6800XT "dålig" fps i Warzone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Lite lustigt att folk påpekar 8700k som klen i warzone, jag har ju samma med sämre minnen och ett 2060 Strix och hamnar aldrig under 145fps.

Nu kanske i5 9600k är sämre än i7 8700k, men jag ligger runt 100 med rtx2070 gaming z och i5 9600k i 1440P.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Nightwing:

Lite lustigt att folk påpekar 8700k som klen i warzone, jag har ju samma med sämre minnen och ett 2060 Strix och hamnar aldrig under 145fps.

Är det verkligen warzone? Eller är det i multiplayer?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Var hos en kompis förra veckan som trodde att något var fel med sin dator då han hade sjuka stutters i Warzone.

Nu visa det sig att han hade för lite ram, 8gig, så antar att det berodde på det. Han har en I5 4670k och ett 1080. Processorn låg på 100% användning hela tiden och till och med menyn hade stutter. Hans grafikkort användes knappt. Nu fick jag inte upp några framerates ingame medan jag spelade, MSI afterburner ville inte lira, vilket jag tyckte var konstigt.

Får jag gissa så hade vi aldrig över 45 fps. Tyckte att spelet betedde sig väldigt konstigt i övrigt men jag antar att det är sådana problem man får när man har för lite ram.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Om grafikkortet fungerar som det skall i alla andra spel har jag svårt att tro att det är det som är problemet.
Denna kommentaren hjälper dig ju inte tyvärr men om du har liknande fps du hade med ditt äldre kort, verkar det vara något annat som begränsar fpsen i just detta spelet.
Att ändra Cpucore i själva spelinställningarna har ju fixat detta hos många andra, men den verkar du redan ha tittat på.
Testa gör en ren ominstallation av datorn, det måste vara mjukvarufel. Någonting ligger och spökar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Bytte från gtx 1080 till 6800XT. Körde ddu och allt sånt.
Har inte samma problem som dig kanske och jag har bara testat BF5, men jag hade rätt mycket stuttering även om fps låg runt 150.
Installerade om drivrutiner men de hjälpte inte.

Installerade Win 10 på en annan disk och nu får jag ingen stuttering längre.

Däremot är det ganska klart att en 6c/12t cpu (R5 3600) inte kommer hålla länge då den är en rejäl bottleneck för en så kraftfull gpu som 6800XT. Cpu usage i BF5 ligger mellan 70-100% och gpu mellan 60-95%. Ofta runt 75%.

Går även se på sweclockers 6800xt test att en 3600 ligger ganska långt efter tex 5900x. Ja 5600x ligger rätt bra till med. Men 6 kärnor är definitivt inte "future proof".

Iaf, installera om windows. Gärna på en annan disk om du kan ifall de inte hjälper så har du den gamla kvar.

Har du 16 eller 8GB ram? 8 duger inte

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Bytte från gtx 1080 till 6800XT. Körde ddu och allt sånt.
Har inte samma problem som dig kanske och jag har bara testat BF5, men jag hade rätt mycket stuttering även om fps låg runt 150.
Installerade om drivrutiner men de hjälpte inte.

Installerade Win 10 på en annan disk och nu får jag ingen stuttering längre.

Däremot är det ganska klart att en 6c/12t cpu (R5 3600) inte kommer hålla länge då den är en rejäl bottleneck för en så kraftfull gpu som 6800XT. Cpu usage i BF5 ligger mellan 70-100% och gpu mellan 60-95%. Ofta runt 75%.

Går även se på sweclockers 6800xt test att en 3600 ligger ganska långt efter tex 5900x. Ja 5600x ligger rätt bra till med. Men 6 kärnor är definitivt inte "future proof".

Iaf, installera om windows. Gärna på en annan disk om du kan ifall de inte hjälper så har du den gamla kvar.

Har du 16 eller 8GB ram? 8 duger inte

I coilwhine-tråden så får en med 3600 och 6800XT 150 fps i snitt i Warzone. Väldigt långt över mina 105.

—————

Tycker det är konstigt att så många hoppar på ”seg cpu”-spåret när jag får exakt samma fps om jag sätter render resolution på 4k och att jag hade högre fps i exakt samma inställningar med 2070 Super.

