Permalänk
Inaktiv

Prisvärd skärm till Mac mini M1

Sitter och spanar efter prisvärda datorskärmar till en Mac mini M1, men det finns så mycket att välja bland så tar gärna emot tips och råd. Budget max 5000 kr, men ju billigare desto bättre.

Mina kriterier är:

  • 4K-upplösning

  • Runt 27 tum

  • Matt IPS-panel (ej OLED)

  • Färgkorrekt

  • Höj- och sänkbar fot

  • Lättåtkomliga kontakter (slippa pilla underifrån)

Det sista kriteriet är lite speciellt och kanske kan jag tumma på det, men helst inte. Upplever det som onödigt besvärligt att behöva koppla in saker underifrån.

Främst kikat på LG 27UL650, är det en vettig skärm eller har ni andra förslag? Den ser annars ut att uppfylla alla mina kriterier.

sRGB vs. DCI-P3
Något jag funderar på är det här med sRGB och DCI-P3. Skärmen ska användas för redigera bilder och videor (amatör, ej professionellt) och ska visas/spelas upp på andra skärmar. Hittills tänkt att det är så nära 100% sRGB som gäller, men efter läst mer om DCI-P3 kanske det är bättre/ny standard?

LG-skärmen specificerar inte DCI-P3 men det finns andra skärmar som gör. Exempelvis Acer CB282K med 90% DCI-P3, dock utan samma lättåtkomliga kontakter. Sen finns det fler alternativ om jag kan tänka mig att gå ner i upplösning och storlek t.ex. Dell UltraSharp U2520D med 99% sRGB och 95% DCI-P3.

Hur ska jag tänka här? LG UltraFine 4K finns ju också men den är dyr och jag är osäker hur bra den är med andra OS. Oklart om jag nånsin kommer att koppla in något annat än en Mac mini men jag vill väl ändå ha möjligheten. Dessutom i minsta storleken.

Permalänk

Något som just nu är väldigt prisvärt är Philips 275S1AE/00. Klarar 4 av dina 6 kriterier men framför allt riktigt bra färgskala. 110% NTSC och/eller 123% sRGB.
Dci-p3 har ungefär samma täckning som NTSC. Men som sagt kontakterna neråt och bara 2K men priset är nog oslagbart just nu.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bifrost11:

Något som just nu är väldigt prisvärt är Philips 275S1AE/00. Klarar 4 av dina 6 kriterier men framför allt riktigt bra färgskala. 110% NTSC och/eller 123% sRGB.
Dci-p3 har ungefär samma täckning som NTSC. Men som sagt kontakterna neråt och bara 2K men priset är nog oslagbart just nu.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Tack för tipset.

Jag är inte så haj på skärmar men det jag menar med färgkorrekt är väl kanske mer färgkalibrerad från tillverkaren. Jag har ingen möjlighet att kalibrera den själv (behövs något verktyg). Är det inte så att dessa med över 100% sRGB inte är färgkalibrerade?

Även om jag inte gör saker professionellt/yrkesmässigt så vill jag att skärmen är korrekt färgkalibrerad så att jag inte redigerar mina bilder/videor fel (så att det ser konstigt ut på andra skärmar). Kan även hända att jag skickar bilder för tryck (vykort, tavlor etc.).

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv

Kanske bör nämna att skärmen jag nämnde först (LG 27UL650) också har varit nere på 3790 kr under Singles Day, så jag utgår lite ifrån det priset. Inte att jag tänker betala nuvarande ord.pris som är 5290 kr.

Fast 3790 kr är fortfarande ca 4000 kr så kan jag komma undan ännu billigare så gör jag gärna det då min budget redan är tight.

