6800XT "dålig" fps i Warzone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Köp en bättre CPU, dra ner grafiken till 1920x1080.

Så kommer du få bättre FPS.

Inget fel på hans CPU.

Tror du på fullaste allvar allt står rätt till om man köper ett bättre grafikkort och får sämre fps? När man dessutom har en CPU som är bra.

Varför ska folk ge kassa råd när de inte har en aning. De e som om man måste kommentera och leka kunnig.

Permalänk
Avstängd

Jag säger det igen.
Det är kortet/drivare, jag har sett flera reviews som nämner, bra köp, så länge du inte spelar Warzone.
Vad som orsakar det rent tekniskt, det överlåter jag någon insatt att förklara, jag själv nöjer mig med Activisions val

Det är är även ett fenomen att personer med amd cpu upplever problem med Warzone. Allt från framedrops/stutters till frysningar.
Inte sett någon förklaring på det ännu (en väldans hop med förslag på ev lösningar eller saker som förbättrar det har jag sett)

Permalänk
Medlem

Vilken PSU har du? Har du testat med någon annan PSU? Det låter ologiskt jag vet, men det skulle inte vara första gången som PSU orsakar stora variationer i boost beteende för en GPU.

Har du testat undervolta GPU:n? Det brukar vara den magiska justeringen för att få en jämnare frekvenskurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Jag säger det igen.
Det är kortet/drivare, jag har sett flera reviews som nämner, bra köp, så länge du inte spelar Warzone.
Vad som orsakar det rent tekniskt, det överlåter jag någon insatt att förklara, jag själv nöjer mig med Activisions val

Det är är även ett fenomen att personer med amd cpu upplever problem med Warzone. Allt från framedrops/stutters till frysningar.
Inte sett någon förklaring på det ännu (en väldans hop med förslag på ev lösningar eller saker som förbättrar det har jag sett)

Har du något att backa upp det där med? För om du ska göra det till att man enbart kan köra warzone med intel/nvidia så får du gärna förklara alla de problem folk har även med intel/nvidia- välj valfritt grafikkort eller processor och skriva warzone efter i google så kommer du garanterat hitta ett antal trådar med folk som har problem.

Om du själv säger att du inte kan förklara det tekniska så sprider du bara rykten vilket inte är så hjälpsamt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av wessmen:

Tänker att jag gör en liten "recap" över det jag testat.

- Ändra inställningar i spel/corecount/memoryscale utan framgång
- Ominstallation av drivrutiner med DDU utan framgång
- Klockning av CPU utan framgång
- 60% usage på CPU
- Bios inställning rätt om tex ram
- Rätt CPU-score i Cinebench
- Rätt GPU-score i Unigine Superposition

- 8700k är samma CPU som 10600K och den presterar precis som 5600X i Modern Warfare. Jag är alltså 100% säkert inte CPU-bunden. Referens är Sweclockers egna test här - https://www.sweclockers.com/test/30758-amd-ryzen-7-5800x-och-...

Tittar vi på videor från Youtube med 6800XT så ser vi en mycket högre - stabil - GPU-användning i 1440p med en mycket högre FPS än vad jag har.

5900X 6800XT - 96%+ GPU usage
https://youtu.be/dF9W0tnYrbQ

5800X 6800XT - 93%+ GPU usage
https://youtu.be/J9pu1-GTkoU

5600X 6800XT "competative settings - ~90% GPU usage dvs mycket på low som sänker GPU-usage. +175 fps inne i byggnader
https://youtu.be/HaP9eDOcVts

-----------------------------------

Ominstallerade windows helt och hållet gav viss förbättring till ~130 fps upp från 105 fps. Fortfarande stor fluktuation av GPU-usage även om det finns viss förbättring. Något bättre resultat när jag bara kör med en monitor, om det är ett samband eller inte vet jag inte.

GPU-usage före ominstallation ingame:
https://i.ibb.co/8jqd9Kj/GPU.png

GPU-usage efter ominstallation ingame, glor in i en vägg och fps/usage hoppar runt ändå
https://i.ibb.co/fFhZpJx/GPUCPU.png

Tråd på Reddit där en annan med referens 6800XT har samma problem. Inte svårt att lista ut vem jag är kanske
https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/k1g2w4/6800_xt_owne...

