Permalänk
Medlem

Ingen blooming på min gamla tv?!

Tjenare!

Måste vara jag som inte förstår den nya tekniken.
Jag köpte en tv på rea för 7000kr 2014 (Sony Bravia 55" 1080p). Var gissningsvis något från mellansegmentet 2013.

Nu 2020 har jag och sambon flyttat till hus och vill skaffa ny tv. Jag kollar massor av reviews och ser att alla lcd paneler har blooming.
Jag är intresserad av en Samsung Q80T 65". Kollade det här klippet:
https://youtu.be/v9cNPKWJmMQ
Där ser man massor av blooming från varje dimming zone.

Jag kör sedan exakt samma test på min gamla tv.
https://youtu.be/AYtvehF9-Z8

HUR är det möjligt att i ett mörkt rum på min gamla tv ser jag så gott som ingen blooming alls medans dessa 7år nyare modeller som är dubbelt så dyra på rea har massor av blooming?

Skulle kännas så ruttet att köpa en ny tv från det övre segmentet som sen har så stora problem

Uppdatering:
Här är den gamla tvn jag har
https://www.sony.se/electronics/support/televisions-projector...
Sony KDL-55W805B

Permalänk
Bildexpert 📺

Den gamla Sony-modellen är en av de sista Full HD-modellerna när det fortfarande var lönsamt att göra Full HD med bättre mellanklassprestanda. Kantbelyst tror jag och ingen local dimming. Så naturligtvis kan du inte få blooming från den eftersom det inte finns något som kan "blooma" på gamla Sonyn.

Jag skulle säga att det största skillnaden är vilka inställningar du kör på TV-apparaterna. En enklare Sony likt denna är sällan särskilt extrem även i kartonginställningen. Särskilt inte i Bio/Film-läge. Sony KDL-55W805B är förmodligen inte särskilt ljusstark heller, kanske en ≈200–250 nits om man pressar den. jag finner dock inga bekräftade värden på hur ljusstark den är. Men om du kör med ljusstyrka/bakbelys på lägre nivå än max lär Sonyn inte lysa allt för starkt.

Detta jämför du nu med en Samsung Q80T som har en FALD och kan lysa 400–600 nits. Eftersom du inte skriver något om vilka bildinställningar du jämför med så förutsätter jag att du kör den i kartongläge som brukar vara "Standard" på Samsung. Då kommer den lysa just kanske 3–4 ggr ljusstarkare än din gamla TV. Den kommer också försöka pumpa så mycket ljus upp och ned via FALD:en som möjligt för att skapa kontrastintryck. Detta gör Blooming väldigt tydligt.

Samma sak brukar för övrigt säga som Sonys moderna LCD:er också. FALD:en pumpar ljus alldeles för tydligt vilket fungerar i butiken.

Kliver du in på Samsungs Film-inställningar och försöker så gott det går med ögat göra dem lika ljusstarka i vitt (Tips i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/26241) så lär du märka ett helt annat intryck. Har lite generella Samsung-förslag här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1566294-kalibrera-sams... Annan TV men det är i grunden samma åtgärder.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för ett bra svar! Tror nästan det är en bakgrundsbelyst ips på min gamla tv för betraktningsvinklarna är väldigt bra.

Verkar som att FALD är den stora boven i dramat när det kommer till blooming. FALD används för att få mörkare svart och starkare färger som jag förstått det. Men på de exempel jag sett har bloomingen varit helt horribel så verkar inte vara en helt mogen teknik.

Någon här som har en Samsung Q80T, hur upplever du bloomingen av undertexter i mörka scener?

Permalänk
Medlem

Jag har en Sony XF9005 med FALD och kan inte påstå att blooming stör mig nämnvärt på den modellen, det är mest i extrem vinkel som det verkligen blir störande. Sitter man hyfsat rakt framför tvn så märks det inte ens av imo.

Men är du så orolig för blooming så bör du nog köpa oled.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 2infinity:

Tack så mycket för ett bra svar! Tror nästan det är en bakgrundsbelyst ips på min gamla tv för betraktningsvinklarna är väldigt bra.

Verkar som att FALD är den stora boven i dramat när det kommer till blooming. FALD används för att få mörkare svart och starkare färger som jag förstått det. Men på de exempel jag sett har bloomingen varit helt horribel så verkar inte vara en helt mogen teknik.

Någon här som har en Samsung Q80T, hur upplever du bloomingen av undertexter i mörka scener?

Jag har testat Q80T och den ger ingen blooming ifall man ställer in den rätt och sitter rakt framför. Från sidorna kan man däremot alltid se hur en FALD arbetar på VA-panel av den sorten. Så har du placerat TV:n så att du sitter snett mot den är det lämpligare med IPS-panel eller en VA-panel med filter för bättre vinklar. Sony XH9505 är därför kanske en modell som passar dig bättre – eller så klart en Sony OLED. Då får du bild som du är van och kan sitta i vinkel.

Rätt inställning för mindre blooming på Q80T är Film-läget, Lokal nedtoning på låg och en ljusnivå som passar rummet. Den bör var runt 15 på Ljusstyrka-reglaget för 120 nits och mysbelyst vardagsrum. Mer ifall det är på ljust och på dagen.

Permalänk
Medlem

Tack för båda svaren! Har faktiskt nu varit inne på en Sony XH950 (X9505H).

Var först inne på att skaffa en LG OLED55CX men efter att ha läst om folk på sweclockers och andra ställen som haft problem med inbränning så vågar jag mig inte på en OLED. Har haft senaste tvn i 6år och tänker ha den ett tag till. Tanken är att nya tvn också ska vara med länge så behöver en panel som håller.

Får hoppas att Sony XH950 kommer tillbaka ner till 13000 snart igen så får jag satsa på den 🙂

Tack för all hjälp!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 2infinity:

Tack för båda svaren! Har faktiskt nu varit inne på en Sony XH950 (X9505H).

Var först inne på att skaffa en LG OLED55CX men efter att ha läst om folk på sweclockers och andra ställen som haft problem med inbränning så vågar jag mig inte på en OLED. Har haft senaste tvn i 6år och tänker ha den ett tag till. Tanken är att nya tvn också ska vara med länge så behöver en panel som håller.

Får hoppas att Sony XH950 kommer tillbaka ner till 13000 snart igen så får jag satsa på den 🙂

Tack för all hjälp!

Diskussionen om inbränningar omfattar långt, långt fler människor än de som faktiskt drabbats av dem. Få har sett det – många gillar att snacka om det. Skulle enbart de personer som faktiskt drabbats av inbränningar sätta sig ned och diskutera skulle det nog bli en ganska lugn diskussion.