Permalänk

Philips skärmar brukar vara relativt korrekta från fabrik. Det här med kalibrering är en hel vetenskap. Men i korthet behöver du jämn temperatur och alltid samma belysning i rummet. Skall du sedan skicka till tryck vill tryckeriet oftast ha filerna i Adobe RGB alt. Pdf men tänk på att du behöver en färgprofil för den utrustning som skall skriva ut dina alster. Det fungerar naturligtvis även utan allt detta men resultatet ger oftast små avvikelser från det man såg på sin skärm. Vad jag vill säga är att en 100% korrekt skärm inte är någon garanti för att resultatet fungerar när du flyttar filen till skrivare eller annan skärm om inte alla enheter är kalibrerade. Lite färgstick, kanske lite mörka bilder men oftast inte sämre än man kan acceptera resultatet. Vad gäller upplösningen är det väl mest en fråga om avstånd och synskärpa för egen del ger 4k på en 27" skärm för liten text och då behöver jag ju ändå skala upp bilden. Vad jag hört är väl Mac bättre på just den delen så det kanske mer är ett problem för oss som kör Windows.

Vissa tryckerier föredrar filerna i CMYK och Postscript och det underlättar ju inte för oss amatörer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon315148:

Kanske bör nämna att skärmen jag nämnde först (LG 27UL650) också har varit nere på 3790 kr under Singles Day, så jag utgår lite ifrån det priset. Inte att jag tänker betala nuvarande ord.pris som är 5290 kr.

Fast 3790 kr är fortfarande ca 4000 kr så kan jag komma undan ännu billigare så gör jag gärna det då min budget redan är tight.

Jag har köpt just LG 27UL650 till min MacMini M1, betalade 4200 kr. Enligt Postnords tracking ska den komma imorgon.

Kör just nu med en 27" Samsung 4k skärm med några år på nacken. Givet att även Samsung-skärmen är helt OK (efter jag ställde tillbaka ljusstyrkan till det den levererades med i stället för nivån grabben körde med) gissar jag att LG skärmen blir bra.

Enda jag egentligt bryr mig om är att text blir riktigt bra samt att de med mina bild-novisögon har "bra kontrast och bra färger". D.v.s. är ingen bildpuritan, men ser ändå skillnad på skräppaneler i budgetlaptops och t.ex. panelen i Surface Pro och 2020 års MBA/MBP.

Kan lämna en rapport om någon dag.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bifrost11:

Philips skärmar brukar vara relativt korrekta från fabrik. Det här med kalibrering är en hel vetenskap. Men i korthet behöver du jämn temperatur och alltid samma belysning i rummet. Skall du sedan skicka till tryck vill tryckeriet oftast ha filerna i Adobe RGB alt. Pdf men tänk på att du behöver en färgprofil för den utrustning som skall skriva ut dina alster. Det fungerar naturligtvis även utan allt detta men resultatet ger oftast små avvikelser från det man såg på sin skärm. Vad jag vill säga är att en 100% korrekt skärm inte är någon garanti för att resultatet fungerar när du flyttar filen till skrivare eller annan skärm om inte alla enheter är kalibrerade. Lite färgstick, kanske lite mörka bilder men oftast inte sämre än man kan acceptera resultatet. Vad gäller upplösningen är det väl mest en fråga om avstånd och synskärpa för egen del ger 4k på en 27" skärm för liten text och då behöver jag ju ändå skala upp bilden. Vad jag hört är väl Mac bättre på just den delen så det kanske mer är ett problem för oss som kör Windows.

Du har rätt, det verkar vara en hel vetenskap det här med färgkalibrering. Har inte ens tänkt på färgbelysningen i mitt rum riktigt. Blir det bättre om jag släcker ner kanske? Inget annat ljus som påverkar, haha.

Nu skickar jag sällan till tryck men jag skickade efter en fotobok från Önskefoto för nått år sedan och tyckte det var kul. Köpte även en mugg med eget tryck. Det blev inte tokigt alls (tror jag satt på en MacBook Pro från sent 2012 då). På muggen märkte jag av en ganska skarp varm/röd/orange ton, men fotoboken blev bättre. Nu gjorde det mig inget, fick muggen billigt så glad ändå. Mer en kul grej.

