6800XT "dålig" fps i Warzone?

Permalänk
Medlem

Warzone är skräp. Milt sagt. Likadant för mig, hade ett 2070s och uppgraderade till 2080 ti med 0 fps i ökning. Ligger på ca 120fps i genomsnitt, ibland ner till 100. Kör på 1080p med low/high( spelar ingen roll då fpsen inte påverkas alls). Har ett 3900xt och 2080ti med 16gb 3600mhz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Viking
Skrivet av stegdoza:

Warzone är skräp. Milt sagt. Likadant för mig, hade ett 2070s och uppgraderade till 2080 ti med 0 fps i ökning. Ligger på ca 120fps i genomsnitt, ibland ner till 100. Kör på 1080p med low/high( spelar ingen roll då fpsen inte påverkas alls). Har ett 3900xt och 2080ti med 16gb 3600mhz.

Japp, liknande för mig. Uppgraderat till ett 3080 och har bara runt 90-100 FPS i 3440x1440p. Har dock bara en 2600X.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Du kan sluta felsöka.
Läs på nätet, det presterar dåligt i just wsrzone, håll tummarna för uppdateringar, är ditt main spel warzone, kan jag endast beklaga

Har man amd cpu eller gpu får man spela allt annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Du kan sluta felsöka.
Läs på nätet, det presterar dåligt i just wsrzone, håll tummarna för uppdateringar, är ditt main spel warzone, kan jag endast beklaga

Har man amd cpu eller gpu får man spela allt annat

Mkay? https://www.youtube.com/watch?v=J9pu1-GTkoU

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Jag förstår inte varför kortet skulle ligga på 50-75% användning nerklockat i 1440p oavsett om jag kör allt på low eller high i max 105fps när CPU tuggar 70-80%.

Det blir ingen som helst skillnad på fps om jag kör high, low i 1440p eller 4k i high. Även om jag kör 4k i high så boostar kortet inte fullt utan ligger på runt 85-90% usage med en klock som hoppar runt 1900-2250 i 73 grader.

I warzone så måste jag dra upp render resolution till 5180xvad det nu är för att kortet ska nyttjas till max, 98-99% usage och max klock.

Jag tänker dra ner till 1080p när jag kommer hem igen för att kolla läget, men med tanke på hur det sett ut hittils så känner jag spontant att det inte blir bättre.

Jag har lägre fps med 6800XT kontra 2070S. Då låg jag runt 110-120 och nu är det extremt sällan AMD software visar över 105 fps.

CPUn ligger på 4.4Ghz över alla kärnor.

Har testat alla configlösningar om kärnor och memory scale. Vram ligger på max på GPUn när inställningarna i High visar kanske 8-10GB som Max i Warzone ”preview” uppe till höger.

Jag har varit CPU-bunden förr i PUBG med 3770k och 1060/1070ti men jag har aldrig varit med om att GPUn ligger under 95% användning även om jag gick från kanske 80 fps till 120 i PUBG på den tiden.

Såvidare inte frame-times i spelet ligger konsekvent längre på CPU än GPU så lär du inte vara CPU-bunden, det går ju att kolla ganska lätt. Warzone är riktigt svinigt, det kan gå från att flyta precis så bra som man normalt väntar sig av COD till att gå på knäna, finns tyvärr för många trådar när man söker- när jag hade strul med låg GPU load så hittade jag säkert 20 olika lösningar som funkade för andra men inte för mig.

Såg inte att någon annan tagit upp det- men kolla så att du har HT påslaget i bios, eller i Task Manager att du har 6 Cores 12 Threads och inte 6c6t.

En polare skaffade 3070 häromdagen och fick inge märkbart prestandalyft i BFV från sitt 1070, detta med en 9700K som absolut ska klara av det. Visade sig att han låg på 90-100% CPU hela tiden och typ 60% GPU, otydligt varför men med lite pillande på inställingar, future frame rendering och annat så blev det bättre. Den processorn är ju 8C8T och "såg ut" att vara fullt belastad, men ändå fanns mer prestanda att hämta någonstans ifrån.

Skrivet av milkab:

Du kan sluta felsöka.
Läs på nätet, det presterar dåligt i just wsrzone, håll tummarna för uppdateringar, är ditt main spel warzone, kan jag endast beklaga

Har man amd cpu eller gpu får man spela allt annat

Lol, ren och skär bullshit. Warzone presterar dåligt och är vilt inkonsekvent, detta är inget nytt. Jag har själv känt av det med mitt 2080S där inget annat än att vänta på nästa Game Ready Driver hjälpte för min del.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Såvidare inte frame-times i spelet ligger konsekvent längre på CPU än GPU så lär du inte vara CPU-bunden, det går ju att kolla ganska lätt. Warzone är riktigt svinigt, det kan gå från att flyta precis så bra som man normalt väntar sig av COD till att gå på knäna, finns tyvärr för många trådar när man söker- när jag hade strul med låg GPU load så hittade jag säkert 20 olika lösningar som funkade för andra men inte för mig.

