierar den Europeiska Unionens ekonomiska zon. Postnord ska ta ut moms på alla EU försändelser som innehåller ifylld tulldeklaration så denna momsning är korrekt tyvärr!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Din försändelse är skickad inom EU och ska i normalfallet inte drabbas av nån extra moms. Felet som avsändaren gjort är att fylla i en tulldeklaration på en EU försändelse. Sedan i år 2020 ska sådana försändelser tolkas som att de har ursprung i tredje land dvs utanför EU och bara mellan landat i EU, de klassas då som gods som ej uppfyller kraven för att klassificeras enligt artiklarna 9 och 10 i fördraget som innehåller bestämmelser som definierar den Europeiska Unionens ekonomiska zon. Postnord ska ta ut moms på alla EU försändelser som innehåller ifylld tulldeklaration så denna momsning är korrekt tyvärr!

Tack så mycket för svaret!

Är det första bilden på paketet, den med beskrivning, vikt och pris, som är tulldeklarationen?

Det förklarar varför. Nu återstår att se hur man löser det. Har du koll på om man kan prata med Posten eller är det Amazon som det ska språkas med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Tack så mycket för svaret!

Är det första bilden på paketet, den med beskrivning, vikt och pris, som är tulldeklarationen?

Det förklarar varför. Nu återstår att se hur man löser det. Har du koll på om man kan prata med Posten eller är det Amazon som det ska språkas med?

Hos Amazon Sverige (och detta gäller även tyska sidan) så ska säljaren stå för ALLA extra kostnader så kontakta säljaren i första hand
Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet

Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter..

Källa: Leveranskostnader- och tider på Marketplace

Vägrar säljaren, kontakta Amazon så kommer de lösa problemet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av grogt:

Jag hittade bara hur man frågar säljaren. Så jag har gjort det. Samtidigt kikade jag på annonsen av det jag köpt, där står det att det är Amazon som sköter frakten. Förstår inte alls varför det knas med momsen..
https://www.amazon.se/Kratax-uppladdningsbart-snabbladdning-k...

Är du säker på att det är rätt paket? Amazon kan ibland klistra på en tulldeklaration (CN22-formulär) på försändelser som skickas inom EU, men då brukar det stå rätt belopp (exklusive moms) och rätt valuta på tulldeklarationen. Här har du betalat i SEK, men det är ett belopp i USD på paketet. Dessutom är beloppet uppåt väggarna fel. Kan det vara så att den försändelse Postnord har tagit emot i själva verket är något annat som du trodde försvunnit? Många försändelser från andra världsdelar går med båt vilket tar flera månader och det skulle kunna vara något som skickades i somras och sedan mäktes om i Nederländerna.

Skrivet av Joakim Ågren:

Din försändelse är skickad inom EU och ska i normalfallet inte drabbas av nån extra moms. Felet som avsändaren gjort är att fylla i en tulldeklaration på en EU försändelse. Sedan i år 2020 ska sådana försändelser tolkas som att de har ursprung i tredje land dvs utanför EU och bara mellan landat i EU, de klassas då som gods som ej uppfyller kraven för att klassificeras enligt artiklarna 9 och 10 i fördraget som innehåller bestämmelser som definierar den Europeiska Unionens ekonomiska zon. Postnord ska ta ut moms på alla EU försändelser som innehåller ifylld tulldeklaration så denna momsning är korrekt tyvärr!

Som jag har förstått det ska man ha både tulldeklaration och en klisterlapp om att försändelsen inte uppfyller två artiklar i ett EU-fördrag om det är något som omförpackas inom EU. Saknas klisterlappen om EU-fördraget bör det räknas som en försändelse från ett EU-land. Här känns det som att det är Postnord som gör fel.

Skrivet av grogt:

Är det första bilden på paketet, den med beskrivning, vikt och pris, som är tulldeklarationen?

På bilden "g92yk7axf0r6ciugtutdphz" ser man den nedre delen av ett CN22-formulär som är den typ av tulldeklaration som brukar användas på internationella postförsändelser. Den översta biten av lappen sitter på en annan sida av försändelsen och går inte att läsa på fotot.

Skrivet av jnsson:

Hos Amazon Sverige (och detta gäller även tyska sidan) så ska säljaren stå för ALLA extra kostnader så kontakta säljaren i första hand
Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet

I och med att det var Amazon som skickade försändelsen ska dock Amazon se till att försändelsen skickas på rätt sätt så att Postnord inte tar ut några extra avgifter. Därför skulle jag klaga hos Amazon istället för säljaren. Om försändelsen skickas av Amazon ska den redan ha importerats till EU (eller tillverkats inom EU) så det ska inte tillkomma några extraavgifter. Det där avsnittet som du refererar till handlar om försändelser som säljaren skickar.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skrivet av jnsson:

Hos Amazon Sverige (och detta gäller även tyska sidan) så ska säljaren stå för ALLA extra kostnader så kontakta säljaren i första hand Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet

Vägrar säljaren, kontakta Amazon så kommer de lösa problemet

Jag har skickat till säljaren och frågat hur jag ska göra nu. Kunde inte hitta hur man kontaktar Amazon direkt. Får se hur det blir, om säljaren inte svarar på 2 dagar (Onsdag antar jag att det blir) så stod det att man kan eskalera till Amazon.
Jag har även skickat email till Postnord och frågat hur man kan gå vidare då jag betalat momsen redan. Hoppas att posten svarar imorgon Måndag.

Skrivet av Kommenterande 2:

Är du säker på att det är rätt paket? Amazon kan ibland klistra på en tulldeklaration (CN22-formulär) på försändelser som skickas inom EU, men då brukar det stå rätt belopp (exklusive moms) och rätt valuta på tulldeklarationen. Här har du betalat i SEK, men det är ett belopp i USD på paketet. Dessutom är beloppet uppåt väggarna fel. Kan det vara så att den försändelse Postnord har tagit emot i själva verket är något annat som du trodde försvunnit? Många försändelser från andra världsdelar går med båt vilket tar flera månader och det skulle kunna vara något som skickades i somras och sedan mäktes om i Nederländerna.

Jag håller med att det är konstigt att varken beskrivningen eller summan är rätt. Man kan inte se på paketet vem som skickat det så jag var osäker på vad det kunde vara, även om jag inte beställt något annat som jag väntar på. Men så fick jag syn på Amazons beställningsnummer längst ned på "tulldeklarationen". Jag tänker inte ta gift på det, men jag är övertygad att det är min Amazonbeställning. Förvisso står det inte specifikt att det är Amazons beställningnummer, men känns osannolikt att en 17-siffror lång sträng, inklusive bindestreck på rätt ställen, skrivet på ett paket till mig och inte vara just den beställningen. Oddsen för det måste vara astronomiska.

Skrivet av Kommenterande 2:

I och med att det var Amazon som skickade försändelsen ska dock Amazon se till att försändelsen skickas på rätt sätt så att Postnord inte tar ut några extra avgifter. Därför skulle jag klaga hos Amazon istället för säljaren. Om försändelsen skickas av Amazon ska den redan ha importerats till EU (eller tillverkats inom EU) så det ska inte tillkomma några extraavgifter. Det där avsnittet som du refererar till handlar om försändelser som säljaren skickar.

Jag hittade inte på Amazons sida hur man skickar till dom direkt. Så det fick bli säljaren. Jag antar att denne kan hjälpa mig att eskalera till Amazon om det behövs. Om inte annat, så som jag förstod det på Amazons sida, så ska jag kunna eskalera på Onsdag om säljaren inte svarar eller kan hjälpa.

Permalänk
Medlem

Detta har hänt mig flera gånger när jag har handlat från Amazon.

1) Betala själv initialt för att snabba på frakten
2) Ta kontakt med säljaren och bifoga all information inklusive kvitto
3) Vägrar säljaren betala så kontaktar du Amazon och bifogar samma information
4) Amazon tvingar säljaren att betala

Permalänk
Medlem
Skrivet av grogt:

Tack för svaren!

Jag har skickat till säljaren och frågat hur jag ska göra nu. Kunde inte hitta hur man kontaktar Amazon direkt. Får se hur det blir, om säljaren inte svarar på 2 dagar (Onsdag antar jag att det blir) så stod det att man kan eskalera till Amazon.
Jag har även skickat email till Postnord och frågat hur man kan gå vidare då jag betalat momsen redan. Hoppas att posten svarar imorgon Måndag.

Jag håller med att det är konstigt att varken beskrivningen eller summan är rätt. Man kan inte se på paketet vem som skickat det så jag var osäker på vad det kunde vara, även om jag inte beställt något annat som jag väntar på. Men så fick jag syn på Amazons beställningsnummer längst ned på "tulldeklarationen". Jag tänker inte ta gift på det, men jag är övertygad att det är min Amazonbeställning. Förvisso står det inte specifikt att det är Amazons beställningnummer, men känns osannolikt att en 17-siffror lång sträng, inklusive bindestreck på rätt ställen, skrivet på ett paket till mig och inte vara just den beställningen. Oddsen för det måste vara astronomiska.

Jag hittade inte på Amazons sida hur man skickar till dom direkt. Så det fick bli säljaren. Jag antar att denne kan hjälpa mig att eskalera till Amazon om det behövs. Om inte annat, så som jag förstod det på Amazons sida, så ska jag kunna eskalera på Onsdag om säljaren inte svarar eller kan hjälpa.

Det är väldigt enkelt o kontakta Amazon. Bara tryck där det står Kundtjänst, precis under sökrutan, välj kontakta oss och sedan så är det bara o följa vad som står på sidan. Här är annars länken dit https://www.amazon.se/gp/help/customer/contact-us?ie=UTF8&ref...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av grogt:

Jag håller med att det är konstigt att varken beskrivningen eller summan är rätt. Man kan inte se på paketet vem som skickat det så jag var osäker på vad det kunde vara, även om jag inte beställt något annat som jag väntar på. Men så fick jag syn på Amazons beställningsnummer längst ned på "tulldeklarationen". Jag tänker inte ta gift på det, men jag är övertygad att det är min Amazonbeställning. Förvisso står det inte specifikt att det är Amazons beställningnummer, men känns osannolikt att en 17-siffror lång sträng, inklusive bindestreck på rätt ställen, skrivet på ett paket till mig och inte vara just den beställningen. Oddsen för det måste vara astronomiska.

Är du säker på att varan skickades från Amazon och inte från säljaren? Det kan ju vara så att säljaren bytt från att skicka varan själv till att låta Amazon skicka den sedan du lade beställningen. I bekräftelsen på att varan skickats står det vem som skickat varan.

En annan sak som får mig att undra är att det står att frakten är 0 kr. Om det är Amazon som skickar ska det väl stå att man betalat något godtyckligt belopp för frakten och sedan fått rabatt med samma belopp? D.v.s. två poster med samma belopp fast med motsatt tecken. Så har det åtminstone varit med Amazon.de och Amazon.co.jp.

Jag har kvar förpackningen från en försändelse från Amazon.fr som skickades med tulldeklaration. Den postades i Storbritannien och som avsändaradress anges Amazons lager i Dunfermline i Skottland. I ditt fall är avsändaradressen en postbox i Nederländerna, inte något Amazon-lager.

I mitt fall står det att innehållet är "4901.99.0070 - Printed Book - Nouveau (comptage 1)" men i ditt fall står det "adapter*1". I mitt fall har alltså Amazon slagit upp varukoden och skrivit ut men i ditt fall är det mindre specifikt. Det skulle tyda på att det är en annan avsändare.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Skrivet av D3str0yer:

Detta har hänt mig flera gånger när jag har handlat från Amazon.

1) Betala själv initialt för att snabba på frakten
2) Ta kontakt med säljaren och bifoga all information inklusive kvitto
3) Vägrar säljaren betala så kontaktar du Amazon och bifogar samma information
4) Amazon tvingar säljaren att betala

Ja precis så ska det gå till enligt Amazonkundtjänst som jag chattade med tidigare idag. Han jag chattade med på kundtjänst var tydlig med att priset på hemsidan är det som gäller. Man ska inte behöva betala mer än köpebeloppet.

Precis som du skriver, jag ska i 1:a-hand kontakta säljaren. I 2:a-hand Amazon och använda deras "A-to-z guarantee".

Om någon annan får likn. problem och behöver svara säljarens svar, så kan man inte göra det. Jag letade ett tag efter hur man svarar i min inbox på Amazon-kontot. Jag passade på att fråga då jag chattade och fick svaret att man ska skapa ett nytt meddelande till säljaren, på samma sätt som man skapade första meddelandet, och skriva svaret i det.

Skrivet av jnsson:

Det är väldigt enkelt o kontakta Amazon. Bara tryck där det står Kundtjänst, precis under sökrutan, välj kontakta oss och sedan så är det bara o följa vad som står på sidan. Här är annars länken dit https://www.amazon.se/gp/help/customer/contact-us?ie=UTF8&ref...

Jag hittade det till slut. Tack!

Skrivet av Kommenterande 2:

Är du säker på att varan skickades från Amazon och inte från säljaren? Det kan ju vara så att säljaren bytt från att skicka varan själv till att låta Amazon skicka den sedan du lade beställningen. I bekräftelsen på att varan skickats står det vem som skickat varan.

En annan sak som får mig att undra är att det står att frakten är 0 kr. Om det är Amazon som skickar ska det väl stå att man betalat något godtyckligt belopp för frakten och sedan fått rabatt med samma belopp? D.v.s. två poster med samma belopp fast med motsatt tecken. Så har det åtminstone varit med Amazon.de och Amazon.co.jp.

Jag har kvar förpackningen från en försändelse från Amazon.fr som skickades med tulldeklaration. Den postades i Storbritannien och som avsändaradress anges Amazons lager i Dunfermline i Skottland. I ditt fall är avsändaradressen en postbox i Nederländerna, inte något Amazon-lager.

I mitt fall står det att innehållet är "4901.99.0070 - Printed Book - Nouveau (comptage 1)" men i ditt fall står det "adapter*1". I mitt fall har alltså Amazon slagit upp varukoden och skrivit ut men i ditt fall är det mindre specifikt. Det skulle tyda på att det är en annan avsändare.

När jag chattade med kundtjänst sa han att enligt deras interna systemet så är säljaren som står för frakten. Samtidigt erkände han att det står(numera stod) på produkt-sidan att Amazon sköter frakten. Jag uppfattade det som att det stod fel på produkt-sidan och skulle åtgärdas. Tittar jag produkt-sidan nu, så står det "Fraktas från Amazon". Jag vill minnas att det tidigare stod att Amazon fraktar men jag tog inget screen-shot på sidan så jag är inte 100%.
Oavsett, så var han tydlig med att jag ska inte behöva betala mer än vad jag redan betalat. Antingen återbetalar säljaren, om inte, så gör Amazon det.

Permalänk
Medlem

Återkoppling, det hela slutade med att säljaren återbetalade momsen.

Jag dröjde, jag ville se vad posten svarade först, med att svara säljaren när han ville få bekräftat att momsen var 44sek så säljaren hann med att betala ut det innan jag svarat. Posten kom med ett godag-yxskaft-svar, såpass att jag tror inte dom läste det ens, bara rubriken. Iaf nu har säljaren betalat tillbaka momsen, jag orkar inte dra igång en process för att få tillbaka postens hanteringsavgift.

Igen, tack för svaren alla!

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem.

Jag fick betala tull och moms på en order till PostNord som jag beställde i december. Orkade inte bry mig då men nu ville jag göra en ny dyrare beställning på Amazon.se och kände att jag blev lite nojig över momsen och undrade hur jag kunde ta vidare detta om jag fick problem igen. Första ordern ville postnord ha ca 100kr av mig. Inga större pengar men av princip så ville jag ha detta löst innan min nya order ifall att jag skulle få samma problem.

Jag började med att kontakta PostNord och skickade kvitto från dem inklusive kvitto från Amazon och sa att jag betalt dubbel moms och importavgift och undrade hur jag kan få tillbaka momsen som är dubbel och om det gick att göra något åt importavgiften. De svarade att de tar ut importavgift om paketet kommer utifrån EU. Jag återkopplade för att kolla om momsen som de aldrig svarade på och de svarade om importavgiften igen. Vi fortsatte så ett par vändor men av någon anledning så kan inte PostNord läsa sina mail och fick aldrig svar på momsen.

