Köpråd: Dator med fokus på gaming och lite CAD (20k)

Permalänk

Köpråd: Dator med fokus på gaming och lite CAD (20k)

Nu börjar det bli dags. Har velat fram och tillbaka i egentligen flera månader nu, men inför black friday börjar habegäret komma igen. Nu råkar det vara så att jag slog till på en 970 evo plus som smakade fint hos Inet och nu är ju då köpandet officiellt igång så det är lika bra att försöka få ihop en helt ny dator.

Jag hade tänkt att köpa allt nytt. Det kommer bli en 5600x och ett 6800XT imorgon om jag lyckas, annars blir det nog 3070/3080, beroende på det jag får tag på först.

https://komponentkoll.se/bygg/ZUYqK

Moderkortet är jag lite fundersam över, jag slängde mest in det för att det var såpass stor rabatt på Inet. Finns det bättre, som också är billigare? Grafikkortet är också en placeholder, det beror som sagt lite på vad jag får tag på.

Sen såg jag också att Inet har Kraken X63 för under tusenlappen. Hade egentligen tänkt köpa en Noctua NH-D15 chromax black, men som den töntige 37-åringen jag är, så tycker jag faktiskt att kraken ser lite snyggare ut. Prove me wrong! (är Noctuan märkbart bättre t.ex.?)

Det mesta i detta bygget är öppet för diskussion, förutom då M2-disken som redan är inhandlad

Sen ska jag även köpa en skärm och här velar jag mellan 27, 32 och 34UW. Tänkte väl helst inte lägga mer än 5k, gärna med lite rabatt så man kommer ner mot 4. Har kommit på att den stora "fördelen" med att varken CPU eller GPU finns i lager är att man kan ta sig tid och vänta på hyfsade deals, utan att känna stressen över att bygga ihop datorn snabbt

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Ingen som har något att klanka ner på? Är väl mest moderkortet som är det stora bekymret nu. Jag har verkligen noll koll på sånt nu för tiden, se bara i sign hur länge sedan det var jag var tvungen att sätta mig in i det

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)