Det där med utskrift förstår jag. Jag har också läst att det är Adobe RGB som gäller då, men annars har du givetvis rätt i att bara för att min skärm är färgkorrekt så betyder det inte att andras skärmar är det. Dock tänker jag mer att om min skärm är färgkorrekt att det jag skapar för visa på skärm ändå ser hyfsat ut på andra skärmar, trots deras ojämnheter, än om skärmen jag redigerar på inte är korrekt till att börja med. Tänker jag fel här?

Jag har funderat en del på det här med upplösning tidigare och kommit fram till att 4K bör funka. Precis som du skriver är detta för Mac och ej Windows, som jag förstår det fungera det sämre på Windows. Anledningen till att jag känner mig säker på att 4K kommer bli bra beror på att 2K funkar på Apples små 13-tums skärmar och deras iMac på 21,5-tum har 4K-upplösning. Då bör 4K på 27-tum inte bli ett problem. Även sett att man ska kunna anpassa text och liknande i inställningarna ifall man skulle önska ännu större. Annars vill jag ha 4K för att jag ska redigera 4K och det vore kul att kunna se hur det faktiskt ser ut högupplöst. Hade jag inte brytt mig om det kanske jag hade varit nöjd med 1080p till och med.

Skrivet av bifrost11:

Vissa tryckerier föredrar filerna i CMYK och Postscript och det underlättar ju inte för oss amatörer.

Aldrig hört talas om ens. Ja, det blir bara mer komplicerat för en amatör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Jag har köpt just LG 27UL650 till min MacMini M1, betalade 4200 kr. Enligt Postnords tracking ska den komma imorgon.

Kör just nu med en 27" Samsung 4k skärm med några år på nacken. Givet att även Samsung-skärmen är helt OK (efter jag ställde tillbaka ljusstyrkan till det den levererades med i stället för nivån grabben körde med) gissar jag att LG skärmen blir bra.

Enda jag egentligt bryr mig om är att text blir riktigt bra samt att de med mina bild-novisögon har "bra kontrast och bra färger". D.v.s. är ingen bildpuritan, men ser ändå skillnad på skräppaneler i budgetlaptops och t.ex. panelen i Surface Pro och 2020 års MBA/MBP.

Kan lämna en rapport om någon dag.

Kul att du valde just den. Du får gärna berätta hur du upplever skärmen.

Hur kommer du att koppla den till Mac mini? HDMI eller DisplayPort? Tidigare hört att DisplayPort gav högre uppdateringsfrekvens men vet inte om det fortfarande stämmer med nya M1.

Jag har inte jämfört så många skärmar men jag kan säga att gå från Retina-skärmen i MacBook Pro 13 (sent 2012) till en billig Toshiba Satellite Pro R50-B-140 med TN-panel var bedrövligt. Kunde bokstavligen se alla pixlar. Det var inte min dator utan jag lånade den bara och nu sitter jag på en gammal 1080p skärm med IPS-panel från Lenovo. Så nog allt ser man skillnad på budget eller kanske mer korrekt TN- och IPS-panel (sitter ju ofta TN-paneler i budgetlaptops). Dåliga betraktningsvinklar också, minsta lilla vinkel och skärmen blev dimmig. Vill även minnas att äldre MacBook Airs, innan de fick Retina, inte såg så trevliga ut heller när man hade vant sig vid sin Retina-skärm.

Permalänk
Viking

Den här är ju prisvärd och borde matcha bra med din Mac Mini:
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/pro-display-xdr

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

Den här är ju prisvärd och borde matcha bra med din Mac Mini:
https://www.apple.com/se/shop/buy-mac/pro-display-xdr

Rolig du är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Är det inte så att dessa med över 100% sRGB inte är färgkalibrerade?

