NVMe M.2 med adapter i PCIe x4

Permalänk

NVMe M.2 med adapter i PCIe x4

Hej jag har inte hängt med i svängarna på lagringsfronten de senaste åren, men är nu i behov av att ersätta en disk som har failat. Då jag egentligen inte har så mycket behov av mer lagring pga av streaming så funderar jag på om jag istället ska satsa på prestanda. Min systemdisk är en ssd på endast 120GB, så rymmer nästan bara OS. Tänker därför att det skulle vara bra med en till prestandadisk för att installera spel etc.

Funderar på NVMe M.2, är detta standard idag och någorlunda framtidssäkert? Min mobo har ingen M.2-kontakt så funderar på att köra med adapter i PCIe x4. Verkar inte som det är möjligt att använda denna för boot, men visst borde detta funka som sekundär disk? Har en Asrock z77m (Ivy Bridge). Nån som vet om det är stabilt och borde funka bra med M.2 genom adapter?

Tänkte att jag skulle använda enheten som boot-enhet i framtiden om jag skulle uppdatera.

https://www.komplett.se/product/1102994/datorutrustning/dator...
https://www.komplett.se/product/1153863/datorutrustning/lagri...

Permalänk
Medlem

Istället för att lägga pengar på en adapter, köp en vettig SATA-SSD? Den praktiska prestandaskillnaden mot en NVMe-SSD kommer vara försumbar för dig.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Istället för att lägga pengar på en adapter, köp en vettig SATA-SSD? Den praktiska prestandaskillnaden mot en NVMe-SSD kommer vara försumbar för dig.

Jag tänker att en adapter bara är 235kr och sen är det i princip inte någon prisskillnad M.2 mot SATA så skulle lika gärna kunna satsa på M2 för att bli mer framtidssäker

Permalänk
Medlem
Skrivet av fläsklägg:

Jag tänker att en adapter bara är 235kr och sen är det i princip inte någon prisskillnad M.2 mot SATA så skulle lika gärna kunna satsa på M2 för att bli mer framtidssäker

Har du planer på ett någorlunda närstående byte till en ny plattform och du skulle inte ha någon nytta av en extra SATA-SSD efter det bytet? I så fall kan en adapter vara motiverat.
Sitter du kvar på din nuvarande rigg i två år till vet vi inte alls hur marknaden ser ut. De ännu snabbare NVMe-SSD som nyttjar PCIe 4.0 kanske har sjunkit rejält i pris vid det laget. "Framtidssäker" är man genom att inte spendera onödiga slantar idag utan spendera dem i framtiden när hårdvaran blivit än bättre.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Har du planer på ett någorlunda närstående byte till en ny plattform och du skulle inte ha någon nytta av en extra SATA-SSD efter det bytet? I så fall kan en adapter vara motiverat.
Sitter du kvar på din nuvarande rigg i två år till vet vi inte alls hur marknaden ser ut. De ännu snabbare NVMe-SSD som nyttjar PCIe 4.0 kanske har sjunkit rejält i pris vid det laget. "Framtidssäker" är man genom att inte spendera onödiga slantar idag utan spendera dem i framtiden när hårdvaran blivit än bättre.

Nja har egentligen inga planer på att byta upp mig, tycker att Ivy Bridge fortfarande hänger med hyfsat (3570k @ 4,2GHz). Är väl mer risken att något går sönder då datorn har 11 år på nacken. Byter jag väl upp mig så känns det onödigt med två SATA-SSD om en av dom istället hade kunnat varit en M2. Men tack för feedback, bra att bli utmanad i sitt tänkande
Ska ta en funderare på det du säger

Permalänk
Medlem

m.2 är framtiden men din dator är så pass gammal att det inte är så värt att slänga in det i den.
Så jag håller med Twit kör på en SSD på SATA porten istället.

SATA SSD är snabba och duger till det mesta, m2 är vansinnigt snabba och är overkill för många användningsområden.
Du gör ingen dålig affär på att köpa en SATA SSD.