mITX-bygge, tar gärna tips och trix.

Permalänk
Medlem

mITX-bygge, tar gärna tips och trix.

Jag börjar med att ursäkta mig för wall of text, har försökt täcka upp så mycket av mina frågor och behov som möjligt.

Iom att osäkerheten kring leverans av min PS5a är så stor så håller jag på att slipa på en potentiell ny gamingdator till julledigheten.

Jag är medveten om dom nya CPUerna och GPUerna som kommit men dom verkar ju stört omöjligt att få tag i. Eller tror ni att det skulle finnas en liten chans att få tag i en 5600x CPU och ett 3070 GPU innan jul?
5600x enligt Komplett beställs vid order och har leverantstid på 1-2 veckor. Kan man lite på det tro?
Olika varianter av Geforce 3070 verkar vara på gång in mellan 29 nov-början av januari så det känns ju väldigt löst. Vad skiljer egentligen dom olika leverantörernas versionern, och vilken är "bäst"?

Som reservplan har jag plockat ihop lite äldre delar, vissa på rea nu, som jag gärna tar lite feedback på, så får kanske ytterligare en uppgradering ske någon gång nästa år.
Grafikkortsplatsen håller jag lite öppet ifall det dyker upp något likvärdigt på begagnade marknaden till ett pra pris.
Jag tar även gärna emot tips och trix gällande just mItx-byggen också. Jag har fastnat för chassit Cooler Master NR200P att bygga i isåfall.

Jag är inget FPS-freak, spelen jag kör är mest AAA-titlar i olika former, gärna i så höga grafikinställningar som möjligt. Vill dock absolut inte köra under 60fps.
Spelandet kommer ske på en 1440p-skärm och en 4k LG Oled CX. Gällande gaming på 4K-skärmar/tvapparater, hur brukar ni andra hantera det om datorn inte riktigt räcker till? Duger det att ställa upplösning till 1080p och hoppas TVn gör lite magic med bilden eller sänker ni så mycket inställningar som krävs för att det ska funka med native-upplösningen?

Budget är flexibel, om det inte går att få tag i senaste komponenterna så tänkte jag försöka hålla det så billigt jag kan utan att tumma för mycket på prestandan.

Vad tror ni om följande? Behöver jag tänka på att lägga till någon sorts kylning i form av fläktar eller annat?