Googlar man runt på Radeon not boosting in games, så har AMD själv erkännt att det finns ett problem på 5000 serien att kortet inte fungerar som det ska i vissa spel.

Jag tycker det låter smått otroligt att ett 6800XT skulle bete sig fullt normalt om det låg mellan 50-75% användning och underklockar sig själv men när jag sätter igång 4k och så tuggar kortet igång och ger mig samma fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

I coilwhine-tråden så får en med 3600 och 6800XT 150 fps i snitt i Warzone. Väldigt långt över mina 105.

—————

Tycker det är konstigt att så många hoppar på ”seg cpu”-spåret när jag får exakt samma fps om jag sätter render resolution på 4k och att jag hade högre fps i exakt samma inställningar med 2070 Super.

Googlar man runt på Radeon not boosting in games, så har AMD själv erkännt att det finns ett problem på 5000 serien att kortet inte fungerar som det ska i vissa spel.

Jag tycker det låter smått otroligt att ett 6800XT skulle bete sig fullt normalt om det låg mellan 50-75% användning och underklockar sig själv men när jag sätter igång 4k och så tuggar kortet igång och ger mig samma fps.

Fast....att du får samma FPS på ditt 2070s och rx 6800 xt oberoende på upplösning talar väl för att det INTE är din GPU som spökar?
Eller tänker jag fel?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Warzone Kräver lite mer av cpu:n en 8700k är nog lite klent skulle jag tro, tror det kan vara den du halkar efter av,

Jag kör en 3900x som är rätt likvärdig i spel och har inga problem att pusha 150fps+ i 15% mer pixlar än 1440p med allt maxat, tror inte 8700kn ska limita så pass mycket.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Jag kör en 3900x som är rätt likvärdig i spel och har inga problem att pusha 150fps+ i 15% mer pixlar än 1440p med allt maxat, tror inte 8700kn ska limita så pass mycket.

Är du verkligen säker på det? För jag har en likadan cpu och kan inte hålla 150+ fps stabilt med ett 3080. I medel ja, men det är min 1% som är det intressanta (anser jag) och man ser att enskilda kärnor spikar på närmare 100%.
Kör msi afterburner i benchmark läge och övervakar avg fps, min 1% fps, samt individuella cpu-kärnors belastning så ser man ganska tydligt att warzone kräver mycket av cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Är du verkligen säker på det? För jag har en likadan cpu och kan inte hålla 150+ fps stabilt med ett 3080. I medel ja, men det är min 1% som är det intressanta (anser jag) och man ser att enskilda kärnor spikar på närmare 100%.
Kör msi afterburner i benchmark läge och övervakar avg fps, min 1% fps, samt individuella cpu-kärnors belastning så ser man ganska tydligt att warzone kräver mycket av cpun.

Jag kör 4.4GHz all core så det kanske är där det sitter? Kolla vad prollen går i för hastighet och se om den ligger runt samma, drog på fps limiter på 144 och det hade väl någon gång att jag droppade under 144 men låg låst där i princip hela tiden när jag kollade.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk

@wessman hur mycket bättre prestanda får du med RTX 2070?
Om det är någorlunda signifikant bättre, ja då är det kanske något knas med grafikkortet. Men om det inte är så stor skillnad så skulle jag inte utesluta något strul med CPUn.

Övriga spel du testat är kanske inte så CPU-tunga. Testa om du har att spela något annat spel som kräver en del av CPUn, som t.ex. BF5. Får du samma problem då också? Om inte, ja då är det nog något knas med grafikkortet eller åtminstone något problem med kompatibilitet med ditt övriga system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Jag kör 4.4GHz all core så det kanske är där det sitter? Kolla vad prollen går i för hastighet och se om den ligger runt samma, drog på fps limiter på 144 och det hade väl någon gång att jag droppade under 144 men låg låst där i princip hela tiden när jag kollade.

