Intel: "AMD stryper prestanda för bärbara på batteridrift"

Permalänk
Avstängd

Enligt Ars så är problemet inte så stort och inte riktigt samma som i denna artikel. Snarare att AMD inte går upp i max turbo (eller vad de nu kallar det) förrän efter 8-11 sekunder efter att processorn börjat belastas ordentligt (på batteri). Detta märks då inte i exempelvis Cinebench då det är en körning över minuter snarare än sekunder. Intel får visserligen ett försprång på några sekunder då, men de "förlorar" ju i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Får man känslan att Intel inte vill fokusera på sina egna produkter?

https://www.youtube.com/watch?v=aFHBgb9SY1Y

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Intel, det är Apple som kommer göra er irrelevanta på laptopmarknaden, inte AMD. Ge er på dem istället.

AMD gör er irrelevanta på dekstopmarknaden.

Kom igen nu, det är inte svårt.

Om folk vill köra Mac OS, vad ska Intel göra åt det?
Försöka få folk att köpa Intel Macar medans det fortfarande går?
Uppmana folk att köra Hackintosh istället ?

Slaget om Apple verkar redan vara förlorat.
De får rikta in sig på marknader där de har en chans.

Permalänk
Rekordmedlem

För 20 år sedan hörde jag talas om Intel Speedstep som var jättebra för det kunde sänka prestanda och effektförbrukningen när man körde på batteri, jag har den "revolutionerande" tekniken i min Pentium 3 mobile cpu...
Nu har de alltså sent omsider kommit på att även AMD kan ändra klockningen för att sänka effekten.
Lysande att Intel äntligen har gjort en korrekt konkurrentanalys men sedan går det lite fel med deras resonemang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Och Intel Trottlar!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/6x8SAAk_J4c
https://youtu.be/zM86auSGb2M
Hardware unboxed körde en test roundup med Intel vs AMD laptops med samma termiska design av samma tillverkare (samma chassi, batteri, skärm grafikkort). (Så nära det går iaf.)
Intressant när man får en bred bild av fördelar nackdelar och liknande, även en rejäl genomgång av vilka ställningstagande som genomförts med testerna. Då Amd Cpuer idag är mera strömsnåla än intels dito kommer hardware unboxed fram till slutsatser jag gissar ligger närmre en relevant sanning än intel gjort med sin cherrypicking.
Orkar man inte lyssna på allt kan man lyssna från 19:00 på andra filmen och några minuter fram

Permalänk
Medlem

Ungefär som engelsk humor när den är som bäst

https://m.youtube.com/watch?v=UijhbHvxWrA

Bärbara med ARM lär bli nästa våg, hoppas iallafall.

Permalänk
Medlem

Pajkastning när det blir konkurrens?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Sötast

*klappar intel på huvet*
There there!

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna att min dator ska hålla sig lite längre på batteridrift, så gärna för mig!

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Hade inte förvånat mig, AMD har blivit mer sketchy på sistone!

Sketchy? På vilket sätt?

Permalänk
Medlem

Så Intel hittar något på AMD och går ut med det som de dåliga förlorarna de är och menar att AMD stryper sin prestanda. Men vänta nu? AMD stryper sin prestanda för mer batteri och ändå är de bättre i prestanda över Intel. Hahaha Intel Intel ni skjuter er själva i foten varje gång ni öppnar munnen.

Permalänk
Medlem

Någon som känner till något smidigt program för att kontrollera CPU:n på under Windows? Jag använder idag Throttlestop samt Windows egna energilägen, men det känns allt annat än smidigt.

Under Linux kör jag följande:

Dvs jag har själv fullständig kontroll över hur mycket CPU:n ska throttla, om jag vill använda burst (Turbo Boost) samt om CPU:n ska byta läge mellan batteridrift samt laddare. Allt inom ett och samma gränssnitt.

Vad finns det på Windows-sidan här? Då jag kör en i7-8565u i min laptop, så motarbetar Intel mig med sin egna programvara. "Intel Dynamic Platform and Thermal Framework" känns som PUP-malware som aldrig gör sitt jobb ordentligt, utan främst motarbetar mig som användare.

Jag gillar de nya energiinställningarna i Windows 10 (kom i 1809?), men samtidigt är de väldigt begränsade.

Kan tillägga att min laptop får samma prestanda vid batteridrift samt nätsladd då jag rundar Intels mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Någon som känner till något smidigt program för att kontrollera CPU:n på under Windows? Jag använder idag Throttlestop samt Windows egna energilägen, men det känns allt annat än smidigt.