Hur många % av sRGB eller någon annan färgrymd en skärm täcker in säger ingenting om hur bra skärmen är på att återge färger korrekt, eller ens vilka färger den kan återge. Det är med andra ord en siffra som är ganska meningslös, vilket tyvärr är typen av siffror som tillverkarna gärna använder i deras marknadsföring. Vill du få någon uppfattning om skärmens färgåtergivning så måste du läsa recensioner där detta testats. Denna Sweclockers-artikel om digitala färger tar upp mer om detta ämne.

Sen kan det förstås finnas en hel del variation i färgåtergivningen även mellan olika examplar av samma modell. Och även om tillverkaren kalibrerat skärmen så kan de inte kalibrera den efter dina förutsättningar, och skärmars färger förändras även med tiden och behöver kalibreras om regelbundet om man bryr sig om färgåtergivningen.

Eller så väljer men en godtycklig skärm och intalar sig själv att den visar korrekta färger. Det är troligtvis det bästa för ens egen mentala hälsa, färger är ett sånt där ämne där det bara blir krångligare ju mer man lär sig

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon315148:

Kul att du valde just den. Du får gärna berätta hur du upplever skärmen.

Hur kommer du att koppla den till Mac mini? HDMI eller DisplayPort? Tidigare hört att DisplayPort gav högre uppdateringsfrekvens men vet inte om det fortfarande stämmer med nya M1.

Jag har inte jämfört så många skärmar men jag kan säga att gå från Retina-skärmen i MacBook Pro 13 (sent 2012) till en billig Toshiba Satellite Pro R50-B-140 med TN-panel var bedrövligt. Kunde bokstavligen se alla pixlar. Det var inte min dator utan jag lånade den bara och nu sitter jag på en gammal 1080p skärm med IPS-panel från Lenovo. Så nog allt ser man skillnad på budget eller kanske mer korrekt TN- och IPS-panel (sitter ju ofta TN-paneler i budgetlaptops). Dåliga betraktningsvinklar också, minsta lilla vinkel och skärmen blev dimmig. Vill även minnas att äldre MacBook Airs, innan de fick Retina, inte såg så trevliga ut heller när man hade vant sig vid sin Retina-skärm.

Just nu använder jag HDMI-kabeln från min Xbox One X (så får någon nytta av den...), men kommer skaffa en DisplayPort-kabel vad det lider.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bifrost11:

Vad gäller upplösningen är det väl mest en fråga om avstånd och synskärpa för egen del ger 4k på en 27" skärm för liten text och då behöver jag ju ändå skala upp bilden. Vad jag hört är väl Mac bättre på just den delen så det kanske mer är ett problem för oss som kör Windows.

Apple har kör iMac med 5K på 27 tum och 4K på 21 tum i flera år. Hösten 2014 kom de första 5K-modellerna.

Så nej, inget problem.

Helt annan sak med Windows där det finns så mycket programvaror som slutar fungera om kör något än 100% skalning. Särskilt interna programvaror och olika typer av systemlösning, säljsystem, kundsystem etc.

Därav att man sätter 43-tums 4K-skärmar på skrivbordet och tycker att just 4K på 27 är för "litet". Eftersom det inte går att använda upplösning till bättre på kvalitet på en lång rad programvaror. Varpå hela marknaden är kvar i 1080p och 1440p.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Datavetare

Här kommer mitt amatörutlåtande (är definitivt ingen expert på bild) på LG 27UL650: helt klart ett steg upp från den Samsung U28E590D jag använde innan, men även den fungerade helt OK när jag skruvat ned ljusreglaget till en rimlig nivå.

LG 27UL650 hade ljusvredet på 90 %, då jag gillar "ljust" tema hade det nog resulterat i solbränna...

Testade att slå på HDR, MacMini ser att skärmen har stöd för det när man kör via DP. Kanske jag som gör något fel, men tyckte det såg galet ut med extremt övermättade färger. Kanske måste till någon form av kalibrering. Kör med HDR avslaget och är då nöjd!