Såg inte att någon annan tagit upp det- men kolla så att du har HT påslaget i bios, eller i Task Manager att du har 6 Cores 12 Threads och inte 6c6t.

En polare skaffade 3070 häromdagen och fick inge märkbart prestandalyft i BFV från sitt 1070, detta med en 9700K som absolut ska klara av det. Visade sig att han låg på 90-100% CPU hela tiden och typ 60% GPU, otydligt varför men med lite pillande på inställingar, future frame rendering och annat så blev det bättre. Den processorn är ju 8C8T och "såg ut" att vara fullt belastad, men ändå fanns mer prestanda att hämta någonstans ifrån.

Lol, ren och skär bullshit. Warzone presterar dåligt och är vilt inkonsekvent, detta är inget nytt. Jag har själv känt av det med mitt 2080S där inget annat än att vänta på nästa Game Ready Driver hjälpte för min del.

Tyvärr lirar allt sånt.

Ryckte alla andra skärmar igår efter en ominstallation och då var jag uppe och snurrade på 130-140 i vissa område med peakar uppåt 150-160 när cpu taktar på 60%.

Då jobbade kortet helt plötsligt i peakar upp mot 95-96%. Jag tvivlar inte på att jag skulle kunna få den fpsen hela tiden om kortet jobbade så konstant.

Frågan är om det är min hårdvara, kortet eller dess bios som inte riktigt lirar med drivrutinerna.

Jag borde ju hur som helst kunna få samma fps i multimonitor setup men det gick absolut inte efter ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag har haft liknande problem. Felet finns i bilden, kolla t.ex hur procent av grafikminnet som används. Av någon anledning vill Warzone pumpa in assets till grafikminnet, och med 16GB borde det inte vara ett problem men uppenbarligen fylls grafikminnet ganska fort.

Det går att ändra cappen på hur mycket grafikminne spelet ska använda via en fil som kan hittas här: C:\Users\\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players\adv_options.ini.
Textraden du ska ha är "VideoMemoryScale" som brukar vara på 0.85. Jag ställde ner min till typ 0.55 om jag minns rätt och löste problemet direkt. Kika vad din säger där.

Helt rätt! nu när du säger det påminns jag om att jag stötte på en mängd buggar (kunde tex inte öppna loadout-lådor i spelet) oc hstutter innan jag ställde ner min till "0.5".

@wessmenn testa detta.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Om du får problem med flera skärmar. Är du helt säker på att du kör warzone i fullskärmsläge? Mitt spel ställer om sig till "windowed fullscreen" titt som tätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Helt rätt! nu när du säger det påminns jag om att jag stötte på en mängd buggar (kunde tex inte öppna loadout-lådor i spelet) oc hstutter innan jag ställde ner min till "0.5".

@wessmenn testa detta.

Har testat detta. Minskar vram användningen på GPUn men ger ingenting direkt.

Skrivet av adzer:

Om du får problem med flera skärmar. Är du helt säker på att du kör warzone i fullskärmsläge? Mitt spel ställer om sig till "windowed fullscreen" titt som tätt.

Får testa det. Innan ominstallation var det inget problem förutom låg fps (105). Efter så kommer jag inte över 60, så troligtvis någonting som är konstigt för alt-tabbar jag så spelet är i bakgrunden (men synligt) med tex AMD över så sticker fpsen upp igen.

Nu är jag inte nöjd med gpu usage ändå och Inet tycker det låter skumt. Problemet är att de inte har ett enda kort så att testa ett annat/rma går inte riktigt i dagsläget.

Bor dock i Malmö där de har sin verkstad, försöker komma i kontakt och se om de kan testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

... Startar om och sliter ut alla skärmarna jag har så jag bara kör 1440p-skärmen, trycker bort alla spärrar i spelet som begränsar i menyn och pang säger det. Laddar in i flygplanet med runt 150 fps som åker berg och dalbana. Pendlar mellan 110-140 på marken men nu fungerar inte FreeSync oavsett vilka inställningar jag provar, screentearing överallt och en konstig "sharpness" som jag inte haft tidigare. Ser riktigt, riktigt dåligt ut. Tidigare "105" flöt på betydligt bättre då FreeSync var igång.

