Permalänk
Medlem

Grabben vill köpa vr

Grabben på 12 år har sparat ihop en hel del pengar till att köpa sig vr.
Dock äger jag själv inget sådant tyvärr. Men försöker ju självklart bistå med hjälp och råd när jag kan.

Men känner att här har jag ingen koll så vänder mig till er.

Han är som sagt 12 år och rätt "spinkigt" byggd men rätt lång (165cm) om det har nån betydelse.

Men de frågor jag har är:

1, Han undra vilket som är bäst av oculus rift eller HTC vice. Men då det till och med finns oculus Quest osv så har jag ingen aning?

2, Hur ser det ut med spel till de olika modellerna. Är det speciella spel till speciella märken eller kan alla köra allt typ?

Finns säkert massor jag inte tänker på men det är iaf en början och kom gärna med andra tips om ni har

Permalänk
Sötast

Läs lite i Oculus quest tråden här på swec.

Tror nog en klar majoritet skulle rekommendera detta för stunden.

Billigast (ofta med råge)
Bättre bildkvalitet än de flesta headsets (nästan ingen screen door effekt alls, samt hög upplösning)
Helt trådlöst (om man inte vill köra med sladd)
Kunna spela utan att koppla till PC
Kan spela genom att koppla till PC (trådlöst/trådat)

Man kan spela de flesta, men inte alla spel.
Man kommer åt:
Oculus affären (Quest / Rift)
SteamVR - Med vissa undantag Se Länk
Tror man kan köra Vivespel via Re-vive, men aldrig testat själv.

Permalänk
Viking

Ni ska utan snack köpa det här: https://www.elgiganten.se/product/gaming/vr-gaming/215377/ocu...
Det är riktigt bra för pengarna och det behövs ingen dator eller konsol för att driva den, den har inbyggd processor och spårningssensorer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

HTC Vive är dyra saker, det kräver en mycket kompetent spelburk kring 15-25K. Om han absolut vill ha detta, måste det finnas en orsak till detta (normalt är att man har vänner man vill spela med som har det samma).

Occulus Quest 2 är bättre och såmre på många områden:

Fördelar:

- Låg ingångspris till VR.
- Populärt, finns mycket VR skoj till OQ2.
- Helt trådlöst, dvs. ingen irriterande sladdar.
- Större upplösning.

Nackdelar:

- Facebook konto krävs. (dom kan bevaka dig, lagligt, för du skriver under på detta).
- PC inbygd med kraft som en medels mobiltelefon.
- Oprecis VR då den använder kamror till positionering.

HTC VIVE (den stora med lighthouses):

Fördelar:

- Extremt realistisk VR upplevelse.
- Hög precision på händer/kropp och "movements".
- Flera AAA spel.
- Framtidssäker, då du kan uppgradera din pc när det krävs mera saft ur VR.
- Ingen bevakar vad du gör, stor frihet inom utveckling av VR spel med.

Nackdelar:

- Extremt dyrt VR. Startpriset lär ju lätt bli min. 20K för en billig datorburk med HTC, 30K för en "ok" Vr-burk.
- Sladdbaserat, finns trådlöst att köpa till, men det är ju 3K extra i prisen, och ska laddas.

En del spel finns på båda som är samma spel, men det är inte många. Olika spel - olika lösningar.

Jag har HTC Vive. Min erfaring med VR är att det är en fantastisk upplevelse första gången man provar detta, isär HTC Vive då den använder Lighthouse tekniken som ger underbart precis tracking (som är viktig för äkta inlevelse).
Man tokspelar dom första 14 dagarne, sen går det nång gång per vecka dom nästa 3 mån, sen går det år imellan varje gång det kommer nåt nyt super-spel. M.a.o. Spelutvecklingen till VR är seg, eftersom vi fortfarande befinner oss i starten av denna revolution.

Skulle jag köpa ett VR till min son i den åldern, ville det nog vara Occulus Quest 2, den är billig och ger en bra start på VR äventyret, isär då man inte behöver satsa så mycket stålar.

Mig som 12 åring:
Jag var en mycket teknisk 12 åring, och programmerade egna spel, jag hade blivit vrålsur om jag inte fick köpa HTC istället för Occulus, så det kommer lite an på din son's "begåvning" och interess för det här

Permalänk
Medlem

Kan man ha Facebook-konto som 12-åring? Är det inte någon regel som facebook har att du måste vara 13 år eller äldre.

