Telia fiber hackar efter byte av router

Permalänk
Inaktiv

Telia fiber hackar efter byte av router

Ligger på Telia fiber 100Mbit/s. Föreningen skall gå över till gruppanslutning och då skall min hyrda router från Telia (Sagemcom Fast5370e) lämnas tillbaka.

Har därför skaffat en ny router, en Linksys Velop AC1200. Med denna hackar Internet rätt ordentligt. Gäller alla maskiner och både trådat som WiFi. Sajter laddar snyggt eller inte alls och allt däremellan. Bredbandskollen ger ojämna resultat och ojämn ping. Kör normalinställningar dvs DHCP som hämtar DNS etc automatiskt.

Det intressanta är att om jag kopplar in Telia-routern trådat mellan vägguttaget och Linksys-routern så fungerar allt via Linksys-routern utan problem.

Hittar inget på forum för Linksys eller Telia.

Något tips på någon inställning eller någon test?

PS. Testat med DNS flush och manuell DNS men ingen skillnad.

Permalänk

Misstänker att du kommer få en ny router/tjänstefördelare utskickad av telia, eftersom föreningen kommer stå som bredbandstäcknare. Men först måste alla aktiva bredband sägas upp.

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nalle6killer:

Misstänker att du kommer få en ny router/tjänstefördelare utskickad av telia, eftersom föreningen kommer stå som bredbandstäcknare. Men först måste alla aktiva bredband sägas upp.

Japp, Telia fortsätter fast nu som leverantör till föreningen och inte till enskilda medlemmar. Vi fick ner månadskostnaden från 429 till 160 kr/lägenhet med en bindningstid på 5 år, inklusive en uppgradering från 100 Mbit/s till 1 Gbit/s. Vi är bara 15 lägenheter så vi har begränsad styrka i förhandlingarna.

Telia kommer i samband med övergången att ställa in en ny switch hos oss och det kanske löser problemet. Skall börja byta ut kablar och Velop-enheter (har tre AC1200 för ett kunna bygga ett mesh). Skall också se om jag i Velop-routern kan få ut packet loss.