Kontrollerar alla inställningar om och om igen, får denna höga FPSen när jag laddar in och efter ~5 minuter så sjunker den till runt 120-130 men det ser skit ut för att skärm/gpu inte synkar längre. Helt klart betydligt mer än innan ominstallationen.

Sätter jag in skärmarna igen så är det samma resultat, låst till 60 förutom om jag alt-tabbar och har borderless i bakgrunden - då har jag 120-130 igen tills jag trycker upp spelet igen.

Jag vet inte längre vad jag ska göra, installera om drivrutinerna kanske och hoppas på att FreeSync fungerar igen så att det iaf blir spelbart men uppenbarligen är det inte CPUn som låser spelet till 105 fps som tidigare.

1. Ha alltid "Fullscreen" i inställningarna. Borderless är skit.

2. Freesync har du inte nämnt tidigare? Vad har du för skärm? Vad har du för freesync intervall?

3. Vilken version av GPU-drivrutiner installerar du? Adrenaline 20.11.1?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

1. Ha alltid "Fullscreen" i inställningarna. Borderless är skit.

2. Freesync har du inte nämnt tidigare? Vad har du för skärm? Vad har du för freesync intervall?

3. Vilken version av GPU-drivrutiner installerar du? Adrenaline 20.11.1?

Fullscreen eller borderless har inte gjort någon skillnad.

Aoc 32” 1440p med Freesync, 48-144 intervall men fps går förbi även om det är låst i menyerna på warzone.

20.11.2, den senaste. Finns väl inte ens någon annan med stöd för 6000 serien.

Permalänk
Medlem

Om du testar allt som nämns i tråden tror jag inte du kommer kunna hitta några mer lösningar av att gissa dig fram- om du kan få hjälp av Inet är det ett alternativ, men risken är att det fungerar väl i deras rigg och du då inte har mycket att hämta hos dem.

Mitt råd för detta skulle vara att installerar Hwinfo64, start Warzone och nollställa loggen i HWinfo precis innan du börjar, kör en kort match och, om du har samma problem som tidigare, spara en loggfil från HWinfo och stängd av spelet.

Ett rörigt exempel är bilden nedan- var bästa jag har då jag sitter på jobbdatorn just nu. De saker som är värda att kolla på i ditt fall är sannolikt följande datapunkter:

Performance limit - Power
Performance limit - Thermal
Performance limit - Reliability Voltage
Performance limit - Max Operating Voltage
Performance limit - Utilization

--Dessa är alla 0/1 och du får i loggen uträknat antal gånger som GPU varit begränsad av strömförsörjning, värme osv. Min Gissning är att du enbart kommer se Utilization där en hel del.

Total CPU Usage
GPU Memory Allocated [MB]
GPU Memory USage [%]
GPU Core Load
GPU Video Engine Load

Dessa räknar belastning så om du håller koll på average och max här så kan du få en bra ide på vad som händer.
Jag har formaterat och gjort ett urval från logg så din kommer se annorlunda ut. Du kan direkt i HWinfo64 väöja bort sensorer så att den inte visar allt, blir då lite lättare att se över. Har du två skärmar kan du givetvis också ha det uppe på ena skärmen och hålla utkik i realtid efter vad som händer.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wessmen:

Gör gärna det.

Det som jag tycker talar emot att det är min CPU som problemet är följande video tex med att gäng andra jag länkat i tråden.
https://www.youtube.com/watch?v=gt1weoNBZZA&ab_channel=ARTIS

Där har vi en 5600X och ett 3080. Det spelas Warzone i 1440p, alla inställningar syns.

1. Vi ser att GPUn hela tiden ligger och tuggar på minst 95% belastning.
2. En 5600X har väldigt lik prestanda mot 10600k vilket är en 8700k med 200mhz mer per kärna. Enligt Sweclockers test här https://www.sweclockers.com/test/30758-amd-ryzen-7-5800x-och-... så presterar dessa CPUer exakt likadant i Modern Warfare
3. GPU usage har ökat från 50-75% (graf första sidan) till att peaka upp mot ~95% samtidigt som att FPSen ökat från ~105 till ~135-140 tillsammans med peakar över 150.

Varför skulle ett 6800XT pendla mellan 25-95% med en CPU som presterar likvärdigt? Jag ser att jag får fps-peaks över 150 i enstaka millisekunder, troligtvis sammanfaller dessa med peakerna på GPUn. Skulle usage ligga högre, så skulle jag få högre fps hela tiden.

Så tänker jag iaf.
Edit: Lägger till 3

Hamnar att ursäkta mig själv. Skulle testa nu men ser att jag inte längre har Warzone installlerat.

