Varför spelar man fortfarande in serier/filmer i 21:9?

Permalänk
Medlem

Varför spelar man fortfarande in serier/filmer i 21:9?

Hej, en liten söndagsfundering!

Många filmer och serier är inspelade i 21:9 format. Filmer förstår jag då de oftast spelas in i det formatet för Bio. Men varför serier och film som endast släpps på streamingtjänster är inspelade så känns lite onödigt då majoriteten av TV-apparater är 16:9?

Kollar just nu på serien Godless på Netflix. Grymt bra... men känns lite onödigt att den inte är i 16:9..

Permalänk
Medlem

Har själv undrat samma sak.

Permalänk
Medlem

Kan väl också bero på artistiska beslut, måste inte vara pga tekniken.

Permalänk
Medlem

Skulle inte säga att många serier spelas in i 2.35:1/2.37:1/2.39:1/2.40:1, men det är ett val av regissörer.

De har ett val att crop:a/beskära bilden till 16:9 eller inte, direkt i kameran eller i post. Skulle inte tro att de använder kameror som är 16:9 nativt.

För att de så vill såklart, inga tjänster kan nog mata ut en ~2.37:1-signal eller 64:27 som det i verkligheten på de TV-apparaterna som säger att de är 21:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTowle:

Hej, en liten söndagsfundering!

Många filmer och serier är inspelade i 21:9 format. Filmer förstår jag då de oftast spelas in i det formatet för Bio. Men varför serier och film som endast släpps på streamingtjänster är inspelade så känns lite onödigt då majoriteten av TV-apparater är 16:9?

Kollar just nu på serien Godless på Netflix. Grymt bra... men känns lite onödigt att den inte är i 16:9..

Den stora frågan är ju varför dom fortfarande envisas med 23.976 FPS
Fattar inte hur vi kan jaga 8k men tycka att ett bildspel är OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den stora frågan är ju varför dom fortfarande envisas med 23.976 FPS
Fattar inte hur vi kan jaga 8k men tycka att ett bildspel är OK.

Spel för galleriet för att sälja mera skit produkter.
Vi behöver inte 8k. Vi behövde inte 4k för delen med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den stora frågan är ju varför dom fortfarande envisas med 23.976 FPS
Fattar inte hur vi kan jaga 8k men tycka att ett bildspel är OK.

Jag tycker det är helt ok, tycker inte det upplevs som hackigt eftersom slutartiden vid 24 FPS är 1/48. Slutresultatet blir cinematiskt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icx12:

Jag tycker det är helt ok, tycker inte det upplevs som hackigt eftersom slutartiden vid 24 FPS är 1/48. Slutresultatet blir cinematiskt imo.

Ja du får sjuka mängder av sudd vid rörelser.
Otroligt mycket lättare att leva sig in i filmer som körs i 60FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja du får sjuka mängder av sudd vid rörelser.
Otroligt mycket lättare att leva sig in i filmer som körs i 60FPS.

Men CGI blir extremt mycket mer komplicerat och dyrare, se bara hur skit The Hobbit blev för att de körde HFR.
Så finns ingen anledning att gå upp i 60 FPS då den stora majoriten är nöjd med 24 om det bara är onödigt dyrt.

Men jag hade gärna sett det, så man får väl hoppas att det kanske kommer någon gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja du får sjuka mängder av sudd vid rörelser.
Otroligt mycket lättare att leva sig in i filmer som körs i 60FPS.

Det här är så kul för jag kan inte se film i 60 fps utan att få kväljningar typ. "Vad är det för fel? Är det 'true motion' eller nån sorts 'smoothing' på TVn? va f*n är det här?". Typ så reagerar jag. Ser ut som reality serier och är helt omöjligt att leva sig in i för mig

Permalänk
Medlem

varför 24 fps? förklaras bra i denna video:

https://www.youtube.com/watch?v=EM16aiSSpFk

Varför olika aspect ratios? förklaras bra i denna

https://www.youtube.com/watch?v=T0YHA2yxCwM

Om 'kiddsen' får som dom vill är allt i 120hz stående mobil format gissar jag i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Det här är så kul för jag kan inte se film i 60 fps utan att få kväljningar typ. "Vad är det för fel? Är det 'true motion' eller nån sorts 'smoothing' på TVn? va f*n är det här?". Typ så reagerar jag. Ser ut som reality serier och är helt omöjligt att leva sig in i för mig

Håller helt med. Tycker Alex eller Sigge sa det bra i deras podd för nåt år sedan då nån sett en HFR film på bio att det var som att man såg varenda liten rörelse hos skådespelarna och då blev de just skådespelare och inte karaktärer i en film. Brukar inte dokusåpor spelas in i högre framerate och därför se ganska skumma ut?

Permalänk
Medlem

Det är 24p som ger en skum bildrörelse som inte motsvarar real life. Nu är det väl sällan filmskapare eftersträvar naturtrogen bild.
Sen kan man ju föredra stillbilder in motion absolut men svårt köpa hur tv ska se skumt ut bara för att de har mer naturlig rörelsehantering än 24p plus tonvis av aa för att få det att se någorlunda vettigt ut. 24p är ju en vidareutveckling av gamla tidens stop motion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grollo92:

Brukar inte dokusåpor spelas in i högre framerate och därför se ganska skumma ut?

Ja, effekten att det ser "för verkligt" ut i högre bildfrekvens brukar kallas för just såpoperaeffekten.