På det stora hela är jag nöjd med skärmen. Det jag primärt tittar på är: renderas text bra, d.v.s. inga konstiga effekter i kanterna. Svar ja.

Är det "bra" färg och kontrast, ja det är ett steg upp från monitorn jag körde innan och också ett klart steg upp från min jobbdator (Dell Latitude 7400 från 2019) och skärmen på jobbet (den 24" 1920x1080 Dell skeppar med sina bärbara).

Ställd mot Surface Pro: kan inte säga vilken som är bättre, LG 27UL650 är inte blank men har ändå samma "tryck" i färger/kontrast, tror det är ett gott betyg för LG-skärmen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yoshman:

Testade att slå på HDR, MacMini ser att skärmen har stöd för det när man kör via DP. Kanske jag som gör något fel, men tyckte det såg galet ut med extremt övermättade färger. Kanske måste till någon form av kalibrering. Kör med HDR avslaget och är då nöjd!

Ett tecken på att skärmen inte växlade om till HDR på egen hand. Alternativ att Mac OS inte alltid mappar om SDR->HDR. SDR-bild forcerat till HDR-omfång blir galet. Ser ut som folk brinner.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Här kommer mitt amatörutlåtande (är definitivt ingen expert på bild) på LG 27UL650: helt klart ett steg upp från den Samsung U28E590D jag använde innan, men även den fungerade helt OK när jag skruvat ned ljusreglaget till en rimlig nivå.

LG 27UL650 hade ljusvredet på 90 %, då jag gillar "ljust" tema hade det nog resulterat i solbränna...

Testade att slå på HDR, MacMini ser att skärmen har stöd för det när man kör via DP. Kanske jag som gör något fel, men tyckte det såg galet ut med extremt övermättade färger. Kanske måste till någon form av kalibrering. Kör med HDR avslaget och är då nöjd!

På det stora hela är jag nöjd med skärmen. Det jag primärt tittar på är: renderas text bra, d.v.s. inga konstiga effekter i kanterna. Svar ja.

Är det "bra" färg och kontrast, ja det är ett steg upp från monitorn jag körde innan och också ett klart steg upp från min jobbdator (Dell Latitude 7400 från 2019) och skärmen på jobbet (den 24" 1920x1080 Dell skeppar med sina bärbara).

Ställd mot Surface Pro: kan inte säga vilken som är bättre, LG 27UL650 är inte blank men har ändå samma "tryck" i färger/kontrast, tror det är ett gott betyg för LG-skärmen.

Tack för utlåtandet.

Permalänk
Medlem

När det gäller skärmar tycker jag rtings.com har bäst tester.
De har färska rekommendationer som gjorda för dig här: https://www.rtings.com/monitor/reviews/best/mac-mini

Själv var jag inne på att https://www.komplett.se/product/1164956/datorutrustning/bilds... kunde vara ett bra och prisvärt alternativ (3.5kkr om du hinner få iväg beställning idag), men sen kom jag fram till att jag ska vänta och testa med mina befintliga skärmar ett tag först (beställde en mini i helgen, vet inte när jag får den än). Om du ska ha 4k så får du gå upp lite i pris antar jag.

Permalänk
Inaktiv

Av olika anledningar har det inte blivit något köp ännu, men nu har mina prioriteringar ändrats också.

Mina prioriteringar nu är inbyggd USB-hubb samt USB-C. Sen önskar jag 110-220 PPI och sRGB kalibrerad.

Jag måste inte ha 4K men många påstår att mindre än 4K på 27-tum gör texten suddig i macOS? Samtidigt prioriterar jag större text. Jag vet att man kan välja större text i inställningarna, men jag testade det på en MacBook Air M1 och texten var fortfarande för liten för min smak ihop med skärmstorleken (2K på 13-tum).

Så vad säger ni, duger 2K på 27-tum eller bör det vara 4K? 2K på mindre skärm bör ju vara okej då det blir mer än 110 PPI. 2K på 27-tum verkar dock hamna på 109 PPI vilket ju blir marginell skillnad om man utgår från 110 PPI.

