Defekt Moderkort? MSI Z370 Gaming Pro Carbon

Permalänk
Medlem

Defekt Moderkort? MSI Z370 Gaming Pro Carbon

Hej!

Jag har under senaste året haft rätt skumma problem med mitt moderkort.
Sedan jag gick från 2sticks av ram minne (16gb) och satte in 2st till (totalt 32gb) så har jag haft konstiga problem med datorn.

Började med att en gång när jag blev lite arg och slog i bordet att hela datorn frös. Detta började sen hända så fort jag slog i bordet eller att datorn fick en lite hårdare knuff. (Kan räcka med att man lägger något lite för hårt uppe på)

Men tänkte om något i datorn var glappt eller så. Så rev hela datorn och byggde ihop den på nytt bara för att vara säker på att allt var okej.

Men då så posta inte ens datorn, den starta bara om sig. Om & om igen...

Så testade gjorde om processen igen och datorn startar. Tänkte inte mer på det.

Sen skulle jag och några polare "cirka ett halvår senare" ha ett LAN. Så när jag kommer dit och ska starta datorn så händer samma sak. Datorn postar inte.
Så åker hem, river halva datorn och sätter ihop den igen. Men de hjälper ej.

Så börjar testa lite enkelt och tittar tillslut upp felkoden som kommer upp. Som skulle ha något med ramen o göra.
Så börjar ta ut och testa en ram sticka för sig. "alla funkar" Testar sedan varje slott. "alla funkar"
Stoppar in 2st av dem jag haft från början, "datorn startar inte"
Tar sedan bort dem och testar lite olika variationer. "datorn startar aldrig"
Men sen när jag tillslut stoppar in alla 4sticks (32gb) så postar den och allt.

Har seriöst ingen aning om vad problemet skulle kunna vara.....
Har väll typ accepterat att moderkortet är defekt bara, men tänkte om någon här vet något eller varit med om samma.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFz:

Har seriöst ingen aning om vad problemet skulle kunna vara.....
Har väll typ accepterat att moderkortet är defekt bara, men tänkte om någon här vet något eller varit med om samma.

Har haft liknande problem på ett moderkort, det visade sig i slutänden att det var fel på någon av RAM-stickorna trots att datorn fungerade vid liknade tester som du har gjort, då när alla fyra var utbytta så fungerade datorn utan problem.
Så nej det behöver inte vara moderkortet som är defekt.

Har minnena garanti så prova att reklamera dem.
Värt att vara medveten om är att en del tillverkare som te.x Corsair & Kingston har vad de kallar begränsad livstids garanti (innebär kortfattat att så länge de kan erbjuda ersättning, så har de garanti), är de dock mer än 3 år gamla så måste detta skötas genom direkt kontakt med tillverkaren och man måste i regel själva betala frakten till dem, samt att det i regel krävs ett inköps kvitto.

Tillverkaren kan också hantera en reklamation annorlunda än återförsäljare, då det inte kostar dem många kronor att istället för att bråka vid tveksamhet om de fungerar som de ska eller inte, byta ut dem och få en nöjd kund som kanske köper deras produkter fler gånger.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.