Hdmi - dator till tv hittar ingen anslutning.

Permalänk
Medlem

Hdmi - dator till tv hittar ingen anslutning.

Tjena. Jag har stött på ett litet problem.
Köpte ny Hdmi-kabel igår och drog den mellan datorn och tv:n, men det verkar inte som att de hittar varandra alls, har haft det innan och senast behövde jag bara gå in på bildinställningar och ställa in att den ska spegla, men där hittar den inte den "andra skärmen" alls.
Dock hittade jag tv:n bland "enheter" och jag kunde rota bland filerna från TV:n, men inte spela direkt från dator till TV, som jag vill.
Någon som vet om jag bara klantat mig eller om det är något jag måste ändra?
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Testa att vänd på kabeln?

Fick lära mig ganska nyss att vissa hdmi kablar bara fungerar åt ett håll.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Testa att vänd på kabeln?

Fick lära mig ganska nyss att vissa hdmi kablar bara fungerar åt ett håll.

Näe, hoppas det inte är så enkelt xD
I min dumhet så utgick jag från att det skulle funka, så jag drog den genom vägg, bakom soffa, bakom väggmonterad tvbänk osv, jag får testa det imorgon, tack för tipset

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste nog också välja rätt ingång på tvn och inte bara välja i datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du måste nog också välja rätt ingång på tvn och inte bara välja i datorn.

Rätt ingång på tvn? Det spelar väl ingen roll? Är inte skillnaden att det blir en annan kanal, typ hdmi 2 istället för 3.
Jag provade ioförsig båda på tvn, men den hittade inget ändå. Förutom som sagt att den verkade ansluta, men datorn hittade inte tvn som bildskärm, alls.
Dock som enhet, typ skrivare, tangentbord osv, i den menyn fanns tvn.

Permalänk
Medlem

På något vis verkar tvn kunna komma åt grejer på datorn, datorn dyker upp bland "källor" som "desktop-blablabla" och därigenom kommer jag åt några konstiga mappar jag inte känner igen som inte verkar innehålla något.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Athroxix:

Rätt ingång på tvn? Det spelar väl ingen roll? Är inte skillnaden att det blir en annan kanal, typ hdmi 2 istället för 3.
Jag provade ioförsig båda på tvn, men den hittade inget ändå. Förutom som sagt att den verkade ansluta, men datorn hittade inte tvn som bildskärm, alls.
Dock som enhet, typ skrivare, tangentbord osv, i den menyn fanns tvn.

Ja välj att du vill titta på bilden från den hdmi ingång du anslutit datorn till, det är inte alls säkert att tvn växlar automatiskt.

Att du "ser" datorn låter mer som om du pratar om nått med nätverk, du kan ju ha en mediaspelare i tvn eller kanske är det datorn som har en dnla server i gång eller liknade, det har i så fall inget med hdmi att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Testa att vänd på kabeln?

Fick lära mig ganska nyss att vissa hdmi kablar bara fungerar åt ett håll.

Det var så pass enkelt, hade inte en susning om att det var skillnad på de olika kontakterna, tack för hjälpen (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Athroxix:

Det var så pass enkelt, hade inte en susning om att det var skillnad på de olika kontakterna, tack för hjälpen (Y)

No probs! Gjorde samma misstag nyss och försökte reklamera en trasig kabel hos elgiganten.

Kul du slapp göra det också.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Bildexpert 📺

Kablar med aktiv överföring är riktade. Långt ifrån alla kablar med aktiv överföring är supertydliga med detta. 50/50 på första försöket.