Permalänk
Medlem

Bli bra inom automation?

Fel ämne kanske men vet inte vart jag ska placera frågan.

Jag jobbar som industrielektriker. Jag har alltid tyckt programmering har varit intressant men inget jag ägnat mig åt i större utsträckning. Fick hänga med en extern på jobbet som programmerar våra styrsystem osv. Ser så jäkla intressant ut att arbeta med nya lösningar, programmera. Vi har mestadels Siemens men även en hel del ABB. Jag vill helt enkelt bli jäkligt duktig på detta.
Youtube-kanaler, böcker, kurser?
Att arbeta i de olika systemens program t ex TIA portal utan att lägga ut en massa pengar?

Permalänk
Medlem

2 årig YH. Det finns en drös utbildningar inom detta. Sedan går även högskola även om det är längre väg.

Nu jobbar du som elektriker och då kanske har lite koll. Annars inom automation så vill man ofta ha någon som vet vad den sysslar med, där 2 årig YH plus självstudier är en bra grund.

Permalänk
Medlem

Jag kan varmt rekommendera att ladda ner Beckhoffs utvecklingsmiljö Twincat 3. Utvecklingsmiljön är gratis att använda och du kan göra simuleringar om du har en intel processor. "TwinCAT 3.1 – eXtended Automation Engineering (XAE)" Är det du ska ha.

Det finns en mängd guider både i video och textformat.