Mitt största orosmoment nu är vilka skärmar som är kompatibla med Mac mini M1. Förstår att en del har problem. Ska man undvika Dell? Trist då de verkar vara sRBG-kablibrerade och finns med inbyggd USB-hubb och USB-C. Överväger nu Philips P-Line 279P1 (ska vara kompatibel då Macforum säljer den), men det enda jag tvekar på där är sRGB som är 122% vilket jag alltså tolkar som ej kalbirerad för att hålla korrekt sRBG-profil?

Jag minns vad ni skrev här om att skärmkalibirering är en hel vetenskap och mest marknadsföring från tillverkarna. Fast det känns konstigt eftersom de som sysslar med bilder eller dylikt faktiskt utgår ifrån detta. Även hört folk säga att Dell har just bra skärmar för bildbehandling. Nu syftar jag inte på bilder för utskrift för det är som bekant Adobe RGB istället.

Kan tillägga att skärmen endast är tänkt för Mac mini M1 just nu, men jag vill ha möjlighet att ansluta en annan dator med Windows eller Linux om jag vill. Är 4K på 27-tum då ett problem kanske? Folk säger att allt blir för smått i Windows, någon som vet hur det är med Linux t.ex. Linux Mint?

Permalänk
Bildexpert 📺

Du får avsevärt sämre textrendering med 2K eller 2,5K jämfört med 4K eller 5K. Är du van med hur MacOS ser ut på Apples egna retinaskärmar är det en tydlig försämring. Tänk på att 4K ger fyra gånger fler pixlar jämfört med 2K/Full HD.

Du går från detta med en 4K-skärm:

...till detta med 2K/Full HD

Ifall du är ute efter sRGB som färgmål finns det två vägar att gå: en skärm som kan köra sRGB som den ska, vilket tyvärr inte går att läsa sig till i specar utan måste testas fram. Alternativet är att arbeta med egen färgkalibreringsutrustning och färgprofiler. De program som använder profiler, likt photoshop och Final Cut kommer att ge mer korrekta färger. Andra program som inte tar hänsyn till profiler kommer att ge fel färger så fort du har en skärm som avviker.

Annars verkar det som du fastnar i den vanliga fällan med allt mer orealistisk önskelista? Lätt hänt att man frågar efter en skärm som inte finns eller som finns men då också kostar därefter. Prioritera de saker du inte kan ersätta. Likt grundläggande färg- och bidlkvalitet. USB-hubbar och USB-C-funktioner är inte kritiska för en skärm och dess funktioner går alltid att komplettera på annat sätt.

Permalänk
Inaktiv

Hittade denna sida angående PPI. 2K på 27-tum är tydligen okej då det är nära 110 PPI (108,8 PPI för att vara exakt).

https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/

Då skulle exempelvis denna funka sett till PPI:
https://www.dustinhome.se/product/5011184493/ultrasharp-u2721...

Alternativ denna som får högre PPI p.g.a. mindre skärm:
https://www.dustinhome.se/product/5011172497/ultrasharp-u2520...

Har inget behov av RJ45 med Mac mini M1, men skulle ändå uppskatta det i skärmen för ev. framtida laptop.

Dock är det oklart om dessa Dell-skärmar är kompatibla med Mac mini M1. Philips P-Line 279P1 27" är fortfarande intressant bortsett från färgkalibreringen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Du får avsevärt sämre textrendering med 2K eller 2,5K jämfört med 4K eller 5K. Är du van med hur MacOS ser ut på Apples egna retinaskärmar är det en tydlig försämring. Tänk på att 4K ger fyra gånger fler pixlar jämfört med 2K/Full HD.