DCS-forumet där en annan har liknande problem
https://forums.eagle.ru/forum/english/reality/pc-hardware-and...

Gör man en googling på "Amd gpu low usage" så verkar det vara ett problem där det inte blir bättre trots annan hårdvara.

Jag kommer förmodligen att skicka in kortet till Inet där de får ta en titt och jämföra i deras system men efter att ha gjort i princip allt i min makt och jämfört med hur andra kort presterar så känner jag att det är någonting som inte är som det ska.

Tycker fortfarande din VRAM-usage är ovanligt hög men det borde inte orsaka stutter eller liknande på bara 59 procent. Har du provat höja power limit för GPUn. 6800 XT har faktiskt lite mer att ge där och kanske blir lite mer stabil. CPUn ska klara av det spelet om du kör i 1440p så borde inte vara några problem där

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Inget fel på hans CPU.

Tror du på fullaste allvar allt står rätt till om man köper ett bättre grafikkort och får sämre fps? När man dessutom har en CPU som är bra.

Det har jag upplevt i bf5 med max tuna:t vega56 med ett 3770k vs ett 1070graffe. Verkar helt enkelt inte driva vega kortet som klocka ner sig som bara den och då föll prestandan i bf5 till lägre nivå än med 1070it. trodde först att det var vega kortet som throttla men testade att stoppa in det i en snabbare maskin och då var allt 100% som det skulle.

Nu har jag inte läst allt här men e nog inte cpun, om den inte throttlar eller kör med långsamma minnen som stryper prestandan.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shiprat:

Har du något att backa upp det där med? För om du ska göra det till att man enbart kan köra warzone med intel/nvidia så får du gärna förklara alla de problem folk har även med intel/nvidia- välj valfritt grafikkort eller processor och skriva warzone efter i google så kommer du garanterat hitta ett antal trådar med folk som har problem.

Om du själv säger att du inte kan förklara det tekniska så sprider du bara rykten vilket inte är så hjälpsamt.

Jag antar att du efterfrågar källorna?
Jag orkar inte kolla igenom alla igen, googla på reviews och lyssna /läs på top 15, även utanför youtube, minst 3nämner problem.

Allmänt känt ,om man ser över 10års period?

Permalänk
Avstängd

[quote postid="18757629" userid="185467" name="wessmen"]
Ja, någonting är riktigt fel iaf. /quote]

Efter att ha gått igenom tråden så komner här ett råd.
Uoogradera ram vid nästa möjliga tillfälle (bf nu). Du behöver mer ledigt ram. Frigör?

Har du gamla nvidia drivarna kvar? mjukvarufel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Är det alltså bara i warzone detta strular?
Har du någon screenshot på när du får allvarligt framedrop?

I de två du visat så har du:

141 FPS när du har 7ms frametime på CPU. 1000/7 = 142 FPS

118 FPS när du har 9ms frametime på CPU. 1000/9 = 111 så om den inte visar i mindre delar än 1ms så rundar den säkert upp.

I båda detta fallen indikerar de stats du ser i screenshot att det är CPU som begränsar, och det är när du enbart står och stirrar in i en vägg. Dock är det svårt att avgöra huruvida GPU faktiskt skulle leverera mer om CPU är snabbare- att den klockar ner så pass lågt skulle kunna göra att den inte är så responsiv när den ska pressa frames igen. Vill också säga att jag försöker inte påstå att 8700K är för dålig för warzone eller något sådant, eller att det skulle vara hårdvarufel där. Min gissning är att det är ett mjukvaruproblem som orsakar en flaskhals någonstans och att man måste hitta den mest konsekventa flaskhalsen för att klura ut vad som händer.

Finns dock ingen poäng att gå och lida och om du inte kan spela och inte tänker gräva djupare så bör du göra det som passar dig bäst.

Vet att det känns surt men om jag var du skulle jag, om du tar reklamationsvägen, vänta tills både 3000-serien och 6000-serien fått mogna lite då denna typ av problem är vanliga vid lanseringar, särskilt sådana kaosartade som denna.

Yup, denna suger. Satt och lirade BFV med två polare varav den ena har 6700K + 2080Ti och den andra har 9700K + 3070.

