Permalänk

fel med kylning?

Hej!

Jag köpte datorkomponenter för ett par veckor sedan och upplever att vissa spel, som till exempel Avengers eller Far Cry 5 gör att min CPU temp hamnar mellan 87-95 grader, ibland går det upp till 100. Är detta normalt? Jag ser att i många Youtube videor ligger detta runt 60 grader och därmed undrar om det kan vara fel i mitt bygge.

Lite spec:

Noctua NH-L9i chromax.black
Intel Core i9 10850K 3.6 GHz 20MB
ASUS Geforce RTX 3070 TUF Gaming OC 8GB

I chassi sitter 3 fläktar i frampanelen och 1 back. Tycker det borde räcka med detta? Det finns även den kylpastan som Noctua fläkten hade vid köp för att kyla ner processorn.

Det går inte att klistra in en skärmdump av temp här, vet inte hur man gör om man ska vara vara ärligt

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

L9I är inte mycket till kylare, den klarar inte av att kyla processorn. Du får uppgradera till en bättre kylare, ventilation kommer inte lösa problemet när kylaren inte kan få bort värmen från processorn tillräckligt snabbt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av Vzano:

L9I är inte mycket till kylare, den klarar inte av att kyla processorn. Du får uppgradera till en bättre kylare, ventilation kommer inte lösa problemet när kylaren inte kan få bort värmen från processorn tillräckligt snabbt.

Tack för snabbt svar! Vilken skulle du rekommendera? Jag gjorde ett fel köp med andra ord

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av isebastian:

Tack för snabbt svar! Vilken skulle du rekommendera? Jag gjorde ett fel köp med andra ord

Budget?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Och storlek? Får du plats med en fullstor kylfläns eller måste du ha en lågprofil?

Permalänk
Skrivet av Vzano:

max en tusen lapp, har spenderat ju mycket med min dator.

Min chassi är en Fractal Design Define Vision S2 / A-RGB / Tempered Glass - Black . Där får man plats med tillräckligt mycket. Det enda som tar plats är den gigantiska 3070 grafikkort.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Och storlek? Får du plats med en fullstor kylfläns eller måste du ha en lågprofil?

tack för ditt svar! helst inga monsterfläktar

Permalänk
Medlem

Skaffa en noctua 120 eller 140 mm. Vilken som. Förstår inte varför du köper en fläkt gjord för kompakta SSF-chassin när du har en mid-tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isebastian:

tack för ditt svar! helst inga monsterfläktar

Storlek är tätt kopplad till kylförmåga. Jag är ingen intelexpert men vad jag kan se drar din CPU c:a 100W som max, kanske mer om du överklockar. Det kräver en del storlek för att kyla bort.

Själv skulle jag trycka dit en stående fläns med minst 120mm fläktar. Noctua U12S, D14 eller D15. Kanske Dark Rock 4. Då har jag dock mest läst in mig på dessa större eftersom de samtidigt är tystare.

En fläkt som står upp på det sättet kan du ju sätta så att den drar luft i samma riktning som dina chassiefläktar också. En liggande fläkt blåser ju luften rakt ned i moderkortet vilket känns mindre samverkande med resten av det du har.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Skaffa en noctua 120 eller 140 mm. Vilken som. Förstår inte varför du köper en fläkt gjord för kompakta SSF-chassin när du har en mid-tower.

Tack för ditt svar! jag trodde den fläkten skulle fungera bra i chassi, visste inte den var avsedd för SSF -chassin ( vad betyder detta, alltså små chassin?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av isebastian:

Tack för ditt svar! jag trodde den fläkten skulle fungera bra i chassi, visste inte den var avsedd för SSF -chassin ( vad betyder detta, alltså små chassin?)

SFF = Small Form Factor. Dvs små små lådor.

I grunden är det inget fel på din kylare, men den är gjord för att kyla bort max 65W. Din CPU kan generera ungefär dubbelt så mycket värme.

Du kan göra på två sätt för att kolla inför nästa köp.

Antingen så googlar du på CPU och kylare vad de säger om TDP, vilket betyder ungefär hur mycket värme som de genererar (CPU) eller kan kyla bort (Kylare). Kylaren ska alltså klara av MINST så mycket som CPUn kan generera. Helst mer.

