Nytt Mini-ITX bygge - inte byggd dator på länge - ingen bild/POST/ljud
Suck. Hoppas få lite stöd både moraliskt och tekniskt
Har inte byggt en dator av komponenter på säkert 15år. Byggde ihop en Mini-ITX i ett Dan A4 v4.1 igårkväll och när jag startar så får jag ingen bild.
Komponenter:
Core i5-10600K
WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 (WDS100T2B0C)
ASRock Z490M-ITX/ac
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2B3200C16
Alpenföhn Black Ridge
Zotac Gaming GeForce RTX 3070 Twin Edge 8GB
Corsair SF600 600W 80+ Platinum
Inbillar mig att jag satt allting korrekt. Har följt denna "guide". Har i princip samma komponenter förutom m.2 SSD.
https://www.youtube.com/watch?v=AENfa_nNvuI
Beskrivning av vad som händer vid book:
När jag startar datorn på knappen så ger datorn inte ifrån sig några beep-ljud alls. Men dagens moderkort kanske inte ha någon inbyggd PC speaker? Finns 4-pin header på moderkortet för att koppla in - men har ingen sån.
Det blir ingen bild alls via HDMI varken med externa GPU eller intern mobo-GPU.
Alla fläktar börjar snurra. Både CPU fan och Chassi Fan. nätagget fläkten börjar snurra i några sekunder och slutar sen - men jag har läst att dessa nätagg har någon funktion som gör att vid låg last så används inte fläkten, kan det vara det?
Känner att CPU kylaren blir ljummen/varm. Så processorn verkar göra något iaf.
Har laddat upp en film på min YouTube på hur det det ser ut vid boot:
https://www.youtube.com/watch?v=1wDTPYl1ASE
Har provat koppla ur externa grafikkortet helt - båda strömmen och kopplat bort PCI riser cable från moderkortet. Beter sig 100% identiskt vid boot även med intern GPU.
Enda "enkla" teorin jag har är att min Philips LCD TV inte gillar upplösningen när datorn POST/bootar och därför får jag ingen bild, har tyvärr ingen datorskärm utan bara en TV som skärm. Har någon varit med om att det är problemet?
Några tankar och idéer om saker jag borde felsöka?
Idag ska jag plocka isär allt och se om jag kan starta med 1 RAM sticka och kanske utan m.2 SSD, borde man få POST screen även utan m.2 SSD?
tack på förhand för all hjälp jag kan få.
"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."