Översikt över information som man potentiellt vill hålla privat och eller skydda.

Permalänk
Medlem

Översikt över information som man potentiellt vill hålla privat och eller skydda.

Jag undrar om någon känner till en bra översikt över information som man potentiellt vill hålla privat och eller skydda. Jag försöker få en helhetsförståelse för vilka åtgärder som är relevanta för mig att ta till för att skydda sådan information som jag vill hålla privat eller vara säker på att jag har tillgång till i framtiden. För att göra det skulle jag behöva en översikt över vad denna information skulle kunna utgöras av, hur den kan insamlas samt om och hur man kan hindra att den samlas in eller skydda den.

Idealt skulle man ha en lista med olika sorters information, vilka aktörer och på vilket sätt som informationen skulle kunna äventyras, samt vilka alternativ som skulle hjälpa mot vad.

Till exempel:
- Man skulle kunna önska att ens privata email korrespondenz hölls privat.
- Här finns det ju flertalet aktörer som skulle kunna vara intresserade av informationen, allt ifrån kriminella nätverk, bekanta eller myndigheter. Det skulle kunna ske på olika sätt, såsom att bara lista ut/knäcka lösenordet, få kopia av/avlyssna all information direkt från email-leverantören, hacka email-leverantören, kräva ut information från email-leverantören, hacka/phisha datorn man själv använder för att installera keylogger eller bara ta över den remote osv. osv. Olika aktörer har såklart tillgång till olika nivåer av sofistikerade tillvägagångssätt.
- Här kan ju åtgärder vara att skaffa starkare lösenord/password manager, skaffa en säkrare email-leverantör, se till att man inte gör datorn eller nätverket man är på allt för lätt att komma in i, osv. osv.

Om man här hade en lista med möjliga åtgärder och kunde se mot vilka aktörer och sätt dessa skulle hjälpa så skulle man kunna göra ett informerat val av åtgärder baserat på hur viktigt det är att skydda en viss sorts information mot en viss sorts aktörer.

Blir ju ganska abstrakt, men jag hoppas att någon förstår vad jag är ute efter och kanske kan peka mig i rätt riktigt. Alternativt att vi gör en sådan översikt själva.

Mvh, Tullen

Permalänk
Medlem

Det korta svaret är att ALL information är sådan som man vill skydda/hålla privat för att den potentiellt kan användas till skadliga ändamål av någon.

De enklaste sätten att skydda sig är
a) Bra lösenord och lösenordshantering
b) Ge aldrig ut mer information om dig själv än du måste.
c) Om det låter för bra för att vara sant så är det antagligen inte sant. Om man alltid har det i åtanke kan man undvika många trojaner, phishing attacker, och bedrägeriförsäk i största allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det korta svaret är att ALL information är sådan som man vill skydda/hålla privat för att den potentiellt kan användas till skadliga ändamål av någon.

De enklaste sätten att skydda sig är
a) Bra lösenord och lösenordshantering
b) Ge aldrig ut mer information om dig själv än du måste.
c) Om det låter för bra för att vara sant så är det antagligen inte sant. Om man alltid har det i åtanke kan man undvika många trojaner, phishing attacker, och bedrägeriförsäk i största allmänhet.

Tack, men dessvärre är detta inte av värde för att få den översikten som möjliggör strategiskt beslutsfattande som jag är ute efter. "b) Ge aldrig ut mer information om dig själv än du måste." Om man inte vet hur andra samlar in information och hur man kan undvika det så är det ju svårt att veta vad man ska göra.

Permalänk
Medlem

Mitt motto är att skydda ALLT även det som inte är känsligt.
Tillräckligt mycket okänslig information blir känslig information när den dataminas.

Anonymisera.
Obfuskera.
Kryptera.
Blockera.

Permalänk
Medlem

Man ska inte krångla till det för mycket för sig själv bara... det leder ofta till raka motsatsen mot vad man vill uppnå.