HP Omen 30L GT13-0155no – NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk

HP Omen 30L GT13-0155no – NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Förutsättning; Bygga själv är inget alternativ.

Genom Benify kan jag köpa denna dator för 19 990 kr;
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2S3Q6E...

Intel® Core™ i7-10700K (3,8 GHz basklockfrekvens, upp till 5,1 GHz med Intel® Turbo Boost Technology, 16 MB L3-cache, 8 kärnor)
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080 (10 GB GDDR6X dedikerat)
512 GB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
HyperX® 16 GB DDR4-3200 XMP RGB SDRAM (2 x 8 GB)
Windows 10 Home 64

Jag slog i helgen till på den HP Omen som Elgiganten sålde för 13 900 kr.
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...
AMD Ryzen 7 3700X
NVIDIA GeForce RTX 3070 graphics
16 GB DDR4 RAM, 512 GB SSD
Windows 10 Home 64

Jag är en periodare när det gäller gaming och primärt är det COD Cold War som lockar och driver behovet av en ny speldator.
Budgeten är inte så viktigt, utan mer vilken av de här två som ger mig mest bang for the bucks, ger 3080 med i7 10700 K värd 7 000 kr mer bang for the bucks så tar jag den.

Input tas gärna emot.

Permalänk
Medlem

Pest eller kolera? Jag föreslår då den billigaste. Bägge är en bra bit bortom bang/buck.
10400F & 1660S är var sötpunkten för bang/buck ligger.

Du kan annars be Inet, webhallen eller komplett m.fl sätta ihop en dator där du väljer delarna, ofta gör dem det helt gratis om du beställer på på Svarta fredagen, som infaller nu på fredag den 27:e.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Jag roade mig att bygga ihop en "motsvarande" på INET och hamnade på 16 021 inkl. Windows och montering. Min strategi var att hålla ner komponent-kostnaden och välja motsvarande delar där det gick. Det enda jag vet ang. komponenterna är att det är Hyper X RAM [jag valde billigaste] och WB Black SSD. I da fall där "bättre" komponenter fanns till lägre pris pga. BF Week så valde jag dessa. CPU:n är billigaste 3070:n hos INET.

En skillnad är att HP Omen är Micro-ATX.
EDIT: ponera att vi kan räkna bort byggkonstnaden.

Finns det andra sätt att "speca ner bygget"?

https://www.inet.se/datorbygge/b1209460/rtx-3070

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fenrisulvfan:

Pest eller kolera? Jag föreslår då den billigaste. Bägge är en bra bit bortom bang/buck.
10400F & 1660S är var sötpunkten för bang/buck ligger.

Du kan annars be Inet, webhallen eller komplett m.fl sätta ihop en dator där du väljer delarna, ofta gör dem det helt gratis om du beställer på på Svarta fredagen, som infaller nu på fredag den 27:e.

Å tusan, brukar de bjuda på det då? Då ska jag vara beredd, sen lär det nog ta en 20-30 dagar för dem att bygga just nu tror jag men men

Permalänk

Det blev en HP Omen 30L GT13-0155no tillslut.
Nu återstår bara att hitta en lämplig skärm [IPS, >144 mhz].

Permalänk

Trotts snabb leverans packades inte datorn upp fören i början på denna veckan;
Kort feedback ang. HP Omen 30L GT13-0155no.
Inga som helst problem map. prestanda och performance.
Snygg och välbyggd dator med bra komponenter, HyperX Fury RGB RAM, WD Black M2, Cooler Master fläktar och vätske-kylsystem, Cooler Master Platinum PSU 750W etc, en sådan liten detalj som ett svart PCB med svarta kylflänsar. HP har valt en annorlunda väg för at vara OEM och satsat på "bygga eget komponenter".
Mycket RGB belysning att leka med för den som tycker sådant är viktigt.
Det enda problemet är värme, både CPU och GPU blir väldigt varma vid normalt spelande, både nya och lite äldre spel.
CPU idle-temp ligger runt 50 grader.
I-landsproblem, det går att ändra alla led-ljus i datorn, förutom texten på grafikkortet som är konstant vitt.
Bara det att nu ha en gaming rigg med 3080 kort känns lite speciellt.

Skärm blev tillslut en OMEN 27i [IPS, 165 hz, 1 ms G:G]

Permalänk

Kuk

Jag köpte lillebror och packade upp förra veckan.
Har bytt fläkt på cpu då den väsnades ordentligt samt satt in en fläkt till i toppen. Nu går den svalt och fint. Dock låter ff PSU
Såg dock denna precis nu från benify och funderade på att uppgradera. Ska jag köpa ett PSU går det på 1500. Sen 500 til för fläktar. Borde byta cpu kylare helt och då går 1000 till
Skillnaden I pris blir då inte så stor..
Mitt enda kriterium är att den ska vara tyst.. Så fråga. Är den det?
Iom bättre nätagg. 3080 som många säger är tystare på idle och vätskekylning..

Input tages tacksamt emot. Ljud och oväsen är iof personligt...

Permalänk
Skrivet av swe-mighty:

Kuk

Jag köpte lillebror och packade upp förra veckan.
Har bytt fläkt på cpu då den väsnades ordentligt samt satt in en fläkt till i toppen. Nu går den svalt och fint. Dock låter ff PSU
Såg dock denna precis nu från benify och funderade på att uppgradera. Ska jag köpa ett PSU går det på 1500. Sen 500 til för fläktar. Borde byta cpu kylare helt och då går 1000 till
Skillnaden I pris blir då inte så stor..
Mitt enda kriterium är att den ska vara tyst.. Så fråga. Är den det?
Iom bättre nätagg. 3080 som många säger är tystare på idle och vätskekylning..

Input tages tacksamt emot. Ljud och oväsen är iof personligt...

Den är inte tyst, fläktarna låter som ett flygplan. Jag har varit i kontakt med HP som är totalt oresonliga eftersom det är mer än 14 dagar sedan jag hämtade ut paketet [men kopplades inte in fören förra helgen].
Deras tech-support är ett skämt, jag brukar inte ta till brösttoner på forum men det är ngt exeptionella dålig kundservice.

På idle är den knäpptyst.
GPU temp vid spel ca 80c
CPU temp vid spel ca 90c
Enligt HP Tech-support är det helt normalt och datorn är konstruerad och designad för just de temperaturerna vid spel...

Prestandamässigt är datorn kick-ass dock så jag ångrar inte köpet! Jag har efterfrågad byte av min specifika dator, återkommer hur det går.

EDIT: PSUn är tyst.

Permalänk

Tack för info.. Då behåller jag min och ber någon erkänd firma bygga en tyst när lagersituationen på komponenter är bättre..

Permalänk
Medlem

Den här blir mer och mer intressant. 3080 och leverans i början av februari är inte helt fel.
Frågan är vad man kan göra för att få ner ljudet från fläktarna.
Flytta över allt till ett annat chassi kanske? Och eventuellt byta fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill Lumbergh:

Den är inte tyst, fläktarna låter som ett flygplan. Jag har varit i kontakt med HP som är totalt oresonliga eftersom det är mer än 14 dagar sedan jag hämtade ut paketet [men kopplades inte in fören förra helgen].
Deras tech-support är ett skämt, jag brukar inte ta till brösttoner på forum men det är ngt exeptionella dålig kundservice.

På idle är den knäpptyst.
GPU temp vid spel ca 80c
CPU temp vid spel ca 90c
Enligt HP Tech-support är det helt normalt och datorn är konstruerad och designad för just de temperaturerna vid spel...

Prestandamässigt är datorn kick-ass dock så jag ångrar inte köpet! Jag har efterfrågad byte av min specifika dator, återkommer hur det går.

EDIT: PSUn är tyst.

Jäklar vad höga temps. Ska det verkligen vara så? Ni som har koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifeisgood:

Den här blir mer och mer intressant. 3080 och leverans i början av februari är inte helt fel.
Frågan är vad man kan göra för att få ner ljudet från fläktarna.
Flytta över allt till ett annat chassi kanske? Och eventuellt byta fläktar?

Kan du lägga beställning på den via HP ? Står att den är slut för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av azcii:

Kan du lägga beställning på den via HP ? Står att den är slut för mig

Slut för mig med. Den med 3070 går på 18000 via Benify men det är inget vidare pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lifeisgood:

Slut för mig med. Den med 3070 går på 18000 via Benify men det är inget vidare pris.

Ringde HP, verkar komma tillbaka i lager 4 februari, men då gäller inte rabatten längre. Jag fråga om Benify kommer fortsätta gälla , dvs för 20k, och han sa att det förmodligen kommer göra det men han kan inte lova något

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt varmt oavsett rigg. Själv ligger jag på ett 3090 runt 60C GPU som max i spel och lätt överklockad 10850K(som borde gå varmare) idlar runt 37 grader och går under belastning upp till 67C. Jag har iofs 8(2 AIO) fläktar i mitt chassi men det är inte mer än max 9 grader som skiljer. Satte på en Netflixfilm som fick rulla och med full fläkt hade jag 38 grader GPU och på quiet(absolut lägsta) hade jag 47 grader.

Har du laddat hem MIS Afterburner och ställt upp fläktarna på GPU? Mina fläktar var rätt slöa out of the box så ställde upp för att få lägre temp. När jag körde benchmark Port Royal out of the box hade GPU 76 i temp, efter att jag höjde upp fläktarna så snittade den 57 grader under samma benchmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Det låter väldigt varmt oavsett rigg. Själv ligger jag på ett 3090 runt 60C GPU som max i spel och lätt överklockad 10850K(som borde gå varmare) idlar runt 37 grader och går under belastning upp till 67C. Jag har iofs 8(2 AIO) fläktar i mitt chassi men det är inte mer än max 9 grader som skiljer. Satte på en Netflixfilm som fick rulla och med full fläkt hade jag 38 grader GPU och på quiet(absolut lägsta) hade jag 47 grader.

Har du laddat hem MIS Afterburner och ställt upp fläktarna på GPU? Mina fläktar var rätt slöa out of the box så ställde upp för att få lägre temp. När jag körde benchmark Port Royal out of the box hade GPU 76 i temp, efter att jag höjde upp fläktarna så snittade den 57 grader under samma benchmark.

Synd, gillade utsdeendet på HP:n, ser lite konservativ/stilren ut för att vara en gamingdator. Men blir nog en annan dator. Hade kunnat leva med höga temps så länge komponenterna klarar det, men att den låter som ett jetplan blir nog en dealbreaker. Får hitta något annat.

Vad tror ni om detta paket istället?
https://www.komplett.se/product/1168387/datorutrustning/dator...

Såg att ramminnena är lite långsammare på 2666mhz men i övrigt ganska lika i prestanda.

Permalänk

Jag har också precis köpt min hp omen 30l med rtx 3080. Det är en grymt snygg dator. Har funderat på att lämna tillbaka den eftersom jag också upplever höga temperaturer men med tanke på vad man får för pengarna så kommer jag behålla den. Kommer sätta in en ny cpu fläkt och lägga till en fläkt under gpu. Finns många videos på Youtube hur man gör. I värsta fall nytt chassi. Men det är bara i väldigt krävande spel där cpu tempen är en aningen hög. Ca 83gr max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicodicken:

Jag har också precis köpt min hp omen 30l med rtx 3080. Det är en grymt snygg dator. Har funderat på att lämna tillbaka den eftersom jag också upplever höga temperaturer men med tanke på vad man får för pengarna så kommer jag behålla den. Kommer sätta in en ny cpu fläkt och lägga till en fläkt under gpu. Finns många videos på Youtube hur man gör. I värsta fall nytt chassi. Men det är bara i väldigt krävande spel där cpu tempen är en aningen hög. Ca 83gr max.

Köpte du den via HP Store?

Permalänk

Ja. Fick bra pris via benify 20k

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicodicken:

Ja. Fick bra pris via benify 20k

Vilket 3080 sitter det i den?

Permalänk

Hur ser ja de?

Permalänk
Medlem

Fel av mig, min CPU temp ligger en bit under 30 under idle. Nu t.ex. ligger den på 27C

Permalänk

20k för hp omen 30l rtx 3080 är super billigt. Köpa ett nytt chassi för ca 1000 + fläkt så har man ändå fått mycket billigare än många andra. Men jätte synd att hp inte byggde smart och bara tänkte på utseende. En fläkt till i fronten hade hjälpt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicodicken:

20k för hp omen 30l rtx 3080 är super billigt. Köpa ett nytt chassi för ca 1000 + fläkt så har man ändå fått mycket billigare än många andra. Men jätte synd att hp inte byggde smart och bara tänkte på utseende. En fläkt till i fronten hade hjälpt mycket

Överlägset snyggaste chassit av de jag sett.. Börjar kolla på annat men kommer alltid tillbaka till denna. Måste ju gå att lösa tempsen genom att byta ut fläktar eller liknande?

Permalänk

Problemet är konstruktionen. Den är liten och har bara en fläkt som tar in luft. Man kan sätta in en brevid psu men då kyler man mest gpu och det är inte den som behöver mest kylning i detta fall. Utan cpun är runt 80+ och det gör att fläkten går på högvarv och låter en del. Håller med dig om att den är snygg. Men hp har inte riktigt tänkt igenom kyllösningen. För de som valt i9 processor får temps på 95+ vilket är direkt skadligt för komponenterna.

Permalänk
Medlem

Jag har en HP Omen med I7-10700K samt RTX 3080 32GB ram.

http://www.bilddump.se/bilder/20210126094809-87.96.253.23.jpg

Fläkten i botten är en Noctua NF-F12 IPPC-3000 PWM och har även bytt ut den bakre till en Noctua NF-A9X14 HS-PWM Chromax svart.

GPU håller sig alltid i OK temp 60 till max 75 oavsett spel. CPU kan krypa upp till 82 någon enstaka gång men håller sig oftast 60-75 vid gaming. Då skall det även nämas att jag "överklockat" den i Omen Gaming HUB att kärnmultiplikatorn är på 52x och Cachekvot på 48x.

Fick 31000 i score på fire strike och datorn har hållt sig stabil de sessions jag spelat som oftast varar mellan 1h-4h.

Har varit inne på att byta chassi och moderkort men förstår egentligen inte varför jag skulle. Ljudet är överkomligt, jag spelar endast med headset så stör mig inte.

Har testat byta ut fläkten på AIO till en Noctua där också men upplevde sämre resultat. Antar att det beror på att den är anpassad efter standardfläkten.

Det hade gjort jättemycket tror jag om dom bara satt in en till 120mm fläkt i fronten och tagit bort en HDD plats samt kanske haft en bakre fläkt på 120mm istället. Tror att den hade varit "Perfekt" då.

Jag betalade runt 23 för min. Tänkte bygga min egna men ville inte behöva vänta 1-3månader på en GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickebus:

Jag har en HP Omen med I7-10700K samt RTX 3080 32GB ram.

http://www.bilddump.se/bilder/20210126094809-87.96.253.23.jpg

Fläkten i botten är en Noctua NF-F12 IPPC-3000 PWM och har även bytt ut den bakre till en Noctua NF-A9X14 HS-PWM Chromax svart.