Hur är det med ögonens och hjärnans utveckling på barn och VR? Har de kommit fram till om det har någon inverkan. Sist jag läste om för några år sedan oroade sig en del folk för det. Mer specifikt vergence-accommodation conflict.

Dubbelkolla att IPD, distans mellan pupillerna faller inom rekommendationerna för det headset du köper.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Rekomenderar också Quest 2.
Köp till en Oculus Link kabel för bästa anslutningen till PC:
https://www.komplett.se/product/1168593/gaming/spelutrustning...
Man ska kunna köra link med andra långa USB 3 kablar till Usb C också, men om man kan är det bäst att köpa den från oculus (Längd, vikt ect).

Quest systemen är bra nog och du slipper krånglet med installation av extern utrustning. Vilket jag tycker gör skillnad i hur lätt man kan använda sig av systemet.

Vive är främst för Steam, Oculus kan köra både steam och oculus egna butik där vissa spel endast finns.(inte så stor skillnad dock)
Index systemet (Valve , steam) tror jag är bästa VR upplevelsen men kräver bästa datorn och fet pånbok

Själv äger jag Oculus Rift, Oculus Quest och har använt mig av Vive på jobbet.
Oculus S har jag svårt att rekomendera eftersom Oculus tydligt verkar gå mot Mobilt headset som kan PC spel.
VR är fortfarande nytt och bakom nästa hörn väntar säkert nästa stora uppdatering eller nya feature.

Visa signatur

_______________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Jo haft lite tankar på just Quest. Men hade fått för mig att det mer va för de som ville släpa med sig det i resväskan eller liknande och just Rift va för de som ville ha hela upplevelsen men inte kunna släpa med det lika enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Tack för alla svar. Jo haft lite tankar på just Quest. Men hade fått för mig att det mer va för de som ville släpa med sig det i resväskan eller liknande och just Rift va för de som ville ha hela upplevelsen men inte kunna släpa med det lika enkelt

Nej
Iom Quest 2 så ska Oculus "skrota" Rift plattformen då Quest 2 är bättre på alla punkter nu, förutom komforten direkt ur lådan som är ett mjukt elastiskt pannband typ, där får man nog investera i en annan så det sitter bättre och bekvämare. Men man kan ju alltid prova med original.
Tillägger att Quest 2 spelar du både "stand alone" dvs med den "inbyggda datorn" men det går som tidigare nämnt även att köra den med dator också. Även det får att köra trådlöst utan sladd vilket är "the winning deal" för mig iaf

HTC Vive skulle jag inte köpa idag, det är utdaterat.
Den som lovorda Vive ovanför har nog varit borta från VR länge eller så blandar den ihop med Valve Index.
Men som sagt det är VR utrustning som kostar 10 000kr och kräver kablar och lighthouse för trackingen.
Oculus trackar från headsetet dina händer och duger för 99% av alla användare, den är inte på nått sätt oprecis och motsvarar helt vad man förväntar sig.
Besök Oculus Quest 2 tråden för mer info, den e gode fet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Rift S som säljs nu är kopplat till PC med kabel men använder kameror i headsetet för tracking.
Quest 1/2 går att köra stand-alone men även kopplas till PC via USB-kabel (ingår ej), dessa använder också kameror i headsetet för tracking.

Det verkar dock som att Oculus skall sluta producera Rift S inom en snar framtid.

Sen finns en uppsjö billigare och dyrare headset från Samsung, HP osv.
De flesta av dessa kräver en PC och använder kameror i headsetet för tracking.

Sen finns även Vive och Index (och Pimax?) som använder externa s.k Lighthouses för tracking (måste ställas upp i rummet där headsetet skall användas).

Att tänka på är att de headset som kopplas till PC kräver en hyfsat kraftfull dator för att upplevelsen skall bli bra.

Permalänk
Sötast
Skrivet av JoOngle:

HTC Vive är dyra saker, det kräver en mycket kompetent spelburk kring 15-25K. Om han absolut vill ha detta, måste det finnas en orsak till detta (normalt är att man har vänner man vill spela med som har det samma).