Permalänk

Vet ej om detta nämnts innan och att det inte direkt är relaterat till GPU....men kolla så att följande fil har rätt inställning:
C:\Users\XXX\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players
Öppna adv_options.ini

Kolla efter RendererWorkerCount
Den ska stå på så många kärnor du har, jag uppgraderade precis från en 6800k till 5600x och när den stod på fel värde gav den konstig FPS (massa frysningar och dips). Ändrade till 6 och allt flöt på bra..

Visa signatur

dator med skärm

Permalänk
Medlem

Tänker att jag gör en liten "recap" över det jag testat.

- Ändra inställningar i spel/corecount/memoryscale utan framgång
- Ominstallation av drivrutiner med DDU utan framgång
- Klockning av CPU utan framgång
- 60% usage på CPU
- Bios inställning rätt om tex ram
- Rätt CPU-score i Cinebench
- Rätt GPU-score i Unigine Superposition

- 8700k är samma CPU som 10600K och den presterar precis som 5600X i Modern Warfare. Jag är alltså 100% säkert inte CPU-bunden. Referens är Sweclockers egna test här - https://www.sweclockers.com/test/30758-amd-ryzen-7-5800x-och-...

Tittar vi på videor från Youtube med 6800XT så ser vi en mycket högre - stabil - GPU-användning i 1440p med en mycket högre FPS än vad jag har.

5900X 6800XT - 96%+ GPU usage
https://youtu.be/dF9W0tnYrbQ

5800X 6800XT - 93%+ GPU usage
https://youtu.be/J9pu1-GTkoU

5600X 6800XT "competative settings - ~90% GPU usage dvs mycket på low som sänker GPU-usage. +175 fps inne i byggnader
https://youtu.be/HaP9eDOcVts

-----------------------------------

Ominstallerade windows helt och hållet gav viss förbättring till ~130 fps upp från 105 fps. Fortfarande stor fluktuation av GPU-usage även om det finns viss förbättring. Något bättre resultat när jag bara kör med en monitor, om det är ett samband eller inte vet jag inte.

GPU-usage före ominstallation ingame:

GPU-usage efter ominstallation ingame, glor in i en vägg och fps/usage hoppar runt ändå

Tråd på Reddit där en annan med referens 6800XT har samma problem. Inte svårt att lista ut vem jag är kanske
https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/k1g2w4/6800_xt_owne...

DCS-forumet där en annan har liknande problem
https://forums.eagle.ru/forum/english/reality/pc-hardware-and...

Gör man en googling på "Amd gpu low usage" så verkar det vara ett problem där det inte blir bättre trots annan hårdvara.

Jag kommer förmodligen att skicka in kortet till Inet där de får ta en titt och jämföra i deras system men efter att ha gjort i princip allt i min makt och jämfört med hur andra kort presterar så känner jag att det är någonting som inte är som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

- 60% usage på CPU

- 8700k är samma CPU som 10600K och den presterar precis som 5600X i Modern Warfare. Jag är alltså 100% säkert inte CPU-bunden. Referens är Sweclockers egna test här - https://www.sweclockers.com/test/30758-amd-ryzen-7-5800x-och-...

Jag kommer förmodligen att skicka in kortet till Inet där de får ta en titt och jämföra i deras system men efter att ha gjort i princip allt i min makt och jämfört med hur andra kort presterar så känner jag att det är någonting som inte är som det ska.

Vill bara igen rekommendera att kolla med HWinfo64, vet inte var du kollat CPU osv men task manager är ofta inte en vettig indikator på CPU load i spel, särskilt inte i DX12.

Där skulle du också kunna se, svart på vitt, om något rapporteras om vad systemet själv tycker är anledningen att GPU inte få full load.

Du gör som du vill, men oddsen att du får ett nytt kort i god tid om det faktiskt är hårdvarufel känns rätt låga för tillfället, så såvidare du inte är ute efter reklamation och byta till ett annat kort av en modell som finns i lager så skulle jag i din sits göra felsökning djupt nog att iallafall finna en definitiv felindikator och/eller vänta åtminstone till nästa patch snarare än releasedrivrutinen.

Om du dock siktar på reklmation och att byta till något tillgängligt kort så kan det eventuellt vara så att Inet går med på det utan att behöva gå igenom felsökningsprocess så slipper du sitta utan kort medan de/tillverkare testar omkring.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vill bara igen rekommendera att kolla med HWinfo64, vet inte var du kollat CPU osv men task manager är ofta inte en vettig indikator på CPU load i spel, särskilt inte i DX12.

Där skulle du också kunna se, svart på vitt, om något rapporteras om vad systemet själv tycker är anledningen att GPU inte få full load.

