Permalänk

MSI H87M-G43

Hej mina vänner!

Jag har ovanstående moderkort. Jag skulle vilja införskaffa mig ett NVME SSD-kort men jag blir bara fundersam om det går. Jag skall använda den som bootdisk, kommer den att passa eller kommer jag att behöva en adapter eller liknande? Eller är det mer värt att skaffa en vanlig SATA disk?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det moderkortet har inget stöd för en NVME disk tyvärr så en vanlig 2,5" SSD är att föredra.
Det finns PCI-E adaptrar för att sätta NVME i men jag tycker det känns onödig och jag vet inte hur bra det faktiskt fungerar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Det fungerar som sagt kanske med en PCIe-adapter för M.2, men MSI nämner det inte i någon BIOS-uppdatering så det är ganska tveksamt. Men du kommer hur som helst inte kunna använda den som bootdisk eftersom så gamla moderkort brukar sakna stöd för att boota från SSDer som kör NVMe.

Permalänk

Hej igen!

Stort tack för svaren, jättesnällt! Finns det något 2,5" SSD-kort som ni föredrar eller som ni kan rekommendera?

Tack återigen på förhand!