Occulus Quest 2 är bättre och såmre på många områden:

Fördelar:

- Låg ingångspris till VR.
- Populärt, finns mycket VR skoj till OQ2.
- Helt trådlöst, dvs. ingen irriterande sladdar.
- Större upplösning.

Nackdelar:

- Facebook konto krävs. (dom kan bevaka dig, lagligt, för du skriver under på detta).
- PC inbygd med kraft som en medels mobiltelefon.
- Oprecis VR då den använder kamror till positionering.

HTC VIVE (den stora med lighthouses):

Fördelar:

- Extremt realistisk VR upplevelse.
- Hög precision på händer/kropp och "movements".
- Flera AAA spel.
- Framtidssäker, då du kan uppgradera din pc när det krävs mera saft ur VR.
- Ingen bevakar vad du gör, stor frihet inom utveckling av VR spel med.

Nackdelar:

- Extremt dyrt VR. Startpriset lär ju lätt bli min. 20K för en billig datorburk med HTC, 30K för en "ok" Vr-burk.
- Sladdbaserat, finns trådlöst att köpa till, men det är ju 3K extra i prisen, och ska laddas.

En del spel finns på båda som är samma spel, men det är inte många. Olika spel - olika lösningar.

Jag har HTC Vive. Min erfaring med VR är att det är en fantastisk upplevelse första gången man provar detta, isär HTC Vive då den använder Lighthouse tekniken som ger underbart precis tracking (som är viktig för äkta inlevelse).
Man tokspelar dom första 14 dagarne, sen går det nång gång per vecka dom nästa 3 mån, sen går det år imellan varje gång det kommer nåt nyt super-spel. M.a.o. Spelutvecklingen till VR är seg, eftersom vi fortfarande befinner oss i starten av denna revolution.

Skulle jag köpa ett VR till min son i den åldern, ville det nog vara Occulus Quest 2, den är billig och ger en bra start på VR äventyret, isär då man inte behöver satsa så mycket stålar.

Mig som 12 åring:
Jag var en mycket teknisk 12 åring, och programmerade egna spel, jag hade blivit vrålsur om jag inte fick köpa HTC istället för Occulus, så det kommer lite an på din son's "begåvning" och interess för det här

Jag skulle säga att Viven är en volvo amazon i jämförelse Har hänt en hel del sedan det var nytt. Inlevelsen t.ex som du nämner är som dag och natt mellan Q2 å vive, till Q2's fördel.

Köpte en Quest med elite strap, 5600x och ett 3070 för totalt: 17K.
Sedan har jag ju vissa grejer sedan innan såklart, men det är varken "billig" eller "ok" utan toppsegment.

Q2 gör allt Vive gör, fast bättre
En stor fördel till Quest är att den kan spela många spel utan en PC överhuvudtaget och håller därmed priset långt ner för de som är på en tajt budget.

Permalänk
Medlem

En bra video som går genom ämnet, vilket VR man ska köpa.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

För min del så klarade min dator redan av VR helt ok, speciellt med det headsetet jag köpte. Jag letade på blocket och facebook marketplace och lyckades snagga mig en Oculus Rift med kontroller, sensorer osv. för 1200kr inkl frakt. Det är gamla CV1 modellen och den kanske inte har högsta upplösningen, men det låter min gamla dator köra på och eftersom jag knappt spelat VR innan var detta sjukt bra för mig. Lågt instegspris (för mig som redan hade dator), och galet mycket kul. Har spelat massor med SUPERHOT, Pavlov och Beatsaber och körde genom HL:A utan klagomål alls. Idag kanske Q2 är det bästa man kan få för pengarna, men att köpa en beg CV1 var absolut bäst för mig.

Permalänk
Medlem

Har man någon slags dator så är begad CV1 nog svårslaget rent bang for buck mässigt. Bättre tracking än quest om du lyckas komma åt tre sensorer om du har begränsat roomscale utrymme. Pajar hdmi kabeln kan det bli dyrt få tag i en ny dock men det är väl det enda jag skulle oroa mig för att gå sönder.

Bra komfort bäst hittills av de vr headsets jag testat du slipper extra vikten med kameror i headsetet.

Episk mängd SDE dock men grafiken fungerar iaf om man kör roomscale lir snarare än simulationer som kräver mycket siktavstånd som flyg speciellt och till viss grad racing också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x