Överklockning kan säkerligen ge fördelar, men fps-mätaren i spel visar oftast ett medel över en sekund. Dvs bara för att mätaren visar ett bra medel betyder inte att man inte har fps tapp. Som sagt testa benchmark läget i tex afterburner eller annan liknande mjukvara så kommer du nog se att du förmodligen faller långt under 144fps stundtals.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Överklockning kan säkerligen ge fördelar, men fps-mätaren i spel visar oftast ett medel över en sekund. Dvs bara för att mätaren visar ett bra medel betyder inte att man inte har fps tapp. Som sagt testa benchmark läget i tex afterburner eller annan liknande mjukvara så kommer du nog se att du förmodligen faller långt under 144fps stundtals.

Har inte suttit och mätt men upplevde inga stutters eller drops ö.h.t och jag är sjukt överkänslig för sådant när man varit fpsspelare hela livet. Får du väldigt låga 1% så kan det absolut ha att göra med att vi har olika drivrutiner, powersaving-inställningar i bios, problem med strömförsörjning, att OC håller klocken stabilare, minnen som strular eller något som bråkar i windows. Finns ju 1000 anledningar, bara för att du upplever det betyder inte att det är likadant för alla.

Om det är så att du inte märker det alls utan att sitta och mäta 1% drops, spelar det då någon roll? Har inga som helst problem att känna direkt jag rör musen att fpsen har dippat ner till 120 i dom spelen det händer, så tror jag hade märkt det i warzone också.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Har inte suttit och mätt men upplevde inga stutters eller drops ö.h.t och jag är sjukt överkänslig för sådant när man varit fpsspelare hela livet. Får du väldigt låga 1% så kan det absolut ha att göra med att vi har olika drivrutiner, powersaving-inställningar i bios, problem med strömförsörjning, att OC håller klocken stabilare, minnen som strular eller något som bråkar i windows. Finns ju 1000 anledningar, bara för att du upplever det betyder inte att det är likadant för alla.

Om det är så att du inte märker det alls utan att sitta och mäta 1% drops, spelar det då någon roll? Har inga som helst problem att känna direkt jag rör musen att fpsen har dippat ner till 120 i dom spelen det händer, så tror jag hade märkt det i warzone också.

Ok jag menar bara att det är skillnad på att mäta och veta och att bara gissa. Att säga att cpun klarar stabilt av 150+ fps när så kanske inte är fallet var det jag ville påpeka. Hur till vida du eller jag är nöjda var inte poängen.

Är du nöjd så har jag inga problem alls med det (tvärtom), men jag påstår att 3900x och 8700k inte är snabba nog för att inte bli flaskhals i warzone för de nyaste grafikkorten idag. Bara det jag vill inflika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ok jag menar bara att det är skillnad på att mäta och veta och att bara gissa. Att säga att cpun klarar stabilt av 150+ fps när så kanske inte är fallet var det jag ville påpeka. Hur till vida du eller jag är nöjda var inte poängen.

Här har du skillnad på 0.1% lows och 1% lows på en 3900x stock vs en 3900x 4.5 all core i BF5.
Rätt säker på att det kan vara avgörande i denna situationen Det var största anledningen till att jag OCade, avgfps diffar inte skitmycket men 1% lows lyfts en hel del i många situationer.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Inaktiv

Spännande, finns massvis med 30xx-användare som har samma problem. Kanske har med spelet att göra och inte korten? Googlar man lite verkar det finnas fler med 6800 XT som har problem också.

På Nvidias forum: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/call-of-duty/47/4...

Hittar inget motsvarande hos AMD, men finns ju knappt 6800 XTs ute, så om det är problem lär det dyka upp massvis med trådar inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Fast....att du får samma FPS på ditt 2070s och rx 6800 xt oberoende på upplösning talar väl för att det INTE är din GPU som spökar?
Eller tänker jag fel?

Jag förstår inte varför kortet skulle ligga på 50-75% användning nerklockat i 1440p oavsett om jag kör allt på low eller high i max 105fps när CPU tuggar 70-80%.

Det blir ingen som helst skillnad på fps om jag kör high, low i 1440p eller 4k i high. Även om jag kör 4k i high så boostar kortet inte fullt utan ligger på runt 85-90% usage med en klock som hoppar runt 1900-2250 i 73 grader.

I warzone så måste jag dra upp render resolution till 5180xvad det nu är för att kortet ska nyttjas till max, 98-99% usage och max klock.

Jag tänker dra ner till 1080p när jag kommer hem igen för att kolla läget, men med tanke på hur det sett ut hittils så känner jag spontant att det inte blir bättre.