Att jag skulle få bättre max FPS än killen med fyrkärning var inte surprising, men att jag skulle få avsevärt bättre än killen med en CPU som "ska" vara lite vassare än min för spel och en GPU som definitivt ska vara vassare än mitt 2080S för spel är rätt fånigt. Jag kunde dra upp till något i stil med 160% resolution scale innan jag landade på samma FPS som 3070, vilket är helt ologiskt. Men det är inte indikativt för råprestanda utan bara att något inte fungerar som det ska i hans nya system.

Exakt så här. Bra skrivet.

@wessmenn Jag tycker att vi kan fortsätta häxjakten på kassa komponenter i din dator. Två nya frågor:

1. Vad har du för SSD? Har sett liknande problem med tex gamla sketna Corsair force-diskar.
2. Svarade du någonsin på vad du har för PSU? Borde inte göra någon skillnad men man vet ju aldrig om du sitter på en 12 år gammal HX850 som börjat ge upp tex.

Har du nollställt alla inställningar i bios?

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem

Warzone är jäkligt CPU-krävande och det är en väldigt viktig faktor som jag än inte ser får tillräckligt mycket uppmärksamhet i den här tråden tyvärr flera tidigare har nämnt.
Man kan inte under några somhelst omständigheter jämföra varken Campaign eller Multiplayer med Warzone. Därför räcker det inte med en benchmark som testar "Modern Warfare" för att uppskatta prestandan för Warzone.
Det absolut bästa testet jag hittat på temat är denna från computerbase.de: länk
Den är på tyska men kan enkelt översättas till engelska med google translate om så önskas.

Tittar vi på 8700k så ser vi att de får ett genomsnitt på 144,6 men att 99.8 percentilen för lägsta FPS hamnar på relativt låga 92,8.
Givet siffrorna överlag är det tydligt att dessa siffror är begränsade av CPU.
Dina resultat ser ut att ligga ett snäpp under dessa men det är inte en astronomisk skillnad heller.
Det skall sägas att testet inte på något vis är ett worst case scenario test heller vilket framgår under avsnittet om testförfarandet.

EDIT: Det är visst en hel del som påtalar CPU-problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Typ så här?

https://i.imgur.com/1aMO6Hs.png

Annan CPU men:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jsgb17/5600x_is_a_beast...

Citat:

Upgraded from a 3600 to a 5600x today, paired with a 3080, and I'm pretty blown away by the performance increase in Warzone at 1440p. Went from averaging 120-140fps to 175-200fps

Skrivet av datoriserad:

Warzone är jäkligt CPU-krävande och det är en väldigt viktig faktor som jag än inte ser får tillräckligt mycket uppmärksamhet i den här tråden tyvärr.
Man kan inte under några somhelst omständigheter jämföra varken Campaign eller Multiplayer med Warzone. Därför räcker det inte med en benchmark som testar "Modern Warfare" för att uppskatta prestandan för Warzone.
Det absolut bästa testet jag hittat på temat är denna från computerbase.de: länk
Den är på tyska men kan enkelt översättas till engelska med google translate om så önskas.

Tittar vi på 8700k så ser vi att de får ett genomsnitt på 144,6 men att 99.8 percentilen för lägsta FPS hamnar på relativt låga 92,8.
Dina resultat ser ut att ligga ett snäpp under dessa men det är inte en astronomisk skillnad heller.
Det skall sägas att testet inte på något vis är ett worst case scenario test heller vilket framgår under avsnittet om testförfarandet.

Det går att hitta många exempel som visar det, har försökt visa det här tidigare i tråden.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Jag antar att du efterfrågar källorna?
Jag orkar inte kolla igenom alla igen, googla på reviews och lyssna /läs på top 15, även utanför youtube, minst 3nämner problem.

Allmänt känt ,om man ser över 10års period?

Bruh, warzone har inte funnits i tio år, men vi kan återvända till det.

Du kanske har någon slags sökbubbla på gång? De flesta reviews jag får upp om jag söker på AMD reviews nämner inte ens warzone, de enda negativa saker jag hittar är support trådar på reddit, och samma händer om jag söker på Intel warzone eller geforce warzone.

