Ny server och nytt OS

Permalänk
Medlem

Ny server och nytt OS

Tjena!

Har idag en Dell T310 med Freenas där jag kör smb delning och plex server
lyckades dock buda hem en HP Microserver gen8 då jag vill ha en tystare server. Så tänkte dra igång på nytt.

HP servern kommer köra 16GB ram och ha Xeon E3-1265L V2 cpu, SSD till OS.

Servern kommer i första hand köra:
SMB delning
Plex server
Egen VPN
Home assisstant
Kontroll av hårddiskar med jämna mellanrum

Freenas är ju gratis men har även tillgång till Windows Server 2016, och funderingarna är vilket man ska köra? Eller vilka andra alternativ ska man titta på? Viktigast av allt är att det finns ett GUI

Freenas har jag suttit med i 1-2 år nu men tycker det är väldigt avancerat, dock funkar det jag vill under denna tiden. Windows server har jag aldrig pysslat med men känns ganska användarvänligt. Linux är jag inte helt främmande till men mest skrivbordsmiljö och terminalen via guider.

En annan fråga, vad jag läst mig till så klarar denna bara av raid 1 eller 0? Jag hade velat ha raid 5, antar att kortet måste bytas ut? Om jag inte kör freenas och raidz (softwareraid)?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Well du skulle säkert kunna köra allt på samma maskin i samma konfig som du gör nu.
Vill du virtualisera allt har du Hyper-V eller Proxmox (där det är OS'et) som kanske är mer lämpat?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Well du skulle säkert kunna köra allt på samma maskin i samma konfig som du gör nu.
Vill du virtualisera allt har du Hyper-V eller Proxmox (där det är OS'et) som kanske är mer lämpat?

kan verkligen rekommendera att virtualisera med Proxmox. Då kan du bryta ut att varje funktion kör i sin egna "server", mycket lättare att se till att driften är så smärtfri som möjligt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av broderbluff:

kan verkligen rekommendera att virtualisera med Proxmox. Då kan du bryta ut att varje funktion kör i sin egna "server", mycket lättare att se till att driften är så smärtfri som möjligt

Jag tackar för svar men tror du felciterat:)
Om man slapp putta ut ett OS över PXE och man slapp aktivera licens för varje virtuell windowsmaskin så absolut. Såklart berooende på vad syftet är och om man kan köra på en windowsmaskin.

Om man ändå kunde använda egen KMS-host..

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag har kikat lite på proxmox och det är intressant, så kanske drar ett test när nya servern kommer hem innan man för över allt till den.

Läste lite att proxmox kan sköta lagring i ZFS så kanske kan utesluta freenas helt om jag kör det? Sen köra en vm med ubuntu server och där kan jag dra in pi-hole, plexserver, homeassisstant i samma vm? Eller ska man köra en vm för varje pryl jag vill göra? känns som det blir många OS och onödig användning av ram?

Den största frågan är ju om jag kan flytta över mina lagringsdiskar från min freenas (ZFS RaidZ) till proxmox och importera dom bara?

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Sådär i huvudet vet jag inte om man bara kan flytta en raid hursom.
Förvisso kan du köra allt i samma VM men då går syftet kanske isär lite, man vill ju inte behöva ominstallera/konfa om allt vid ett korrupt OS.

Om du känner igen FreeNAS och vet att det funkar kan du också köra vidare på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Sådär i huvudet vet jag inte om man bara kan flytta en raid hursom.
Förvisso kan du köra allt i samma VM men då går syftet kanske isär lite, man vill ju inte behöva ominstallera/konfa om allt vid ett korrupt OS.

Om du känner igen FreeNAS och vet att det funkar kan du också köra vidare på det.

Ja de känns nästan enklast i dagsläget men samtidigt inte lika mycket möjligheter då jag gärna vill ha in lite till

Visa signatur

GAMING W11 R5 5600G 6x3.9GHz RTX 3060 16Gb@3600MHz NVMe 500Gb
LAGRING unRaid 29Tb Storage, 1Tbx2 Cache, 32GB@2133MHz, R7 1800x 8x3.6GHz
Misc Proxmox 2x250Gb Raidz-1 GTX 1070 16GB@2133MHz R7 1800x 8x3.6GHz

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Proxmox och testat mig fram vad som funkar bäst.
Själv virtualiserar jag TrueNAS och det funkar väldigt bra.