Jag har lägre fps med 6800XT kontra 2070S. Då låg jag runt 110-120 och nu är det extremt sällan AMD software visar över 105 fps.

CPUn ligger på 4.4Ghz över alla kärnor.

Har testat alla configlösningar om kärnor och memory scale. Vram ligger på max på GPUn när inställningarna i High visar kanske 8-10GB som Max i Warzone ”preview” uppe till höger.

Jag har varit CPU-bunden förr i PUBG med 3770k och 1060/1070ti men jag har aldrig varit med om att GPUn ligger under 95% användning även om jag gick från kanske 80 fps till 120 i PUBG på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

https://i.imgur.com/a7pzbFo.png

Här har du skillnad på 0.1% lows och 1% lows på en 3900x stock vs en 3900x 4.5 all core.
Rätt säker på att det kan vara avgörande i denna situationen Det var största anledningen till att jag OCade, avgfps diffar inte skitmycket men 1% lows lyfts en hel del i många situationer.

Se där jag. En ganska markant skillnad med OC i warzone mao. Att mäta är att veta

Tyvärr är min 3900x av sämre sort så den OC som en potatis så får nog bli en 5900x om jag vill få upp fps i warzone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Se där jag. En ganska markant skillnad med OC i warzone mao. Att mäta är att veta

Tyvärr är min 3900x av sämre sort så den OC som en potatis så får nog bli en 5900x om jag vill få upp fps i warzone.

Kör 1usmus clocktuner så testar den sig fram åt dig, ofta kan du vrida upp första CCXen en bra bit högre än nummer 2 orkar hänga med, och då får du ändå fördelen i spel. Tror att 4.35-4.4GHz på CCX1 går fint på dom flesta chippen, men då kanske du får nöja dig med typ 4.2-4.25 på andra CCXen. Det bör vara tillräckligt för att ordentligt bättra på dina 1% lows och ändå sitta på samma average FPS.

Riktigt bra verktyg för att hitta gränserna om man inte orkar pilla själv, bara kolla en snabb yt-guide och låta den gå så hittar den sweetspotten åt dig på respektive CCX.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Kör 1usmus clocktuner så testar den sig fram åt dig, ofta kan du vrida upp första CCXen en bra bit högre än nummer 2 orkar hänga med, och då får du ändå fördelen i spel. Tror att 4.35-4.4GHz på CCX1 går fint på dom flesta chippen, men då kanske du får nöja dig med typ 4.2-4.25 på andra CCXen. Det bör vara tillräckligt för att ordentligt bättra på dina 1% lows och ändå sitta på samma average FPS.

Riktigt bra verktyg för att hitta gränserna om man inte orkar pilla själv, bara kolla en snabb yt-guide och låta den gå så hittar den sweetspotten åt dig på respektive CCX.

Har testat både manuell OC och CTR men no go. "Bronze sample".
Det är dock en dialog för en annan tråd känner jag.

Permalänk
Skrivet av wessmen:

Jag förstår inte varför kortet skulle ligga på 50-75% användning nerklockat i 1440p oavsett om jag kör allt på low eller high i max 105fps när CPU tuggar 70-80%.

Det blir ingen som helst skillnad på fps om jag kör high, low i 1440p eller 4k i high. Även om jag kör 4k i high så boostar kortet inte fullt utan ligger på runt 85-90% usage med en klock som hoppar runt 1900-2250 i 73 grader.

I warzone så måste jag dra upp render resolution till 5180xvad det nu är för att kortet ska nyttjas till max, 98-99% usage och max klock.

Jag tänker dra ner till 1080p när jag kommer hem igen för att kolla läget, men med tanke på hur det sett ut hittils så känner jag spontant att det inte blir bättre.

Jag har lägre fps med 6800XT kontra 2070S. Då låg jag runt 110-120 och nu är det extremt sällan AMD software visar över 105 fps.

CPUn ligger på 4.4Ghz över alla kärnor.

Har testat alla configlösningar om kärnor och memory scale. Vram ligger på max på GPUn när inställningarna i High visar kanske 8-10GB som Max i Warzone ”preview” uppe till höger.