Det andra är att för t.ex. Noctua så kan du gå in på deras webbsida och kolla upp din processor i listan av om de rekommenderas. Kolla t.ex. här för en sådan lista för en av deras kylare: https://noctua.at/en/nh-u12s/cpucomp#manuf_8346

Notera i början av listan, där står det vad symbolerna betyder, och kolla lite extra för symbolerna för överklockning om du tänk göra det.

Edit: Just i9-10850 verkar saknas i Noctuas lista, så du får väl titta på liknande CPUer då.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Storlek är tätt kopplad till kylförmåga. Jag är ingen intelexpert men vad jag kan se drar din CPU c:a 100W som max, kanske mer om du överklockar. Det kräver en del storlek för att kyla bort.

Själv skulle jag trycka dit en stående fläns med minst 120mm fläktar. Noctua U12S, D14 eller D15. Kanske Dark Rock 4. Då har jag dock mest läst in mig på dessa större eftersom de samtidigt är tystare.

En fläkt som står upp på det sättet kan du ju sätta så att den drar luft i samma riktning som dina chassiefläktar också. En liggande fläkt blåser ju luften rakt ned i moderkortet vilket känns mindre samverkande med resten av det du har.

det låter för mig som att det mesta angelägna valet är att luften dras i samma riktning som mina chassiefläktar.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

SFF = Small Form Factor. Dvs små små lådor.

I grunden är det inget fel på din kylare, men den är gjord för att kyla bort max 65W. Din CPU kan generera ungefär dubbelt så mycket värme.

Du kan göra på två sätt för att kolla inför nästa köp.

Antingen så googlar du på CPU och kylare vad de säger om TDP, vilket betyder ungefär hur mycket värme som de genererar (CPU) eller kan kyla bort (Kylare). Kylaren ska alltså klara av MINST så mycket som CPUn kan generera. Helst mer.

Det andra är att för t.ex. Noctua så kan du gå in på deras webbsida och kolla upp din processor i listan av om de rekommenderas. Kolla t.ex. här för en sådan lista för en av deras kylare: https://noctua.at/en/nh-u12s/cpucomp#manuf_8346

Notera i början av listan, där står det vad symbolerna betyder, och kolla lite extra för symbolerna för överklockning om du tänk göra det.

Edit: Just i9-10850 verkar saknas i Noctuas lista, så du får väl titta på liknande CPUer då.

Enligt Intels hemsida så är TDP 125W, så att NH-D14 bör fungera väl eller?

Permalänk
Skrivet av isebastian:

tack för ditt svar! helst inga monsterfläktar

Vill bara tillägga att desto större fläktarna är desto tystare är de. En stor fläkt flyttar mer luft per decibel och blir därför tystare än en mindre fläkt.

Annars behöver du inte ha en D14 för en oöverklockad processor, visst är den tystare än billigare kylare men om ljudnivån inte är prio ett kan du absolut komma undan med en billigare kylare. Några exempel:

https://www.inet.se/produkt/5322760/zalman-cnps20x-bf20
https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

Eller kanske tillochmed en Hyper 212 skulle fungera, förutsatt att luftflödet i chassit inte är kasst:
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det borde funka utmärkt kylmässigt.

Om jag tolkar specarna rätt är kylaren 160mm hög och ditt chassie ska klara av kylare på upp till 185mm så den borde få plats också. (men jag garanterar ingenting, jag bara läser innantill - gör din egen hemläxa).

Jag har efterföljaren, NH-D15 och det är en stor och tung best så jag tar det mycket försiktigt när jag behöver flytta datorn. Egentligen känns det inte bra med en så ung best hängande i moderkortet men vad gör man inte för att få det tyst och kallt.

Permalänk

Jag kommer inte att överklocka processor, vet inte heller hur man gör. Ljudnivån är viktig skulle jag säga, man vill helst slippa ha en flygplansfläkt i mitt skrivbord .

När jag byter ut min fläkt, kommer jag att behöva lägga kylpasta på nytt till processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Vill bara tillägga att desto större fläktarna är desto tystare är de. En stor fläkt flyttar mer luft per decibel och blir därför tystare än en mindre fläkt.

