Bättre stabilitet med kabel till meshnod?

Permalänk
Medlem

Bättre stabilitet med kabel till meshnod?

Jag kör stationära datorn med wifi via externt nätverkskort i dagsläget eftersom jag vägrar dra synlig kabel genom hela lägenheten. Det fungerar bra för det mesta men lite stabilitetsproblem ibland.
Hittade ett bra erbjudande på ett paket med 3 meshnoder och funderade på om det är mer stabilt att koppla datorn trådat till en nod i ett meshnätverk eller om det fortfarande blir samma problematik mellan meshnoderna som det blir mellan trådlöst nätverkskort och bef router.

Visa signatur

| Ryzen 3600 | RX5700XT | 16GB DDR4@3200MHz | Asus b450 ROG Strix | Corsair RM750X | Corsair Carbide 275R |

Permalänk
Medlem

Mesh noder kan kopplas upp med 3 olika tekniker, från bäst till sämst:

  1. Med kabel

  2. Med eget wifi backhaul

  3. I samma wifi när som klienterna använder

De flesta mesh noder kan också fungerar som en brygga, dvs. man kan kabel koppla klienter till den.
Ju sämre uppkopplingsteknik mesh noden har desto mer vinner du på att kabel koppla en klient.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Mesh noder kan kopplas upp med 3 olika tekniker, från bäst till sämst:

  1. Med kabel

  2. Med eget wifi backhaul

  3. I samma wifi när som klienterna använder

De flesta mesh noder kan också fungerar som en brygga, dvs. man kan kabel koppla klienter till den.
Ju sämre uppkopplingsteknik mesh noden har desto mer vinner du på att kabel koppla en klient.

Tack för svar men hur mesh fungerar och kan kopplas vet jag redan, jag undrar om det är mer stabilt att koppa datorn med kabel mot en meshnod än att köra trådlöst till befintlig router eller om problematiken med instabilitet är samma när meshnoderna pratar med varandra som när nätverkskortet pratar med routern.

Visa signatur

| Ryzen 3600 | RX5700XT | 16GB DDR4@3200MHz | Asus b450 ROG Strix | Corsair RM750X | Corsair Carbide 275R |

Permalänk
Medlem

Beror ju helt på vad som orsakar dina nuvarande stabilitetsproblem.
När man bor i lägenhet så är det oftast en massa wifi nät som stör varandra.
2.4Ghz är ju mer utsatt för detta men 5Ghz kan ju ha svårt att nå alla rum, speciellt om det är betong väggar.

Om din huvud nod placeras där routern står idag och mesh noden där din dator står blir det antagligen samma problem.
Om mesh noden kan placeras på en bättre plats kan det försvinna.
Förhoppningsvis har också mesh noden bättre antenn än ditt externa wifi kort.

Själv skulle jag nog aldrig köpa ett mesh system utan eget backhaul.
Med eget backhaul så kan man ju få bra fart via Wifi även på andra mesh noder än huvud noden.
Så det kan ju hända att en placering nånstans i mellan router och dator för noden ger bättre stabilitet, även om man fortsätter med wifi i datorn.

Det är ju som vanligt svårt att veta innan man har testat.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W