Under Linux kör jag följande:

https://i.imgur.com/hmTlZ4O.png

Dvs jag har själv fullständig kontroll över hur mycket CPU:n ska throttla, om jag vill använda burst (Turbo Boost) samt om CPU:n ska byta läge mellan batteridrift samt laddare. Allt inom ett och samma gränssnitt.

Vad finns det på Windows-sidan här? Då jag kör en i7-8565u i min laptop, så motarbetar Intel mig med sin egna programvara. "Intel Dynamic Platform and Thermal Framework" känns som PUP-malware som aldrig gör sitt jobb ordentligt, utan främst motarbetar mig som användare.

Jag gillar de nya energiinställningarna i Windows 10 (kom i 1809?), men samtidigt är de väldigt begränsade.

Kan tillägga att min laptop får samma prestanda vid batteridrift samt nätsladd då jag rundar Intels mjukvara.

Kan det vara detta? Control panel -> Hardware and Sound -> Power Options -> Välj schema (Power plan) -> Change advanced power settings -> Processor Power Management. Där kan du ställa in minimum och maximum processor state och skylnings läge. Det ser ut ungefär som på din bild i Linux tycker jag dock utan turbo boost på eller av val

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Kan det vara detta? Control panel -> Hardware and Sound -> Power Options -> Välj schema (Power plan) -> Change advanced power settings -> Processor Power Management. Där kan du ställa in minimum och maximum processor state och skylnings läge. Det ser ut ungefär som på din bild i Linux tycker jag dock utan turbo boost på eller av val

Tack för svaret! Jag känner till de inställningarna och har varit där ett par ggr, men ofta har jag bara en Power plan tillgänglig som default (oftast Balanced?). Får helt enkelt gräva runt där lite mer.

Vill även kunna nödladda min dator med "fel" laddare och det går inte i Windows, då datorn drar mer ström per automatik. Min sambos MacBook går exempelvis utmärkt att ladda upp med en liten powerbank och jag kan använda hennes laddare om jag kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för svaret! Jag känner till de inställningarna och har varit där ett par ggr, men ofta har jag bara en Power plan tillgänglig som default (oftast Balanced?). Får helt enkelt gräva runt där lite mer.

Vill även kunna nödladda min dator med "fel" laddare och det går inte i Windows, då datorn drar mer ström per automatik. Min sambos MacBook går exempelvis utmärkt att ladda upp med en liten powerbank och jag kan använda hennes laddare om jag kör Linux.

Ja, bredvid där det står Balanced så finns det en blå "knapp" där det står Change plan settings. Tryck på den och sedan Change advanced power settings och i rutan som kommer upp då rulla ner lite tills du ser Processor power management och tryck på plus knappen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är det inte pga. exakt detta som Apple gav upp på Intel?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithen2:

Är det inte pga. exakt detta som Apple gav upp på Intel?

Delvis. Apple ville ha strömsnåla processorer med bra prestanda, där Intel inte klarade av att leverera varken eller.

Istället löste Apple båda delarna själv Idag har vi M1 och snart är även M1X här!

Ska bli intressant att se hur exempelvis Qualcomm svarar, då även deras ARM-kretsar har varit för dåliga för exempelvis Apple Watch. Kanske har det varit anledningen till att Samsung haft sina Exynos-kretsar, men de har inte gått all-in likt Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Here we go agian Intel........

Edit: Jag har gått om @KorvMos i gilla woho!

Frågan är om gilla funktionen har ökat standarden på foruminlägg.
Borde ju kunna balanseras lite som reddit när det finns vote upp och ner.
Dock vet jag inte om det är något vidare bra system heller. Det blir som ett race, först in för att skriva kommentar för att få så många gilla som möjligt. Lite likt kommentarsfältet på Youtube.
Jag tror funktionens största syfte är att bidra till belöningprocesser i hjärnan för att få folk att öka aktiviteten på hemsidan.

Well lite offtopic. Hoppas att du inte tar illa upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Frågan är om gilla funktionen har ökat standarden på foruminlägg.
Borde ju kunna balanseras lite som reddit när det finns vote upp och ner.
Dock vet jag inte om det är något vidare bra system heller. Det blir som ett race, först in för att skriva kommentar för att få så många gilla som möjligt. Lite likt kommentarsfältet på Youtube.
Jag tror funktionens största syfte är att bidra till belöningprocesser i hjärnan för att få folk att öka aktiviteten på hemsidan.

Well lite offtopic. Hoppas att du inte tar illa upp.

Du måste grilla mig mycket mer om jag sak ta illa upp för en gilla knapp 😅

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram