Tankar om budget men stabil speldator ca 10k

Permalänk
Medlem

Tankar om budget men stabil speldator ca 10k

Jag vill få byggt en ny budgetdator då min nuvarande från 2011 nog sjunger på sista versen.

Mina användningsområden är väl främst:

1. Programmering

2. Videokomprimering

3. Spel

Jag satte ihop nedan på Komponentkoll, men jag har inte tillräckligt bra koll på alla komponenter för att veta om det är ett vettigt bygge. Om något är överdimensionerat eller underdimensionerat o.s.v. Jag har väl lite gått på märken som jag känner igen och associerar med kvalitet framför sådana som jag inte känner till.

Jag vill först och främst ha en vettig CPU för ett vettigt pris, och jag har förstått att AMD Ryzen ska vara schysst och här har jag väl lagt till deras senaste AMD Ryzen 5 5600X som är mest bang for the buck i min prisnivå?

Vidare la jag till Gigabyte GeForce GTX 1660 OC 6 GB som GPU, men här är jag osäker. Jag känner inte riktigt för att betala fantasisummor för en GPU just nu då jag inte vet hur mycket jag kommer att spela, men jag vill ändå ha möjligheten att köra igång de senaste spelen på hyfsade inställningar på en 1440p-skärm och med hyfsad FPS (75 Hz eller vad snackar vi numera?). Jag vill också att datorn är uppgraderingsbar i alla fall vad gällande GPU om jag vill ha ett bättre om något år.

Fractal Design Define C som chassi, märkesval. Ser gärna att datorn är av det tystare slaget och det här chassit hintade om detta. Vet inte hur enkelt det är att öppna, mitt nuvarande Fractal Design-chassi tycker jag är väldigt enkelt, bara att slidea bort sidorna.

Sedan har jag ASUS ROG STRIX B550-F GAMING som moderkort, men jag vet inte om det är lite overkill? Jag valde ATX då jag tänkte att det då är det lite mer platser. Jag gillade att det var 2 st. M.2-platser, men jag kommer bara att ha en M.2 SSD initialt. Jag läste något om att man kunde köra 2 st. M.2 SSD i någon RAID-konfiguration för att få bättre hastighet, men jag har inte koll på detaljerna och om jag ens kommer att märka skillnaden? Jag använder en SATA SSD just nu från 2013 som jag fortfarande är nöjd med hastigheten på.

Jag vill också kunna trycka in ett WiFi-kort (ASUS PCE-AC68) på PCI-E och ansluta optisk enhet och de hårddiskar jag redan har: 1 st. SATA SSD 6 GB/s och 2 st. SATA mekaniska hårddiskar.

Sedan valde jag Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) Ryzen som RAM. Jag vet inte vad "Ryzen" har för relevans här (?) och jag är lite osäker på hastigheter och storlek? Kollar jag min utvecklingsdator på jobb ligger jag redan på 12 GB RAM av att ha öppet 2 Visual Studio.

Jag valde Samsung 970 EVO series 1TB M.2 (MZ-V7E1T0BW) som M.2 SSD, mest för att jag haft Samsung SSD innan och den har varit stabil. Tar gärna tips om det finns något bättre för vettigt pris?

Sist ut är det Corsair TX750M som PSU. Jag vet inte vad jag behöver för effekt egentligen, men jag vill kunna ansluta Blu-ray-läsare Asus BC-12D2HT om den skulle kunna dra ytterligare ström. Hur uppskattar man effekten som behövs?

Monitormässigt vill jag köpa 2 st. 1440p-skärmar tror jag så jag vill kunna spela i den upplösningen på en av dem. Ni får gärna komma med hjälp på vad jag ska tänka där.

Evigt tacksam för all hjälp jag kan få! Jag prispressar gärna så mycket som möjligt om det går att göra utan att tumma allt för mycket på kvalitet och performance. Och jag ser som sagt gärna att den är så framtidssäker som möjligt så att jag kan byta ut komponenter i den mån det går.

Gjorde texten lite tydligare
Permalänk
Medlem

Eller det är kanske dumt att nöja sig med ett GTX 1660 när RTX 2060 börjar en tusenlapp upp? Men samtidigt, om jag vill byta grafik mot något ur 30xx-serien inom en snar framtid känns ju en tusenlapp extra ändå onödigt.

Som jag förstår det har RTX 3060 inte kommit ut än, men jag läste någon notis om att det skulle bräcka RTX 2080 Super.

Permalänk
Medlem

Syns min tråd och inlägg? Mitt konto var tidigare i något limboläge p.g.a. av gammal inaktiv email och eftersom jag aldrig får något svar trots att alla andra trådar verkar aktiva börjar jag undra.

Eller är det något i min frågeställning som är oklart? Jag eftersöker alltså hjälp med om mitt bygge är rimligt/fungerar, är prisvärt och är framtidssäkert? Är alla komponenter kompatibla med varandra eller finns det någon flaskhals, t.ex. minnesfrekvens och hur vet jag vilken effekt PSU behöver?

Edit: Verkar som att tråden syns i oinloggat läge i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ett 1660 Super kan duga tills att det är bättre tillgång till 3000-serien.
Det får dock kämpa i 1440p och man får dra ner vissa inställningar för att det ska ligga i 50-60 fps i nyare spel.

Chassit är inte svårt att öppna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Ett 1660 Super kan duga tills att det är bättre tillgång till 3000-serien.
Det får dock kämpa i 1440p och man får dra ner vissa inställningar för att det ska ligga i 50-60 fps i nyare spel.

Chassit är inte svårt att öppna.

Tror du att det är värt att satsa på 1440p 144 Hz-skärm om man funderar på ett 3060 i framtiden? Eller kommer 144 Hz bara 3070+ till gagn? Även om man inte är över 144 så är det väl bättre med 144 som max än 60? Det här freesync tar bort tearing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av viek:

Tror du att det är värt att satsa på 1440p 144 Hz-skärm om man funderar på ett 3060 i framtiden? Eller kommer 144 Hz bara 3070+ till gagn? Även om man inte är över 144 så är det väl bättre med 144 som max än 60? Det här freesync tar bort tearing?

Det kommer att vara värt det.
För enkelhetens skull en som stödjer G-sync om du väljer Nvidia.
60 fps duger för många men i framför allt FPS-spel vill man ha mer.
Freesync eller nvidias variant G-sync har ingen tearing eftersom att skärmen anpassar bildfrekvensen efter grafikkortet.