Permalänk
Medlem

Att filmer osv ser "konstigt" ut i "high framerate" är kanske för att vi inte är vana med det? Hade allt varit 60Hz sen förr hade det nog varit det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Otroligt mycket lättare att leva sig in i filmer som körs i 60FPS.

Otroligt mycket lättare att se hur mycket som är fejk då också.

Gällande frågan om bildförhållande så är det i regel upp till regissörer samt filmfotografer att göra beslut, i viss mån även producenter. Har man väl jobbat med 2.39:1, gärna med anamorfa objektiv, vet man att det är ett ganska fantastiskt format. 1.85:1 är jämförelsevis mycket fattigt och upplevs snabbt som ganska "tungt" i centrum. Det går naturligtvis att göra komposition bra för 1.85:1, 1.66:1 eller t.o.m. 1.37:1 om man har rätt kompetens men har man väl vant sig vid Cinemascope inser man snabbt hur mycket mer frihet det ger. Man kan ha skådespelare vid gyllene snittet samtidigt som det går att fylla resten av bilden av annan information.

Paul Thomas Anderson och Quentin Tarantino är utmärkta exemplen på regissörer som lyckats hantera både Cinemascope och 1.85:1 på väldigt bra sätt.

Permalänk
Medlem

21:9 aka ultrawide är sjukt mycket trevligare än 16:9. Dyrare att producera men jag hoppas vi kommer se ett skifte där 16:9 går samma öde till mötes som 4:3

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, effekten att det ser "för verkligt" ut i högre bildfrekvens brukar kallas för just såpoperaeffekten.

Fast bildfrekvensen har ju inget med det att göra i sig. Det är att man har för kort slutartid som är problemet. Med slutartid som matchar bildfrekvensen blir det inte hackigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast bildfrekvensen har ju inget med det att göra i sig. Det är att man har för kort slutartid som är problemet. Med slutartid som matchar bildfrekvensen blir det inte hackigt.

Det har inget att göra med att bilden skulle vara hackig utan om att högre bildfrekvens ser mer verkligt ut. Detta är en fördel i många fall som t.ex. sport eller dokumentärer, men för film ger det ofta upplevelsen att man tittar på skådespelare på en scen. The Hobbit i 48 Hz fick ju t.ex. mycket kritik för just det.

Högre bildfrekvens ger förstås nödvändigtvis kortare slutartid och därmed mindre rörelseoskärpa vilket bidrar till effekten, medan låg bildfrekvens med kort slutartid istället ger hackig bild. Man kan inte få både hög bildfrekvens och låg slutartid, i alla fall inte utan att fejka rörelseoskärpa i efterbehandlingen.

Den vanligast förekommande situationen där detta problem uppstår är ju förresten när man har bildinterpolation påslaget i TV:n. Om det var slutartiden som var problemet så borde problemet inte uppstå när man interpolerar eftersom TV:n då bara beräknar fram extra bilder baserat på existerande bilder, som förstås kommer ha lika mycket rörelseoskärpa som de riktiga bilderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det har inget att göra med att bilden skulle vara hackig utan om att högre bildfrekvens ser mer verkligt ut. Detta är en fördel i många fall som t.ex. sport eller dokumentärer, men för film ger det ofta upplevelsen att man tittar på skådespelare på en scen. The Hobbit i 48 Hz fick ju t.ex. mycket kritik för just det.

Högre bildfrekvens ger förstås nödvändigtvis kortare slutartid och därmed mindre rörelseoskärpa vilket bidrar till effekten, medan låg bildfrekvens med kort slutartid istället ger hackig bild. Man kan inte få både hög bildfrekvens och låg slutartid, i alla fall inte utan att fejka rörelseoskärpa i efterbehandlingen.

Den vanligast förekommande situationen där detta problem uppstår är ju förresten när man har bildinterpolation påslaget i TV:n. Om det var slutartiden som var problemet så borde problemet inte uppstå när man interpolerar eftersom TV:n då bara beräknar fram extra bilder baserat på existerande bilder, som förstås kommer ha lika mycket rörelseoskärpa som de riktiga bilderna.

Ok, då är det nåt annat ni menar. Jag trodde det avsåg den där effekten som uppstår när man har hög bildfrekvens och väldigt korta slutartider (eller för all del även korta slutartider vid låg bildfrekvens), där det blir ryckigt av att det är så stora glapp mellan varje bild. Men har man korrekta, långa slutartider så är ju hög bildfrekvens minst lika mjukt som låg.

Om man tycker det ser för verkligt ut jämfört med långsam film, så tyder det på att det är en vanesak. Att man helt enkelt förknippar film med lite släpig rörelse och tycker det är fel när det blir mer verklighetsnära. Kanske samma mekanism som gör att folk fortsätter köpa gula lampor trots att det går att göra dagsljuslampor enkelt i dag, bara för att de är vana vid glödtrådslampors begränsningar i färgtemperatur. Gammal vana, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Högre bildfrekvens ger förstås nödvändigtvis kortare slutartid och därmed mindre rörelseoskärpa vilket bidrar till effekten, medan låg bildfrekvens med kort slutartid istället ger hackig bild. Man kan inte få både hög bildfrekvens och låg slutartid, i alla fall inte utan att fejka rörelseoskärpa i efterbehandlingen.

Det beror lite på vad du menar med låg slutartid. Vanliga är ju 24fps med 1/48 i slutartid men det går ju att köra 48fps med 1/48 också vilket man bör om man inte tänkt sega ner det i efterhand till 24 fps, då bör man filma i 1/96 slutartid.