6800XT "dålig" fps i Warzone?

Permalänk
Medlem

6800XT "dålig" fps i Warzone?

Hej.

Har en burk bestående av 8700k, 16GB 4000mhz, SSD och ett Powercolor 6800XT. Spelar i 1440p.
Får 9900-ish poäng i Unigine Superposition och 130-140fps i tex Witcher 3 med allt maxat vilket verkar vara helt normalt. Här och under andra prestandatester så ligger kortet på sin "max boost" hela tiden utan några problem.

Mitt problem är att i Warzone så har jag samma FPS som med ett 2070 Super, dvs runt 110-120 i alla områden, oberoende utav vilka inställningar jag använder. Jag kan till och med slå på Ray Tracing utan att det händer ett skit med FPSen så rent spontant känns det inte som att det lirar 100% rätt här.

Tittar jag i AMD-programmet så ser jag att under spelandet så ligger vanliga RAM-användningen på 95% och VRAM på 99% vilket känns helt orimligt med 16GB på kortet. Boost-hastigheten hoppar också ganska mycket upp och ner, kanske från 1500-2250mhz jämfört med att ligga helt stabilt i stresstesterna.

Före installationen av kortet så körde jag såklart DDU och installerade AMDs senaste drivrutiner, men enligt tex Superposition så verkar kortet fungera precis som det ska. Detta går mig på nerverna då det nästan är en försämring jämfört mot förra grafikkortet i detta spelet.

Kollar man tex Sweclockers tester med en 10900k, vilket såklart är klockad och lite vassare generellt så ligger medelvärdet med ett 2070 Super runt 110 fps (min erfarenhet av kortet) medan detta presterar med 178 i medelvärde och ett minimum på 140. Jag kommer inte ens upp i 140 om jag glor rakt in i en vägg.

Permalänk
Medlem

Har du råkat ha maxat render resolution? Vanligt fel många gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nastycrew:

Har du råkat ha maxat render resolution? Vanligt fel många gör.

Tyvärr rätt inställningar. Även om jag drar ner alla grafikinställningar till low så får jag 115 fps.

Spelar som sagt ingen roll om jag sätter på RT eller inte, exakt samma FPS och "ingenting händer". Har tagit bort filer och reparerat spelet, samma sak. Ingen skillnad på fullscreen eller borderless.

Permalänk
Medlem

hm, enligt filmen nedan borde du få 160-190 fps på ultra @ 1440p med 6800xt, känns som att drivrutinerna spökar

Permalänk
Medlem

Ja, någonting är riktigt fel iaf.

Har installerat om drivrutinerna, fått diverse felmeddelande om allt ifrån att windows defender varnar för drivrutinerna till att det fallerar. Fick till slut igång det igen med runt samma poäng i Superposition men ingen förbättring i spelet.

Detta börjar bli riktigt tråkigt.

Permalänk
Medlem

Gäller det bara Warzone eller upplever du samma problematik i flera andra spel?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Warzone Kräver lite mer av cpu:n en 8700k är nog lite klent skulle jag tro, tror det kan vara den du halkar efter av,

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Gäller det bara Warzone eller upplever du samma problematik i flera andra spel?

Witcher 3 ger fps enligt vad det borde. Superposition ger resultat som är helt OK, det är Warzone som är helt uppåt väggarna. Hade ärligt talat bättre FPS med 2070 Super.

Har kört DDU flera gånger och installerat om drivrutinerna men ingenting blir bättre, det blir snarare sämre om man ska vara petnoga. Med tanke på vilken bristvara det är så vill man heller inte lämna tillbaka ett kort och hoppas på ett annat och folk med erfarenhet av problemet är extremt få då knappt några har fått kort i handen.

Blir tokig snart.

Permalänk
Medlem

Har du rätt inställningar för CPU och minnen?

Hur ser inställningarna ut för spelet i AMD-kontrollpanelen? Den kan lägga till en profil med grafik-inställningar för varje spel. Kolla att det inte är typ Radeon Chill FPS cap påslaget i
AMD Radeon Software -> Gaming -> Games -> Global Graphics
AMD Radeon Software -> Gaming -> Games -> CoD Warzone

AMD Radeon Software -> Performance > Tuning -> Global Tuning
AMD Radeon Software -> Performance > Tuning -> CoD Warzone

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Warzone Kräver lite mer av cpu:n en 8700k är nog lite klent skulle jag tro, tror det kan vara den du halkar efter av,

Japp, man kan inte förvänta sig samma prestanda som i testerna om man har en gammal CPU.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Det är inte helt enkelt så att du har för lite ram? Min datorn använde 15,5GB när jag hade 16GB totalt, sen när jag bytte till 32GB hoppade användningen direkt upp till 17-19GB. Spelet vill ha mer än 16GB och har du det måste det skära ner på något. Sen om det bara är det, din CPU, drivrutiner till grafikkortet eller en kombination av dessa som flaskar har jag ingen aning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Warzone Kräver lite mer av cpu:n en 8700k är nog lite klent skulle jag tro, tror det kan vara den du halkar efter av,

Skrivet av firstofmay:

Japp, man kan inte förvänta sig samma prestanda som i testerna om man har en gammal CPU.

Kom igen, varför skulle jag få SÄMRE fps med ett 6800XT kontra ett 2070 Super?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Kom igen, varför skulle jag få SÄMRE fps med ett 6800XT kontra ett 2070 Super?

Kan vara inställning för cpun?

https://m.youtube.com/watch?v=muSXmzm783s

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Har testat det utan framgång tyvärr.

--------

Installerade om drivrutinerna och det blev om möjligt ännu sämre.
Klockfrekvens, energiförbrukning och utnyttjande åker berg och dalbana under spelets gång.

En i andra tråden med en Ryzen 5 3600 får i snitt 150 fps med stabil kurva på max boost under hela spelets gång.

Framerate här på high-medium var 80-105 ungefär.

Permalänk
Medlem

Har installerat om med hjälp av ddu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Har installerat om med hjälp av ddu?

Yes, avinstallerar med DDU och laddar ner drivrutinerna från AMD. Dock inte helt smärtfritt då jag fick göra om det ett antal gånger då windows varnade för filen, avbröts mitt i allt osv

Permalänk
Medlem

Svårt situation testa med o installerq om windows och avinstellera med ddu och installera från amd.
Har du tur så blir det bra annars svårt o säga
Lycka till

Permalänk
Medlem

Får kanske ge mig på en ominstallation av Windows imorgon då.

Anledning till att jag inte köper det här med att det är CPU-flaskhals i 105fps är för att i varenda 6800XT Benchmark jag sett/läst, oavsett om det är Ryzen 3700 eller en 5950 så ligger GPU på stabilt 95%+ med +-100mhz boost hela tiden.

Hade det varit så att jag låg stabilt på dessa höga siffror med allt ögongodis påslaget men ändå inte nådde högre så hade jag köpt att det var CPUn som var problemet.

Permalänk
Medlem

Garanterar inte CPU som är problemet så länge den presterar normalt. Testa en ominstallation å hoppas på de bästa annars är de nog något skumt med kortet.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Något är helt klart fishy med din dator, 6800XT här också, allt maxat i 3440x1440 pendlar mellan 120-190 fps. I MP var det stabil 97-99% GPU usage när jag loggade 10-20 rundor. Inte loggat i warzone dock.
CPU 3700x

OBS detta är i MP med 110 screen resolution, fungera inge vidare att dra från google docs så skev formatering.
GPU UTIL
99
96
98
97

GPU SCLK
2630
2663
2672
2645

GPU MCLK
2114
2112
2112
2112

GPU PWR
254
252
256
255

GPU VRAM UTIL
14869
14869
14842
14842

FPS
145
138
138
161

Permalänk
Medlem

Eller försök kör denna video med din 8700k

https://m.youtube.com/watch?v=pJTCwSX9Ym8

Annars prova med nåt ryzen cpu med 3200-3600mhz ram minst 16gb dual. Om det är okej då år nåt med din cpu.

Permalänk
Medlem

Skönt att se att jag inte inbillar mig det här problemet iaf.

Tyvärr så dyker det upp väldigt mycket kring AMDs 5000 serie när man söker på det här där AMD skrivit att det är ett kännt problem att korten klockar ner i vissa spel i en dels datorer.

Frågar är vad man ska göra åt det här då vissa verkar göra allt och ingenting blir bättre. Kanske får testa uppdatera drivrutiner för moderkortet eller något annat radikalt. Man vill inte gärna skicka in kortet på återköp i dessa tider direkt men prestandan i just Warzone är inte okej.

Permalänk

Lägg på de senaste chipsetdrivarna till moderkortet? Jag hade nåt liknande för nåt år sen och det hjälpte mig då. Jag har för vana att alltid avaktivera Windows autouppdatering av drivrutiner till alla jäkla grejer som finns i systemet, kör alltid på den senaste chipsetdrivaren efter jag installerat om någon grafikdrivare, väljer att reparera och startar om. Bara ett förslag.

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk

Vad har du för nätaggregat ? Den kan påverka.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 64MB, Asus ROG Strix B450-F Gaming, Corsair 16gb 3200mhz, ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC, corsair hydro h80i v2, kingston a2000 ssd 500gb, samsung 860 qvo 1tb, Corsair RM850 850W, Corsair Carbide 275R Midi Tower Svart.

Permalänk
Medlem

Såg denna potentiella fix i en youtube..
C:\Users\%username%\OneDrive\Dokument\Call of Duty Modern Warfare\players
Öppna filen "adv_options"
justera RendererWorkerCount till antalet kärnor du har på cpun.

// generated by Infinity Ward
version = 1
VideoMemoryScale = 0.85
RendererWorkerCount = 8
ConfigCloudStorageEnabled = 1

Permalänk
Medlem

Stäng av "In-Game Overlay" i Radeon/ generals / preferences

Jag upptäckte idag med nya varianten av radeon drivarna att den funktionen toksänker prestandan på mitt 5700xt i WOT.
från stabila 130-143fps till 60-140fps.

Permalänk
Medlem

Ska testa stänga av det och se vad som händer. Får väl ge detta någon dag men hittar inget ljus i tunneln när man läser om de som haft problem med 5000 serien.

Verkar dock inte som jag är helt ensam, hittade https://forums.eagle.ru/forum/english/reality/pc-hardware-and... Där det inte boostar alls, mitt hoppar runt kraftigt i vissa spel och i andra spel så ligger jag stabilt på 95%.

I samma tråd har någon annan ett XFX som funkar utan problem.

Edit:

Det som är komiskt i situationen är att om jag drar upp render resolution till 150%, dvs 3840*2160 så snittar jag runt 100 fps för då jobbar kortet nästan på max hela tiden. Det är ungefär samma resultat som Sweclockers får i sitt test av 6800XT.

Det känns helt otroligt om detta skulle vara ett CPU-RAM-PSU problem när jag på detta viset kan tvinga upp kortet att jobba max utan att fpsen egentligen blir speciellt lidande för helt plötsligt jobbar/klockar kortet upp som det ska. Rent spontant så känns det här drivrutinsrelaterat där kortet/drivrutinen inte tar emot eller sänder signalen på rätt vis. Detta funkar uppenbarligen i tex Witcher, men inte i Warzone.

Jag blir galen.

Edit 2: Det var inte så enkelt som att bara trimma upp "Wattman" och låsa frekvensen då kortet fortfarande hoppar upp och ner runt 40-70% användning.

Permalänk
Medlem

Köp en bättre CPU, dra ner grafiken till 1920x1080.

Så kommer du få bättre FPS.

Permalänk
Medlem

@wessmen Testa att ändra antalet fysiska kärnor som spelet kan använda.
Öppna adv_options.ini som ligger i C:\Users\x\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players
Det ska vara RendererWorkerCount = 6 för dig. Sett att det hjälper vissa, speciellt med 5600X.

Edit: Såg att det redan har förslagits.

Edit 2: Ominstallera spelet innan Windows!

Permalänk

Lite lustigt att folk påpekar 8700k som klen i warzone, jag har ju samma med sämre minnen och ett 2060 Strix och hamnar aldrig under 145fps.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...