Jag avvaktade ca 2 veckor och gjorde aldrig en ny beställning från Amazon, men eftersom jag ville beställa något så spännande som 40 KG kattsand och lagret hemma började ta slut så blev jag tvungen att försöka igen. Priset är bra på Amazon så därför ville jag köpa därigenom. Jag hittade nu denna tråd och en länk här om att säljaren ska stå för detta.

Jag startade en chat med Amazons kundtjänst, på engelska och beskrev mitt ärende kort. De svarade direkt att de skulle lösa ett gift card motsvarande vad jag betalat till PostNord om jag skickade in kvitto. Jag kände mig nöjd med detta och kände att får jag samma problem igen så kan jag troligtvis få en liknande lösning vilket jag nog kan vara ok med även om pengar tillbaka på kortet varit bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick precis samma problem idag, trots att jag betalade importavgifter vid beställningen kom det ett krav från Postnord. Provade chatten först som var helt värdelös, de verkar knappt kunna prata engelska. Amazon UK verkar inte ha någon mejladress så valde att de skulle ringa upp mig istället.

Tydligen har dem ingen rutin för att ersätta importavgifter om de blir dyrare än vad Amazon från början tog betalt för det i ordern. Men de skulle lösa det genom att "fuska" fram en retur av ordern. Så får se om det löser sig eller inte.

Kommer inte handla från deras engelska sida igen, tydligen fungerar deras importavgift som en "förbetalning" som fraktbolaget sen ska kunna dra pengar från när de tullar paketet. Men verkar inte alls som om Postnord har åtkomst till de pengarna. Så troligen kommer alla paket man beställer som inte är i EU få problem med importen.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marcusk:

Fick precis samma problem idag, trots att jag betalade importavgifter vid beställningen kom det ett krav från Postnord. Provade chatten först som var helt värdelös, de verkar knappt kunna prata engelska. Amazon UK verkar inte ha någon mejladress så valde att de skulle ringa upp mig istället.

Tydligen har dem ingen rutin för att ersätta importavgifter om de blir dyrare än vad Amazon från början tog betalt för det i ordern. Men de skulle lösa det genom att "fuska" fram en retur av ordern. Så får se om det löser sig eller inte.

Kommer inte handla från deras engelska sida igen, tydligen fungerar deras importavgift som en "förbetalning" som fraktbolaget sen ska kunna dra pengar från när de tullar paketet. Men verkar inte alls som om Postnord har åtkomst till de pengarna. Så troligen kommer alla paket man beställer som inte är i EU få problem med importen.

Hur kommer det sig att du handlade av Amazon.co.uk istället för DE/SE?
Att du betalar avgifterna hos Amazon som sedan faller mellan stolarna hos Postnord är ju spännande, kom paketet från UK eller var det ett Kinapaket med en ny påklistrad adresslapp?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur kommer det sig att du handlade av Amazon.co.uk istället för DE/SE?
Att du betalar avgifterna hos Amazon som sedan faller mellan stolarna hos Postnord är ju spännande, kom paketet från UK eller var det ett Kinapaket med en ny påklistrad adresslapp?

Var en produkt tillverkad i england, fanns bara på Amazon UK. Skickades direkt från england.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Marcusk:

Var en produkt tillverkad i england, fanns bara på Amazon UK. Skickades direkt från england.

Var Amazon som skickade eller företaget? Låter som att deklarationen inte sköttes rätt nämligen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Var Amazon som skickade eller företaget? Låter som att deklarationen inte sköttes rätt nämligen.

Amazon själva. Det satt en CN22 etikett på paketet, så då tar Postnord alltid ut tullavgift.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Fick precis samma problem idag, trots att jag betalade importavgifter vid beställningen kom det ett krav från Postnord. Provade chatten först som var helt värdelös, de verkar knappt kunna prata engelska. Amazon UK verkar inte ha någon mejladress så valde att de skulle ringa upp mig istället.