Tillbaka till 10års period kommentaren- om du menar att det allmänt inte går att spela med AMD sedan tio år tillbaka så skulle jag verkligen veta vilka källor-

Jag har lägligt nog ägt haft sju AMD gpu's och sju Nvidia gpu's sedan 2010 spannet, var det längre bak skulle det vara mycket fler nvidia inräknade dock. Jag har under samma period spelat huvudsakligen på tre amd processorer och tre Intel processorer (om man räknar min phenom ii som jag köpte slutet av 2009 samt i5 8300H i min gaming laptop)

Jag har inte sett av någon allmänt sämre funktion på AMD eller Intel eller Nvidia under den tiden- alla system har haft issues i någon utsträckning, alla har gått att lösas i slutänden.

Om du menar att Nvidia haft prestanda-ledning på gpu och Intel har haft prestanda-ledning på cpu under senaste åren så stämmer det visserligen- dock inte tio år tillbaka. Men även då är det stor skillnad på vilket märke som har absolut bäst toppmodeller och att något märke bara inte skulle fungera för spel...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Performance limit ligger för mig under katefgorin GPU 0 Geforce 2080S eller något liknande, alltså kategorin för GPU, det kan dock se annorlunda ut på AMD kanske.

Ber om ursäkt att jag länkar en bild men jag känner mig helt vilsen över vilken data jag ska trycka in. I övrigt finns även CPU-usage med alla kärnor och trådar. Hittar ingenting med performancelimit på något av GPU eller CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Vilken PSU har du? Har du testat med någon annan PSU? Det låter ologiskt jag vet, men det skulle inte vara första gången som PSU orsakar stora variationer i boost beteende för en GPU.

Har du testat undervolta GPU:n? Det brukar vara den magiska justeringen för att få en jämnare frekvenskurva.

Antec 750w, har kanske 3-4 år på nacken.
Har inte testat att undervolta eller fippla med inställningar för GPU.
Har dock testat att öka powerlimit i Afterburner till 115 istället för 100, men det händer ingenting.

Skrivet av erssn:

Exakt så här. Bra skrivet.

@wessmenn Jag tycker att vi kan fortsätta häxjakten på kassa komponenter i din dator. Två nya frågor:

1. Vad har du för SSD? Har sett liknande problem med tex gamla sketna Corsair force-diskar.
2. Svarade du någonsin på vad du har för PSU? Borde inte göra någon skillnad men man vet ju aldrig om du sitter på en 12 år gammal HX850 som börjat ge upp tex.

Har du nollställt alla inställningar i bios?

1. En Samsung 850 evo, 500GB med 10k timmar tror jag det är nu. Kanske 4 ominstallationer totalt under tiden.
2. Antec 750w, 3-4 år gammal.

Skrivet av datoriserad:

Warzone är jäkligt CPU-krävande och det är en väldigt viktig faktor som jag än inte ser får tillräckligt mycket uppmärksamhet i den här tråden tyvärr flera tidigare har nämnt.

EDIT: Det är visst en hel del som påtalar CPU-problemet.

Sant, nu har jag visserligen kört Plunder samtliga gånger så alla laddar in hela tiden, vet inte om det spelar någon roll egentligen men skit samma. Tack för bra inlägg.

--------------------------------------------------------------------

Ändrade skärm i Warzone, allting frös totalt och jag behövde köra en scan/repair för att starta spelet igen.

I Multimonitor-setup som innan ominstallationen funkade hur bra som helst så är jag numera HELT låst på 60 fps med en frametime på 16-17ms på GPU. Spelar ingen roll om jag har fullscreen eller borderless, men om jag trycker upp windowsmenyn så spelet hamnar i bakgrunden så är FPSen "fri" igen. Händer varenda gång efter ominstallationen av windows.

Det är inte den vanliga buggen att spela video på en skärmen låser uppdateringsfrekvensen utan vi snackar låst fps.

League of Legends: Fullscreen 93 fps, borderless 240fps.(???)
Extended view i Warzone - full fps.
1440p skärm - låst fps till 60
1080 skärm - fps låst till 35

Det här med att byta hårdvara och installera om har blivit en jakt på helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Ber om ursäkt att jag länkar en bild men jag känner mig helt vilsen över vilken data jag ska trycka in. I övrigt finns även CPU-usage med alla kärnor och trådar. Hittar ingenting med performancelimit på något av GPU eller CPU

https://i.ibb.co/X3j65N2/GPU1.png

Ah det är my bad- ser lite annorlunda mot mellan GPU och mitt Vega är dött så enda jag kan jämföra med är ett 290 som saknar sådana flaggor, men-

Vad som kan vara intressant på vänstra är följande:

GPU Temperature
GPU Hot Spot Temperature
GPU Utilization

Throttle Reason - Power
Throttle Reason - Thermal
Throttle Reason - Current

Främst de tre Throttle
flaggorna - de borde meddela ifall kortet av någon anledning begränsar sig självt. Det fanns ingen flagga för usage där, elimineringsmetoden borde ange att om kortet inte arbetar fullt och ingen av tre sakerna så är det att kortet bara inte har arbete nog att göra- dvs bottleneck någon annanstans. Givetvis även värt att hålla koll på temp på GPU ifall att.

