Hur får man tag i ett RTX 3060 Ti?

Permalänk

Hur får man tag i ett RTX 3060 Ti?

Nu är det så att jag beställt alla delar till ny PC förutom grafikkort. 3070 känns helt enkelt för dyrt.

Vill ha ett 3060 Ti när det lanseras (2 dec har jag uppfattat det som) men det går ju inte att förboka och återförsäljarna verkar inte ha någon aviseringsfunktion för den som är intresserad. Hur brukar release gå till? Ska man glo på återförsäljarnas hemsidor 1 dec kl 23:59 och uppdatera sidorna i förhoppning om att något dyker upp? Är 2 december ens bekräftat?

Det hör till saken att jag inte haft en speldator på många år och det vore riktigt surt att missa lanseringen då jag inte har något annat grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

3060 Ti har inget bekräftat lanseringsdatum än, 2 dec är bara ett rykte. Grafikkorten brukar även släppas kl. 15 svensk tid och inte vid midnatt. I övrigt är det som du säger att du får uppdatera sidorna när korten släpps och hoppas att du får tag på ett. Förhoppningsvis kommer det inte vara helt hopplöst att få tag på ett, tillgången på 3070 har varit bättre än 3080/3090 i alla fall.

Permalänk
Skrivet av perost:

3060 Ti har inget bekräftat lanseringsdatum än, 2 dec är bara ett rykte. Grafikkorten brukar även släppas kl. 15 svensk tid och inte vid midnatt. I övrigt är det som du säger att du får uppdatera sidorna när korten släpps och hoppas att du får tag på ett. Förhoppningsvis kommer det inte vara helt hopplöst att få tag på ett, tillgången på 3070 har varit bättre än 3080/3090 i alla fall.

Tack så mycket för hjälpen 😃

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D - KFA2 RTX 3060 Ti 8 GB -
MSI MPG B550 Gaming Plus - HyperX Fury 3600 Mhz 16 GB
WD SN550 NvmE 1 TB - Corsair AX850
Cooler Master GT301 - Peerless assassin 120 SE

Permalänk
Medlem

Att Nvidia skulle presentera och lansera ett nytt kort på 1.5 veckor låter lite otroligt. Kanske så presenterar de till den 2:a och släpper längre fram. 2060 släpptes till exempel i januari och Ampere liknar ganska mycket Turing i lansering. Sedan kanske de skjuter på den för att tillverka mera fullstora kretsar för att konkurrera mot AMD.

Permalänk
Medlem

Från någon som också har lite dålig koll på läget, brukar nya kort enbart släppas online eller brukar det även finnas ett par stycken i butiker vid släppdagen? Jag är verkligen inte sån som tältar utanför butiker men kan det vara värt att svänga förbi en butik precis när de öppnar, exempelvis webbhallen, och plocka upp ett kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemko2v:

Från någon som också har lite dålig koll på läget, brukar nya kort enbart släppas online eller brukar det även finnas ett par stycken i butiker vid släppdagen? Jag är verkligen inte sån som tältar utanför butiker men kan det vara värt att svänga förbi en butik precis när de öppnar, exempelvis webbhallen, och plocka upp ett kort?

Om tillgängligheten är likadan som den var för de andra ampere korten kommer du behöva vara i butik mycket tidigare än release minuten om de får in några alls till butik. Vet inte riktigt hur det ser ut här i Sverige men vet att det var folk som campade utanför microcenter i en vecka för att få ett 3090/80 och några fick ändå inget. Givet så är förmodligen efterfrågan på ett 3060 Ti mindre än 3080 på launch, men värt att ha i åtanke. Jag skulle inte chansa på fysisk butik, speciellt inte med de rådande restriktioner och rekommendationer vi har idag. Bästa är att spamma F5 från 14:55 och hoppas på det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkkkken:

Om tillgängligheten är likadan som den var för de andra ampere korten kommer du behöva vara i butik mycket tidigare än release minuten om de får in några alls till butik. Vet inte riktigt hur det ser ut här i Sverige men vet att det var folk som campade utanför microcenter i en vecka för att få ett 3090/80 och några fick ändå inget. Givet så är förmodligen efterfrågan på ett 3060 Ti mindre än 3080 på launch, men värt att ha i åtanke. Jag skulle inte chansa på fysisk butik, speciellt inte med de rådande restriktioner och rekommendationer vi har idag. Bästa är att spamma F5 från 14:55 och hoppas på det bästa.

Jo är medveten om att det brukar vara så borta i staterna, men undrade om det verkligen brukar campa snubbar utanför elgiganten i Sverige också. Aldrig sett det förut så var lite osäker, men antar att det händer.