Blir så trött på kinkigt moderkort

Permalänk
Medlem

Blir så trött på kinkigt moderkort

Hej

Har länge funderat på att uppgradera mitt minne i datorn och eftersom jag redan hade 16gb HyperX Fury DDR4 2666MHz som följde med uppgraderingspaket från Komplett från början så tänkte jag att eftersom jag har två lediga platser kvar på mitt ASUS ROG Strix B450-F Gaming så köper jag likadana minnen igen och får 32Gb istället, fick minnena idag och installerade dem och allt va frid och fröjd tills jag startade upp datorn och en elak orange lampa lyser ovanför minnena.
Tog ut de två gamla och satte in de nya och allt startar, tar ut de nya och ersätter med de gamla och allt fungerar, sätter in de nya igen och därmed fyller alla fyra platser och då möts man av lampan ovanför minnena igen och inget startar.
Vad är det med minne och AMD, skall det inte gå att komplettera en AMD dator längre, om man måste köpa ett kit med 4 stickor så faller ju hela tänket att uppgradera.
Förstår inte vad som händer för jag va väldigt noga med att välja likadana minnen och när jag jämför dem verkar ju specifikationerna vara identiska och från samma tillverkare.

Gamla
HX426C16FB2K2/16 16-18-18
Nya
HX426C16FB3K2/16 16-18-18

Det ända som skiljer tycks vara att det står B2 på de gamla och B3 på de nya, borde ju inte spela någon roll när de ligger på olika kanaler dvs gamla på A2-B2 och nya på A1-B1.

Skall försöka se om man kan skicka tillbaka stickorna till Komplett men jag undrar om AMDs system verkligen är så här himla kinkiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Hej

Har länge funderat på att uppgradera mitt minne i datorn och eftersom jag redan hade 16gb HyperX Fury DDR4 2666MHz som följde med uppgraderingspaket från Komplett från början så tänkte jag att eftersom jag har två lediga platser kvar på mitt ASUS ROG Strix B450-F Gaming så köper jag likadana minnen igen och får 32Gb istället, fick minnena idag och installerade dem och allt va frid och fröjd tills jag startade upp datorn och en elak orange lampa lyser ovanför minnena.
Tog ut de två gamla och satte in de nya och allt startar, tar ut de nya och ersätter med de gamla och allt fungerar, sätter in de nya igen och därmed fyller alla fyra platser och då möts man av lampan ovanför minnena igen och inget startar.
Vad är det med minne och AMD, skall det inte gå att komplettera en AMD dator längre, om man måste köpa ett kit med 4 stickor så faller ju hela tänket att uppgradera.
Förstår inte vad som händer för jag va väldigt noga med att välja likadana minnen och när jag jämför dem verkar ju specifikationerna vara identiska och från samma tillverkare.

Gamla
HX426C16FB2K2/16 16-18-18
Nya
HX426C16FB3K2/16 16-18-18

Det ända som skiljer tycks vara att det står B2 på de gamla och B3 på de nya, borde ju inte spela någon roll när de ligger på olika kanaler dvs gamla på A2-B2 och nya på A1-B1.

Skall försöka se om man kan skicka tillbaka stickorna till Komplett men jag undrar om AMDs system verkligen är så här himla kinkiga.

Japp, det kan vara kinkigt. Fick hem mina två Corsair vengeance-stickor (identisk typ med de redan befintliga) i fredags och installerade dessa. Kunde inte få dessa att arbeta ihop i 3000 mhz hur jag än gjorde. Har nu skickat tillbaka stickorna till Inet och har gjort ett återköp. Blir att köpa ett färdigt kit med 32 gb istället. Tyvärr, AMD:s plattform är inte lika stabil som Intels därvidlag.