På mittendelen har du:

Core (0-5) Thermal Throttling
Core (0-5) Critical Temperature
Core (0-5) Power Limit Exceeded
Package/Ring Thermal Throttling
Package/Ring Critical Temperature
Package/Ring Power Limit Exceeded

Där Thermal Throttling är relativt normalt, Power Limit Exceeded är inte heller någon fara, Critical Temperature dock är något att hålla utkik efter.

Du bör även ha en kategori där du kan se usage per kärna, där kan du se om till exempel alla kärnor belasts hyfsat jämnt, och om CPU håller frekvenserna under spel.

Nedan screenshot där jag plöjer igenom ett par Cinebench R20 på min laptop med i5 8300H - borde se ungefär likadant ut i hwinfo då de är samma generation mer eller mindre. Du kan se att CPU nästintill brinner upp men rapporterar ingen critical temperature då den stryper sig själv rejält för att hålla TDP- första vändan i cinebench låg det några hundra mhz högre innan datorn värmde upp rejält.
Du kan även se att min håller rätt dåliga frekvenser över kärnorna då den måste begränsa sig till den väldigt undermåliga kylningen i en XPS 9570- på din 8700K borde du här se stabilt höga frekvenser när du spelar. Även markerat knappen där man återställer räknaren vilket kan vara bra så att average inte räknar in dötid när spelet inte är igång.

Hoppas det hjälper, vet att det är drygt att hålla på. I alla fall om du lämnar in kortet på felsökning så har du mer data att erbjuda dem i slutänden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Har dock testat att öka powerlimit i Afterburner till 115 istället för 100, men det händer ingenting.

1. En Samsung 850 evo, 500GB med 10k timmar tror jag det är nu. Kanske 4 ominstallationer totalt under tiden.
2. Antec 750w, 3-4 år gammal.

Sant, nu har jag visserligen kört Plunder samtliga gånger så alla laddar in hela tiden, vet inte om det spelar någon roll egentligen men skit samma. Tack för bra inlägg.

--------------------------------------------------------------------

Ändrade skärm i Warzone, allting frös totalt och jag behövde köra en scan/repair för att starta spelet igen.

I Multimonitor-setup som innan ominstallationen funkade hur bra som helst så är jag numera HELT låst på 60 fps med en frametime på 16-17ms på GPU. Spelar ingen roll om jag har fullscreen eller borderless, men om jag trycker upp windowsmenyn så spelet hamnar i bakgrunden så är FPSen "fri" igen. Händer varenda gång efter ominstallationen av windows.

Det är inte den vanliga buggen att spela video på en skärmen låser uppdateringsfrekvensen utan vi snackar låst fps.

Avinstallera afterburner. Sen provar du att göra en lättare undervolt i amds egna wattman.

Visa signatur

9800x3d pbo +200mhz/co -18 | 6000c30 (buildzoid subtimings) | xfx 319 qick 7800xt 2640mhz@1055mv/2150mhz vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Där vart det en drös till issues- Scan/repair har varit en bugg under säsong 6 för många, basicall alltid en risk om det kraschar.

Det finns en inställning i COD för typ "background FPS" som du kan kolla på. Har du i windows desktop ställt in din maximala hz på monitor?

Är det alltså att din 1080p skärm låser sig till 35 fps när du spelar på den skärmen? För det är ju sjukt konstigt och känns som att det borde vara en ledtråd till något.

För referens angående tidigare diskussion så gjorde jag ett par testruns i Plunder - ett i vanligt 1440p och ett med +50% render scale så att den renderar i 4k. Detta efter färsk installation och utan att göra några av de diverse fixar som finns för att maximera cpuanvändning osv, fick rätt förbryllande resultat.