Jag har varit CPU-bunden förr i PUBG med 3770k och 1060/1070ti men jag har aldrig varit med om att GPUn ligger under 95% användning även om jag gick från kanske 80 fps till 120 i PUBG på den tiden.

Men håller du fortfarande 105fps i 4k på high så jobbar ju processorn fortfarande lika mycket. Den behöver ju fortfarande pusha sina 105 fps, vilket isåfall är max av vad den klarar av. Att grafikkortet inte boostar fullt beror ju på att det inte behöver då Cpu inte kan mata kortet iallafall. Nu behöver det såklart inte vara så, men om du fortfarande håller 105 fps i 4k ja, då är det troligtvis den och inte Gpu.

När du var Cpu-bunden i PUBG så var det nog precis på gränsen. Har varit Cpu-bunden då jag hade en Phenom II och spelade BeamNG. Väldigt krävande på cpu och då spelar det absolut ingen roll vad du gör med grafikinställningarna. Tror jag maxade 40fps oavsett inställningar medan grafikkortet låg 50-99% beroende på vilka grafikinställningar jag valde. Bytte då till den processor i sign och ligger nu på 80fps och är begränsad av grafikkortet.

Edit:
https://www.youtube.com/watch?v=u1WihnISC40&ab_channel=asmoK

Warzone verkar lite skumt.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Det är ju uppenbart att det är CPU/RAM som bottleneckar på allt du har beskrivit

Permalänk
Medlem

Jag har ett 3070 och 2700x och har kommit fram till att det definitivt är CPU som flaskhalsar även fast jag kör i ultrawide 1440p.

* Dels har jag sett jämförelse på Reddit från folk som har gått från 2700x till en CPU i nya serien. 40-60% högre FPS med samma GPU.

* Jag får samma fps men mer GPU-användning om jag höjer "skalade upplösningen" i CoD.

* FPS och GPU-användning går upp i områden där CPU behöver jobba mindre, det vill säga utanför stora städer etc med massa assets.

Det jag gjort för att få något stabilare GPU-användning och FPS är att inte använda AA och istället skala upp bilden, kör på "115". Vet inte om det är vettigt ur ren teknisk synvinkel men det verkar lira lite bättre än med lägre gpu-användning och AA påslaget.

I områden där CPUn inte är lika utsatt ligger jag skönt på 125-140 fps. I sämre områden kring 100-120 och det hoppar som tusan i både gpu-anv och fps.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Men håller du fortfarande 105fps i 4k på high så jobbar ju processorn fortfarande lika mycket. Den behöver ju fortfarande pusha sina 105 fps, vilket isåfall är max av vad den klarar av. Att grafikkortet inte boostar fullt beror ju på att det inte behöver då Cpu inte kan mata kortet iallafall. Nu behöver det såklart inte vara så, men om du fortfarande håller 105 fps i 4k ja, då är det troligtvis den och inte Gpu.

När du var Cpu-bunden i PUBG så var det nog precis på gränsen. Har varit Cpu-bunden då jag hade en Phenom II och spelade BeamNG. Väldigt krävande på cpu och då spelar det absolut ingen roll vad du gör med grafikinställningarna. Tror jag maxade 40fps oavsett inställningar medan grafikkortet låg 50-99% beroende på vilka grafikinställningar jag valde. Bytte då till den processor i sign och ligger nu på 80fps och är begränsad av grafikkortet.

Edit:
https://www.youtube.com/watch?v=u1WihnISC40&ab_channel=asmoK

Warzone verkar lite skumt.

Ja men nu får jag 120 fps med ett gammalt 2070 Super. Markant mindre fps med ett 6800XT.

Detta är så sjukt irriterande.

Inget grafikkort ska ligga på 50% användning i 1440p med allt på max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Lite lustigt att folk påpekar 8700k som klen i warzone, jag har ju samma med sämre minnen och ett 2060 Strix och hamnar aldrig under 145fps.

Du kör antagligen 1080p

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Skrivet av wessmen:

Ja men nu får jag 120 fps med ett gammalt 2070 Super. Markant mindre fps med ett 6800XT.

Detta är så sjukt irriterande.

Inget grafikkort ska ligga på 50% användning i 1440p med allt på max.