Permalänk
Medlem

Så hemskt tråkigt att höra, har inte haft strul innan men då körde jag ju bara två stickor och 16Gb, som tur är har jag aldrig varit en fanboy åt något håll så man kan ju verkligen se varför många väljer Intel, känns ju stabil som en stridsvagn om man jämför, AMD kanske borde sätta lite krut på att förfina sina chipset istället för att skapa nytt hela tiden, många kunder hade säkert blivit gladare.
Kommer säkert inte bli några problem att sätta in två stickor om 32Gb men det gör ju tyvärr att man betalar dubbelt mot att bara uppgradera med ytterligare 16Gb.

Permalänk
Medlem

Kolla om ditt moderkort har senaste BIOS versionen, jag vet att det läggs till optimeringar och stöd för ram minnen titt som tätt.

Permalänk
Medlem

Det var då otroligt sugit att det inte funkade att köra alla 4.
Dom går ju i så låg klock med samma timings med vilket brukar hjälpa.
Har du quadruple kollat att du inte mixat upp stickorna och råkat sätta dom i fel kanaler?

Det är lite av ett longshot men..
Prova att plugga in just dessa i kanal A2 B2: HX426C16FB3K2
Och dom gamla i A1 B1.

Se till att inga XMP profiler är laddade i Bios innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Det var då otroligt sugit att det inte funkade att köra alla 4.
Dom går ju i så låg klock med samma timings med vilket brukar hjälpa.
Har du quadruple kollat att du inte mixat upp stickorna och råkat sätta dom i fel kanaler?

Det är lite av ett longshot men..
Prova att plugga in just dessa i kanal A2 B2: HX426C16FB3K2
Och dom gamla i A1 B1.

Se till att inga XMP profiler är laddade i Bios innan.

Japp jag har provat alla möjliga kombinationer men den vägrar köra alla stickor samtidigt, botar inte än till bios när alla fyra sticker är i samtidigt, går fint om jag har bara de nya eller bara de gamla men inte ihop trots att de är så nära identiska man kan komma.
Har nu dock valt att köra öppet köp på dem och väntar bara på retur-info från Komplett.
Tråkigt när man har fyra platser men inte kan nyttja dem, att köpa 32Gb på två stickar kanske blir ända lösningen men dubbelt så dyrt.
Kanske får bli 32gb när man byter ut hela systemet istället, hoppas verkligen AMD löser detta gissel med minnen som rapporteras hela tiden men som jag först nu drabbats av, har ju bara detta moderkort att referera till som har ingen koll hur nyare chipset fungerar.

Permalänk
Medlem

ja skulle uppdatera bios och clear cmos. kan vara kompatibilitets problem med gammalt bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heika_:

ja skulle uppdatera bios och clear cmos. kan vara kompatibilitets problem med gammalt bios

Glömde säga att jag redan har senaste Bios versionen för detta moderkort, har dock inte nollat cmos.
Har dock aldrig pillat i bios så allt står på orginal och moderkortet har alltid registrerat 2666 på minnena med Auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Glömde säga att jag redan har senaste Bios versionen för detta moderkort, har dock inte nollat cmos.
Har dock aldrig pillat i bios så allt står på orginal och moderkortet har alltid registrerat 2666 på minnena med Auto.

kan hjälpa nolla allt. annars är de helt enkelt kompatibilitets problem

Permalänk
Medlem

Det första man gör är att kolla tillverkarens QVL, finns inte minnet med så köper man det inte, de testar kitten så du inte behöver gissa.

Det ska man göra innan man köper första kittet, https://rog.asus.com/us/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450...

Sen spelar det roll vilken CPU du har också, vilket jag inte ser att du har postat någonstans.

Finns inte kittet med så får man eventuellt pilla på subtimings själv, om man ens kan boota upp datorn med stickorna i.

Att det är samma modellnummer spelar mindre roll ( vilket det inte är i det här fallet ), kan sitta helt olika chip i helt annan konfiguration på stickan, Corsair är ökänd med detta med sitt LPX kit där versionsnumret avgör vad som sitter i och versionsnumret ser du inte förrän du köpt kittet.

Detta är inget unikt för AMDs plattformar.

I ditt fall är det bättre att försöka returnera nya kittet, sälja gamla och köp ett kompatibelt 4x8 GB kit, passa på att köra snabbare när du ändå är igång då du får ganska mycket mer prestanda för få kronor.

Permalänk
Medlem

Minnet kunde vara lite kinkigt i första generationen Zen. Jag har dock inte haft några problem med min 4x8GB stickor i vare sig mig ursprungliga Threadripper 1950X system eller nu i ett X570 med en R9 3950X. Och då har jag kört dem, som var sålda som 3200 CL14, i 3466 CL14 på båda systemen.

Så det som förmodligen kan spela mera roll är kombinationen av minnen. Minnen säljs ofta i "kit" av en anledning. Det betyder att de stickorna är testade att lira ihop. Så till och med tillverkarna vet att om man blandar olika minnen (även snarlika eller från samma produktlinje) så kan man få problem. Det är förmodligen mindre känsligt i lägre hastigheter och lösare timings. Men om man vill ha en snabba hastigheter och tighta timings så kan ett validerat kit vara en säkrare väg att gå.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att spänningen till minnena behöver höjas när du kör i alla fyra slot:arna. Om allt står på auto i BIOS så kommer moderkortet att gå på JEDEC-inställningarna på minnena (troligen 1.2V?).
Prova att höja till en nivå som är stabil och eventuellt jobba dig neråt. Skulle inte rekommendera att testa med högre än 1,35V på dessa.
Funkar inte det så kan spänningen till minneskontrollern (SoC) behöva höjas ett snäpp. Max spänning där med ditt moderkort ligger väl på runt 1,1V.
Håller med trådstartaren att det inte ska behöva vara så här kinkigt, men XMP-inställningar har funkat lite knackigt på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Skulle gissa på att spänningen till minnena behöver höjas när du kör i alla fyra slot:arna. Om allt står på auto i BIOS så kommer moderkortet att gå på JEDEC-inställningarna på minnena (troligen 1.2V?).
Prova att höja till en nivå som är stabil och eventuellt jobba dig neråt. Skulle inte rekommendera att testa med högre än 1,35V på dessa.
Funkar inte det så kan spänningen till minneskontrollern (SoC) behöva höjas ett snäpp. Max spänning där med ditt moderkort ligger väl på runt 1,1V.
Håller med trådstartaren att det inte ska behöva vara så här kinkigt, men XMP-inställningar har funkat lite knackigt på AMD.

Jag har själv testat att höja spänningen till minnena stegvis ända upp till 1.37 V (vilken självklart inte ska behövas). Ingen skillnad dessvärre. Nej, det säkraste är tyvärr att köpa ett färdigt 32 Gb kit med moduler som är testade att fungera tillsammans.

Permalänk
Medlem

Jag höll på att beställa 2 st Corsair 32GB stickor till, men såg att QVL för mitt moderkort att de inte supportade 4 stickor. Då blev ett kit från HyperX istället. Enligt QVL så skulle de innehålla micron B-die, men CPU-id visar Samsung. Men tur i oturen så lirar HyperX stickorna med Corsair och jag har 80GB Ram nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

Jag har själv testat att höja spänningen till minnena stegvis ända upp till 1.37 V (vilken självklart inte ska behövas). Ingen skillnad dessvärre. Nej, det säkraste är tyvärr att köpa ett färdigt 32 Gb kit med moduler som är testade att fungera tillsammans.

Tipset är att du säljer dina 16GB på tradera och köper 2 stycken 16GB stickor i ett kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkshippo:

Tipset är att du säljer dina 16GB på tradera och köper 2 stycken 16GB stickor i ett kit.

Exakt. Det är precis min tanke

Permalänk
Medlem

Kompletterar man med minne som från början är valda att arbeta i två slot för AMD Ryzen så kan man få vara beredd att gå ner i frekvens för att få det att fungera, det är normal fysik då olika minnen belastar minnes kontrollern olika.

Det är lite i stil med att man har ett element inkopplat i ett vägguttag, när man sen kopplar in ett andra element så går säkringen.

Jag skulle provat att med två moduler sänka hastigheten i BIOS till 2400 MHz, och sen sätta i alla fyra.