Lämplig (Dolby Atmos) Soundbar

Permalänk
Medlem

Lämplig (Dolby Atmos) Soundbar

Hej,

Nytt område för mig så behöver lite input.
Köpt Xbox Series X och just beställt en LG CX TV som förhoppningsvis kommer hem snart.
Nu tänkte jag uppgradera ljudet till detta system.
Kommer att användas till enbart spel och film, typ 50/50 (ingen musik alls) i rektangulärt TV/spel-rum.

Soffan står mot väggen, så ev surrond högtalare får sitta på sido-väggarna, inte optimalt men så är livet.

Samsung HW-Q950T verkar hyfsat men med taskig mjukvara?
För 8k (BF deal) är det värt det, eller finns det bättre för runt samma pengar?

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Dålig respons här, så jag tog risken och köpte den (HW-Q950)

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Dålig respons här, så jag tog risken och köpte den (HW-Q950)

Q950 kommer du bli helnöjd med Särskilt för det priset.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Dålig respons här, så jag tog risken och köpte den (HW-Q950)

Jaaa, håller med dig! Du får berätta vad du tycker om soundbaren! Är lite kluven men samtidigt så kliar det i fingrarna haha!

Permalänk
Medlem

Jag har förra årets modell HW-Q96, eller vad den heter, med 7.1.4 system och är riktigt nöjd med vad den levererar för de 7990 jag gav.
Så du kommer nog bli nöjd!
Enda jobbiga är att den kan gå i viloläge lite väl snabbt ifall den blir idle. En lösning som funkar för det mesta, iaf för mig och andra, är att koppla upp den till wifi för då håller den sig vaken lite längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Q950 kommer du bli helnöjd med Särskilt för det priset.

Låter betryggande 👍

Skrivet av Yaxer:

Jaaa, håller med dig! Du får berätta vad du tycker om soundbaren! Är lite kluven men samtidigt så kliar det i fingrarna haha!

Absolut, har inte fått något leveransbesked alls, men återkommer med ett omdöme

Skrivet av Pentav:

Jag har förra årets modell HW-Q96, eller vad den heter, med 7.1.4 system och är riktigt nöjd med vad den levererar för de 7990 jag gav.
Så du kommer nog bli nöjd!
Enda jobbiga är att den kan gå i viloläge lite väl snabbt ifall den blir idle. En lösning som funkar för det mesta, iaf för mig och andra, är att koppla upp den till wifi för då håller den sig vaken lite längre.

Tack för tipset 👍

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Jag kanske är riktigt trög eller kan inte läsa/förstå riktigt, men har en fråga som jag hoppas övriga smarta människor här ute kan lösa.

Har ju som skrivit ovan köpt en HW950 soundbar och börjar så smått kolla upp installationen.
Här är frågan: Kan man koppla sin Xbox Series X genom soundbaren (HDMI) och fortfarande få ut fulla 40Mbit/s på HDMIn eller skall man koppla Xbox till TVn (LG65CX) och TVn till soundbaren via eARC? Går ens det sistnämnda så man kan få ut ATMOS ljud när man tittar på film osv?
Kan ju testa sig fram, men gör hellre rätt från början

Än så länge ger soundbaren och det övriga högtalarna bra känsla i vilket fall, får återkomma när jag hört hur de låter

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Xbox till tv så får du VRR. Du får Atmos via eARC till soundbaren.

Permalänk
Medlem

Tack @Michael1

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Uppkopplat och testat
Kommer man från vanligt TV-ljud är det ju svårt att säga exakt hur bra anläggningen är, men efter lite Star Wars klipp och en film senare så är familjen väldigt nöjd iaf 👍 bra bas och bra surround!
Men ...
Kör ju från Xbox Series X, HDMI till TVn, HW950 till TVns HDMI 2 (eARC) men Xboxen säger att jag inte har ATMOS stöd.
Måste man koppla Xbox => HW950 => TV för att få Atmos? eller är det någon inställning jag missat?

Visa signatur

/O