Har hört att AMDs drivers är något tyngre och kräver något mer av CPU. Kanske är det därför du får högre fps med ditt gamla kort? Någon kanske kan bekräfta.

Om det är ett väldigt bra grafikkort så är det fullt möjligt som du beskriver, och 6800XT är ett väldigt bra grafikkort.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

6800XT + Ryzen 5 3600 + 16 GB 3800 CL16-19-21-37 RAM med 1900 FCLK och tight subtimings på allt

Vill våga påstå att jag får EXTREMT lika FPS till denna https://youtu.be/8UKNDd8Uhg4?t=116.

Grabben kör förvisso en 5800X och en RTX 3080 FE, men jag gick till exakt samma ställe som han befinner sig där och kollade runt på samma sätt och kan säga att FPSen var nästintill identiska. Till och med högre när jag gick inomhus, där jag får 160+ medan han var på 150 något. 1440p högsta inställningar på allt förutom Motion Blur för fuck that.

https://youtu.be/J9pu1-GTkoU?t=269
Denna är också väldigt lika det jag brukar få, utanför TV Station och hen får 145-160 FPS när man går runt utomhus. Kanske något högre än mig, speciellt inomhus där jag brukar maxa vid 180 i riktigt "trevliga" ställen, men återigen det är en 5800X här också.

Har testat med att köra RAM på XMP 3200 MHz CL16-18-18-36 och då får jag 130ish FPS där jag brukade få 150+ så det verkar göra en stor skillnad ändå

Har tyvärr inte kollat så mycket på frametime och 1% lows men Radeon Software säger average 145 FPS sista spelsessionen och 7 ms frametime 95th percentile.

Upplever inga stutters och spelet är extremt mjukt och en fröjd att spela på. Känns nästan som att spela CSGO med 300+ FPS nu

Permalänk
Medlem

Också, du kanske redan gjort det, men gå till Documents -> Call of Duty Modern Warfare -> players -> adv options och ändra "VideoMemoryScale" till 0.75 och "RendererWorkerCount" till 6.

Kände att det iaf hjälpte lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ja men nu får jag 120 fps med ett gammalt 2070 Super. Markant mindre fps med ett 6800XT.

Detta är så sjukt irriterande.

Inget grafikkort ska ligga på 50% användning i 1440p med allt på max.

Du skrev såhär i 1a posten:

Citat:

Mitt problem är att i Warzone så har jag samma FPS som med ett 2070 Super, dvs runt 110-120 i alla områden, oberoende utav vilka inställningar jag använder.

Vilket verkligen tyder på att du är CPU-bunden. Jag har två frågor:

1. Har du DUBBELKOLLAT i bios att du har ställt in XMP 4000mhz på dina ramminnen? Högst troligt är att du bränner runt med 2400mhz standardinställning vilket bottleneckar din cpu.

2. Har du klockat din 8700k något? Med en hyffsad kylare är 5.0ghz några större problem och du ser då ganska lätt om det är cpun som begränsar dig. Warzone är ett jävligt cpu-krävande spel.

Här är ett jävligt tydligt exempel på samma situation, men med 7700k:

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Du skrev såhär i 1a posten:
Vilket verkligen tyder på att du är CPU-bunden. Jag har två frågor:

1. Har du DUBBELKOLLAT i bios att du har ställt in XMP 4000mhz på dina ramminnen? Högst troligt är att du bränner runt med 2400mhz standardinställning vilket bottleneckar din cpu.

2. Har du klockat din 8700k något? Med en hyffsad kylare är 5.0ghz några större problem och du ser då ganska lätt om det är cpun som begränsar dig. Warzone är ett jävligt cpu-krävande spel.

Här är ett jävligt tydligt exempel på samma situation, men med 7700k:

https://i.imgur.com/1aMO6Hs.png

Har dubbelkollat XMP.

Blir väl att klocka cpun då kylning inte är några problem. Jag är kanske lite generös ang bildfrekvens för AMD software säger snitt 95 fps.

Hade kortets användning legat stabilt så hade jag köpt att det är cpu-problem men nu åker det runt berg och dalbana.

I coilwhine-tråden så är det en med ryzen 5 3600 som kör samma upplösning men ligger stabilt i max boost och 98% usage på GPUn hela tiden.