Du går från detta med en 4K-skärm:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/45668?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDU2NjgiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiMmEyY2U1ZTVmMDVlMWEyMzI3YmMyYjFlYzI1OTI4ZmIifQ%3D%3D

...till detta med 2K/Full HD
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/45666?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDU2NjYiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiNmQyYmU4YzlkY2UyYjRhODFkODQxMGVjOWNkYjY3MzgifQ%3D%3D

Ifall du är ute efter sRGB som färgmål finns det två vägar att gå: en skärm som kan köra sRGB som den ska, vilket tyvärr inte går att läsa sig till i specar utan måste testas fram. Alternativet är att arbeta med egen färgkalibreringsutrustning och färgprofiler. De program som använder profiler, likt photoshop och Final Cut kommer att ge mer korrekta färger. Andra program som inte tar hänsyn till profiler kommer att ge fel färger så fort du har en skärm som avviker.

Annars verkar det som du fastnar i den vanliga fällan med allt mer orealistisk önskelista? Lätt hänt att man frågar efter en skärm som inte finns eller som finns men då också kostar därefter. Prioritera de saker du inte kan ersätta. Likt grundläggande färg- och bidlkvalitet. USB-hubbar och USB-C-funktioner är inte kritiska för en skärm och dess funktioner går alltid att komplettera på annat sätt.

Jag är ju inget proffs men känner att jag vill ha en så korrekt färgåtergivning som möjligt, så att om jag redigerar en bild eller video att det inte ser konstigt ut på andras skärmar. Kommer börja med iMovie och ev. testa DaVinci Resolve. Final Cut Pro kan vara intressant när/om jag växer ur iMovie (nybörjare alltså).

Reagerade när någon sa att en Dell-skärm matchade bra med en Mac avseende färgåtergivning (och jag tänker att Apples skärmar har bra färgåtergivning). Fast det kanske såg rätt ut i just det programmet som du skriver (Adobe).

Att jag har orealistisk önskelista vet jag inte, men det kanske jag har. Självklart är USB-hubb och USB-C inga kritiska funktioner utan mer något som skulle göra skärmen mer mångsidig. Jag slipper köpa en USB-hubb (merkostnad och ser plottrigt ut) och USB-C gör det enkelt att ansluta laptops som mer och mer går åt att bara erbjuda USB-C.

Angående FHD/2K och 4K så var det länge sedan jag hade en Retina-skärm. Hade MacBook Air M1 nyligen men blev mer störd av hur smått allt var, fast den är ju 13-tum också. Det jag tänker mer på är hur mångsidig en 4K skärm är om man vill köra Windows eller Linux vid sidan om. Fast jag bör kanske fokusera på Mac nu då det är planen.

Permalänk
Inaktiv

Det här var ju förvirrande...

"Buying a display with a pixel density in the red zone usually isn’t a good choice, if you want to run “default for this display”. For example, 160PPI will show non-Retina UI too small, but Retina UI too large (it’s worth noting this can be used to buy a display that shows larger text and UI for those who need or prefer it)."

Så 109 PPI är bättre än 163 PPI då 109 PPI visas som non-Retina och 163 PPI som Retina (Retina behöver minst 220 PPI).

Det är sånt här jag oroar mig för, att folk är mer fokuserade på Retina-skärm utan att ta hänsyn till storleken. För min del tar jag nog hellre non-Retina med rätt UI storlek. Alternativ större.

Det står också att 99% sRGB är ett bra riktmärke för skärmar.

"“99% coverage of the sRGB spectrum” or similar message in the marketing text is usually a good sign, and what you’ll want to look for if buying a display for web or app development."

Källa: https://bjango.com/articles/macexternaldisplays/

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, den där sidan skapar mer förvirring än vad som behövs och har förekommit förut. Så antagligen något som ofta googlas fram.

Tänkt på att informationen dels är från 2016. Dels svarar för den situation som gäller för det kontext artikelförfattaren försöker beskriva. Den att han arbetar med att skapa grafik på basis av pixlar (för programutveckling etc.) och alltså vill hålla alla skalningsförhållanden på heltalsnivå (1x, 2x, 3x etc.) och samtidig behålla det fysiska måttet.