Du gör som du vill, men oddsen att du får ett nytt kort i god tid om det faktiskt är hårdvarufel känns rätt låga för tillfället, så såvidare du inte är ute efter reklamation och byta till ett annat kort av en modell som finns i lager så skulle jag i din sits göra felsökning djupt nog att iallafall finna en definitiv felindikator och/eller vänta åtminstone till nästa patch snarare än releasedrivrutinen.

Om du dock siktar på reklmation och att byta till något tillgängligt kort så kan det eventuellt vara så att Inet går med på det utan att behöva gå igenom felsökningsprocess så slipper du sitta utan kort medan de/tillverkare testar omkring.

Tack, ska testa att konfigurera det.

Nu har jag använt HWmonitor eller nu senast MSI Afterburner med overlay. Av någon anledning funkar inte flera skärmar alls längre utan fpsen låser till 60 så då började titta i MSI.

Gårdagens FPS-skörd är som helt bortblåst idag. GPU-clock hoppar runt hela tiden, GPU och CPU usage på 50%. Antar att det inte läser av lika snabbt som AMDs egna programvara så man ser inte usage-hoppet som sker hela tiden.

Jag funderar på reklamation, det som är tråkigt är att det inte finns andra 6800XT alls och att byta till något annat som finns i lager är inte aktuellt. Man kommer aldrig se dessa intropriserna på 6800XT eller 3080 igen, samtidigt har jag ingen lust att vänta ut "öppet köp" och höra att "det inte går på RMA för kortet får full poäng i Superposition" om man skulle vilja vänta ut och hoppas på drivrutinerna är problemet snarare än hårdvara/bios.

Permalänk
Medlem

Ställer jag in Render Resolution på 5120x2880 så får jag 70 fps. 99% GPU usage, 30% CPU usage. 8GB Vram, 11GB ram.

Det blir sista testet att köra HWinfo. Jag har fått nog av det här nu. Av någon anledning så förstår inte kortet att detta spelet (bland andra) behöver använda kortet på max så om jag inte kör löjligt höga upplösningar så kör kortet i fis-fart.

Permalänk

Ursäkta att jag tjatar men har du ens kollat på den här videon? Det är en i7-8700k parat med ett RTX 3080. GPU Usage ligger på drygt 50-60% i första testet och CPU usage på typ samma. Vad skulle du säga är felet här? Vad är det som bottleneckar? Eller är det hårdvarufel eller vad?
https://www.youtube.com/watch?v=u1WihnISC40&ab_channel=asmoK

Jag säger att det fortfarande är CPU som håller kortet tillbaka. Jag antar att Warzone inte är speciellt intresserat av att använda HT-trådarna och därför ser din CPU usage ut som den gör. Hoppar GPU Usage runt även när du stirrar in i en vägg så skulle jag kunna sträcka mig till att mjukvaran strular. Gör den det?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Det räcker tyvärr inte att kolla på den totala cpu-användningen; då en enda kärna som belastas 100% kan vara en flaskhals. Håll kolla på cpu användningen i hwinfo/afterburner eller liknande per kärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Tack, ska testa att konfigurera det.

Nu har jag använt HWmonitor eller nu senast MSI Afterburner med overlay. Av någon anledning funkar inte flera skärmar alls längre utan fpsen låser till 60 så då började titta i MSI.

Gårdagens FPS-skörd är som helt bortblåst idag. GPU-clock hoppar runt hela tiden, GPU och CPU usage på 50%. Antar att det inte läser av lika snabbt som AMDs egna programvara så man ser inte usage-hoppet som sker hela tiden.

Jag funderar på reklamation, det som är tråkigt är att det inte finns andra 6800XT alls och att byta till något annat som finns i lager är inte aktuellt. Man kommer aldrig se dessa intropriserna på 6800XT eller 3080 igen, samtidigt har jag ingen lust att vänta ut "öppet köp" och höra att "det inte går på RMA för kortet får full poäng i Superposition" om man skulle vilja vänta ut och hoppas på drivrutinerna är problemet snarare än hårdvara/bios.

https://i.ibb.co/jg55QBk/GPU.png

På den screenshoten iallafall har du ju betydligt högre frametime på CPU än GPU, om det är så hela tiden så tyder det på CPU.

Om du konsekvent har 4ms frametime för GPU så ger det ett maxtak på 250fps medan 9ms på cpu ger ett maxtak på aningen över 100fps..

