Tips på chassi och kylning för dubbla RTX 3080 kort

Permalänk
Medlem

Tips på chassi och kylning för dubbla RTX 3080 kort

Hej! Jag bygger en härlig PC workstation för deep learning och vill gärna ha dubbla RTX 3080 i den (DL behöver inte NVLink/SLI så det är OK med 3080). CPU blir en AMD Ryzen men CPUn används inte så mycket i DL-bruk så den spelar inte så stor roll att den är bäst kyld och maxad.

Men ett typiskt premium-moderkort, t.ex. ASUS Strix X570-F, har dubbla reinforced PCIe slots men med 3x spacing, så även med "tunna" 3080 kort typ FE eller EVGA XC3, så blir det bara 1 slot luft mellan korten om de sitter på modekortet.

Jag undviker helst vattenkylning även om detta säkert är ett bra usecase för det, men om det är enda alternativet så kanske..

Jag har annars ett par luftkylnings-options som jag gärna hade velat ha tips på:

1. Korten på moderkortet, och försök få till chassi och fläktar så luften cirkulerar tillräckligt bra förbi båda GPUerna. Tips på bra chassi för maxat luftflöde, i rätt riktning för att cirkulera luften runt GPUerna?

2. Ett (eller båda) av korten på PCIe riser kablar för att ytterligare öka utrymmet mellan korten för bättre luftflöde. Men detta ställer knäppa mekaniska krav på chassit, eftersom de flesta chassi är väl tänkta för riser montering av *ett* kort. Finns det något chassi som skulle kunna användas i den här konfigurationen?

3. Välj ett EATX moderkort med 4x spacing mellan PCIe slotsen, då blir det lite mer luft mellan korten. Svårt att bedöma om detta hjälper nåt (och de moderkorten är dyrare och ställer i sin tur fler krav på chassit antar jag då de är större).

Permalänk
Medlem

Jag har kört SLI i över 10 år, tills nu. Om man inte har blower design kort måste han ha fläkt i sidoplåten som blåser rakt in på korten. Ett annat alternativ som jag körde på mina 980ti är att koppla AIO kylare om man inte vill slösa pengar på vattenblock. Tror monteringsanordningen heter Kraken G12. Ingen aning om hur den funkar på 3080 dock.

Det övre kortet blir väldigt varm så du behöver mycket blåst för att få in sval luft mellan korten.

I mindre chassin jag hade förut, typ Antec P180 borrade jag två hål i dörren och monterade fläktar, sänkte direkt tempen massor och ökade performance markant.

Du kan kolla på e-atx moderkort, då kan man koppla kortet längre från varandra och får extra plats för luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag har kört SLI i över 10 år, tills nu. Om man inte har blower design kort måste han ha fläkt i sidoplåten som blåser rakt in på korten. Ett annat alternativ som jag körde på mina 980ti är att koppla AIO kylare om man inte vill slösa pengar på vattenblock. Tror monteringsanordningen heter Kraken G12. Ingen aning om hur den funkar på 3080 dock.

Det övre kortet blir väldigt varm så du behöver mycket blåst för att få in sval luft mellan korten.

I mindre chassin jag hade förut, typ Antec P180 borrade jag två hål i dörren och monterade fläktar, sänkte direkt tempen massor och ökade performance markant.

Du kan kolla på e-atx moderkort, då kan man koppla kortet längre från varandra och får extra plats för luft.

Hmm ja, jag har ett kort snurrande nu i ett chassi och fläktarna i chassit drar ju luften mer "ovanför" kortet, men fläktarna på kortet sitter ju på "undersidan" (om chassit står upp normalt alltså). Så chassifläktarna kommer blåsa förbi en massa luft men på fel sida om PCI-korten.. typ optimerat för luftflöde förbi CPU slotten.

Så låter väldigt rimligt att man måste ha lite speciella fläktplaceringar som på sidan. I dina tidigare setups, testade du om det blev bättre att suga in eller blåsa ut med dem?

Permalänk
Medlem

Har du testat att vertikalmontera ena kortet? De båda korten hamnar ju lite i 90-grader mot varandra då, och det vertikala kortet får sina fläktar rakt uppåt och hade kunnat ventileras med hål eller fläkt på sidan av chassit. Får kanske inte plats fläkt på insidan av sidan dock om man har en GPU i de vertikala slotsen...

Permalänk
Medlem

Var bara nyligen risers inte slaktade performance.

Blåsa på korten var mer än 10 graders skillnad

Permalänk
Medlem

Ifall andra hittar den här tråden så uppdaterar jag den med lite experiment:

Tyckte en komplett custom vatten-loop blev för dyrt (räknade grovt på 5800 kr *ex moms* för alla vattenblocken och pump/reservoir, radiatorer etc....) så ville prova först med ren luftkylning. Var osäker på vilket chassi jag skulle köpa eftersom jag inte visste om jag behövde byta till vattenkylning sen, så jag hittade ett gammalt Fractal Design Define R4 chassi hemma, som jag satte i 2x Noctua 140 mm fläktar fram på 100%, två sunkiga stock fractal design 140 mm fläktar bak och ena toppen, och andra toppen en 120 mm AIO till CPUn (ryzen 5900x, och eg. bara för att få mer utrymme att jobba i lådan, inte för att den kyler CPUn bättre än vanlig luft).

Jag rev ut alla PCI slots metall-bågarna utom där de båda 3080 korten sitter (EVGA 2-slot wide kort så 1 slot luft mellan dem!), teorin var att Noctua fläktarna i fronten blåser in mer tryck i chassit än de sunkiga FD fläktarna drar ut, så resten av luften skulle blåsa ut mellan GPUerna av sig självt.

Jag låste också båda 3080 kortens fläktar till 90% (viner på ganska bra).

Med 300W uttag från båda korten blir det övre kortet 79 grader och det undre kortet 60 grader efter en halvtimmes körning, vilket jag tycker är helt OK med tanke på luftkylning utan några specialare, inget av korten throttlar termiskt.

Det blir 3 grader kallare med 100% på fläktarna där.

Har även ett hål på sidan på FD chassit för en 140 mm, som bara är öppet nu och som sitter positionerad exakt i mitten över de båda korten Så tänkte följa Ernestos råd här ovan och sätta en 140 mm där med som blåser in fräsch luft rakt ner på korten.