Det är inte en allmän förklaring att en skärm med 160 ppi skulle fungera dåligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Ja, den där sidan skapar mer förvirring än vad som behövs och har förekommit förut. Så antagligen något som ofta googlas fram.

Tänkt på att informationen dels är från 2016. Dels svarar för den situation som gäller för det kontext artikelförfattaren försöker beskriva. Den att han arbetar med att skapa grafik på basis av pixlar (för programutveckling etc.) och alltså vill hålla alla skalningsförhållanden på heltalsnivå (1x, 2x, 3x etc.) och samtidig behålla det fysiska måttet.

Det är inte en allmän förklaring att en skärm med 160 ppi skulle fungera dåligt.

Missade att informationen dels är från 2016. Tack för förklaring.

Permalänk
Medlem

För vanliga skärmar så har jag ofta trillat till Dells ultrasharp linje. Jag tycker alla de skärmar jag haft hemma och på jobbet har varit kanon. Får dock för mig att 1440p kostar runt 4-5000 (senast jag köpte en var 2016) så en 4k variant kanske fortfarande kostar runt 8k?

edit:
Att kontakterna sitter undertill ser jag inte som en deal breaker utan en fördel...

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Tickar kanske inte alla boxar, (inte 4k) men jag funderar på Asus PA278CV till min mini M1.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5721386

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jud1th:

För vanliga skärmar så har jag ofta trillat till Dells ultrasharp linje. Jag tycker alla de skärmar jag haft hemma och på jobbet har varit kanon. Får dock för mig att 1440p kostar runt 4-5000 (senast jag köpte en var 2016) så en 4k variant kanske fortfarande kostar runt 8k?

edit:
Att kontakterna sitter undertill ser jag inte som en deal breaker utan en fördel...

Väldigt intresserad av Dells skärmar, men tvekar då det har varnats för dem (kompatibilitet med Mac mini M1). Det stämmer att en 4K skärm från Dell kostar ca 8k, vilket är för mycket för mig. Prioriterar dock inte 4K längre.

Angående kontakter så utgick jag ifrån att jag inte kunde rotera skärmen. Det är ju inget problem med Dells skärmar eller de skärmar jag har kollat på då många kan roterar. Har dock en äldre skärm hemma som inte går att rotera och det är pilligt att koppla in sladdarna underifrån. Håller annars med om att det är snyggare att ha det inkopplat underifrån när de väl sitter där.

Skrivet av Umbriel:

Tickar kanske inte alla boxar, (inte 4k) men jag funderar på Asus PA278CV till min mini M1.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5721386

Hittar ingen svensk återförsäljare.

4K är inget krav för mig längre. Däremot önskar jag fortfarande sRGB kalibrerad, matt skärm, 27-tum och höj-/sänkbar fot. Även USB-C vore önskvärt. Inbyggd USB-hubb är inget krav heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Väldigt intresserad av Dells skärmar, men tvekar då det har varnats för dem (kompatibilitet med Mac mini M1). Det stämmer att en 4K skärm från Dell kostar ca 8k, vilket är för mycket för mig. Prioriterar dock inte 4K längre.

Angående kontakter så utgick jag ifrån att jag inte kunde rotera skärmen. Det är ju inget problem med Dells skärmar eller de skärmar jag har kollat på då många kan roterar. Har dock en äldre skärm hemma som inte går att rotera och det är pilligt att koppla in sladdarna underifrån. Håller annars med om att det är snyggare att ha det inkopplat underifrån när de väl sitter där.

Hittar ingen svensk återförsäljare.

4K är inget krav för mig längre. Däremot önskar jag fortfarande sRGB kalibrerad, matt skärm, 27-tum och höj-/sänkbar fot. Även USB-C vore önskvärt. Inbyggd USB-hubb är inget krav heller.

Har inte läst så mycket kring nya M1 macarna. Vad är det för kompabilitetsproblem som är vanliga?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X