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Sätt kortet i någon annans dator och tvärt om o se hur det blir.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Ursäkta att jag tjatar men har du ens kollat på den här videon? Det är en i7-8700k parat med ett RTX 3080. GPU Usage ligger på drygt 50-60% i första testet och CPU usage på typ samma. Vad skulle du säga är felet här? Vad är det som bottleneckar? Eller är det hårdvarufel eller vad?
https://www.youtube.com/watch?v=u1WihnISC40&ab_channel=asmoK

Jag säger att det fortfarande är CPU som håller kortet tillbaka. Jag antar att Warzone inte är speciellt intresserat av att använda HT-trådarna och därför ser din CPU usage ut som den gör. Hoppar GPU Usage runt även när du stirrar in i en vägg så skulle jag kunna sträcka mig till att mjukvaran strular. Gör den det?

Japp, jag har kollat den videon och läser man kommentarer till videon så talar det ett tydligt språk.

Om vi tittar denna med 10600k, dvs en 8700k med 400mhz mer så får han ut ~140 med FoV på 120 istället för 80 som det är default. Eller vad är skillnaderna på systemen?

Permalänk
Skrivet av wessmen:

Japp, jag har kollat den videon och läser man kommentarer till videon så talar det ett tydligt språk.

Om vi tittar denna med 10600k, dvs en 8700k med 400mhz mer så får han ut ~140 med FoV på 120 istället för 80 som det är default. Eller vad är skillnaderna på systemen?

https://youtu.be/azvwWPBMqck

Har du också en klock på 5 GHz? Jag ser inte att det där RTX 3080 maxas heller? Ligger ju runt 80% load så då är det ju fortfarande något där som begränsar eller så är det fel på grafikkortet menar du? Visst kan du lämna tillbaka kortet men jag tvivlar verkligen på att något är fel. Jag ska lämna dig i fred nu.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

På den screenshoten iallafall har du ju betydligt högre frametime på CPU än GPU, om det är så hela tiden så tyder det på CPU.

Om du konsekvent har 4ms frametime för GPU så ger det ett maxtak på 250fps medan 9ms på cpu ger ett maxtak på aningen över 100fps..

Det hoppas runt beroende på vilka inställningar jag kör. Nu säger många visserligen att Warzone är ett skitspel och det är många som har konstiga fps-strul oavsett vilken setup de har. Kör jag dual monitor där allting "låser sig" så får jag 15-16 på GPU, alt-tabbar jag så sticker FPSen iväg.

Kollar man denna videon med en klockad 10600k, samma klock som jag hade igår med ett 3080 som har en helt annan fps än vad jag har. https://youtu.be/USiqEZjwG9E

Eller skulle en socket skilja så pass mycket för samma cpu? Har samma fps oavsett om jag trycker render resolution på 720p, 1080p, 1440p. Har rätt poäng i Cinebench som sagt.

Någonting är ju riktigt skumt och det enda nya i burken är GPUn.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man ska underskatta faktumet att Warzone är bland världens sämst optimerade spel också. Googla fritt och finn hundratals resultat där folk har diverse problem med spelet med dyraste komponenterna jämnt utspritt sedan release.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Har du också en klock på 5 GHz? Jag ser inte att det där RTX 3080 maxas heller? Ligger ju runt 80% load så då är det ju fortfarande något där som begränsar eller så är det fel på grafikkortet menar du? Visst kan du lämna tillbaka kortet men jag tvivlar verkligen på att något är fel. Jag ska lämna dig i fred nu.

Ja, jag har också en klock på 5Ghz, jag har såklart testat överklocka för att se om det blir skillnad. Jag ser att 3080 ligger på 90%, det är en jävla skillnad mot 50% och hoppa runt i klockhastighet.

Du får ursäkta att jag försöker lösa ett problem som inte andra har. Sitter jag och spelar med vänner med samma CPU som jag har med ett 1080ti och har generellt bättre FPS än mig som precis fått ett av de bästa korten på marknaden så är det väl inte så konstigt att man undrar. Särskilt inte när AMDs drivrutiner har de ryktet de har.

Permalänk
Medlem

Är det alltså bara i warzone detta strular?
Har du någon screenshot på när du får allvarligt framedrop?

I de två du visat så har du:

141 FPS när du har 7ms frametime på CPU. 1000/7 = 142 FPS

118 FPS när du har 9ms frametime på CPU. 1000/9 = 111 så om den inte visar i mindre delar än 1ms så rundar den säkert upp.