Hade generellt runt 80-90 fps med maxade inställningar i 1440p (ej RT dock) med mitt 2080 Super, när jag ökade till 4K rendering låg jag ändå på runt 60-70 men hade seriöst dåligt input lag och allt kändes liksom svampigt. När jag ökade till 4k rendering så gick gpu load och vram usage ner medan cpu-värden låg ungefär samma- den tyngst belastade tråd/kärna vid varje mättillfälle låg on average på 79% så inte hårt pressat, dock total cpu usage på en 12 kärning var 34% så nog fick den arbeta lite iallafall.

Vete fan vad jag ska göra med denna information, vet att jag har haft bättre fps när jag lirat med polare nyligen innan jag installerade om, och i vanlig multiplayer är det fortfarande mycket högre. Det känns dock som att det flyter jävligt bra i 1440p, vilket är surprising då den inte orkar mer än 80-90 vilket brukar kännas ansträngt när man är van vid att försöka ligga på 144...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Inget fel på hans CPU.

Varför ska folk ge kassa råd när de inte har en aning. De e som om man måste kommentera och leka kunnig.

Du kan inte blanda ihop grafikkort med CPU.

Du borde läsa på, GPU=grafikkort.

Köper han en bättre CPU, och sänker grafikinställningarna så får han betydligt bättre FPS.

Permalänk
Viking
Skrivet av aLx:

Köper han en bättre CPU, och sänker grafikinställningarna så får han betydligt bättre FPS.

Jag tror han vet det.

Det han menar är att om man köper ett nytt grafikkort som ska prestera mycket bättre, och behåller samma CPU så ska man inte få sämre FPS, oavsett om CPUn flaskhalsar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Avinstallera Afterburner, det funkar inte bra tillsammans med AMD:s mjukvara. Kan vara så enkelt som att det är Afterburner som ställer till problem för dig.

Använd Radeon Software för att undervolta och öka powerlimit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

Du borde läsa mitt inlägg igen.

Permalänk
Medlem

Testa grafikkortet i samma spel på en annan dator?

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Jag är besegrad

Vill be om ursäkt då det stundtals varit "hårda" tongångar i tråden då jag tycker att många recensioner visat en sak och jag vet inte riktigt hur dessa har kommit fram till det.

Det blev förbättringar efter nyinstallation (bortsett från fps-cap vid kloning av monitor nr 2-3), cpu-överklockning till 5Ghz med avx och minnestweaking men jag förstår inte riktigt hur vissa når de resultaten de har fått. Har bläddrat runt bland de stora streamersen på spelet med väldigt vassa datorer som 5900X/3080 mfl setuper och ser inte att dessa ligger mycket högre än 140 i "dåliga platser" så jag får väl nöja mig med det jag har.

Spelar jag lite längre spel där man inte är så många kvar i spelet eller rör mig på speciella platser så har jag numera upp emot 150-160 med vissa peakar ännu högre men jag har också stunder då fpsen rör sig under 100. Hur som helst så sticker GPU-usage iväg ordentligt när jag når dessa peakar och taktar nu runt 80% hela tiden med stabilare klockhastighet.

Kanske går det att förbättra genom att göra X eller Y men jag är ganska trött på att hålla på då tanken med nyköp är att man ska ha roligt. Från det jag sett verkar det heller inte speciellt mycket mer prisvärt att byta ut GPUn och lägga samma pengar på ny CPU bara för detta spelet som verkar vara skitdåligt optimerat.

Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Jag är besegrad

Vill be om ursäkt då det stundtals varit "hårda" tongångar i tråden då jag tycker att många recensioner visat en sak och jag vet inte riktigt hur dessa har kommit fram till det.

Det blev förbättringar efter nyinstallation (bortsett från fps-cap vid kloning av monitor nr 2-3), cpu-överklockning till 5Ghz med avx och minnestweaking men jag förstår inte riktigt hur vissa når de resultaten de har fått. Har bläddrat runt bland de stora streamersen på spelet med väldigt vassa datorer som 5900X/3080 mfl setuper och ser inte att dessa ligger mycket högre än 140 i "dåliga platser" så jag får väl nöja mig med det jag har.

Spelar jag lite längre spel där man inte är så många kvar i spelet eller rör mig på speciella platser så har jag numera upp emot 150-160 med vissa peakar ännu högre men jag har också stunder då fpsen rör sig under 100. Hur som helst så sticker GPU-usage iväg ordentligt när jag når dessa peakar och taktar nu runt 80% hela tiden med stabilare klockhastighet.

Kanske går det att förbättra genom att göra X eller Y men jag är ganska trött på att hålla på då tanken med nyköp är att man ska ha roligt. Från det jag sett verkar det heller inte speciellt mycket mer prisvärt att byta ut GPUn och lägga samma pengar på ny CPU bara för detta spelet som verkar vara skitdåligt optimerat.

Tack för all hjälp

Som du summerar så är det sällan värt att köpa/byta hårdvara för ett enda spel såvidare du redan kan spela det.

Dock kan man hoppas att framtida patches och nya drivers från AMD kanske ändrar något för din del.
Grejen med display-cloning kan man hoppas löses iallafall, det kan väl inte skyllas på Warzone om det är något som händer hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Jag är besegrad

Tack för all hjälp

Det värsta är att Season 7 är snart här och då kommer prestandan bli även sämre när de lägger till extra skit som ingen har bett om

Permalänk

Warzone är skit tyvärr
Men som sagt något cpu krävande, skrämma upp cpu´n gör ju en hel del på dessa äldre modeller..
Känns dock som något annat, ändrat några cpu inställningar i bios?

Hmm svårt, synd att det är sån jäkla skillnad på mp och warzone.
Sitter sj på en gammal 4770K + 1080, funkar jäkligt bra i mp på 1080p, körde även 1440p ett tag med låga inställningar men rasar lätt 50fps i warzone

Permalänk

Ligger själv på 90-110 FPS i Warzone med ett 5600XT/1080p. Spelar inte någon roll om jag kör på High eller Low i grafikinställningarna. Blir så trött när jag ser videos på YouTube med liknande setup (Ryzen 5 3600) där de mäter 150-160 FPS...Går jag upp till 1440p med annan skärm så är FPS:en i stort sett likadan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanovich:

Ligger själv på 90-110 FPS i Warzone med ett 5600XT/1080p. Spelar inte någon roll om jag kör på High eller Low i grafikinställningarna. Blir så trött när jag ser videos på YouTube med liknande setup (Ryzen 5 3600) där de mäter 150-160 FPS...Går jag upp till 1440p med annan skärm så är FPS:en i stort sett likadan

Se till att du har XMP på i BIOS, och att du inte stängt av någon funktion som låter din CPU boosta till 4.2 GHz. Också vägrar tro att du enbart har 8 GB RAM men om du har mindre än 12 blir det en stor skillnad där också.

Du kan testa det jag skrev här också #18789324

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

Se till att du har XMP på i BIOS, och att du inte stängt av någon funktion som låter din CPU boosta till 4.2 GHz. Också vägrar tro att du enbart har 8 GB RAM men om du har mindre än 12 blir det en stor skillnad där också.

Du kan testa det jag skrev här också #18789324

Tackar. Japp har testat det du skrev tidigare. XMP är på och har 16GB RAM@3000 Mhz. Kanske för slöa minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanovich:

Tackar. Japp har testat det du skrev tidigare. XMP är på och har 16GB RAM@3000 Mhz. Kanske för slöa minnen?

3000 är inte så farligt men även när jag hade 3200 MHz kunde jag få stabilt över 110 FPS i alla fall med min Ryzen 5 3600.

Har du bättre kylare än stock cooler? Den borde kunna boosta till 4.2 GHz oavsett men även med ett välventilerat chassi (hade aldrig problem innan när jag körde Intel och grafikkortet går inte över 60C lol) kunde jag se temperatur uppemot 85C i spel. Förstår inte varför just min 3600 blir så varm. Nu har jag en kylare likt en Hyper 212 Evo och den håller sig vid 60-65 graders på spel men den kan ändå ha peakar uppe mot 75-80 ibland från ingenstans. Däremot når den 4.2 GHz rätt ofta, brukar ligga där på 4.1 - 4.15 GHZ vanligtvis.

Så högre klocks än med stock kylare.

Eller det kanske inte gör någon skillnad alls, har testat att överklocka processorn till 4.4 GHz och det gör inte så stor skillnad ändå, och den är inte stabil i stress-tester 😬