Har du alltså betalat Import Fees Deposit? I så fall är det Amazons problem att lösa.

Skrivet av Marcusk:

Kommer inte handla från deras engelska sida igen, tydligen fungerar deras importavgift som en "förbetalning" som fraktbolaget sen ska kunna dra pengar från när de tullar paketet. Men verkar inte alls som om Postnord har åtkomst till de pengarna. Så troligen kommer alla paket man beställer som inte är i EU få problem med importen.

Jag har inte testat med den engelska sidan, men det har alltid funkat för mig från Amazon.co.jp, fast då skickas försändelsen alltid med DHL, inte Postnord. Amazon begär in en förbetalning på tull och moms. När försändelsen kommer till Sverige förtullas den av DHL och DHL begär betalt av Amazon. Några veckor senare kollar Amazon hur mycket de faktiska kostnaderna var och betalar tillbaka mellanskillnaden om Amazon begärt för mycket. Det brukar alltid bli några kronor som återbetalas, men om Amazon tagit för lite betalt står det i villkoren att Amazon ska stå för den kostnaden.

Permalänk

Jag kontaktade deras kundtjänst på Chat och fick prata med en jättetrevlig Svensk Axel som hjälpte mig. Det visade sig vara så enkelt att jag bara skulle skicka ett mail till cs-screenshots@amazon.se med screenshot på betalningen + ordernummer det gäller. Sen kommer dom återbetala "skadan".

Kvittot finns att betala och hämta på https://portal.postnord.com

Hoppas det hjälper någon!

Formaterade mailaddress för synlighet.
Permalänk

Fick nu följande svar (30 minuter senare):
Hej,

Vi beklagar att du debiterades extra importavgifter när du beställde av en tredjepartssäljare (Marketplace-säljare) på Amazon.se.

Vi har nu tagit emot ditt kvitto och kommer genomföra en återbetalning.

På återseende!
Varma hälsningar,
Emma

Edit:
Ställde frågan bara för att förtydliga - Vart kommer återbetalning hända? Fick så följande svar:
Återbetalningen för dina tullavgifter sker tillbaka till din ursprungliga betalningsmetod som du betalade beställningen med. Du ska kunna se återbetalningen på ditt konto inom 7-10 arbetsdagar.

Förtydliggör återbetalning
Permalänk
Medlem

Jag råkade nu ut för samma sak. Jag har precis mejlat Amazon, får se vad som händer.

Edit: Snabbt svar tillbaka, kommer få tillbaka det jag betalade till postnord.

Permalänk
Inaktiv

Gjorde min första beställning från Amazon.se idag. Bara 70 kr. Det stod att varan fraktas av amazon.se. Så hoppas på att det inte blir problem med Postnord. Säljaren skickar från UK (Ltd) men företagsuppgifter för Kina.

Permalänk
Medlem

Samma problem. Jag kollade ändå överallt men det var bara Amazon som hade den prylen (reparationlim för läder) så jag chansade.
Skickades från UK av tredjepart-säljare. Första försöket så försvann det i posten. Säljaren skickade igen och nu krävs man på moms trots att man har beställt från svenska Amazon.

Amazons satsning på Sverige känns inte så gedigen. Kundtjänsten skrev att jag skulle skriva till dem efter att jag betalt momsen så jag kanske får tillbaka mina 125kr.
Det är en struntsumma men det är irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vitnir:

Samma problem. Jag kollade ändå överallt men det var bara Amazon som hade den prylen (reparationlim för läder) så jag chansade.
Skickades från UK av tredjepart-säljare. Första försöket så försvann det i posten. Säljaren skickade igen och nu krävs man på moms trots att man har beställt från svenska Amazon.

Amazons satsning på Sverige känns inte så gedigen. Kundtjänsten skrev att jag skulle skriva till dem efter att jag betalt momsen så jag kanske får tillbaka mina 125kr.
Det är en struntsumma men det är irriterande.

Alla köp på Amazon täcks av deras A-till-z garanti vilket betyder att det pris du har betalat är det som gäller.
Kort och gott; åker man på importavgift så kommer Amazon betala den.

https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html?nodeId=20...

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V