I båda detta fallen indikerar de stats du ser i screenshot att det är CPU som begränsar, och det är när du enbart står och stirrar in i en vägg. Dock är det svårt att avgöra huruvida GPU faktiskt skulle leverera mer om CPU är snabbare- att den klockar ner så pass lågt skulle kunna göra att den inte är så responsiv när den ska pressa frames igen. Vill också säga att jag försöker inte påstå att 8700K är för dålig för warzone eller något sådant, eller att det skulle vara hårdvarufel där. Min gissning är att det är ett mjukvaruproblem som orsakar en flaskhals någonstans och att man måste hitta den mest konsekventa flaskhalsen för att klura ut vad som händer.

Finns dock ingen poäng att gå och lida och om du inte kan spela och inte tänker gräva djupare så bör du göra det som passar dig bäst.

Vet att det känns surt men om jag var du skulle jag, om du tar reklamationsvägen, vänta tills både 3000-serien och 6000-serien fått mogna lite då denna typ av problem är vanliga vid lanseringar, särskilt sådana kaosartade som denna.

Skrivet av wessmen:

Ja, jag har också en klock på 5Ghz, jag har såklart testat överklocka för att se om det blir skillnad. Jag ser att 3080 ligger på 90%, det är en jävla skillnad mot 50% och hoppa runt i klockhastighet.

Du får ursäkta att jag försöker lösa ett problem som inte andra har. Sitter jag och spelar med vänner med samma CPU som jag har med ett 1080ti och har generellt bättre FPS än mig som precis fått ett av de bästa korten på marknaden så är det väl inte så konstigt att man undrar. Särskilt inte när AMDs drivrutiner har de ryktet de har.

Yup, denna suger. Satt och lirade BFV med två polare varav den ena har 6700K + 2080Ti och den andra har 9700K + 3070.

Att jag skulle få bättre max FPS än killen med fyrkärning var inte surprising, men att jag skulle få avsevärt bättre än killen med en CPU som "ska" vara lite vassare än min för spel och en GPU som definitivt ska vara vassare än mitt 2080S för spel är rätt fånigt. Jag kunde dra upp till något i stil med 160% resolution scale innan jag landade på samma FPS som 3070, vilket är helt ologiskt. Men det är inte indikativt för råprestanda utan bara att något inte fungerar som det ska i hans nya system.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är det alltså bara i warzone detta strular?
Har du någon screenshot på när du får allvarligt framedrop?

I de två du visat så har du:

141 FPS när du har 7ms frametime på CPU. 1000/7 = 142 FPS

118 FPS när du har 9ms frametime på CPU. 1000/9 = 111 så om den inte visar i mindre delar än 1ms så rundar den säkert upp.

I båda detta fallen indikerar de stats du ser i screenshot att det är CPU som begränsar, och det är när du enbart står och stirrar in i en vägg. Dock är det svårt att avgöra huruvida GPU faktiskt skulle leverera mer om CPU är snabbare- att den klockar ner så pass lågt skulle kunna göra att den inte är så responsiv när den ska pressa frames igen. Vill också säga att jag försöker inte påstå att 8700K är för dålig för warzone eller något sådant, eller att det skulle vara hårdvarufel där. Min gissning är att det är ett mjukvaruproblem som orsakar en flaskhals någonstans och att man måste hitta den mest konsekventa flaskhalsen för att klura ut vad som händer.

Finns dock ingen poäng att gå och lida och om du inte kan spela och inte tänker gräva djupare så bör du göra det som passar dig bäst.

Vet att det känns surt men om jag var du skulle jag, om du tar reklamationsvägen, vänta tills både 3000-serien och 6000-serien fått mogna lite då denna typ av problem är vanliga vid lanseringar, särskilt sådana kaosartade som denna.

Yup, denna suger. Satt och lirade BFV med två polare varav den ena har 6700K + 2080Ti och den andra har 9700K + 3070.

Att jag skulle få bättre max FPS än killen med fyrkärning var inte surprising, men att jag skulle få avsevärt bättre än killen med en CPU som "ska" vara lite vassare än min för spel och en GPU som definitivt ska vara vassare än mitt 2080S för spel är rätt fånigt. Jag kunde dra upp till något i stil med 160% resolution scale innan jag landade på samma FPS som 3070, vilket är helt ologiskt. Men det är inte indikativt för råprestanda utan bara att något inte fungerar som det ska i hans nya system.

Det är bara i Warzone där jag kan säga att det helt klart är något konstigt eftersom det är ett spel jag kört mycket sista tiden. Annars har jag det dåligt med nya spel. Jag har väl BF1, CS och andra småtitlar som inte är så kända och har knepiga grafikmotorer som cryeengine och annat. Warzone/Modern Warfare har egentligen varit det enda jag kan jämföra mot i tester.