GPU håller sig alltid i OK temp 60 till max 75 oavsett spel. CPU kan krypa upp till 82 någon enstaka gång men håller sig oftast 60-75 vid gaming. Då skall det även nämas att jag "överklockat" den i Omen Gaming HUB att kärnmultiplikatorn är på 52x och Cachekvot på 48x.

Fick 31000 i score på fire strike och datorn har hållt sig stabil de sessions jag spelat som oftast varar mellan 1h-4h.

Har varit inne på att byta chassi och moderkort men förstår egentligen inte varför jag skulle. Ljudet är överkomligt, jag spelar endast med headset så stör mig inte.

Har testat byta ut fläkten på AIO till en Noctua där också men upplevde sämre resultat. Antar att det beror på att den är anpassad efter standardfläkten.

Det hade gjort jättemycket tror jag om dom bara satt in en till 120mm fläkt i fronten och tagit bort en HDD plats samt kanske haft en bakre fläkt på 120mm istället. Tror att den hade varit "Perfekt" då.

Jag betalade runt 23 för min. Tänkte bygga min egna men ville inte behöva vänta 1-3månader på en GPU.

Låter ju inte dumt alls. Vad hade du för temps innan du bytte ut fläktarna?

Ser sjukt snygg ut på bilden!

Permalänk
Skrivet av Nickebus:

Jag har en HP Omen med I7-10700K samt RTX 3080 32GB ram.

http://www.bilddump.se/bilder/20210126094809-87.96.253.23.jpg

Fläkten i botten är en Noctua NF-F12 IPPC-3000 PWM och har även bytt ut den bakre till en Noctua NF-A9X14 HS-PWM Chromax svart.

GPU håller sig alltid i OK temp 60 till max 75 oavsett spel. CPU kan krypa upp till 82 någon enstaka gång men håller sig oftast 60-75 vid gaming. Då skall det även nämas att jag "överklockat" den i Omen Gaming HUB att kärnmultiplikatorn är på 52x och Cachekvot på 48x.

Fick 31000 i score på fire strike och datorn har hållt sig stabil de sessions jag spelat som oftast varar mellan 1h-4h.

Har varit inne på att byta chassi och moderkort men förstår egentligen inte varför jag skulle. Ljudet är överkomligt, jag spelar endast med headset så stör mig inte.

Har testat byta ut fläkten på AIO till en Noctua där också men upplevde sämre resultat. Antar att det beror på att den är anpassad efter standardfläkten.

Det hade gjort jättemycket tror jag om dom bara satt in en till 120mm fläkt i fronten och tagit bort en HDD plats samt kanske haft en bakre fläkt på 120mm istället. Tror att den hade varit "Perfekt" då.

Jag betalade runt 23 för min. Tänkte bygga min egna men ville inte behöva vänta 1-3månader på en GPU.

Ser jätte bra ut. Tror du hade fått ner tempen yttligare om du bytat aio till noctua u9s. Men tycker du ljudet är lägre än stock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicodicken:

Ser jätte bra ut. Tror du hade fått ner tempen yttligare om du bytat aio till noctua u9s. Men tycker du ljudet är lägre än stock?

Har funderat på att testa en sån. Hjälper det att ha två fläktar på den?

Ljudet är svårt för mig att avgöra. Har ren luftrenare i samma rum som låter mer än datorn. Men jag skulle inte rekommendera att spela utan headset.

Permalänk
Skrivet av Nickebus:

Har funderat på att testa en sån. Hjälper det att ha två fläktar på den?

Ljudet är svårt för mig att avgöra. Har ren luftrenare i samma rum som låter mer än datorn. Men jag skulle inte rekommendera att spela utan headset.

En kille på Youtube kör 2st på den. (DanKanKnows)
Och han har fått ner tempen mycket. 50-60c i spel. Han kör även en fläkt vid hdd. https://youtu.be/lDjr7-7NBko