Annars behöver du inte ha en D14 för en oöverklockad processor, visst är den tystare än billigare kylare men om ljudnivån inte är prio ett kan du absolut komma undan med en billigare kylare. Några exempel:

https://www.inet.se/produkt/5322760/zalman-cnps20x-bf20
https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s

Eller kanske tillochmed en Hyper 212 skulle fungera, förutsatt att luftflödet i chassit inte är kasst:
https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e...

Bra synpunkt. Hade jag köpt idag hade jag tagit NH-U12S och inte NH-D15, pga pris och vikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av isebastian:

Jag kommer inte att överklocka processor, vet inte heller hur man gör. Ljudnivån är viktig skulle jag säga, man vill helst slippa ha en flygplansfläkt i mitt skrivbord .

Ingen av de kylare som siglolmic nämner kommer att låta som en helikopter om du lägger lite tid på fläktkurvorna. Visst, när du toppbelastar datorn kommer de att låta mer än på tomgång men då har du ändå spelljud i öronen.

Skrivet av isebastian:

När jag byter ut min fläkt, kommer jag att behöva lägga kylpasta på nytt till processorn?

Ja. Tvätta bort det gamla och lägg på nytt. Men det följer också med till de flesta kylare är min erfarenhet. Annars kostar det inte många spänn.

Permalänk
Skrivet av blackcoffee:

Ingen av de kylare som siglolmic nämner kommer att låta som en helikopter om du lägger lite tid på fläktkurvorna. Visst, när du toppbelastar datorn kommer de att låta mer än på tomgång men då har du ändå spelljud i öronen.

Ja. Tvätta bort det gamla och lägg på nytt. Men det följer också med till de flesta kylare är min erfarenhet. Annars kostar det inte många spänn.

Tack! bara med vatten och inget annat antar jag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av isebastian:

Jag kommer inte att överklocka processor, vet inte heller hur man gör. Ljudnivån är viktig skulle jag säga, man vill helst slippa ha en flygplansfläkt i mitt skrivbord .

När jag byter ut min fläkt, kommer jag att behöva lägga kylpasta på nytt till processorn?

Som en enkel tumregel så ta så stor kylare som får plats i chassit. Allt för att få så bra kylning och låg ljudnivå som möjligt.

Och ja när du byter kylaren så bör du även göra rent CPUn och lägga på ny kylpasta. Annars finns risk att du får luftbubblor mellan CPU och kylare vilket kan försämra prestandan.

Skrivet av isebastian:

Tack! bara med vatten och inget annat antar jag..

Har du någon alkohol (t-röd, isopropanol, etc.) så fungerar det bättre än vatten. Annars så går det även rätt bra att bara gnugga bort det mesta med papper/tygbit/kaffefilter så att det är rent på ytan på CPUn.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5266993

Den hade passat utmärkt i fronten på ditt chassie. Då kan du använda de fläktarna du har så ser allt ok ut också.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Tack alla för era råd! Jag tror det blir en NH-U12S, den väger inte mycket jämförd med övriga och prismässigt är väl konkurrent.

Bästa forum!

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5266993

Den hade passat utmärkt i fronten på ditt chassie. Då kan du använda de fläktarna du har så ser allt ok ut också.

i början tänkte jag på den, men den verkar krånglig att montera, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isebastian:

Tack! bara med vatten och inget annat antar jag..

Jag skulle rekomendera isopropanol eller T-röd.
Vatten tar inte bort det, utan då bör man ha vatten+diskmedel för att lösa upp kylpastan.
Alkohol är att föredra då det dunstar vilket inte vatten gör i det första taget.

Permalänk
Skrivet av thomson:

Jag skulle rekomendera isopropanol eller T-röd.
Vatten tar inte bort det, utan då bör man ha vatten+diskmedel för att lösa upp kylpastan.
Alkohol är att föredra då det dunstar vilket inte vatten gör i det första taget.

med handsprit då 85 % alcohol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isebastian:

med handsprit då 85 % alcohol?

Har inte testat det själv, men det bör fungera också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isebastian:

i början tänkte jag på den, men den verkar krånglig att montera, eller?

Monterade 360 verisionen av den nyligen, är ett 2mans jobb om man har moderkortet monterat i datorn redan (alt en bit tejp) då man måste hålla på baksidan samtidigt som man trycker dit blocket på cpu och skruvar fast det. Annars är den relativt lätt monterad, ungefär som att skruva dit en vanlig fläkt som väger som en sten :'D