Jag förstår vad du menar och läser man av frametimen så går det ihop. Troligtvis något mjukvaruproblem, kanske ett Warzone-problem eller vad det nu skulle vara. Jag sitter själv och tvekar mellan varven, tänker att CPUn har något år på nacken men sen hittar jag en video eller ett speltest som visar att den hänger på än, så är karusellen igång igen där jag letar.

Men jag blir verkligen knäpp av detta. Tex nu har jag kopplat till en helt annan skärm som är 1080p, jag kör spelet i native-1080p och fipplar inte med render resolutions eller någonting. I övrigt är det samma grafikinställningar och jag har exakt samma fps, frametimes och gpu-usage som i 1440p, för mig är detta helt ologiskt. Snudd på att jag inte skulle tro på det om det inte hände mig.

Jag köpte ju detta kortet i förhoppningen om att kunna låsa fps/hz på 144 och få riktigt bra flyt och istället har jag fått massa besvikelse och märkliga problem som detta med skärmarna/setupen och att inga grafikinställningar förändrar någonting.

På något vis så vill jag gärna tro att det här hoppandet i klockfrekvens och användning på något vis skulle göra att CPUn får göra jobbet istället, men det kanske är rena fantasier när frametimen ensamt säger det andra. Det är ingenting som säger att det inte är spelet i sig heller.

Håller på att konfigurera hwinfo men har lite svårt att hitta exakt alla de inställningarna du pekade på i ditt tidigare inlägg. Främst performance limit-grejer, får googla på någon guide på detta och återkomma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Det är bara i Warzone där jag kan säga att det helt klart är något konstigt eftersom det är ett spel jag kört mycket sista tiden. Annars har jag det dåligt med nya spel. Jag har väl BF1, CS och andra småtitlar som inte är så kända och har knepiga grafikmotorer som cryeengine och annat. Warzone/Modern Warfare har egentligen varit det enda jag kan jämföra mot i tester.

Jag förstår vad du menar och läser man av frametimen så går det ihop. Troligtvis något mjukvaruproblem, kanske ett Warzone-problem eller vad det nu skulle vara. Jag sitter själv och tvekar mellan varven, tänker att CPUn har något år på nacken men sen hittar jag en video eller ett speltest som visar att den hänger på än, så är karusellen igång igen där jag letar.

Men jag blir verkligen knäpp av detta. Tex nu har jag kopplat till en helt annan skärm som är 1080p, jag kör spelet i native-1080p och fipplar inte med render resolutions eller någonting. I övrigt är det samma grafikinställningar och jag har exakt samma fps, frametimes och gpu-usage som i 1440p, för mig är detta helt ologiskt. Snudd på att jag inte skulle tro på det om det inte hände mig.

Jag köpte ju detta kortet i förhoppningen om att kunna låsa fps/hz på 144 och få riktigt bra flyt och istället har jag fått massa besvikelse och märkliga problem som detta med skärmarna/setupen och att inga grafikinställningar förändrar någonting.

På något vis så vill jag gärna tro att det här hoppandet i klockfrekvens och användning på något vis skulle göra att CPUn får göra jobbet istället, men det kanske är rena fantasier när frametimen ensamt säger det andra. Det är ingenting som säger att det inte är spelet i sig heller.

Håller på att konfigurera hwinfo men har lite svårt att hitta exakt alla de inställningarna du pekade på i ditt tidigare inlägg. Främst performance limit-grejer, får googla på någon guide på detta och återkomma.

Performance limit ligger för mig under katefgorin GPU 0 Geforce 2080S eller något liknande, alltså kategorin för GPU, det kan dock se annorlunda ut på AMD kanske.

Yup, förstår frustrationen- när jag fortfarande hade mitt Vega 64 kunde jag inte spela Sea of Thieves med mina polare- först anslöt det inte vilket jag trackade ner till ett problem med att ha tiden automatiskt justerad mot NTP-server i tidiga versioner eller något. Sedan fick jag någon slags access grej då det inte kunde komma åt vissa filer (från windows store så filerna är nerlåsta på konstiga sätt och jag hade annat konto för windows store än för att logga in) och till slut när spelet startade så fick jag konstiga rosa artefakter i några sekunder och sedan hängde det sig. När mitt Vega sedan kastat in handduken köpte jag ett 2080S och tänkte att vafan, jag testar igen- hade vid det laget också annan processor, annat moderkort, ny windowsinstallation, nytt nätagg. Rosa artefakter och sedan bluescreen. Var nära att köra näven genom skärmen vid det tillfället
Hjälper inte att ingen av mina fyra polare som körde det någonsin hade minsta problem alls.
Sög att hoppa in i discorden varje kväll i ett par månader och se att alla satt i sea of thieves, glida iväg tyst och spela något ensam.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200