Gaming/Redigering datorer Budget 25k

Permalänk
Medlem

Gaming/Redigering datorer Budget 25k

Tjena har som plan att köpa mina komponenter på Black Friday och undrar vad ni tycker om mina kundvagnar
jag har två stycken då jag ska bygga två datorer en för spel och en för redigering.

Speldatorn har ett 1080 TI och ska hålla sig till vitt tema.

Redigeringsdatorn har inget tema, den kommer använda sig av davinci resolve och har ett RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra pris på 10600K på dustinhome och den presterar bättre i spel än Ryzen 3600:
https://www.dustinhome.se/product/5011180115/core-i5-10600k

Permalänk
Medlem

Varför vänta till fredag? Det kommer inte hända något magiskt då som gör att du får dina grejer billigare. Kanske att du har tur och någon av dina valda delar sänks i pris, men det enda sättet att dra nytta av reor är att vara flexibel och välja delar baserat på vad som säljs till bra pris.
Bättre att köpa det som finns till bra pris nu, och hålla ögonen öppna på det som dyker upp framöver.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför vänta till fredag? Det kommer inte hända något magiskt då som gör att du får dina grejer billigare. Kanske att du har tur och någon av dina valda delar sänks i pris, men det enda sättet att dra nytta av reor är att vara flexibel och välja delar baserat på vad som säljs till bra pris.
Bättre att köpa det som finns till bra pris nu, och hålla ögonen öppna på det som dyker upp framöver.

sant ska nog beställa några av sakerna imorgon men vad tycker du om kundvagnarna annars ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Väldigt bra pris på 10600K på dustinhome och den presterar bättre i spel än Ryzen 3600:
https://www.dustinhome.se/product/5011180115/core-i5-10600k

vill gärna köra på Ryzen processor vad tycker du annars om kundvagnen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

sant ska nog beställa några av sakerna imorgon men vad tycker du om kundvagnarna annars ?

Du kan ju spara in några kronor med bra luftkylare istället för AiO som knappt eller inte alls presterar bättre. Det blir ju lite svårare att hitta alternativa delar om du vill ha vita prylar, så där får väl färgen styra
Redigeringsdatorn ser bra ut, med ovan kommentar om kylningen

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

vill gärna köra på Ryzen processor vad tycker du annars om kundvagnen

Som han ovan sa, onödigt dyra processorkylare. Annars ser det bra ut, kanske en större SSD i speldatorn då spel kan ta ganska stor plats nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du kan ju spara in några kronor med bra luftkylare istället för AiO som knappt eller inte alls presterar bättre. Det blir ju lite svårare att hitta alternativa delar om du vill ha vita prylar, så där får väl färgen styra
Redigeringsdatorn ser bra ut, med ovan kommentar om kylningen

Skrivet av Nygards:

Som han ovan sa, onödigt dyra processorkylare. Annars ser det bra ut, kanske en större SSD i speldatorn då spel kan ta ganska stor plats nu.

Har ni några tips på bra luftkylare den i speldatorn ska ju helst se något bra ut och om det finns så vit haha 😁

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

dem såg ändå väldigt bra ut men annars så var det inget att ändra på förutom kanske större ssd till speldatorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

vad tror du förresten om moderkort. ska man köpa b550 eller kan man köpa b550m eller b450 med Max ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

vad tror du förresten om moderkort. ska man köpa b550 eller kan man köpa b550m eller b450 med Max ?

Tror det du valt kommer fungera ypperligt bra. Har inget annat att invända på

Permalänk
Medlem

Har inget att tillägga då de andra har gett bra svar men är lite nyfiken på varför du vill ha det uppdelat på två datorer. Hade du inte kunnat få bättre prestanda överlag om du kört allt i en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Tror det du valt kommer fungera ypperligt bra. Har inget annat att invända på

Tack så mycket för din feedback 👍🤩

Skrivet av Hestler:

Har inget att tillägga då de andra har gett bra svar men är lite nyfiken på varför du vill ha det uppdelat på två datorer. Hade du inte kunnat få bättre prestanda överlag om du kört allt i en dator?

Speldatorn är till min sambo och redigerings datorn är till mig 🤩👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Speldatorn är till min sambo och redigerings datorn är till mig 🤩👍

Makes sense

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Tror det du valt kommer fungera ypperligt bra. Har inget annat att invända på

Skrivet av Hestler:

Har inget att tillägga då de andra har gett bra svar men är lite nyfiken på varför du vill ha det uppdelat på två datorer. Hade du inte kunnat få bättre prestanda överlag om du kört allt i en dator?

Kan ju tillägga att Steel legend kommer bli ett fullstor b550 inte ett b550m 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Tror det du valt kommer fungera ypperligt bra. Har inget annat att invända på

Skrivet av Hestler:

Har inget att tillägga då de andra har gett bra svar men är lite nyfiken på varför du vill ha det uppdelat på två datorer. Hade du inte kunnat få bättre prestanda överlag om du kört allt i en dator?

har funderat lite tror ni man tjänar på att ta ett fullstort atx mobo eller det är skitsamma om jag tar ett matx eller atx ? vad får jag mer på ett atx kort ? förutom minnesplatser och pcie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

har funderat lite tror ni man tjänar på att ta ett fullstort atx mobo eller det är skitsamma om jag tar ett matx eller atx ? vad får jag mer på ett atx kort ? förutom minnesplatser och pcie

Ingenting egentligen, ser väl lite mindre ut i lådan då du har fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nygards:

Ingenting egentligen, ser väl lite mindre ut i lådan då du har fönster.

haha sant får se hur det blir pengarna får avgöra har blivit lite ändringar nu
Blev ett 3600xt till speldatorn och en 3900x till redigeringsdatorn
sedan lite snabbare ssd minne till bägge